Hjemmekinorom under bygging, trenger råd + multiromsløsninger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinorom under bygging, trenger råd + multiromsløsninger

Hei. Jeg driver og bygger hus og skal snart til på hjemmekinorommet.
    Lurer på å utstyret rommet med prosjektor og lærret, og trenger i den forbindelse litt råd om hva slags rør jeg bør legge i vegger og tak for å få flest mulig kabler skjult.

• Hvor langt fra lærretet skal prosjektoren stå, hvor tykt rør bør jeg ha, hva kan jeg avslutte røret i? Skal jeg avslutte det i en takboks og bare båre et hull i boksen, slik at røret passer?
      Tenkte å trekke HDMI kabel inni røret, så det må være litt tykt. Har lagt opp et som er ca 50mm nå.
    • Jeg vil også skjule alt av høyttalerkabler i veggene, og har derfor trekt opp en del 20mm rør, men skulle gjerne hatt tips om hva salgs uttak jeg kan ha i veggen.
      Jeg har brukt ELKO bokser, må jeg bare sette på et blendelokk, båre hull og trekke kablene gjennom der? Eller finnes det en mer elegant løsning, med f.eks høyttaler-terminaler i vegg-uttaket?

• Jeg har lagt opp flere 20mm rør til alle rom i 1 og 2 etg og har en sentral plass hvor alle rør ender opp både i 1 og 2 etg hvor jeg vil ha et patche-panel.
      Planen min er å ha mulighet for å sende HDMI signal over nettverkskabler og dermed kunne få TV/XBOX/Blu-Ray i alle rom, hvis jeg vil.
      Jeg kan lite om konvertere og slikt, men har sett at de systemene som blir anbefalt bruker 2 cat5e eller 2 cat6 kabler til å sende HDMI-signalet gjennom.
    • Trenger anbefaling av konvertere til å konvertere fra HDMI > cat5e > HDMI,
    • Videresending av IR/RF fjernkontrollsignaler til andre rom? Hvordan får jeg dette til hvis tuner står i et annet rom enn tv-en. Får man dette til med XBOX360 også?
    • HDMI switch som kan kontrolleres med fjernkontroll for å switche mellom hvilke rom jeg ønsker å sende signaler til. HDMI-switchen må helst kunne håndtere flere innganger og utganger.

2. Håper på svar som kan hjelpe meg i prosessen.
    Takk på forhånd
Svar med sitat Svar med sitat

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei

Når det gjelder høyttaler terminalene har jeg sett en del her på forumet som har laga en firkantet treplate og borret 2 hull til høyttaler treminaler. F.eks disse: Høyttalerterminalskruer, 2 stk. - Biltema

Synes det ser pent ut

Eller så kan du sette inne ferdige.

• Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
    • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine
    •  

AVtorget