Forskjell i lydkvalitet FLAC, MP3, OGG etc.? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    +1

det var omtrent det jeg prøvde å si også. Ulf-B: der lærte jeg noe nytt angående signal/støyforhold. Godt forklart. Jeg har hele tiden trodd at S/N var omtrent det samme uavhengig av bit-dybde, og at det var dynamikkoppløsningen man endret ved knvertering 16 til 24bit. Slik er det altså ikke?
    Såvidt jeg har forstått - men NB!: det er ikke mye jeg forstår av dette - er det først hvis man digitaliserer musikken rett i 24 bit, at man kan få økt dynamikk og lavere signal-støy-forhold. En 16 bit innspilling forblir en 16 bit innspilling, selv om man senere skulle konvertere den til 24 bit.

Hvis det er noen som kan mer om dette, er jeg lutter øre - 24 bit musikk synes mer fremtidsrettet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Ikke så pussig - det musikkprodusenter snakker om, er en annen form for komprimering.

En 16 bit innspilling....................
    Supert, fin forklaring.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du sammenligne lydformater må du normalisere alle til samme lydnivå og så få det ut på f.eks en cd slik at du spiller av alt via samme utstyr.

Men det korte svaret på spørsmålet ditt er likevel uten tvil ja: Forskjellen på FLAC og spotify premium er så liten som din uformelle test indikerer.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    En 16 bit innspilling - bare for å ta det som er vanlig på CD - har et dynamikkområde på 96 dB. Hvis musikken har et dynamikkområde - forskjellen mellom de svakeste og de sterkeste partiene i musikken - som er større en 96 dB, må produsenten klemme sammen, eller komprimere, musikken innenfor disse 96 dB'ene han har til disposisjon.

Det er flere måter å gjøre dette på. Han kan løfte de svakeste partiene - slik at forskjellen blir liten nok. Løfter han veldig mye, mister musikken den dynamikken den kunne ha hatt - såkalt ihjelkomprimert musikk. Alternativt kan justere alle nivåene med en fast faktor - slik at musikken får samme fasong - men tilpaset det litt mindre dynamikkområdet på 96 dB. Eller kombinasjoner av disse.
    Jeg er ikke i musikkbransjen og har aldri gjort en innspilling i mitt liv, men det som i den bransjen kalles komprimering, er at man demper de sterkeste signalene, slik at hele lydbilde blir like høyt ( les maks utslag ). Dette er vanlig i f eks reklamer på TV ( det er dette som gjør at de høres så høy ut. Et band som bruker dette ekstremt er Kent, bare se på nivået i refrengene deres, det er omtrent ikke bevegelse, og effekten er ganske kul spør du meg. Slik komprimering kjøpte man tidliger egne bokser for å gjøre, nå gjør man det selvfølgelig digitalt på en pc eller lignende. Nok om det.

Jeg har nå sjekket på eget anlegg hva jeg kan høre forskjell på og ikke. Jeg hører lett forsjell på CD og 256 kb/s MP3 (gjorde en blindtest med en kammerat), jeg hører dog ikke forskjell på CD og 320 vorbiss OGG, ikke blindtest, men hvis du ikke hører forskjell når du ser, hører du i alle fall ikke forskjell i blindtest. Mitt anelgg består av

Kilde: Bærbar PC, eldre type Kostnad: 0, hadde den liggende, brukte den ikke
    Lykort: EMU 1616 Kostnad: kjøpte det brukt for 2300 kr
    Sinalkabler: Billigste type, har kjøpt noen til nesten hundre spenn men ikke installert dem
    Forsterker: Music Angel, 60W rør, 4 x KT88 rør. Kostnad: knappe 50000
    Høytalekabler: Noen dyre sølvkabler med carbonisolering, og ulike størrelser på lederene Kostnad: husker ikke, men de var dyr, kjøpt brukt
    Høytalere: BKS 107, 5" bass, bassrefleks, diskant er et ca 3cm bredt bånd som henger i et magnetfelt, ca 15 cm langt. Kostnad: husker ikke helt men rundt 15.000
    Sub: XTZ 10" Kostnad: 2500 kr brukt

Setupet spiller veldig bra og oppløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Whaaat?

Bare et spørsmål.

Jeg har noen CV xls-12 som jeg driver med en Yamaha RX-V495RDS stereo receiver og et Behringer UCA control 222 lydkort. Jeg har spilt fint lenge og har plutselig fått en rar klikke og "prfffff" lyd i diskanten :P. Hva er dette? er den sprengt?

Driver jeg høyttalerne med en for liten forsterker? Blir den rare lyden borte med en bedre forsterker? Som sagt har jeg spilt helt fint uten noe problemer med lyden med denne forsterkeren. Bare at jeg ikke kan dra på så sinnsykt uten å få Ulyder og forvrengninger, men det er vel bare at forsterkeren er for svak?

Håper på svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres sprengt ut for meg, men heldigvis for deg er det ødelagte område langt ute på spolen, slik at du ikke hører det under et visst nivå. Bare å begynne å lete etter nye/nytt diskantelement(er).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg bommer helt her, men var der ikke to alternativer for trådstarter:

1) Bruke spotify premium, noe han er godt fornøyd med og får den musikken han ønsker.

2) Kjøpe cder av den musikken han liker og alt har tilgjengelig på spotify, kjøpe disker og så legge disse cdene inn på disk i FLAC format?

Om dette er tilfellet så skjønner jeg ikke hvorfor han skal gå bort i fra spotify som han alt er fornøyd med. Er stor forskjell i pris på disse to alternativene.

Blir selvsagt noe helt annet om han alt har cdene stående i hyllen og kun skal legge de inn på disk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rett, og jeg sa meg vel enig med TS, basert på egne erfaringer, men la til at dette MP3 greiene synes ikke jeg var noe å skryte av, har dog ikke så mye erfaring med MP3, men det lille jeg har hørt var forferdelig, selv på 256 kb/s, forskjellen var bredden på lydbilde, som minket med kanskje 1m på hver side, og litt dårliger "oppløsning", på spotify merket jeg ingen slike problemer, men kanskje hvis jeg oppgraderer litt, at jeg merker forskjell her også, men jeg tror det uansett blir levelig å høre på spotify.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt lydkort støtter forresten 24/196, noen som vet hvor man kan kjøpe slike filer/musikk?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2L - the Nordic Sound
    https://www.hdtracks.com/
    Linn Records - The best recordings in Studio Master Download, Vinyl and SACD

Litt mer begrenset om du vil ha annet enn klassisk eller jazz...

og jeg tipper du mener 24/192? Divertimenti 24/96 i 5.1 med Trondheimsolistene hos 2L (Lindberg Lyd) kan anbefales uansett genre-preferense, forresten.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tåka
    Mitt lydkort støtter forresten 24/196, noen som vet hvor man kan kjøpe slike filer/musikk?
    Lenge siden jeg har brukt disse sidene, så vet ikke om de er oppe å går lengre.

Her var der ihvertfall mulig og velge FLAC, og hele album ligger på rundt 15-25 NOK.

Jeg har handlet en del her tidligere uten problem. Kanskje litt umoralsk da prisen er så lav, men er fortsatt kjøp av musikk så ingen kan si noe på det.

Download mp3 music!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for linkene. Lastet ned noen av de eksempelsangene som man kunne laste ned gratis, og det var flotte ting, men jeg tror ikke det var bedre enn vanlig CD lyd. Jeg er vel i bunn og grunn fornøyd med vanlig CD-lyd (dvs, jeg har ingen CD-spiller, men ripper CD-ene i lossless) og tror vel det sikkert er andre steder i avspillingskjeden jeg kan hente mer. Er forøvrig veldig fornøyd med oppsettet mitt, se over. Lager kanskje en profil en dag

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Litt pussig da at en anerkjent norsk musikkprodusent brukte det uttrykket da jeg snakket med ham sist helg.....
    Musikk-produsenter snakker om dynamikk-kompresjon. Dvs å redusere peakene og heve stille partier slik at det skal gi mer "trøkk", evt for å lage mest mulig bråk på radio.

Her snakkes det om lossy kompresjon som er noe helt annet. Det er å tilføre unøyaktighet (støy) til signalet for å kunne redusere filstørrelsen.

To helt urelaterte ting, som dessverre begge omtales som "kompresjon". Hva som menes må man lese ut fra kontekst.

For blindtester så anbefaler jeg foobar2k og foo_abx plugin. Den tar seg av alt det praktiske rundt testen, "motoren" i foobar2k er pålitelig, og du får beregnet statistikken automagisk.

-k

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Profil med bilder må du lage ja :-D

Om du leser hele tråden så ser du at vi konkluderer med at det ikke er hørbare forskjeller mellom cd-kvalitet og høyere... De faktiske forskjellene er til stede, men er ikke hørbare...

SACD og DVD-audio har man hovedsaklig for 5.1 kanals musikk...
    Musikk som gis ut i SACD, FLAC (med høyere bitrate) ol er oftest innspilt av plateselskap som vektlegger dynamikk og kvalitet, derfor finner man ikke listepop på slike formater.

mp3 derimot er et tapsformat (lossy), hvor informasjon fjernes fra lydbildet før det lagres i formatet... FLAC er en 100% identisk kopi av CD'n..

Tips : play.com har høstsalg, mage CD'er til 25-38kroner
    http://www.play.com/Search.html?sear...e}%2bc{410}%2b
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •