Ready Bags™ Acoustic Bags - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    BILDER mann, bilder!
    Jeg skal ta litt bilder, men jeg måtte bare lytte litt først! :-) Det hjalp på akustikken i kinoen, men diskanten blir fremdeles litt spiss. Det går fint å gjøre mer med rommet ennå, så jeg skal jobbe litt med saken. Bilder kommer snart.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan godt glatte litt på stoffet så de fremstår noe bedre, men har ikke prioritert utseende riktig ennå.

-ready-bags1-jpg

-ready-bags3-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, se der, så jo fint ut. Hvordan kan man stramme opp stoffet? Er det borrelås eller noe sånt på baksiden?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å rette litt på det. Det er en litt romslig pose egentlig.

Jeg har inntrykk at platene demper det viktigste, men rommet er ennå ganske tomt, så jeg må se å få inn litt DVD-hyller og bilder og slikt som kan dempe litt bak i kinoen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse var tynne......
    Bruke mange slike tynne plater skal du være forsiktig med.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder med de 6 jeg har på veggen nå. Jeg tenkte å dempe i hjørnene foran(over sub/under presence) og bak i tillegg, men ikke med slike plater. Akkurat nå så synes jeg diskanten er litt vel skarp, men det er jo mulig jeg må bytte høyttaler.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til diskanten kunne platene vært hevet mer. Gjerne 50 cm over gulvet. Men uansett kan det hende at for mye nivå i diskanten skyldes høyttalere og/eller elektronikk. Har inntrykk av tester at Focal ofte har litt mye i toppen.
    Hvis sofaen din er i skinn, kan du også prøve å legge ullteppe over den.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at slike absorbenter typisk alene ikke klarer å gjøre hele jobben (uten at jeg har noe erfaring med akuratt disse for øvrig)... De tar "mellomsjiktet", mens du gjerne må til med litt "tyngre" / mer massive plater, f.eks. Rockwools akustikkplater, for å dempe i lavere frekvenser. Det er videre ofte hjørnene som må dempes, da gjerne helt opp til og inkludert takvinklene, for å få full kontroll på bassen.

...det er også mulig at noen diffusorer plassert på strategiske steder (f.eks. bakvegg og/eller taket over lytteposisjonen) kan hjelpe på den skarpe diskanten, i det minste får du en noe mindre retningsbestemt refleksjon, som i seg selv kan gi rommet en opplevelse av å være større enn det egentlig er...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man tune bassen med absorbenter er det nok dessverre ikke bare å sette noen tykke plater i hjørnene heller. Jeg målte en del forskjellge plasseringer av mine bassabsorbenter (de absorberer ned til 40-50 Hz), og ved enkelte plasseringer ble faktisk frekvensresponsen verre enn uten absorbenter i det hele tatt.

Husker jeg ikke feil, så har vel pnerbye Rockwool akustikkplater inni ReadyBags'ene? Og i følge tabellen til Rockwool, absorberer de greit ned til 500 Hz. Ikke bass selvsagt men et stykke ned i mellomtonen er det jo.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Okey, jeg har jo ikke lest hva disse "baggene" inneholder, er det Rockwool en har dytta inni dem funker de jo som du sier bra ganske langt ned i registeret...

Er for øvrig helt enig med deg rundt utfordringen med bass, er vel kanskje det området som det er vanskeligst å gjøre noe med... Uansett er det vel ofte hjørnene i rommet en må "angripe" i så måte, i det minste er det et greit sted å begynne.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er for øvrig helt enig med deg rundt utfordringen med bass, er vel kanskje det området som det er vanskeligst å gjøre noe med... Uansett er det vel ofte hjørnene i rommet en må "angripe" i så måte, i det minste er det et greit sted å begynne.
    Det er nok sant, men jeg ville bare nevne at det ikke nødvendigvis er fasiten basert på mine erfaringer i mitt rom hvertfall. Men så er kanskje kinoen min litt spesielt bygget i utgangspunktet

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill, men som du ser Lygren så er hjørnene i takvinkelen opptatt. Jeg må tenke litt på hvordan jeg skal angripe dette praktisk og estetisk.

Innholdet i posene er akustikkplater fra Rockwool 5 cm tykke. Funker greit til å dempe førsterefleksjonene fra veggen, men det er mulig jeg må vurdere diffusor/demping i taket og flere andre steder i tillegg.

Som det er sagt så er høyttalerene mine kjent for å være svært detaljerte og ha en utfordrende spredningskarakteristikk. Jeg er også åpen for bytte av høyttalere. Time will show!

Når det gjelder bass, så er den foreløpig fikset med Antimode og 120hz deling. :-)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •