Isolasjonstetthet, amerikanske vs norske utgaver - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette med tetthet og absorbsjon er det ikke nødvendigvis noe entydig svar på nei. Det du nevner med avstand til veggen etc. stemmer ganske godt med resultatene man får ved å eksperimentere litt med regnearket jeg linket til tidligere.

Ja, hvordan gikk det med det membraneksperimentet?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var meg du siktet til. Har vel ikke gjort noe membran eksperiment. Har laget tre stykker foreløpig trukket med plast. Disse (pluss en til) skal jeg plassere hvor taket møter veggen i kinoavdelingen min. Det er også et hjørne. Så kommer jeg muligens til å lage noen med membran som resonerer i hifi avdelingen. Hjørne bassfellene lager jeg uten membran. Ser ikke noe grunn til at de skal reflektere høye frekvenser.

Ble ganske tykk ja. Ser ut som en madrass. :-D 15 cm med rockwool og ramme bak på nesten 5 cm.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var deg jeg tenkte på. Mulig jeg blander deg med en annen (sorzy?) som skulle prøve med smøremembran til bad utenpå markplate eller akustikkplate.

Ja den ble tykk men det er jo som kjent volum som må til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det var deg jeg tenkte på. Mulig jeg blander deg med en annen (sorzy?) som skulle prøve med smøremembran til bad utenpå markplate eller akustikkplate.
    Vel, ting tar tid :???: Jeg har laget en ramme og deretter limt 4 x 100mm Rockwool akustikkplater sammen med smøremembran for nettopp å undersøke om dette blir en effektiv bassfelle. Har ikke fått gjort så nøyaktige målinger som ønsket enda, men første inntrykk er at de faktisk ikke demper så langt ned som målet var (<80Hz). Hvilket forsåvidt stemmer med Orso's innlegg om at mindre tetthet er bedre når tykkelsen økes over rundt 20cm. Dette ble en både tung og overraskende massiv blokk, muligens for massiv...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det ble for massivt ja. Man kunne forsøkt med tynnere lag, f.eks. 30 mm slik at man kommer opp i 90 eller 120 mm. Jeg har akkurat avsluttet markplate-eksperiment. Ga heller ikke det målemessige resultatet jeg håpet på men jeg synes (tror?) at det låter litt bedre enn før.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan måler dere? Tror ikke man skal forvente at frekvenskurven endrer seg noe særlig med noen plater.

Med 40 cm tykkelse er det nok definitiv bedre å gå ned i tetthet. Du kan prøve rockwool stålstender eller flexi-A plater. Materale er litt løst, men eventuelt kan man bruke en 50 cm rockwool akustikkplate i front for stabilitet.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder målinger kan jeg kun snakke for meg selv. Frekvenskurven er kun én del, men jeg ser også på etterklangen i waterfallplottet. Når etterklangen minker tar jeg det som et tegn på at noe absorberes. I tilfeller det er snakk om utfasninger vil jeg også anta at frekvenskurven også påvirkes når visse frekvenser absorberes. Ta en kikk i mine siste målinger http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1439463

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •