SACD spiller med 5 kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SACD spiller med 5 kanaler

Har i dag en Pio 989 som jeg benytter for "alle" formater, CD, DVD og SACD.
    Den fungerer greit og har vært en trofast følgesvenn, som den vil fortsette å være fremover.
    Jeg lytter nå mer og mer til musikk i flere kanaler og har startet å gruble på om det kan være på tide å vurdere en dedikert SACD spiller som leverer i flere kanaler.
    I diverse magasiner er det testet mange SACD kompatible maskiner - men ytters få av disse leverer i flere kanaler.
    Har noen her gode råd om hvor man bør søke for å finne en skikkelig spiller uten at det koster kjetting (< 30 KNOK)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kobling mellom 989 og 4600

Jeg har også ovennevnte komponenter.
    Hvilke tilkoblinger bruker du mellom disse for lyd og bildegjengivelse?
    Jeg bruker analog 2-ch ut fra 989 og pure audio aktivert for dedikert stereo CD avspilling. Imidlertid bruker jeg også i-link for både SACD og stereo gjengivelse. Kan ikke si jeg merker store forskjeller mellom disse to overføringene, 4600 bruker mest i "straight" eller 7-ch stereofor musikkavspilling.
    Til overføring av DTS eller DD signaler bruker jeg digital spdif overføring og 4600 i straight modus.
    I tillegg settes romkorreksjoenen til Front flat på 4600.

Hvilke tilkoblinger synes du er de beste?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter analogt for alt og har sluttet å benytte digital overføring. Jeg merker ingen stor forskjell på Yam'en ved bruk av det ene eller det andre.
    Nå er ikke rommet ferdig "satt" opp enda på grunn av diverse forhold så jeg kan ikke si om dette er "fasitsvar" på spørsmålet ditt.
    Da jeg hadde en Thule inne til test var det meget stor forskjell. Der var det helt "umulig" å benytte digital overføring fordi det låt svært dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oxo overnevnte spiller og har den koblet opp mot ax4avi-s..
    Bruker I-Link(digitalt)til alt..
    Har aldri giddet og prøvd noe annent,føler at dette er den beste løsningen til både film og musikk ved både cd og sacd avspilling

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen hjemme er nå mer på plass og jeg har brukt mer tid på å virkelig lytte. Før dette har det dessverre ikke blitt for mye tid eller anledning til å "finlytte" med ulike oppsett / justeringer.
    Hører forskjell på analog og digital overføring - det er et klarere og mer detaljert lydbilde med analog overføring. Bass og mellomtone blir mer "grøtete" ved digital overføring. Digitalt benyttes fremdeles ikke for overføring - jeg holder meg til den analoge veien.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Løsningen hjemme er nå mer på plass og jeg har brukt mer tid på å virkelig lytte. Før dette har det dessverre ikke blitt for mye tid eller anledning til å "finlytte" med ulike oppsett / justeringer.
    Hører forskjell på analog og digital overføring - det er et klarere og mer detaljert lydbilde med analog overføring. Bass og mellomtone blir mer "grøtete" ved digital overføring. Digitalt benyttes fremdeles ikke for overføring - jeg holder meg til den analoge veien.

Var i kontakt med Pioneer om dette for en stund siden og de anbefalte meg å overføre digitalt (i-link) mellom mine to pioneer produkter..
    Har selv aldri prøvd analogt,skjønner ikke at jeg kan ha så mye mer å hente på det

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skriver seg sikkert ned til DAC'en i komponenten. Kanskje er det samme sak i Pio DVD'en som Receiveren? - da er det jo greit med digital overføring. Jeg har en Yam' RX-V4600 - og mellom disse to så gjør Pio'en en bedre jobb rett og slett.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sjekk om det er samme konvertere i dvd spiller og receiver.
    Det med å ikke gidde sjekke, å følge anbefalinger, det er litt dumt, kanskje konverterne i dvd spilleren er mye bedre enn i receiveren, skjer ofte det, og da får du mye bedre lyd ved analog overførsel....
    Lytt og døm selv...
    Jeg sluttet å interessere mig for multikanal sacd, synes langt de fleste plater var mikset "hulter-til-bulter". Klassisk med "ambience" i surround kanalene er bra men ellers ser jeg ikke vitsen med å legge trommer osv bak.....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, sjekk om det er samme konvertere i dvd spiller og receiver.
    Det med å ikke gidde sjekke, å følge anbefalinger, det er litt dumt, kanskje konverterne i dvd spilleren er mye bedre enn i receiveren, skjer ofte det, og da får du mye bedre lyd ved analog overførsel....
    Lytt og døm selv...
    Jeg sluttet å interessere mig for multikanal sacd, synes langt de fleste plater var mikset "hulter-til-bulter". Klassisk med "ambience" i surround kanalene er bra men ellers ser jeg ikke vitsen med å legge trommer osv bak.....

Sitter faktisk samme type d/a konvertere i både Dv-989 og ax4(reciveren)
    Her sitter det en:192 kHz/24-bits D/A konverter

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Sitter faktisk samme type d/a konvertere i både Dv-989 og ax4(reciveren)
    Her sitter det en:192 kHz/24-bits D/A konverter
    Det er jo bare noe av spesifikasjonene, står jo ingenting om produsent m.m.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er jo bare noe av spesifikasjonene, står jo ingenting om produsent m.m.

Det er sant...
    Men sjansen for at de er av lik produsent er vel stor siden disse er i samme `seriè`..
    Hva mener du om hva som gir det beste lydbildet?
    Har ikke du testet disse spillerne?
    Har aldri kjøpt meg kabler for å teste siden jeg kjører hdmi rett til skjermen og i-link for lyden

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt feil av mig å skrive "sammenlikne konvertere", da det er analog delen der egentlig bestemmer lyden. Man kan ha de bedste dac i verden men med elendig analog del kommer man ingen vei, derfor er man nødt til å ha sammenliknet i praksis for å vite om man egentlig hører forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, litt feil av mig å skrive "sammenlikne konvertere", da det er analog delen der egentlig bestemmer lyden. Man kan ha de bedste dac i verden men med elendig analog del kommer man ingen vei, derfor er man nødt til å ha sammenliknet i praksis for å vite om man egentlig hører forskjell.
    Dette spurte jeg Pioneer om:

Hvilken dac er best den i ax 4 eller dv-989?
    I dag overfører jeg all lyd,om der er dvd/musikkdvd/dvd-audio/cd og sacd
    via
    I-link mellom disse produktene..
    Det jeg lurer på er om musikkavspillingen vil bli bedre med analog
    overføring??
    Og her teller jo den analoge delen i dacen omtrent alt,vil jeg tro

Dette fikk jeg til svar:

Hei,
    DAC i VSX er av en høyoppløsnings type, og gir derfor et bedre
    lydbilde/dynamikk en DAC i DVDspiller.
    mvh
    Einar

Hva skal jeg tolke ut av dette?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,452
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener vel at i-link er best da dac i reciveren er best ved f.eks SACD avspilling. Slik tolket jeg det. Har selv Denon DVD3910 og Denon reciver og overfører med DENONLINK. Enormt løft i lyden syns jeg i forhold til "vanlig" digital overførsel, og da spesielt i surond. Bruker "Tara Labs Spectrum 2a" signal kabler ved analog overførsel av sterio signal fra CD. Har selv problemer med å høre forskjell mellom disse og DENONLINK ved sterio.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe automatikk i at det er bedre i reciever. Lyd og Bilde testet Denon sine DVD-A1XV og AVC-A1XVA, de mente lyden ble best med analog overføring. DVD-A1XV har også bedre DAC'r. AVC-A1XVA hadde samme type som i DVD-3910.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste Fidelity er EC sin site modell testet med tildels meget gode resultater så vidt jeg klarer å bedømme. Det er hyggelig at norske produsenter klarer å fremskaffe komponenter som leverer varene skikkelig. Skikkelig er også prisen for denne hærligheten = 50 KNOK. Da følger det med en DVD spiller "på kjøpet".
    Etter å ha sjekket rundt vel og lenge ser det dessverre ut som at det blir vanskelig å finne "min kombinasjon" til krav - og da må jeg i tenkeboksen igjen. Kanskje må jeg vinke farvell til drømmen om en skikkelig SACD spiller som leverer i 5.1 kanaler - og må i stedet satse på stereo.
    Ikke at det er noen krise, men akk....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •