Hva er det med Pink Floyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er det med Pink Floyd?

Hva er er det med Pink FLoyd som gjør at nesten alle som høre de blir hel frelst. Har snakket med mange folk om dette, alle svare nesten likt at det er melodien som fenger de. Noen svare at det er tekstene og mange svare at det er den klare og fantastiske lyden de har på innspillignene sine.

Nesten uansett alder på folkene, så faller alle for Pink Floyd.

Hva er det som gjør at du liker Pink Floyd så godt?

Edit: Fikset på første linje. Det er ikke alle som liker Pink Floyd:wink:

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemningen som musikken skaper, den gode komposisjonen, instrumentbruk...veldig mykje som er rett

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være helt ærlig så syntes jeg Pink Floyd er kjedelige å høre på. Har aldri forstått dette, men det er slik det er med forskjellig smak.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner også PF blant den kjedeligste og mest uinteressante musikken jeg kan tenke meg. Unntakene er de tingene Syd Barrett gjorde med bandet.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Hva er er det med Pink FLoyd som gjør at alle som høre de blir hel frelst. Har snakket med mange folk om dette, alle svare nesten likt at det er melodien som fenger de. Noen svare at det er tekstene og mange svare at det er den klare og fantastiske lyden de har på innspillignene sine.

For meg så er det helheten.

Den magiske stemningen på live-konsertene. Den fantastiske gitarspillingen. De gode tekstene. Den nydelige vokalen. Time-less music som jeg kan hente fram å like når som helst.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg regner også PF blant den kjedeligste og mest uinteressante musikken jeg kan tenke meg. Unntakene er de tingene Syd Barrett gjorde med bandet.
    La nå heller være å svare i tråden da.

Prøv å les førsteposten en gang til, og lag heller en tråd for de som IKKE liker Pink Floyd, og slutt å forsøple denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    La nå heller være å svare i tråden da.

Prøv å les førsteposten en gang til, og lag heller en tråd for de som IKKE liker Pink Floyd, og slutt å forsøple denne.
    Burde kanskje modifisere tråden da og ikke påstå at ALLE som høre Pink Floyd liker det

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Burde kanskje modifisere tråden da og ikke påstå at ALLE som høre Pink Floyd liker det
    Det er jo et godt innspill til trådstarter:-D

Ikke meningen å være ufin eller noe, og selvfølgelig skjønner jeg at smaken er som baken, men synes bare det er unødvendig og komme med "skittkasting" i en tråd som denne:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    My point exactly.

Men jeg må jo legge til, at når når oppfordrer til å diskutere hvorfor man synes noe er bra, burde man også tåle at noen bidrar med innvendinger.

En diskusjon av typen "hva kommer det av at alle som liker Pink Floyd, liker Pink Floyd?" blir jo rimelig meningsløs...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    My point exactly.

Men jeg må jo legge til, at når når oppfordrer til å diskutere hvorfor man synes noe er bra, burde man også tåle at noen bidrar med innvendinger.

En diskusjon av typen "hva kommer det av at alle som liker Pink Floyd, liker Pink Floyd?" blir jo rimelig meningsløs...
    Da er vi enige om det, oppfordrer trådstarter om å redigere førsteinnlegget, og så kan vi fortsette on-topic:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at grunnen til at mange som liker Pink Floyd er at de var litt forrut for sin tid. De har tidlig hatt vanvittig god lyd på innspillingene sine. Noe som låter bra på anlegget ditt. Kanskje det er lydkvaliteten mange liker. Bare en tanke.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er kombinasjon av selve musikken, atmosfæren rundt musikken, historien deres, personlighetene, det tekniske (altså forut for sin tid) og deres sceneshow som gjør at folk liker Pink Floyd, og gjør det til et spennende band...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hva er er det med Pink FLoyd som gjør at alle som høre de blir hel frelst. Har snakket med mange folk om dette, alle svare nesten likt at det er melodien som fenger de. Noen svare at det er tekstene og mange svare at det er den klare og fantastiske lyden de har på innspillignene sine.

Jeg har vært Pink Floyd fan i mange år, men ikke så begeistret for det med Syd Barrett.....men fra Atom Heart Mother og Meddle som er min favoritt...helt klart....for meg som også var vedlig glad i å lese Science Fiction (nå er det mer filmer sålklart) så er PF det eneste bandet som klarer å lage bilder inne i hodet på folk....som en annen av mine favorittartister sa i et intervju en gang: "The music's gotta take you somewhere" (Jackson Browne).
    Og det er akkurat det Pink Floyd gjør....med sin basis i enkel blues, men allikevel med et avansert lydbilde som på en måte setter deg i en slags transe....eller tar deg med på en reise....til steder du ikke ante eksisterte...
    Og hvem kan matche David Gilmour's gitarspill? Etter min mening er det ingen som kommer i nærheten engang.

Og for min del alltid nykter...ettersom jeg ikke drikker og røyker...
    Og jeg synes synd på de som ikke lar seg forføre av Pink Floyd's musikk.

Lyden også såklart. Og blant de to beste konserter jeg har vært på:
    Pink Floyd på Valle Hovin. Da følte jeg meg "Comfortably Numb" :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Da er vi enige om det, oppfordrer trådstarter om å redigere førsteinnlegget, og så kan vi fortsette on-topic:wink:

Har fikset første linje. Så satser jeg på at alle er glade igjen

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører på alt mulig men det er Pink Floyd som er og blir størst (for meg), Det er melankolien i mange av sangene, de utrolige gitarsoloene, komposisjonen ja det er som om musikken er skrevet for meg. Og det er en egen sjanger, ingen har heller prøvd og kopiere de.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fikset første linje. Så satser jeg på at alle er glade igjen
    Flotters

De som ikke er glade har jo ikke noe i denne tråden å gjøre

Kan vel også nevne at flere av låtene til PF bygger seg om mot et klimaks, hvilket jeg liker svært godt. Kan i så måte sammenligne bandet med en deilig forførende dame:wink:

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært stor fan av Pink Floyd siden jeg kunne gå...
    Da jeg var liten var musikk en av de få tingene som kunne få meg til å være forholdsvis rolig, og min mor pleide alltid legge en utplukket Lp på spilleren som jeg kunne starte på morgenen Vedig ofte var det Dark side of the moon som ble plukket frem 8)
    Det som gjør at Pink Floyd er så bra er sammenhengen i musikken. Det går en rød tråd gjennom hele albumene deres, og dette skaper en spesiell stemning. Musikken er også av svært god teknisk kvalitet. Det er få musikere forunt å være så gode som gjengen i PF. I tillegg kommer tekstene som ihvertfall jeg liker svært godt.
    Jeg liker ikke veldig godt det som hører til Syd Barret perioden, men mye av dette er hørbart likevel. Syns det aller beste er fra da Gilmour og Waters samarbeidet som best. Uten noen av de to tror jeg ikke PF hadde blitt den suksessen de faktisk er, selv om Mason og spesiellt Wright heller ikke skal unnlates.
    Gilmour er etter min mening verdens beste gitarist. Det er selvsagt lov å være uenig med meg her, men for meg er det noe spesiellt med måten han bygger opp melodiene og ikke minst soloene på. Det er en harmonisk sammenheng som ikke mange andre klarer å få til på samme avslappede måte.
    Syns det er svært synd at jeg aldri kommer til å få oppleve hele gjengen live noengang. Jeg hadde et lite håp om at det skulle komme en konsert etter at de spilte sammen under Live 8, men det håpet gikk bort sammen med Richard Wright

Men skal ihvertfall kose meg med noen av cd'ene senere i kveld

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to første studioalbumene har jeg litt sansen for men de blir litt for mye i lengden Er nok ikke helt på g med den syremusikken. Mye morsomt da (the gnome, bike m.m).

Så har jeg ikke hørt så mye på dem før Dark Side of the Moon som er ett av favorittalbumene sammen med The Wall (kan se den filmen om og om igjen). Momentary Lapse of Reason og Division Bell er soleklare favoritter hos meg.

Det som fenger meg er stemningen, melodien, tekstene, innspillingene. Ja rett og slett hele pakka

Mmmm.... DSOTM på LP ligger i kjelleren sammen med platespilleren, frister litt og koble det opp nå kjenner jeg!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Mmmm.... DSOTM på LP ligger i kjelleren sammen med platespilleren, frister litt og koble det opp nå kjenner jeg!
    Kjør på, blir en fin mandagskveld det:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og hører på Puls platen nå. Jeg er mektig imponert over lyden på den platen der

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •