Lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Lydisolering

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering

Jeg skal får nytt rom og vil lydisolere dette Lurer på hva jeg må bruke av matrialer... Rommet er i kjelleren, med yttervegg på en langside og en kortside. Den andre langsiden blir det 15 cm lettvegg med glava isolasjon. Bak langveggen blir det TV stue. Den andre kortveggen er det 20 cm leca vegg. Bak kortveggen er det et annet rom. Over taket er det stue som skal være et rolig sted det går ann å slå av en prat.

Har tenkt på to lag gips i tak. På langsiden tenker jeg to lag gips på hver side av veggen. Trengs det 2 lag på hver side eller holder det med ett lag på hver side, eventuel 2 lag på en side? Bør jeg øgså gjøre noe med kortveggen? Men så ser jeg de isolasjonsmattene på Avshop.no.
    Link: AVshop.no / Vicoustic Isolation Iso Under Floor 15 (15m x1,5m) Rull
    Hvil disse isolere mye, bør jeg ha sånne i tilegg til gips?

Er blank på dette området så vil gjerne ha noen tips...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del tråder her på forumet som allerede beskriver problemer (og løsninger) rundt lydisolasjon. Søk og du skal finne!

Den beste måten å lydisolere et rom på er å bygge et rom-i-rommet, der det indre rommet i minst mulig grad har mekanisk kontakt med det ytre. Tunge vegger på begge sider, mest mulig avstand mellom "skallene" og lufttetthet er, i grove trekk, de tre viktigste punktene for en god lydisolering.

Men det er ikke lett å få det veldig bra, barre så det er sagt, og i alle fall ikke i de frekvensområdene som brukernavnet ditt hinter om ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør lufttettheten være så høy så mulig? (Hvis lufttettheten er lav, vil vel lyden ha mindre luft å bevege seg i/forplante seg videre - lyd er jo vibrasjoner i luft..?) Null lufttetthet er jo vakum, som er optimalt lydisolerende. (men ikke nødvendigvis så bra for dynamikken )

Hvordan oppnår man ønsket lufttetthet mellom eksisterende vegg og ny vegg ved rom-i-rom løsning? Regner med svaret er god fuging med akryl ved vinduer og dører.

Menes med "lufttetthet" (jordatmosfærens masse per volum) egentlig heller fravær av luftgjennomstrømning?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Rune ikke mente tetthet som i densitet, men mer som i "tett som en potte" :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T.F.T
    Menes med "lufttetthet" (jordatmosfærens masse per volum) egentlig heller fravær av luftgjennomstrømning?
    Hehe - det siste ja :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale rockwoll som isolasjon fremfor glava på det sterkeste !! Den har høyere densitet og demper bedre lyd. Den er også lettere å jobbe med og tåler det dobbelte av temperatur ved brann. Glava kan jeg ikke forstå at folk bruker lenger.

2 lag gips på begge sider om du kan, men det klart beste er å bygge en lydvegg om du har plass til det.

Vær veldig nøye med isoleringen, full hvert hulrom. På gipsen fuger du alle mulige sprekker og overganger med akryl for hvert gipslag. Mellom 1 og 2 lag gips pleier jeg å fuger for hver plate jeg monterer, slik at jeg monterer plata i bløt akryl å den blir klemt ut, spesielt i bunn.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Vil anbefale rockwoll som isolasjon fremfor glava på det sterkeste !! Den har høyere densitet og demper bedre lyd.
    I følge det jeg har hørt og lest er det ikke store forskjellen akustikkmessig på Glava og Rockwool. Det er interessant at du har gjort andre erfaringer. Har du gjort egne målinger på forskjellene, eller har du lest det et sted?

Jeg synes det er mye sprikende informasjon rundt lydisolering. Ikke så lett for en stakkar å orientere seg...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    I følge det jeg har hørt og lest er det ikke store forskjellen akustikkmessig på Glava og Rockwool. Det er interessant at du har gjort andre erfaringer. Har du gjort egne målinger på forskjellene, eller har du lest det et sted?

Jeg synes det er mye sprikende informasjon rundt lydisolering. Ikke så lett for en stakkar å orientere seg...
    Har ikke tatt målinger nei. Men hører klart forskjell. Rockwool har en helt annen fasthet enn glavaen å fyller veggen på en fastere og bedre måte.

Glava har f.eks 5 matter i en pakke mens rockwool har 3, det sier litt om kompaktheten på matrialet.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tatt målinger nei. Men hører klart forskjell. Rockwool har en helt annen fasthet enn glavaen å fyller veggen på en fastere og bedre måte.

Glava har f.eks 5 matter i en pakke mens rockwool har 3, det sier litt om kompaktheten på matrialet.
    rockwool er fastere enn glava ja, men ikke enig at rockwool fyller veggen på en fastere og bedre måte. her synes jeg glava faktisk er bedre.
    glava ekspanderer mer enn hva rockwool gjøre, og vil også derfor være lettere å "fylle veggen" med glava.
    rockwool må man være mer nøye med kapp av platene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en utfordring å måle (og i alle fall høre) forskjeller på to løsninger når det gjelder lydisolasjon fordi det er så mange faktorer som spiller inn. Ideelt sett må man bygge to 100% identiske rom hvor den eneste forskjellen er type isolasjon, men det er det de færreste som har anledning til.

Hvordan du går fram for å lytte etter forskjeller i lydisolasjonsevnen til Glava og Rockwool? Kanskje vi har noe å lære.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - det siste ja :-)
    Supert, hadde blitt dyrt å ha en vakumpumpe stående på konstant.

Ang. materialvalg:

Sitat fra 727.305
    Forbedring av lydisolering med rom i rom-løsninger

Isolasjon/hulromsabsorbent. Hulrommet i vegg og over
    himling bør fylles med mineralull. Mineralullmatter eller
    -plater (ev. andre porøse materialer med samme egenskaper)
    i hulrom vil vanligvis forbedre lydisolasjonen
    med 5 – 6 dB. Som regel bruker man kvaliteter med lav
    eller middels densitet, f.eks. vanlig isolasjonsklasse 36
    og 39. Mineralull med høy densitet gir som regel ingen
    forbedring av lydisoleringen.
    :-?

Vil tro Rockwool lydplater (klasse 34) er et greit valg, så lenge prisen er grei.

Hva er det som gjør lufttetthet så viktig? Er det for å oppnå en god effekt av hulromsabsorbsjon, og dermed dempe de lave frekvensene?

Er det en god idé å dekke gammel vegg/himling med plastfolie samt gjøre det samme med "innsiden" av ny vegg/himling, så man har et hulrom på f. eks 3 cm med et lag lufttetthet materiale på begge sider? De porøse absorbentene bør man vel kunne blåse gjennom, så de bevarer vel ikke lufttettheten særlig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, hadde blitt dyrt å ha en vakumpumpe stående på konstant. :
    Tja, det ultimate innen lydisolasjon er jo vakuum da så kanskje...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan du lager en lydvegg er blitt fortalt så mange ganger på forumet her så det er bare å søke opp.

flere har også tatt bilder av dette. men går ut på å sette opp 2 vegger med minimum 3 cm klarering på veggene.
    trenger ikke ha plastfolie på gammel vegg.
    rekker ikke å forklare framgangen på åssen dette gjøres nå, men rekker det kansje i morgen vist det er ønskelig.

ser du siterer sintef med: Mineralull med høy densitet gir som regel ingen
    forbedring av lydisoleringen.
    noen som kan gi eksempel på mineralull som har for høy densitet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som gjør lufttetthet så viktig? Er det for å oppnå en god effekt av hulromsabsorbsjon, og dermed dempe de lave frekvensene?
    Glemte denne.

Lufttetthet er viktig pga "nøkkelhullseffekten". Dvs at et svært lite hull kan ødelegge en ellers godt lydisolert vegg. Dette gjelder runde hull så vel som tynne, men lange sprekker. Har du en 4 m lang vegg med en bare 0.5 mm sprekk, tilsvarer det 2000 mm², eller et i areal 4 x 5 cm stort hull.

Derfor er det viktig å fuge, slik at man er sikker. Og ikke bruk den billigste acrylbaserte fugemassen heller, for den blir etter noen mnd hard som bein og kan lett sprekke opp ved (små) bevegelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    hvordan du lager en lydvegg er blitt fortalt så mange ganger på forumet her så det er bare å søke opp.

flere har også tatt bilder av dette. men går ut på å sette opp 2 vegger med minimum 3 cm klarering på veggene.
    trenger ikke ha plastfolie på gammel vegg.
    rekker ikke å forklare framgangen på åssen dette gjøres nå, men rekker det kansje i morgen vist det er ønskelig.
    Det er ikke nødvendig å skrive om skillevegg generelt, jeg bare lurte på om plastfolie var anbefalt for å maksimere lufttettheten eller om det var unødvendig.

Dersom gammel vegg består av betong er jo det en ting, men hva om den er en lett skillevegg av trepanel?

Dersom teori rundt plastfolie har blitt diskutert her på forumet mange ganger før, beklager jeg at jeg ikke har lest det.

ser du siterer sintef med: Mineralull med høy densitet gir som regel ingen forbedring av lydisoleringen. noen som kan gi eksempel på mineralull som har for høy densitet?
    Vel, hvis en f. eks skal bygge rom-i-rom kommer jo kostnaden opp i en del, og da kan en vel spare penger på de litt mindre dyre men like gode mattene?

RuneW: Supert, mange takk. Ventilasjon med gode lydfeller er vel eneste hullene man bør akseptere i et skikkelig rom, har jeg forstått det rett.

Egentlig hadde det vel holdt å ha vakuumpumpa på når en snurret film/musikk, noe som ikke trengte bli dyrt. Noe for de viderekomne å eksperimentere med? Ellers kan jo Sintefs Vakuumisolasjonspaneler (VIP) være noe å følge med på. Finnes sikkert mer utviklede alternativer i utlandet.

Den samlede termiske ytelsen styres av ledningsevnen til kjernematerialet og den omhyllende folien. Store paneler gir lavere kuldebroverdier enn små paneler. Kuldebroene påvirkes også av tilstøtende konstruksjoner og eventuelle luftåpninger mellom panelene eller mot de tilstøtende
    konstruksjonene. Panelets ledningsevne øker i takt med økt luft- og vanndamptrykk inne i porene i panelet. Eksisterende forskning indikerer en økning i ledningsevnen
    fra 0,004W/(mK) opp mot 0,008 W/(mK) i løpet av en praktisk levetid i overkant av 25 år.
    Full rapport finnes her. Har ikke lest den.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plastfolie må ikke brukes mellom 2 oppvarmede rom.
    Byggteknisk har plastfolie en misjon, og hindre at oppvarmet luft trekkes ut
    mot kald luft. Som ifra yttervegg, tak og mot kjølerom o.l
    Dette selvfølgelig for og hindre at det danner seg kondens i bygge konstukssjonen.
    Dette er vel noe de fleste vet vil jeg tro.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •