Hjemmekino på "trangt" rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino på "trangt" rom

Bear^'s minimale minikino

Jeg gir meg ikke og har gjort meget grundid landmåling av potensialet. Dessverre var rommets lengde mindre enn 4 meter, faktisk bare 3.74 m, så med skapene og hele den pakken ble det ikke mye å hente inn. Så jeg blir å forholde meg til den opprinnelige plan. Som da ser slik ut, litt mer detaljert.

Rommet "in real life" ser slik ut:

Sett fra venstre hjørne:

Don't mind klestativet, la det heller sette standard hva jeg har å jobbe med, har ikke en ordentlig vaskekjeller i kåken så rommet brukes som gjesterom/tørkerom per nå, men kino kommer først så tørkestativet får gå. Det er en hard verden.

De 2 vinduene skal det gjøres noe med. Der er en rullegardin i vært vindu. I tilegg skal jeg legge over en molton duk som sperrer ute det resterende lyset som måtte komme inn. Veggene som er av tre skal dekkes med molton duk og det samme skal taket. I tilegg skal døren fjernes og erstates med en liten molton duk, dette fordi der er veldig dårlig lufte muligheter i selve rommet og fjerning av døren vil sørge for en god del av utluftingen. Jeg skal montere en skinne i taket fremfor skapet som jeg skal hekte en duk på som kan skyves frem og tilbake alt ettersom rommet er i bruk.

Med et lerret på 184 cm skulle THX optimaliseringen tilsi en distanse på vel 284 cm fra lerrete, så med totalis på 305 cm har jeg litt å gå på.

Høytalerne bak skal henges på svarte plater og vinkles inn mot sofaen og mest sannsynelig plasseres rett over front høytalerne. Subben er jeg litt usikker på plasseringen enda noe jeg må tenke nærmere på når jeg kommer nærmere fullføring. av prosjektet.

Til nå er den materiale kostnadsgrensen satt til rundt 20 000 kr men ser at den blir ganske knapp ettersom jeg må kjøpe inn en del ting nå i etterkant og. Har dog kjøpt inn lydanlegget med en Onkyo reciever i spissen. Av de 20 000 har jeg og måtte kjøpe inn en projektor (Optoma HD200X) og en Blu-ray spiller. Har fremdeles ikke kjøpt lerret.

Jeg har regnet at med en gain på 0.8 vil lux nivået ligge på rundt 33. Vet at dette blir 11 over det optimale men jeg tror det skal gå.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette 12kvm er ikke den støste kinoen her inne, men en liten kino er tross alt ufatterlig mye bedre enn ingen kino Og husk, vi liker bilder :wink:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å sette sofaen ved inngangen, og lerret på kortveggen? Ser at vil få større kastelengde for projektor og litt større avstand til lerret...
    Ta gjerne noen bilder av rommet, da blir det lettere å få et inntrykk av hvordan rommet ser ut!

Selv om du har et lite rom kan du få kanonkino allikevel, og med litt planlegging og fornuftig oppsett kan det meste oppnås. Lykke til!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får kastet inn noen bilder i løpet av dagen

12 Kvm er ikke mye nei, men jeg regnet litt på det og med den projektoren og et lerret med 0.8 gain skulle jeg komme ned på et akseptabelt lysnivå med den størrelsen av et lerret.

Jeg har vurdert å sette sofaen ved inngangsdøren ja, men grunnet plass og at jeg faktisk må få opp døren vil kaste distansen bli mer eller mindre det samme. Døren stikker litt lengere ut enn de 2 fastmonterte skapene (en av dem er faktisk kleskapet mitt, har ingen andre plasser å sette det uansett) så sofaen må litt ut for å få den helt opp, og da er jeg nede på vel 3 meter den veien og.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også sterkt vurdert å snu litt om på løsningen din, og satt sofaen ved døren og lerret på kortveggen. Du vil jo da få en mer "riktig" plassering av bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva menes med "riktig plassering av bakhøytalere"? Jeg tror ikke jeg får dem langt nok bak til at de havner "bak" sofaen. Døren er forsåvidt ikke et problem da jeg kan erstatte denne med en skyve vegg alla Japans standard slik, det største problemet er de 2 skapene. Et er kleskapet mitt og det andre er kraftig fastmontert som del av rommet. Og kleskapet mitt har jeg ikke noen plasser å plassere da soverommet er akkurat stort nok til senga. En må offre noe og for å få meg hjemmekino måtte jeg ta til takke med det minste kottet som soverom. Noe må man ofre for sine interesser

Skal få knipset noen bilder av rommet og snart samt måle mer nøyaktig rommets totale lengde. Målene skal stemme men må sjekke litt med tanke på skapet og plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppdatert førstepost