knx/eib - forberedelser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

knx/eib - forberedelser

Driver å bygger nytt hus og ønsker å legge inn knx/eib system. Men på grunn av tidsmangel og liten erfaring med dette ønsker jeg kun å gjøre forberedelsene til dette med å trekke busskabel et.c.
    Er det noen som kan gi meg tips hva det er jeg må gjøre i forbindelse med kabeltrekking for å slippe å gjøre dette i ettertid?
    Ønsker etterhvert å kjøre knx/eib på følgende:
    - lysstyring
    - varmestyring
    - markisestyring
    - værstasjon
    - sensor på vinduer
    - alarm
    - calling anlegg
    - stereo og tv

Kanskje begynne med lys og varmestyring og bygge ut etterhvert...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er veldig godt fonøyd med Hager sin Tebis TX serie, bruker det til lys og varmestyring. Fordelen med dette er at man ikke trenger 230V til alle brytere, for eks (svakstøm/datakabel).
    Jeg har også lagt inn ekstra trekkerør (20mm) for KAT-6 til alle rom. Har planer om å bruke dette som mediekabler. Det greieste hadde vært å kunne bruke HDMI til dette, men overgangene er dyre. (Prøvde meg på KAT-7 også, men disse er veldig tykke og vanskelige å trekke i rør).
    Sjekk ut Hager-tebis tråden lenger ned, det er mye bra info der.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjoernov
    Driver å bygger nytt hus og ønsker å legge inn knx/eib system. Men på grunn av tidsmangel og liten erfaring med dette ønsker jeg kun å gjøre forberedelsene til dette med å trekke busskabel et.c.
    Er det noen som kan gi meg tips hva det er jeg må gjøre i forbindelse med kabeltrekking for å slippe å gjøre dette i ettertid?
    Ønsker etterhvert å kjøre knx/eib på følgende:
    - lysstyring
    - varmestyring
    - markisestyring
    - værstasjon
    - sensor på vinduer
    - alarm
    - calling anlegg
    - stereo og tv

Kanskje begynne med lys og varmestyring og bygge ut etterhvert...
    lysstyring- sjekk ut dali. Dali er enkelt å koble, 230v og 2 dali ledere, perfekt til spotter.
    Egne lyskurser med 230v og 4 leder eib kabel (eib+dali)til spotkasser.1 dali dimmer kan dimme 64 forkoblinger.(64 spot trafoer)

Varmestyring- vet ikke hvilken varmekilde som brukes. KNX kan styre alt. Trenger mere info for anbefalinger.
    Bruk lysbrytere med innebygget termostat.

Markisestyring- Legg 3 leder+j til de vinduer som skal ha markise/persienner, fra tavle/fordeler. Bokser kan
    avsluttes på loft eller bak gardinbrett.

Værstasjon- schneider electric har en fin værstasjon sol,skumring,regn og vind. Trenger eib kabel og 230v til tørking av regnsensor.

Sensor på vinduer- magnetkabler trekkes til eib kabel i spotkasser(dali+eib) eller til lysbryter. Dyp veggboks. Kobles mot
    eib/KNX binærinnganger. Alle vinduer/dører i samme rom kobles i serie mot en inngang. 1 pille kan styre 2 til 4 rom,
    sjekk at du har plass i rørene til eib kabel og pt til magnetfølere. 20mm rør ?

Alarm- ingen erfaring med egne eib/KNX alarmer. Enkelt å koble konv.alarmer med triggeutganger mot piller som
    trigger huset ved alarmer og når huset forlates.

Calling- ingen erfaring på eib.

Stereo og tv- Lysbrytere med ir mottakere er enkelt å integrere mot progr.fjernkontroller.
    Det skjer mye på KNX og lyd/bilde.
    Gira Homeserver, eibport osv. har mange muligheter. Logitech squeezebox kan styres fra eib
    brytere og info kan vises i display, med rett hardware.

Lykke til med planleggingen
    :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttige svar:-D
    Jeg har veldig sans for Berker sine brytere men ser jo at prisen her er ett minus.
    Når det gjelder varmestyring så blir det luft til vann varmepumpe og vannbåren varme, eventuellt varmekabler som backup på bad og wc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjoernov
    Jeg har veldig sans for Berker sine brytere men ser
    Når det gjelder varmestyring så blir det luft til vann varmepumpe og vannbåren varme, eventuellt varmekabler som backup på bad og wc.
    Ja. Berkers BI.Q brytere er fine, finnes også med ir mottakere.

Vannbåren varme styres via 24 eller 230v ventilaktuatorer/termiske ventiler på samlestokken.
    Skal IKKE styres med analoge ventiler.
    (radiatorer styres analogt)
    Vær SIKKER på at varmeanlegget er innregulert med riktig trykkfall,på de forskjellige sløyfene.
    Legg frem 230v og eib til vannfordelerskapene,eller mangeleder fra skap til alle ventiler/soner.

Kan være greit å stenge varmeanlegget på sommeren, drive varmekabler med el.- Styres med 2 laster fra termostat.
    OBS! forbruksvann, via varmepumpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av click1
    Logitech squeezebox kan styres fra eib
    brytere og info kan vises i display, med rett hardware.
    :-D
    Dette er jeg VELDIG interessert i høre mer om, har du nærmere info om hva som er riktig hardware og hvordan man kan få til en slik styring? Kunne tenkt meg at når jeg forlot huset mitt (trykker på "borte-knappen" ved døra) så slås også alle (har seks stykker nå...) Squeezebox'er seg av

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariOwing
    Dette er jeg VELDIG interessert i høre mer om, har du nærmere info om hva som er riktig hardware og hvordan man kan få til en slik styring? Kunne tenkt meg at når jeg forlot huset mitt (trykker på "borte-knappen" ved døra) så slås også alle (har seks stykker nå...) Squeezebox'er seg av

Marius

Eibport fra babtec i tyskland styrer squeezebox programmvaren.(slimserver)

eibPort Music Control

Tror det også er mulig med Gira homeserver, men er ikke HELT sikker !

Gira HomeServer 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •