Hjemmekino under garasjen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De burde ha tatt hensyn til dette når de bygget ja, og kanskje de har gjort det og. Men ville ikke regnet med det. Du vet hvor tykt betongdekket er?

Isoler maks 5 cm på undersiden, ingen dampsperre og legg opp til kontinuerlig mekanisk ventilasjon som står på hele veien. Dette vil nok gi deg en fuktfri kjeller. Det må skikkelig ventilasjon på plass. Rolf Hult har samme løsning som deg, og hans er fin og tørr takket være kontinuerlig ventilasjon vha en villavent vifte som drar luft ut av rommet hele veien.

K

Newcomer soBEEit sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Her skal det skjærest i beslag og fuges" fikk jeg beskjed om på mail fra byggmesteren, er dette tiltak som holder?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soBEEit
    "Her skal det skjærest i beslag og fuges" fikk jeg beskjed om på mail fra byggmesteren, er dette tiltak som holder?
    Ingen anelse, skjønner ikke hvilke beslag som skal skjæres på plass og hvor det skal fuges.

Du spurte om de hadde tatt høyde for hindre kuldebro så du slipper å få drypping i hodet når du brukte den boden der nede?

Kjelli

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg snakket med byggmester og litt forskjellige kjentfolk, og det virker som det går greit. Ble ganske bekymret over dette, men med god lufting og bra isolasjon så skal det ikke bli noe fuktproblemer, så prosjektet lever videre

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen med erfaring si meg sånn ca hvor mye det koster å sette opp veggene og taket her? tenker da på alt fra stenderene til isolasering og gipsplatene? Prøver å danne meg et budsjett, men er veldig usikker på dette.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var prosjektet i gang, og en effektiv første dag igår gjorde at stenderverket ble så og si ferdig. Skal se om jeg får lagt ut noen bilder av dette litt senere.

Neste skritt er å legge opp trekkrør for høyttalerkablene. Skal legge trekkrørene på baksiden av stenderverket, da det er en 3cm klaring fra betongveggen til stender.

Legger med en skisse på hvordan jeg ser for meg rommet når det er ferdig.

Noen av bildene er med 5.1 oppsett, som det blir i første omgang. Skal legge opp til mulighet for 9.2 oppsett, og på noen av bildene er det tegnet opp hvordan det vil se ut.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder er bra, mister! Blir gøy å se hva dere har gjort til nå.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nede og handlet materialet på lørdag klokken 12, og klokken 8 på kvelden var stenderene oppe. I og med at jeg ikke hadde gjort det før, så var det over all forventning, men med gode hjelpere går det unna.

Prisen på materialet var også positivt overraskende. Trematerial til skjelletet til vegg og tak, isolering for hele rommet, gipsplater for vegg og tak + en hel haug med skruer kom på under 10 000kr. Hyggelig for budsjettet da alt som er til overs skal gå til kjøp av prosjektor.

Her er noen bilder som er tatt i dag. Tatt med min iPhone, så kvaliteten er så som så, menmen...

Vedlegg 77264

Bildet er tatt rett bak fremtidig sitteposisjon. Døren på bildet er en ytterdør som går ut til hagen. Det skal settes opp en vegg en meter inn i rommet slik at døren ikke blir tilgjengelig i rommet, men døren vil gi adgang til høyttalerne som vil stå bak lerretet og veggen.

Vedlegg 77260

Dette bildet er tatt fra hagen. Bildet viser ganske godt lengden på rommet, som er godt over 6 meter langt.

Vedlegg 77259

Her ser du gjennom adgangsdøren fra inne i huset.

Vedlegg 77261

I høyre hjørnet bak skal jeg racket med utstyret, og i venstre hjørnet skal jeg ha suben.

Nå starter planleggingen av hvor alle trekkrørene skal, må prøve å lage en skisse på dette før jeg setter i gang med å trekke. Det blir en del rør da det skal legges opp til 9 høyttalere, 3 av disse skal ha 2 rør hver for mulighet for bi-amping. Det blir også lagt opp til 3 subwoofere, slik at jeg kan kjøpe flere dersom jeg ønsker det, men også for å ha en mulighet til å flytte den ene jeg har nå rundt i rommet for å finne beste plassering.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lagt opp trekkrørene. Gikk for 20mm, noe som gjorde at de lå ganske fast bak stenderne. Men mellom stenderne ble det litt slakt, kan dette lage noe ulyd ved høyt volum? Tenker da spesielt på klyngen med 10 stykker oppå hverandre. Det vil nok hjelpe når isolasjonen er på plass, men dersom noen har noen gode tips til hvordan disse kan festes bedre tas de imot med takk.

Vedlegg 77288

Vedlegg 77289

Skal kjøpe veggbokser i morgen.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange måter å feste det på, men jeg ville nok ha festet dem. Hjemme hos meg brukte jeg bare byggeskum og skjærte av det som er til overs. Sitter som bare fy. Kjipt hvis det skulle høres skranglelyder ifra veggen!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette skal starte opp med det samme selv snart, men tenker på akustikk, hva med himling av akustikk plater? det skal jeg ha, 30mm plater(svarte med innfelt spottere)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm da går jeg nok til innkjøp av fugemasse og superlim imorgen, så får vi se om ikke det gjør nytten, takk for tipset!

Har allerede gått til innkjøp av gipsplater som skal festes i taket. Planen er å kle disse med svart filt, så satser på at dette blir bra. Hadde sikker vært det beste med akustikkplater men..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og vurderer lerretstørrelse og leter etter prosjektor.

Tenker på 100" til 120", og vurderer phantom hd og curve, i tillegg til vanlig. Phantom HD fra Dreamscreen 106" føler jeg er veldig dyr i forhold til et vanlig Dreamscreen lerret på 106", og er usikker på om det er verdt prisforskjellen.
    120" er aktuellt dersom jeg går for curve, da jeg har lest et sted at curve bør være oppe i den størrelsen skal det være noe.

Men hvordan er curve i forhold til spilling? Spiller en del fifa11 og ser i tillegg en del fotball utenom filmtittingen, så lerretet må være bra på alle disse områdene. Kom gjerne med noen innspill rundt dette.

Prosjektoren som er mest aktuell nå er en Optoma HD82 til 13 000kr, men ser det er veldig få som har denne her på forumet. Er det noen spesiell grunn til dette?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ser en del fotball, samt spiller en del, ville jeg definitivt ikke valgt kurvet lerret. Når det gjelder maskering, er det sterkt undervurdert. Velger du å gå for 2.35:1 lerret, så vil du med et maskeringssysteM, eks. Phantom HD, kunne maskere ned til 16:9 slik at du ikke vil se sorte felter på sidene. På denne måten vil du opprettholde maksimal bildedynamikk.
    Dog, dersom dette ikke er veldig viktig for deg, og/eller at du er på budsjett, så er selvsagt ikke dette en nødvendighet (heller en "optimalisering").

Sitat Opprinnelig postet av soBEEit
    Sitter og vurderer lerretstørrelse og leter etter prosjektor.

Tenker på 100" til 120", og vurderer phantom hd og curve, i tillegg til vanlig. Phantom HD fra Dreamscreen 106" føler jeg er veldig dyr i forhold til et vanlig Dreamscreen lerret på 106", og er usikker på om det er verdt prisforskjellen.
    120" er aktuellt dersom jeg går for curve, da jeg har lest et sted at curve bør være oppe i den størrelsen skal det være noe.

Men hvordan er curve i forhold til spilling? Spiller en del fifa11 og ser i tillegg en del fotball utenom filmtittingen, så lerretet må være bra på alle disse områdene. Kom gjerne med noen innspill rundt dette.

Prosjektoren som er mest aktuell nå er en Optoma HD82 til 13 000kr, men ser det er veldig få som har denne her på forumet. Er det noen spesiell grunn til dette?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt lerret, DreamScreen V4 106" og akustisk duk til en samlet pris av 7100kr, da duken var en b-vare. Prisen for et Phanom HD i samme størrelse ville ha kostet det dobbelte, og så viktig er det ikke for meg. Droppet curve da posten over her bekreftet det jeg trodde, at det ikke passer så godt på andre ting en film.

Har ikke bestemt meg for prosjektor enda, men vurderer Optoma HD82 og Epson TW4400.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt den siste tiden på å handle inn utstyr til kinoen. Er litt stillstand der nede for tiden da jeg egentlig ikke kommer så mye lenger før elektrikeren kommer, noe han etter planen gjør på torsdag. Har alikevel gjort noe fornuftig, og 3 av 4 vegger er ferdig isolert.

Den 4. veggen skal kles med eggekartonger før isolasjoen blir satt opp. Dette er den eneste flaten i rommet som ikke består av betong, og bestemte meg derfor å gjøre noe ekstra her for tette igjen lyden noe. Har ikke den store troen på eggekartonger, men har hørt at det faktisk skal fungere fra diverse kilder, så får vi se. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre noe lydtiltak på veggen, så det blir trolig bedre enn ingenting ihvertfall.

Har kjøpt inn nye høyttalerstativ til frontene, og planen er da å bruke de stativene jeg allerede hadde på senteren, da denne også skal opp i ørhøyde på baksiden av lerretet. Gikk for SOUNDSTYLE X122 fra hifiklubben.no.

Samtidig fikk jeg bestilt inn DALI Lux veggfester for Dali Mentor 1, som skal benyttes som bakhøyttalere, samt et rack fra VM ACOUSTICS(S4).

Sist, men definitivt størst, Optoma HD82

En monster av en prosjektor. Har IKKE sett denne i action, men mange positive ord på internettet samt en ok pris gjorde at jeg slo til. Har i dag en snart 4 år gammel 40" lcd-tv, så kan ikke skjønne at jeg blir skuffet da hehe.

Planene fremover nå er å gipse og sparkle veggene i helgen.

PS: Dersom noen har tips til gode vegg-til-vegg tepper til en ok pris er det fint.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det var på tide med en oppdatering med bilder.

Vedlegg 78128
    Fuging og liming av trekkrør for å unngå ulyder når lyden lager bevegelse.

Vedlegg 78129
    Dekket den ene veggen som ikke er av betong med eggekartonger før isolering. Vet ikke om dette vil dempe så mye av lydlekkasjen ut men er nok bedre enn ingen tiltak(?).

Vedlegg 78130
    Ferdig isolert.

Vedlegg 78131
    Første gipsplate på plass.

Vedlegg 78132
    Andre...

Vedlegg 78133
    Første vegg oppe.

Vedlegg 78134
    Punkt for høyttalerkabel, ventilasjon og el-punkt for belysning.

Vedlegg 78135
    Ferdig med gipsplatene på veggen.

Hadde et hårete mål om å rulle første film i påskeferien, men tror nok heller den må brukes til å ferdigstille rommet. Planen er nå å sparkle til helga, så tar jeg taket til uka.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 78720
    Ferdig gipset, sparklet og malt

Vedlegg 78719
    Her vil lerretveggen komme

Vedlegg 78721
    Taket har blitt kledd med et filtlignende material, noe som har fungert svært godt i forhold til å unngå lysrefleksjon under filmavspilling

Vedlegg 78722
    Lerretveggen under bygging

Vedlegg 78723
    Lerretvegg ferdig, med hull til høyttalerne

Vedlegg 78724
    Rommet nesten ferdig

Kommer med bilder av det ferdige resultatet etterhvert

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342