cd-lyd er DÅRLIG!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cd-lyd er DÅRLIG!!!

Etter å ha sett og ikke minst hørt flere konserter på blu-ray, så er det en gedigen nedtur å høre på cd-er igjen. Det blir som å gå fra dvd til vhs...

Det jeg ikke kan fatte og begripe, er hvorfor vi ikke får kjøpt musikk i samme lydkvalitet som man får på blu-ray, altså 24-bits. (cd har bare 16 bits)

Jeg kommer ihvertfall fra nå av til å kjøpe minst mulig med cd-er. Man venner seg til mye, og jeg har vent meg til 24 bits lyd. Er det flere som har samme mening?

Så spørsmålet er: Hvorfor floppet dvd-audio (som har 24 bits lyd) og kanskje også sacd?

Noen som vet om det kommer et nytt lydmedium basert på f.eks blu-ray? (32 bits lyd???)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2L har noen BD med fantastisk lyd.
    2L - the Nordic Sound
    Men det dreier seg foreløpig om klassisk musikk. Utover dette er det vente å se. SACD kommer stadig ut nye. Sjekk her...
    The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference

:-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke forskjellen på 16 og 24-bits lyd du har hørt, det er forskjellen på CD-utgivelser og BD konsertutgivelser i miks. Man kunne fint putte det samme lydsporet på en CD-plate og du ville neppe klart å høre sporene av at det er et annet format (med unntak av færre kanaler). I de fleste skikkelig gode oppsett pleier CD å låte bedre enn BD fordi det er så mye tullete mixing på BD. Masse oversminkede mixer med klangbalansen sprikende i alle mulige retninger. Det får meg nesten til å undres om du har en ubalanse i oppsettet som gjør at CD funker dårlig og at de BD-konsertene du har testet kammuflerer dette på en gunstig måte.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig liker jeg nok kring lyden veldig godt. For at 2 kanals sterio skal være bra er det jo tross alt litt avhengig av at man sitter på et veldig bestemt område mellom to høytalere. Eller

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ikke forskjellen på 16 og 24-bits lyd du har hørt, det er forskjellen på CD-utgivelser og BD konsertutgivelser i miks. Man kunne fint putte det samme lydsporet på en CD-plate og du ville neppe klart å høre sporene av at det er et annet format (med unntak av færre kanaler). I de fleste skikkelig gode oppsett pleier CD å låte bedre enn BD fordi det er så mye tullete mixing på BD. Masse oversminkede mixer med klangbalansen sprikende i alle mulige retninger. Det får meg nesten til å undres om du har en ubalanse i oppsettet som gjør at CD funker dårlig og at de BD-konsertene du har testet kammuflerer dette på en gunstig måte.
    +1

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Personlig liker jeg nok kring lyden veldig godt. For at 2 kanals sterio skal være bra er det jo tross alt litt avhengig av at man sitter på et veldig bestemt område mellom to høytalere. Eller
    Kommer veldig an på hvilke ht du hører på. Forskjellen på størrelse på sweetspot mellom RB-35 og Heresy er enorm. På RB var det kansje en meter bredt, på Heresy er det like bredt som avstanden mellom ht(ca 3 meter)

Ang lyd på blu-ray og cd må jeg si meg enig. Deep Purple live at Montreux på blu-ray er enormt.

Selv hører jeg mer og mer på vinyl:-?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Musikk generellt er i stereo noe som skaper et relativt stort problem om man ønsker å høre på det i soundround.

Receivere er "som oftest" også dårligere enn dedikerte stereo forsterkere på musikk da de i utgangspunktet er laget for flerkanals lyd. Og fordi de må fordele strømreservene sine utover til flere høyttalere, noe som igjen gir mindre effekt/kontroll over høyttalerene.

Ja det fins gode receivere som også er kraftige men til den prisen får du en ENDA kraftigere og ENDA bedre stereo forsterker.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, fikk litt juling her, men min Denon 4308 er ingen dårlig lyd formidler, selv med effekt forsterkeren Thule PA250B. Kilden er selvsakt min Denon 3910 DVD spiller.

Oppløsningen er vanvittig på mine Mentor 6.

Sterio er meeget bra. Men jeg liker alikavel SACD og DVD audio i 5.1 bedre. Men det er meg. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For å ta et eksempel:
    Jeg kjøpe "the police" sin certifiable, som inneholder både blu-ray og 2 cd-er fra samme konsert.
    Feil med informasjonskapsler

Når jeg spiller blu-ray-konserten på blu-ray spilleren får jeg mye bedre lyd enn når jeg spiller cd-ene både fra cd-spiller og blu-ray spiller. Alle som har sett og hørt på er enige i at lyden er mye bedre fra blu-rayen. Hvorfor skulle de forresten ikke lage lyden fra cd så bra som blu-ray dersom de kunne?

Det er da vel logisk at 24 bit musikk er bedre enn 16 bit? Man får høyere oppløsning på lyden på samme måte som blu-ray er bedre enn dvd. Lyd er informasjon, og det er plass til mye mer info i 24 bit enn i 16 bit. (slik har jeg forstått det ihvertfall)

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Så spørsmålet er: Hvorfor floppet dvd-audio (som har 24 bits lyd)
    Formatet var ganske upraktisk mtp at mange vanlige dvdspillere ikkje kunne spille av dvd-a i full kvalitet. Når formatet kom hadde vell folk flest kjøpt ein dyr dvdspiller som ikkje gjorde jobben skikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Formatet var ganske upraktisk mtp at mange vanlige dvdspillere ikkje kunne spille av dvd-a i full kvalitet. Når formatet kom hadde vell folk flest kjøpt ein dyr dvdspiller som ikkje gjorde jobben skikkelig.
    Ok, men det problemet burde man kunne løse om det finnes vilje?

Glemte å nevne at cd-en ble oppfunnet på 60-tallet. Det er altså på tide med noe bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Ang lyd på blu-ray og cd må jeg si meg enig. Deep Purple live at Montreux på blu-ray er enormt.

Selv hører jeg mer og mer på vinyl:-?
    Det er tydeligvis noen som ikke har erfart forskjellen mellom blu-ray og cd som tror at lyd fra cd kan måle seg med blu-ray.

Du foretrekker nok også vinyl sammenlignet med cd pga lydkvaliteten? Jeg vet ihvertfall om flere som mener akkurat det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men det problemet burde man kunne løse om det finnes vilje?

Glemte å nevne at cd-en ble oppfunnet på 60-tallet. Det er altså på tide med noe bedre.
    Cd`n ble utviklet i 79/80

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er historikken bak cd platen:

BBC NEWS | Technology | How the CD was developed

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at CD lyd er dårlig generelt sett, er svært unyansert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Å si at CD lyd er dårlig generelt sett, er svært unyansert.
    hehe, vet det. Men vi må jo være litt tabloide av og til:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Cd`n ble utviklet i 79/80
    Du har rett, men teknologien stammer fra 60-tallet.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, vet det. Men vi må jo være litt tabloide av og til:-D
    Supert - det liker vi!

btw: kanskje du skulle skaffe deg denne og så er vi spent på hva du synes om CD lyden

eller denne:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert - det liker vi!

btw: kanskje du skulle skaffe deg denne og så er vi spent på hva du synes om CD lyden

eller denne:
    hehe, ja kanskje det...
    Dersom du kjøper deg the police`s certifiable som inneholder blu ray og cd, så kan du sammenligne lyden;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert - det liker vi!

eller denne:
    Hvor får jeg kjøpt disse?
    Har surfet litt rundt og kommer som oftest til Japanske sider.
    Har en kollega som kjøper fra "cdjapan" men fant ikke noen som det stod XRCD.
    Er SHM-CD det samme??

Liker Dire Straits og kom over denne siden.
    Advanced Search

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •