Bore hull til trekkerør gjennom murvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bore hull til trekkerør gjennom murvegg

Jeg har behov for å bore gjennomføring for HDMI-kabel gjennom en omlag 25cm tykk murvegg som jeg tror består av LECA, muligens fylt med betong innvendig.
    Trekkerøret må være stort nok til en HDMI-kabel og 3-4 nettverkskabler. Jeg tenker en 3-4cm diameter.

Hvordan gjør man dette enklest og billigst mulig. Jeg har et rimelig slagbor som ikke har noen problemer med å bore gjennom veggen med et standard type 6-7mm bor, men vil man kunne bore såpass stort hull som jeg trenger bare jeg kjøper et stort nok bor? Eller gjør man dette på en annen smart måte?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 mm betong er drøyt for er slagdrill. Vet ikke om du får betongbor i denne størrelsen som går på en vanlig drill uten SDS-feste engang.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det jeg var redd for.
    Det finnes ingen luriumløsninger hvor jeg først tar det lille hullet jeg har nå og putter inn en form for slipebor og bare utvider hullet gradvis?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne, nettopp kjøpt leilighet i mur.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste vil nok være å leie deg en stor slagborer/kombihammer maskin hos et utleie firma som Bautas eller Motek. Der kan du leie mur bor/kroner opp til 90mm.

Koster litt å leie det,men gjør jobben mye enklere og slutt resultatet blir meget bra.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville borret først med en borr diameter som slagdrillen takler (pilot hull), for så å bruke hammer og meisel for å øke diameteren. Kan være lurt å jobbe litt fra hver side av veggen, hvis man vil unngå et stort utgangshull...

Leca er jo såpass mykt og porøst at det jo ikke noe problem å jobbe med, betong, typisk med innslag av med armerings jern er vel noe helt annet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Var det jeg var redd for.
    Det finnes ingen luriumløsninger hvor jeg først tar det lille hullet jeg har nå og putter inn en form for slipebor og bare utvider hullet gradvis?
    Jeg var "lur" når jeg skulle gjennom ca 45 cm betongvegg (med stor sprengsten som armering) en gang. Da brukte jeg et 10mm betongbor og boret en rekke hull ved siden av hverandre i en sirkel (skulle lage luftekanal). Dette brukte jeg vel drøye 3 timer på.

Da jeg kom ut og skulle se, oppdaget jeg til min fortvilelse at spredningen var som et hagleskudd på andre siden, med hull i alle retninger... Det var tydeligvis ikke enkelt å hullene parallelt. Så jeg måtte gjøre samme jobben fra utsiden også :-?

Men med 25 cm og stort sett Leca, tror jeg muligens denne metoden er litt mer gjennomførbar ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borr så stort pilothull du klarer, og se om du får lånt en Hilti o.l, de klarer å borre ganske så store hull ^^,

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp f.eks.:Borhammer, 850 W - Biltema
    Samt en borr som er lang nok/riktig diameter. Eksempler: Betongbor - Biltema

Jeg har selv gjort tilsvarende for nettverkskabel, signalkabler og ht-kabler. Skal snart gjøre det for HDMI kabel også. (Valgte selv å gå for flere mindre hull.)
    Som nevnt, vær obs på at "utslagsfeltet" fort kan slå ut en bit av leca/murpuss slik at det ikke ser så fint ut (Går greit å pusse igjen etterpå.). Dersom du ønsker å gjøre det pent med en gang og det er vanskelig å treffe riktig ved å borre inn fra begge sider så kan du avlaste utslagsfelt ved å sette en plate intil utslagsfeltet, Denne må i såfall ha "trykk" inn mot veggen slik at betongen har noe å stå i mot.

Dersom leca'en ikke er fyllt så er det enklest å bruke en stiv streng til å trekke igjennom kablene med pga at de forsøke å stoppe i hulrommene i lecablokken om de stikkes igjennom.Aller helst legg inn et rør i veggen som kabler trekkes igjennom. (blir mye betongstøv i hullet som følger med kablene ut om ikke).

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva om du borer mange små hull, til ca 50mm i diameter. så stikker du til din lokale rørlegger butikk, hvor du kjøper en stump med 50mm rør som du trer igjennom veggen. skjærer det javnt på begge sider, og setter på en 50 mm dekkskive på hver side av veggen for en fin avsluttning.

hilsen en rørlegger.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    hva om du borer mange små hull, til ca 50mm i diameter. så stikker du til din lokale rørlegger butikk, hvor du kjøper en stump med 50mm rør som du trer igjennom veggen. skjærer det javnt på begge sider, og setter på en 50 mm dekkskive på hver side av veggen for en fin avsluttning.

hilsen en rørlegger.
    HAHH!!...som om jeg skulle sagt det selv...hilsen en rørlegger til :lol:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med å borre mange hull fungerer bra i treverk eller større hull, men jeg får ikke til dette på en god måte i løs mur med kun noen mm avstand mellom hvert hull. Det endte bare opp med at det ene hullet kollapset inn i det andre ved åpningen.
    Det var dette jeg prøvde på først, men det gikk ikke så bra med så liten total diameter (i hvertfall fikk ikke jeg det til)
    Jeg kan jo prøve å øke dimensjonen på hullet, men da blir det fryktelig grovt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det enkleste vil nok være å leie deg en stor slagborer/kombihammer maskin hos et utleie firma som Bautas eller Motek. Der kan du leie mur bor/kroner opp til 90mm.

Koster litt å leie det,men gjør jobben mye enklere og slutt resultatet blir meget bra.
    Spørs om jeg ikke bare skal gjøre dette. Jeg vet med meg selv at veien til ekstrem frustrasjon er kort når jeg skal gjøre en i utgangspunktet enkel jobb som blir både stygg, vanskelig og tidkrevende fordi jeg ikke har optimalt verktøy.
    Da kan jeg også bore et par andre hull til andre bruksområder et annet sted også (fikk fiber på veggen i går - jippi!)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terka
    Kjøp f.eks.:Borhammer, 850 W - Biltema
    Samt en borr som er lang nok/riktig diameter. Eksempler: Betongbor - Biltema

Jeg har selv gjort tilsvarende for nettverkskabel, signalkabler og ht-kabler. Skal snart gjøre det for HDMI kabel også. (Valgte selv å gå for flere mindre hull.)
    Som nevnt, vær obs på at "utslagsfeltet" fort kan slå ut en bit av leca/murpuss slik at det ikke ser så fint ut (Går greit å pusse igjen etterpå.). Dersom du ønsker å gjøre det pent med en gang og det er vanskelig å treffe riktig ved å borre inn fra begge sider så kan du avlaste utslagsfelt ved å sette en plate intil utslagsfeltet, Denne må i såfall ha "trykk" inn mot veggen slik at betongen har noe å stå i mot.

Dersom leca'en ikke er fyllt så er det enklest å bruke en stiv streng til å trekke igjennom kablene med pga at de forsøke å stoppe i hulrommene i lecablokken om de stikkes igjennom.Aller helst legg inn et rør i veggen som kabler trekkes igjennom. (blir mye betongstøv i hullet som følger med kablene ut om ikke).
    Borhammeren du linker til takler maks 26mm diameter så vidt jeg kan se.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borhammeren du linker til takler maks 26mm diameter så vidt jeg kan se.
    Beklager! Var ment som eksempel. Har selv denne: Borhammer, 900 W - Biltema Helt ok siden den ikke benyttes ofte. I Leca går det fint å gå opp i borstørrelse. (Betong er mye hardere en Leca å borre i. Bordiameter er oppgitt for betong.)

Som nevnt så gikk jeg for flere hull ved siden av hverandre i stedet for ett stort. Ser dog absolutt fordelen med ett større og deretter sette inn et plastrør for gjennomføring.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at gutta her på jobb har en skikkelig solid borhammer som borer betong som smør, så jeg skal få sjekka om jeg ikke kan få lånt denne en dag.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nesten jeg hadde pigget ut et stort og godt hull, og murt igjen med et 50mm rør i midten som rørgutta sier. Det koster mindre for en pigghammer på Biltema enn å leie boreutstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I steden for å kjøpe all slags vektøy/borr som du sikkert ikke skal bruke skikkelig mange ganger til, ville jeg tatt kontakt med noen som diver med kjernebor. Dette koster ikke så mye da hullet ikke er større. Da vill du få 100% strøkent hull.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er problemet??
    Slike jobber gjør vi stadig. Hilthi eller Makita slag, pigg, borr maskin. Borr får du til ihvertfall 80 mm og lengde 60 cm. Koster noe tusen så du bør leie den. Det er en tung jobb og pass på tommelen for du greier ikke å holde den når den kiler seg.

Motek

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med å borre mange hull fungerer bra i treverk eller større hull, men jeg får ikke til dette på en god måte i løs mur med kun noen mm avstand mellom hvert hull. Det endte bare opp med at det ene hullet kollapset inn i det andre ved åpningen.
    Det var dette jeg prøvde på først, men det gikk ikke så bra med så liten total diameter (i hvertfall fikk ikke jeg det til)
    Jeg kan jo prøve å øke dimensjonen på hullet, men da blir det fryktelig grovt.
    er det ikke bare leca da?
    da er det jo så porøst atte. gjort dette utallige ganger selv. opp til 110mm faktisk..funker fint.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •