Loft Kino Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Loft Kino Hjelp!

Jeg har et vanlig loft med skråtak, og det er ganske dårlig lystkontroll i rommet, selvom jeg har ca 8 spotter, Det jeg lurte på er at hvis jeg fester/limer på en svart tapet på frontveggen der tven henger, skaffe svarte gardiner og helst bruke svarte møbler, vil det hjelpe på lyskontrollen?

Så lurte jeg på det med akustikkplater, hva slags funksjon har de? hjelper de om jeg vil fokusere lyden mot en bestemt retning eller punkt, eller absorberer de unødvendig romakustisk lyd?

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei slimchaddi.

Ser du skriver at du bruker tv å se film på, og da er det ikke så viktig med at alt skal være sort. Er mere for de som bruker projector, da lys visker ut endel sortnivå. Det som er viktig, er å ha kontroll på sollys som kommer inn i rommet.
    Men er nok ingen dum ide å bruke sort på framveggen, jeg synes iallefall det blir mere behagelig å så bildet med sort "ramme" enten man bruker pj eller tv.

Akustikk plater tar bort uønskede refleksjoner/frekvenser ja, bare å søke litt her på avforum så har du lesestoff for mange timer!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Hei slimchaddi.

Ser du skriver at du bruker tv å se film på, og da er det ikke så viktig med at alt skal være sort. Er mere for de som bruker projector, da lys visker ut endel sortnivå. Det som er viktig, er å ha kontroll på sollys som kommer inn i rommet.
    Men er nok ingen dum ide å bruke sort på framveggen, jeg synes iallefall det blir mere behagelig å så bildet med sort "ramme" enten man bruker pj eller tv.

Akustikk plater tar bort uønskede refleksjoner/frekvenser ja, bare å søke litt her på avforum så har du lesestoff for mange timer!
    åja, så det kan f.eks lønne seg å kjøpe svarte gardiner som ikke trenger inn lys? fordi jeg har et vindu rett bak sweetspoten, som lyser opp hele frontveggen, og da blir det fort lys på skjermen! og ja jeg synes også det er mer behagelig å se på bilde når alt bak er sort! det er litt stilig også! hehe.....Takk for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å jobbe med innfallende lys og sidevegger fremfor vegg bak TV.
    Frontveggen vil uansett virke relativt mørk sammenlignet med skjermen, og avgir ikke noe lys som faller tilbake på skjermen og forstyrrer sortnivå.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Anbefaler å jobbe med innfallende lys og sidevegger fremfor vegg bak TV.
    Frontveggen vil uansett virke relativt mørk sammenlignet med skjermen, og avgir ikke noe lys som faller tilbake på skjermen og forstyrrer sortnivå.
    ahhh, du har rett der, da skaffer jeg meg svarte gardiner som ikke slipper inn noe sollys da, er det noe fordel med å ha lys over tv skjermen? som lyser ned mot tven? har sett at en del har lys over tven som lyser opp veggen over og under skjermen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at endel har det, men mitt inntrykk er at det brukes mest som pauselys, og når rommet brukes til andre ting. Ser man feks sport eller nyheter på TV er det jo ikke noe must med mørklegging.

Noen mener at det blir mindre anstrengende å se på en skjerm om man har bakgrunnsbelysning. Phillips har jo tatt den helt ut og bygget dette inn i rammen rundt skjermen på noen TV-modeller.

Men, som sagt så tror jeg ikke slikt lys har så mye for seg i kinosammenheng. Med projektor, slik jeg har i kinoen, er uansett totalt mørke det eneste som funker til film.

Velger man slikt lys bør man passe godt på så det ikke treffer skjermen direkte eller indirekte.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahhh, kjønner, ser det blir unødvendig i mitt rom

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    ahhh, kjønner, ser det blir unødvendig i mitt rom
    Er alltids greit og ha det så mørkt som mulig bak bildet. Blir fort en del refleksjoner fra tv - bakvegg - framvegg (om det ikke er veldig lang avstand).. Jeg som har hvit tapet får en del refleksjoner både her og der. Alt blir jo bare reflektert her og der

Du trenger forsåvidt ikke sløse masse penger på akustiskkplater da det ofte er dyrt (når du skal ha / trenger mye).. På biltema kan du få kjøpt 2 forskjellige lyddempende-lignende plater.. En ser ut som "romskip-innmat" (er klister bakpå så er bare å klemme på veggen) og en annen som er svart og myk. Disse koster vel rundt 100-150 kr stk tror jeg og er ca. 2 x 1,5m kanskje..

Bruker noen av disse "romskip-platene" i kontrollrom i studio Funker fett!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja, fordi jeg tenkte å tapetsere hovedveggen, der jeg har skjermen i svart, men resten av rommet forblir i vanlig treverk som er bøkfarget. Er litt usikker på om jeg får refleksjoner, men jeg har vindu rett bak skjermveggen, som fort kan slippe inn mye menger med lys, tenker derfor også å kjøpe svarte gardiner som ikke trenger gjennom lys..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •