Hjemmekino under garasjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer soBEEit sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino under garasjen

Da har jeg rett og slett gått og kjøpt meg bolig, en vertikaldelt enebolig på 120 kvadratmeter. Dette vil stå ferdig sent utpå våren en gang, så her har jeg god tid på planlegging. Kanskje litt for god tid hehe. Her følger det nemlig med en garasje som har bod i underetasjen. Denne boden består da stort sett av betong, 3 av 4 vegger og både gulv og tak er av solid betong. Sportsboden måler ca. 20m2, og er ca. 3 meter bredt og 6 meter langt. Et ganske så greit hjemmekinorom med andre ord

Den ene betongveggen grenser inn mot underetasjen i huset, og her har byggmesteren gitt godkjenning for å sette inn en dør, slik at jeg slipper å gå ut for å komme inn i kinoen. Byggmesteren mente da at en vanlig terrassedør ville være lydisolering nok, men tar gjerne imot noen innspill på hvilken dør som bør settes inn her med tanke på lydisolering. Veggen som ikke er betong grenser ut mot hagen og er vel da den eneste veggen som trenger lydisolering? Lyd har vel ikke så lett for å trenge gjennom solid mur?

Dette er da også et kaldrom som trenger isolering. Har da tenkt å isolere 3 av 4 vegger i tillegg til taket. Den veggen som ikke isoleres vil være den som grenser mot huset, og er altså av betong, Dette er på grunn av å ikke spise opp så mye gulvplass i bredden, og fordi jeg ser for meg at en betongvegg kan gi et røft utseende i kinoen. Eneste jeg tenker på er om dette vil gi dårlig akustikk i rommet?

Når jeg skal lage tak og vegger, og også legge gulv, så finnes det kanskje noen snarveier til god akustikk? Har tenkt å ha vegg til vegg teppe i hvert fall.

Legger med noen bilder av rommet.
    Vedlegg 61636

Vedlegg 61633

Vedlegg 61635

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurt av deg å planlegge litt i god tid før huset blir ferdig! Høres fornuftig ut med isolasjon på tre vegger og tak, men veggen inn mot huset bør du nok også isolere, eller forsøke å dempe. En naken betongvegg er ikke det beste for lyden i et slikt lite rom. Du kan for eks lekte ut med 2x2" og isolere med 50mm plater. Hvis dette ikke er mulig må du ihverfall henge opp noe på veggen, eks rammer fylt med lydplater, eller vanlig 50mm isolasjon. Eller et teppe, hvis overnevnte ikke er mulig. Dette vil iallefall dempe den harde klangen en slik vegg vil gi.

Når det gjelder dørene, kan du like godt bare bestille lyddører. Da disse som regel gjene koster mer enn vanlige dører, kan det være en god ide å ringe produsent og spørre om de har tilbud på lyddører. Jeg bestilte på Nordan AS på Moi, og de har som regel gode priser hvis du ringer og spør. Tror ikke det blir god nok lydisolering med en terassedør...

Eller så kan du ta en vanlig innerdør, jo tyngre desto bedre, og bygge på den selv, med for eks 50mm lekter, isolasjon og gips. Gjorde dette selv i den forrige hjemmekinoen min (bygde på 10cm!), og ble godt fornøyd med dempefaktoren. Husk da at ekstra eller forsterkede hengsler er nødvendig. Ytterdøra er verre å gjøre om selv, men alt er jo mulig har du tid og riktig kunnskap.

Tror ikke det finnes snarveier til god lyd. Skal man gjøre det selv krever det at man setter seg litt inn i "kjørereglene" som finnes, og dem er det mange av! Uansett er det bra for lyden med vegg til veggteppe, og med litt egeninnsats og hjelp fra forumet her er du på god vei!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare henge meg på her, ikke ta noen snarveier. Du har muligheten til å gjøre dette 100%, så bruk heller ett par uker og ett par tusen extra, for å slippe å angre siden.

Spennende prosjekt, fyll på med bilder etterhvert.!

->Tommy

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en naken betongvegg er absolutt ikke å anbefale? Tenkte meg egentlig det, men siden alle andre vegger, tak og gulv vil ha akustiske tiltak så tenkte jeg at det ikke ville være så kritiske med tanke på lyden.

Skal prøve å få snakket med byggmesteren igjen angående døren, tror heller ikke en terassedør vil være nok.

Det anbefales også å lydisolere vegg inn mot huset, er dette virkelig nødvendig for å stenge ute lyden? Ville tro at betong lydisolerte godt nok alene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvor tykk denne betongveggen er mellom hus og det som blir kino, men jeg ville nok selv abolutt ha satt opp en tynn lettvegg, med 50mm isolasjon. For det første fordi jeg ikke liker tanken på en bar betongvegg og hva det vil gjøre med lyden, da den andre veggen skal isoleres og plates.
    Men også fordi den vil hindre en kuldebro fra utsiden, eg evt kondens. Er det en ren, armert betongvegg, eller leca, evt isoblokk? Da er det jo mulig å slippe en ekstra lettvegg...Du har jo egentlig ikke mer enn 3m bredde, og det er før du starter med isolering!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skriver, så er det en fordel å begrense bruk av gulvareal mest mulig på grunn av at rommet er såpass smalt, og som jeg skrev i åpningsinnlegget så er det en av grunnene for at jeg vil ha den bar.

Som tegningen i åpningsinnlegget viser så er det grunnmuren som deler rommet fra resten av huset, og dermed er det vel ganske tykt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! :smile:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å vurdere å ha størst mulig lerret på veggen, og har laget en konsepttegning av dette:

Vedlegg 65028

Ønsker noen synspunkter på liggende fronter. Dette er Dali Mentor 2, og for å få bruke hele veggen så blir altså alternativet å legge dem på linje med senteren. Vil dette ha en negativ effekt på lyden, og i så fall hvor mye har det å si? Takk for hjelp!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En naken vegg i kino/lytterom er ikke det største problemet. Men førsterefleksjonene fra fronthøyttalerne vil bli ganske så usymetrisk når den ene veggen demper og den andre ikke, noe som vil dra lydbildet mot den ene siden når du lytter til musikk.
    Med noen akustiske tiltak som dempematter i 1.refleksjonspunktene tror jeg allikevel det vil rette opp det meste.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soBEEit
    Så en naken betongvegg er absolutt ikke å anbefale? Tenkte meg egentlig det, men siden alle andre vegger, tak og gulv vil ha akustiske tiltak så tenkte jeg at det ikke ville være så kritiske med tanke på lyden.
    Alle flater i rommet vil bidra med direkte refleksjon av lydkildene. Derfor anbefales ingen vegger med hard overflater. Man kan kanskje punktdempe i refleksjonspunktene og la resten av veggen være, kanskje, men spesielt dersom dette dreier seg om en av sideveggene ville jeg absolutt dempet an så hard overflate som betong for å unngå hørbar asymmetri i lydbildet.

Husk at det er mange høyttalere i en hjemmekino, og alle disse vil ha ulike refleksjonspunkter i en veggflate. Jeg er ikke 100% enig med norcad her, siden jeg mener at refleksjoner fra samtlige høyttalere må tas hensyn til, ikke bare fronthøyttalerne.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode synspunkter. Det roffe skriver virker veldig logisk, at det er så mange høyttalere som reflekterer i en hjemmekino. Det er i utgangspunktet film som er prioritert. Kan vel nesten si at jeg har slått ifra meg å ha betongvegg nå.

Noen synspunkter på liggende fronter som vist på bildet ovenfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

6*3 meter før det blir isolert blir et langt smalt rom... hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å sette opp eit lydtransparent lerret og ha litt plass på baksiden til høytalere, da står du fritt til å velge plassering i både høyde og bredde på baksiden. (kan kanskje spare noen kroner på å kjøpe gode høytalere med kjipere utførsel på selve møbelet siden du uansett ikke ser dem, bare hører.

Som sagt så tror jeg det blir et langt rom, så litt innkorting tror jeg bare blir penere.

Lykke til videre med planleggingen

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gode forslag på hvordan jeg kan montere et slikt lerret? Ønsker å ha rammelerret, og dersom det skal monteres foran frontene så må jeg jo fjerne det hvergang jeg vil ha tilgang til dem. Har tenkt litt på det selv og, men har ikke funnet noen gode løsninger.

Ellers så er rommet litt bredere, 3,2m, men ja det blir langt og smalt. Men med to rader med seter satser jeg på å utnytte lengden til min fordel. Men hvor mye bygger egentlig isolasjon og gipsplater ut fra betongveggen? 15cm?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Denonbuster sin løsning på frontveggen er noe som er verdt å ta en titt på. Denne ligger først på mine favoritter ihvertfall. Se på denne og få noen gode idéer

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Denonbuster

Ellers angående demping så har du jo i minstefall muligheten til å trekke veggen med filt eller et teppe som Hunsbedt sier. Det bygger jo ingen ting, og hvis du gjør det nøye så blir det jo veldig pent også. Nå er jeg helt fersk selv, men etter det jeg har skjønt så vil summen av alle små tiltak utgjøre en fin forbedring i lydbildet. Og i og med at du begynner på scratch, så tror jeg du vil bli betraktelig mer fornøyd hvis du veit at du har optimalisert rommet så godt du bare kan før oppgraderingsmonsteret begynner å knurre, for det er jo bare sånt som skjer. Blir kult å følge med ihvertfall!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingsmonsteret har bitt meg allerede, og har gått til innkjøp av komplett 5.0 dali mentor høyttalersystem etter at det ble klart at jeg får dette rommet til rådighet. Og når dette er kjøpt inn så har jo behovet for en kraftigere receiver meldt seg, og etterhvert så må nok en ny sub på plass, så det er alltid noe.. Men høyttalerne er jeg meget fornøyd med så tror jeg kan leve godt med dem i noen år. Neste blir jo prosjektor uansett, men har bestemt meg for å vente til jeg er på plass.

Høyttalerne bak lerretet er en fristende tanke, og en mulighet er jo å ha lerret på motsatt vegg, og at jeg da har tilgang til høyttalere gjennom ytterdøren som er der, og kan jo forsåvidt ha det meste av elektronikk og slikt der. Hmmm, tenketenke..

Hvor mye bygger egentlig en vegg med isolering og gipsplate ut fra betongveggen? Hvor mye av gulvet blir spist opp? Har 320cm i bredden før jeg setter igang

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soBEEit
    Hvor mye bygger egentlig en vegg med isolering og gipsplate ut fra betongveggen? Hvor mye av gulvet blir spist opp? Har 320cm i bredden før jeg setter igang
    Hvis du bruker 2"2 med 5 cm isolasjon og 12mm gips bygger det 6,38cm ut.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en åpen carport eller helt overbygget? Isolert eller kald?

Poenget mitt er at hvis det er bare 20cm betong mellom kinoen og garasjen vil du få kjempeproblemer med fukt i taket. Betong leder varme/kulde veldig godt, så hvis det er 5 minusgrader ute så vil taket ditt være steinkaldt og all luft som du puster ut vil kondensere når den treffer den kalde flaten. Selv om du isolerer masse på innsiden så ber du om problemer, da betong er ikke vanntett og all vann som samler seg oppå gulvet vil trekke ned over tid.

Det en vanligvis gjør er å støpe selve taket, deretter en membran (hvis du skal ha carport), deretter isolasjon og så selve gulvet til garasjen oppå der igjen.

Holder på å lage en slik garasje og på bildet her så ser du membranen lagt på plass. Oppå her kommer det isolasjon og en til betongplate (som blir selve gulvet i garasjen.)

Kjelli

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Er dette en åpen carport eller helt overbygget? Isolert eller kald?

Det en vanligvis gjør er å støpe selve taket, deretter en membran (hvis du skal ha carport), deretter isolasjon og så selve gulvet til garasjen oppå der igjen.

Kjelli
    Det er en garasje, men leveres uten garasjedør, så blir på en måte en carport frem til jeg selv går til innkjøp av garasjedør.

Finnes det alternative metoder? Får huset nøkkelferdig, og garasjen er allerede støpt og byggverk er reist, så tviler på at jeg kan gjøre det med den metoden du skriver.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes sikkert alternativer. Men om det holder med masse ventilasjon eller andre tiltak må til vet jeg ikke. Vet det er forskjellige stoffer en kan smøre på betongen slik den ikke trekker så mye vann. Kuldebroen som du har er nok sannsynligvis det største problemet. Kanskje det går ved å isolere godt på undersiden og legge dampsperre, men det er med et stort "kanskje".

Hvor mye takhøyde er det i "boden" under?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Hvor mye takhøyde er det i "boden" under?
    I boden er det 2,40 fra tak til gulv. I og med at det er lagt opp til bod under garasjen, er det mulig at byggeselskapet har laget til noen tiltak for å hindre at vannet trenger igjennom betongen? Alternativer til det du skriver om å isolere godt på undersiden blir vel kanskje å kjøpe garasjedør og isolere garasjen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •