Hodepineprosjektet tar form - Nye bilder i post #88, utkast nr. 2 fra arkitekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 210
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodepineprosjektet tar form - Nye bilder i post #88, utkast nr. 2 fra arkitekt.

Hei.

Er svært tidlig i prosessen her ennå, men har blitt inspirert av de andre lange trådene her, så starter min først som sist.

Har drømt om en skikkelig hjemmekino i mange år, men bor i en blokk for tiden, så har vært begrenset til TV og ikke allverden med lyd for å ta hensyn til naboene. Nå, derimot, har jeg kjøpt tomt, så nå skal det bygges hjemmekino med tilhørende hjem.

Vi har for tiden arkitekt som tegner første utkast etter konemor og jeg listet opp alt vi ville ha med i kåken, og jeg fikk kjelleren helt for meg selv (siden kona fikk velge alt som involverer stue, kjøkken, soverom, bad, gang, etc)...

Så, på ønskelisten til arkitekten nå har jeg:
    - Kinorom på ca 8 x 12 meter med 4,5 meter takhøyde i lerret-enden og så nært vanlig takhøyde som mulig bak. (8x4,5 = 16:9 format på veggen)

- "Prosjektørrom/teknisk rom" på ca 4,5 x 2 meter med åpning for prosjektør i senter på bakveggen av kinorommet. Der skal alt av teknikk stå lydisolert fra selve kinorommet på ene veggen, og hyller fra gulv til tak til dvd, bluray, cd, etc på resten av veggene.

- "Forrom" med tilstrekkelig areal hvor jeg kan ha et pokerbord, en whiskybar, en tv og en sofa og litt sånt knask for ting man gjerne ikke ser på kino (f.eks fotball). Ser for meg inngang til både kinorommet (eller batcave som jeg ser dem omtalt som her) og det tekniske rommet fra dette rommet.

Kanskje noe ambisiøst (eller fullstendig urealistisk galskap som kona kaller det), men fant tonen med arkitekten med en gang, han viste seg å være over gjennomsnitts interessert i denne type ting, så målsetningen er grei, vi går for dette.. (kona har kalt mange av de andre prosjektene mine for det samme, og det er alltid gøy å kunne servere litt humble pie når jeg er ferdig )

Og selv om dette nok kommer til å koste noen kroner til den dagen det står ferdig, så ser jeg ikke for meg at det blir så veldig mye dyrere i byggeprosessen. Huset blir relativt stort, ca 550 m2, og det må skytes og sprenges en del på tomten som det er, så ser ikke for meg at halvannen meter dypere i ene enden ikke blir overkommelig. Og når rommet er på plass får jeg bare ta tiden til hjelp med å møblere det. Det er en del andre rom som får høyere prioritet, for å si det sånn.

Har ikke tenkt produkter i det hele tatt ennå, men har diskutert bass med en som kan slike ting bedre enn meg. Han mente et horn i gulvet fra prosjektørrommet og frem vil kunne gi bra resultat, mens "infinte baffle" ikke egner seg siden bakrommet ville blitt for stort/på utsiden av huset/i hagen til naboen.

Skal legge ut skisser så snart jeg får det fra arkitekten, og er ellers åpen for innspill og ideer.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et fantastisk prosjekt dette her, med hele 96kvm til dedikert kino....
    Hvor stort bilde er tanken?
    Lurer litt på hvilke projektorer som kan levere bra bilde fra 12m avstand.....?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Et fantastisk prosjekt dette her, med hele 96kvm til dedikert kino....
    Hvor stort bilde er tanken?
    Lurer litt på hvilke projektorer som kan levere bra bilde fra 12m avstand.....?
    Bildestørrelsen ser jeg for meg blir rundt 300-320"... 8x4,5 gir en diagonal (om jeg kan pytagorasen min) på 9,17 meter = 361 tommer, men regner med det går vekk en del vegg til høytalere etc.

Har som sagt ikke tenkt på produkter ennå, det viktigste for meg nå er å få rommet riktig fra dag 1, så har ikke noe konkret plan for verken prosjektør eller lerret (evt. malt flate). Har aldri eid en prosjektør en gang, så er blanke ark der, men har god tid til å planlegge nå. Regner med byggestart sommer/høst 2011, og noenlunde klar til innflytting sommer/høst 2012, og gjerne flere år etter det før alt er på plass. Kommer nok til å ha noe å fylle dagene med fremover...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du en kalkulator til bildestørrelse, og og plasseringsmulighet for en hel del projektorer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - dette blir vel i grenselandet hjemmekino / kino? Vanvittig!

Hvor mange sitteplasser ser du for deg? 15-20?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må jeg si er litt av et drømmeprosjekt (skjønner nå bakgrunnen for nicket ditt... ). Blir spennende å følge

Skulle jeg gått etter personlige preferanser så ville jeg nok redusert størrelsen på rommet en del. Ikke bare pga. byggekostnadene men like mye på grunn av alt utstyret og dimensjonene man trenger for å få fylt opp skikkelig med lyd. Det holder ikke med et par 12" for å si det sånn. Kunne man kanskje laget et lite minikjøkken med micro, kjøleskap, oppvaskmaskin, glass, snacksboller osv, så slipper man å bære sånne ting opp på kjøkkenet.

Og så ville jeg laget skråvegger på langs av rommet skrående ut bakover fra lerretet og skrått opp mot taket og buet vegg bak inn mot teknisk rom, dvs. ingen parallelle flater og man knekker alt av stående bølger. Og buet tak med stjernehimmel selvsagt

Men du får piske arkitekten litt, vi må jo ha en skisse her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehehe - dette blir vel i grenselandet hjemmekino / kino? Vanvittig!

Hvor mange sitteplasser ser du for deg? 15-20?
    Vel, ser i utgangspunktet bare for meg et par gromplasser rundt "sweetspot", har ekornes pegasus (tror jeg den het) i dag med fire plasser (2x2). Ser for meg å beholde dem og gjerne få en stol eller to i tillegg.

Må sjekke om jeg kan få til å kombinere det litt med jobben (jobber tidvis som instruktør), kan jeg få brukt det som klasserom en gang i blant (kort vei til jobben!) kan jeg si det er i bruk i næring og skrive av en hel del på skatten.

Kommer ellers til å ha hjemmekontor med egen inngang og toalett som gjør det gunstig skattemessig (driver for meg selv), så et "klasserom" i tillegg bør jeg kunne slippe unna med.

Om jeg får hele gulvet som en trapp (gjerne høye trinn med et ekstra trinn på siden(e)) kan jeg ha et par stolrekker (gjerne ikke permanente) lenger fremme med strøm- og nettverksuttak i selve trappetrinnene.

Men igjen, det er langt frem i tid, og er ikke mange (om noen) detaljer som er på plass ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlige mål på prosjektet. Blir spennende å følge utviklingen.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Huset blir relativt stort, ca 550 m2"

Alt er relativt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja det må jeg si er litt av et drømmeprosjekt (skjønner nå bakgrunnen for nicket ditt... ). Blir spennende å følge

Skulle jeg gått etter personlige preferanser så ville jeg nok redusert størrelsen på rommet en del. Ikke bare pga. byggekostnadene men like mye på grunn av alt utstyret og dimensjonene man trenger for å få fylt opp skikkelig med lyd. Det holder ikke med et par 12" for å si det sånn. Kunne man kanskje laget et lite minikjøkken med micro, kjøleskap, oppvaskmaskin, glass, snacksboller osv, så slipper man å bære sånne ting opp på kjøkkenet.

Og så ville jeg laget skråvegger på langs av rommet skrående ut bakover fra lerretet og skrått opp mot taket og buet vegg bak inn mot teknisk rom, dvs. ingen parallelle flater og man knekker alt av stående bølger. Og buet tak med stjernehimmel selvsagt

Men du får piske arkitekten litt, vi må jo ha en skisse her
    Ja, har tenkt på skråvegger selv, men vet ikke nok om materialer/akustikk for å vite hvordan det ordnes best. Ser for meg en god løsning med tanke på kabling at man har hulrom hvor man kan ha alt skjult og ha god nok plass til at man kan smyge seg inn der om man skal gjøre endringer.

Kjøleskap/snacks/etc er jo en naturlig del av whiskybaren.

Når det gjelder høyttalere er det ingen planer ennå, men har blitt anbefalt å gå for "enkelt-elementer i serie" integrert i tak og vegger. Har en jeg snakker med regelmessig på Hifiklubben som har styring på det der, som jeg har diskutert det en del med tidligere (uten at jeg har nok snøring til å gjengi alt han har sagt). Men oppsummert bør det la seg gjøre til en "fornuftig pris".

Og for de laveste frekvensene ser jeg som sagt på mulighetene for et horn (et 10-12 meter langt horn bør kunne rumle litt). Igjen, er ikke noe som kommer på plass fra dag 1, men om det graves og legges til rette for det fra begynnelsen av, så ligger mulighetene der.

Taket er det jeg har tenkt minst på så langt, regner med det blir et betongetasjeskille, så får jeg se hva som må gjøres for akustikken sin del utover det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du en kalkulator til bildestørrelse, og og plasseringsmulighet for en hel del projektorer.
    Takk for den, får se hva som passer dimensjonene og budsjettet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et såpass ambisiøst prosjekt ville jeg definitivt tatt kontakt med noen som har peiling på kinorom og akustikk slik at det blir noenlunde riktig fra starten av, så kan man heller optimalisere og gjøre om underveis som man ser behovet. BEF her på forumet er jo én, det finnes sikkert fler. Når byggeplanene for huset ligger på 550 kvm har du sikkert råd til litt proff rådgivning, jeg tipper det tross alt vil lønne seg på litt sikt.

Men med planer om å bruke det til undervisning osv. så skjønner jeg også bedre ønsket om stort rom, smart tenkt. Om skatteetaten er enig i dine vurderinger blir kanskje en annen sak...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et såpass ambisiøst prosjekt ville jeg definitivt tatt kontakt med noen som har peiling på kinorom og akustikk slik at det blir noenlunde riktig fra starten av, så kan man heller optimalisere og gjøre om underveis som man ser behovet. BEF her på forumet er jo én, det finnes sikkert fler. Når byggeplanene for huset ligger på 550 kvm har du sikkert råd til litt proff rådgivning, jeg tipper det tross alt vil lønne seg på litt sikt.

Men med planer om å bruke det til undervisning osv. så skjønner jeg også bedre ønsket om stort rom, smart tenkt. Om skatteetaten er enig i dine vurderinger blir kanskje en annen sak...
    Helt klart, tanken er at om vi får gjort ting skikkelig fra begynnelsen av så blir det ikke dyre "lappinger" senere. Litt tidlig i prosessen ennå, men så snart vi har fått noe fra arkitekten og gjerne en rammetillatelse fra kommunen til å sette det opp er det noe jeg må ha. Akustikk er ikke mitt fagfelt...

Med på kjøpet til tomten fulgte en ca 100 m2 fjellhall fra krigens dager, så jeg har et sted å gjøre av meg når meg og skatteetaten ikke er enige om alt. Skal ta noen bilder når snøen forsvinner. Har egne hull til maskingevær og alt...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Med på kjøpet til tomten fulgte en ca 100 m2 fjellhall
    Det er plassen å lage hjemmekino det.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er plassen å lage hjemmekino det.....
    Njaaa, hvor skal jeg ha serverrommet da?

Ser for meg å lage et solid serverrom innerst i fjellet og leie ut disaster site rackplass/backupplass til kunder. Og igjen, litt næring på det så er det tax deductible!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så ville jeg laget skråvegger på langs av rommet skrående ut bakover fra lerretet og skrått opp mot taket og buet vegg bak inn mot teknisk rom, dvs. ingen parallelle flater og man knekker alt av stående bølger.
    Det blir faktisk omtrent like mye stående bølger med et ikke-rektangulært rom - bare at det ikke blir noe forutsigbart mønster... Men det SER stilig ut uansett!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når byggeplanene for huset ligger på 550 kvm har du sikkert råd til litt proff rådgivning, jeg tipper det tross alt vil lønne seg på litt sikt.
    Dette er jeg 100% enig i! Det burde være straffbart å bruke så mye penger på noe uten proff hjelp ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er jeg 100% enig i! Det burde være straffbart å bruke så mye penger på noe uten proff hjelp ;-)
    Ja, jo mer jeg lærer om dette jo mer skjønner jeg hvor lite jeg kan, så blir nok proffhjelp både her og der. Kanskje jeg kan legge et par gulv selv...

Og så gjenstår det jo å se HVOR mye penger det blir snakk om. Jeg er gjerne naiv, men ser ikke for meg at det blir ukristelig mye i fase 1 hvertfall (gratis blir det ikke å bygge et hus på 550 m2, ikke misforstå naiviteten min).

Om jeg ser på rommet for seg (som må på plass i byggefasen) og alt inventar/komponenter/etc for seg (som jeg kan ta etterhvert, spesielt om det er lagt opp til det i utgangspunktet med tanke på føringsveier for kabler, etc) bør jeg slippe unna med noen hundre tusener ekstra for å få opp vegger og tak på huset. Jeg mener, hvor mye kan det koste å grave et stort hull i bakken og sette opp noen vegger?

Så får jeg ta alt det andre jeg er lykkelig uvitende om nå etterhvert som det dukker opp.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det går an å smelle opp noen enkle vegger og komme unna uten ekstreme utgifter, men det "forplikter" liksom litt når man flesker igang med en hjemmekino på nesten 100 kvadrat

Det er en del her på forumet (meg inkludert) som ville ha "drept" for et så overmåte gigantisk rom å ha kinoen i og river oss i håret hvis det ikke blir gjort noe "ut av" i form av lydisolasjon, akustiske tiltak, utstyr som "monner" i dette rommet osv osv.

Og det koster :-)

Men som det er blitt sagt: Har du råd til å bygge et hus på over et halvt mål så burde dette være innen rekkevidde! Kjør på!

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt et rom på størrelse +/- 40kvm, hadde jeg vert i himmelen