Hjemmeserver med TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjemmeserver med TV

Hei.
    Jeg holder på å sette opp et nytt hus og da ønsker jeg jeg en serverløsning. En sentral server med brukerstasjoner flere steder i huset. Alle stasjonene skal ha mulighet til å koble seg på både data og TV med egen brukertilgang. Alle 6 stasjonene skal også kunne kjøres samtidig om det være seg TV eller internett. For å utnytte kapasiteten på serveren må derfor brukeren uansett hvilken stasjon koble seg direkte på serveren. På rommen må det derfor være en boks som tar seg av fordeling av lyd, bilde, mus og tastatur. Er det noen som har noen ide om hva og hvordan jeg skal få dette til?
    Og hva slags kabler skal jeg legge i rørene mellom server og de forskjellige punktene til stasjonene?

Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må hvertfall ha mange meter med nettverkskabel som tåler 1000mb hastighet og en switsh som tar det samme...

noe mere vet ikke jeg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hw.no

Still heller dette spørsmålet på www.hardware.no

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektro produsenten Lexel leverer installasjons løsninger for distribuering av tele\bilde\lyd\nettverk til alle rom, i selve hovedskapet så får man muligheten til å patch-om ulike løsninger, slik at et tele uttak istedet blir et bilde-utak istedet.

Her er en LINK til produktkatalog

Dette er ihvertfall en løsning for distibuering, men du står igjen med problemet å lage en server og i tilleg så må du ha klienter(slave pcer) disse må ha nesten like mye hardware som en vanelig HTPC fordi dem må ha lydkort og DVI\HDMI og en kraftig prossesor for å kunne håndtere HD-filer(Du koster ikke på deg så mye penger å ikke bygger noe som kan håndtere HD!!), detter ikke noen billig løsning.

Men får du til det så vil jeg gjerne høre fra deg, om løsniger du har valgt\ossen det funker\priser\utstyr ect.

Ps: Den enkleste løsningen jeg ser for meg her må vel hver å kjøpe en PC med Windows Media Center og 6.stk Xbox360 med trådløst-nettverkskort. Jeg mener at dem har noe som heter Media Center extender slik at du kan streame alt som er på windows MCE PCn. Men da får du ikke surfet på internett da.

Bare slang frem noen tips.
    Lykke til videre med å finne en løsning.

Mvh
    kas

Edit. En moderator bør flytte denne tråden ;-)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paaann
    En sentral server med brukerstasjoner flere steder i huset
    Med brukerstasjon håper jeg at du mener Pc'er e.l. og ikke noe terminal-tull.
    Alle stasjonene skal ha mulighet til å koble seg på både data og TV med egen brukertilgang.
    På PC er det lett å sette opp forskjellige brukere.
    Alle 6 stasjonene skal også kunne kjøres samtidig om det være seg TV eller internett.
    Å få serveren til å distribuere forskjellige kanaler til flere brukere ser jeg som den store nøtta her.
    For å utnytte kapasiteten på serveren må derfor brukeren uansett hvilken stasjon koble seg direkte på serveren.
    ?? Skjønte ikke.
    På rommen må det derfor være en boks som tar seg av fordeling av lyd, bilde, mus og tastatur.
    ?? skjønte heller ikke, hvorfor skal du "fordele" mus og tastatur?
    Og hva slags kabler skal jeg legge i rørene mellom server og de forskjellige punktene til stasjonene?
    Hvis du legger kabler nå så er det vel lett å sørge for at hver "stasjon" har sin egen nettverkskabel OG antennekabel. Hvis hver stasjon er en PC m/TV-kort så er det jo kjempeenkelt. Å holde 6 PC'er oppdatert med hardware kan bli en dyr affære.

Uregistrert
    Guest
    Om du ønsker å gjøre det billig og enkelt kan du vurdere å ha noen av disse: http://www.hauppauge.com/pages/produ..._mediamvp.html
    ...som lar deg hente media fra en sentral pc og spille av på TV. Benytter s-video kabel til TV'n om du kan leve med det.

Dette krever at du trekker antenne og nettverkskabel til alle stasjonene, men slipper altså å ha en dedikert PC på hvert sted.

Om du skal distribuere TV signalene gjennom en sentral pc krever det at du har like mange tv-tunere i pc'n som du har tv kanaler. Hver tuner vil da kunne streame hver sin kanal over nettverket. Med kun en tuner vil alle i huset kun ha muligheten til å se på samme kanal. Om du er heldig bor du da i et strøk hvor det kun er NRK Da er det vel like greit om man holder TV utenfor i dette oppsettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •