Hodepineprosjektet tar form - Nye bilder i post #88, utkast nr. 2 fra arkitekt. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 210
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lett hva du skal gjøre med den hula! BASTUE ofc!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir sykt bra! kommer til å følge med videre her!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Lett hva du skal gjøre med den hula! BASTUE ofc!
    Hehe, det var kanskje en tanke... Svømmebasseng har jo allerede blitt foreslått, så kan kanskje ta en kombi-løsning der.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, altså bastue med noe form av jacuzzi eller no^^
    hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man ser på siste utkast på tegningene, hvor er det egentlig det blir en "tv-stue" ?
    I 1. eller 2. etasje?
    For i 1. etasje så ser jeg virkelig ikke en eneste plass det er mulig å plassere en tv uten ett eller annet vindu-problem.
    I 2. etasje er det litt bedre, men det vil jo bli litt asosialt iforhold til resten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Når man ser på siste utkast på tegningene, hvor er det egentlig det blir en "tv-stue" ?
    I 1. eller 2. etasje?
    For i 1. etasje så ser jeg virkelig ikke en eneste plass det er mulig å plassere en tv uten ett eller annet vindu-problem.
    I 2. etasje er det litt bedre, men det vil jo bli litt asosialt iforhold til resten.
    Vel, godt spørsmål.

Det blir nok en tv i stuen, ser for oss å få plassert den på den lengste veggen der. Blir veggplass til det, og vil planlegge løsning for å få alt av kabler skjult i veggen, så får vi se hva som må gjøres med blending.

I tillegg ser jeg for meg at det blir en tv i stuen i 2. etasje (barne-tv de første par årene), en tv i "forrommet" i kjelleren, en tv på kjøkkenet, en tv på kontoret mitt og en tv på hvertfall ett av soverommene.

Vi legger vel godt til rette for å være bra asosiale, ja...

Når det er sagt, jeg var akkurat hjemme alene en uke, og da var ikke tv'en på for annet enn litt xbox, satellitten var ikke påslått hele uken. Når familien er hjemme er det enten barne-tv det går i, eller junk madamen ser på som jeg uansett ikke hadde sett på, så tv-titting er vel i utgangspunktet ikke spesielt sosialt hos oss.

Så, oppsummert, stuen i 2. etasje blir barne-tv-stue, stuen i 1. etasje blir mamma-tv-stue, og forrommet blir pappa's fotball og discovery-tv-stue, og skal man se en film så blir det etterhvert et egnet rom for det og...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    og skal man se en film så blir det etterhvert et egnet rom for det og...
    ...Er det ikke det kinoen er til? Eller blir det egen film-rom også?

Men ellers så skal man ikke klage på antall tv'r, selv om du mangler på badet og i dusjen/badekaret. (Vil si det er must med tv i badekaret)

Og som alt annet så finner dere alltids en løsning. Er heldigvis lettere å få til en fullgod løsning før huset er bygd, enn å starte modifisering i ettertid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    ...Er det ikke det kinoen er til? Eller blir det egen film-rom også?

Men ellers så skal man ikke klage på antall tv'r, selv om du mangler på badet og i dusjen/badekaret. (Vil si det er must med tv i badekaret)

Og som alt annet så finner dere alltids en løsning. Er heldigvis lettere å få til en fullgod løsning før huset er bygd, enn å starte modifisering i ettertid.
    Ja, var kinoen jeg tenkte på.

Og er mye forskjellig vi må finne løsninger på, hvordan får man satellitt best fordelt til 5-6 tv'er, hvor godt fungerer HDMI over lengre avstander, hvor skal det legges rør til høytalere, osv.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Ja, var kinoen jeg tenkte på.

Og er mye forskjellig vi må finne løsninger på, hvordan får man satellitt best fordelt til 5-6 tv'er, hvor godt fungerer HDMI over lengre avstander, hvor skal det legges rør til høytalere, osv.
    Kanskje du skal bruke HDMI over CAT5e nå da? Det vil vel kanskje være aktuelt over svært lange strekk.

Er i grunnen litt spent på om dette er noe som fungerer (bra?), og det hadde vært gøy å se det i bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Kanskje du skal bruke HDMI over CAT5e nå da? Det vil vel kanskje være aktuelt over svært lange strekk.

Er i grunnen litt spent på om dette er noe som fungerer (bra?), og det hadde vært gøy å se det i bruk.
    Ja, er HDMI over CAT5e (eller hva slags kategori vi kommer til å trekke) jeg tenker på. Blant annet kommer det sikkert til å være ps3/xbox både i forrommet og i småscenen, og om jeg kan plassere de i prosjektørrommet eller et teknisk rom kan jeg spare meg for en del viftestøy. Og ja, må nok gjøre noe for å få kontrollerene "viderekoblet" til der boksene står, men den tid den sorg.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

episk

kort sagt, et fantastisk prosjekt. Blir minst like spennende/morro å følge med videre på denne tråden enn hvilken som helst tvserie

Mvh en med 9.6 kvm stor hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    kort sagt, et fantastisk prosjekt. Blir minst like spennende/morro å følge med videre på denne tråden enn hvilken som helst tvserie

Mvh en med 9.6 kvm stor hjemmekino
    Takker og bukker, er spennende for oss også. Har vært null fremdrift i sommer, men nå er det like før vi får sendt inn byggesøknaden. Om alt klaffer kan det bli byggestart til våren, som er litt tidligere enn opprinnelig forventet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Square 1.

Vel, da er vi mer eller mindre tilbake til start her, dessverre.

Vi har helt siden begynnelsen ikke vært helt fornøyd med "responstiden" hos byggefirmaet vi har jobbet med. Noe av det kan muligens ligge i at jeg i begynnelsen var opptatt av å understreke at dette var et prosjekt vi var tenkt å ta oss god tid til, alt skal planlegges i detalj, ingen tilfeldigheter, osv, og byggestarten så vi for oss tidligst en gang til sommeren neste år, som var halvannet år fra da vi begynte. Det var gjerne et signal om ting ikke hastet, men vi har senere påpekt mange ganger at ting som skulle ta en uke gjerne har tatt tre-fire uker, og at vi ikke likte det.

Det toppet seg nå i november da det gikk først to uker uten svar på en mail, en purring som fikk svar med at svar på spørsmål skulle komme i løpet av en dag eller to, og så en uke til uten svar.

Dråpen som fylte begeret...

Da selger virkelig kom med feil svar på purring nummer to bestemte vi oss for å begynne på nytt hos noen andre.

Sparket som sendte begeret vegg imellom, med andre ord...

Er svært, svært synd, for arktitekten har gjort en veldig god jobb, både kona og jeg liker huset han har tegnet, og bare det at vi er enig oss i mellom er jo et kunststykke. I tillegg har han nok godt over gjennomsnitts peiling på lyd/bilde som ikke var noe ulempe for dette huset...

Da vi i sommer hadde en liten runde med andre leverandører (fordi vi var irritert over at alt tok lenger tid enn lovet) var det ingen av de andre som fristet, og vi følte oss sterkt knyttet til dette huset allerede. Dette har vært en tung avgjørelse, men når tillitten er borte kan vi ikke sette i gang et stort prosjekt som dette. Og det er de som eier tegningene, og de har vært klare fra første dag på at de ikke selger kun tegningene, så da er det tilbake til start.

*sukk*

Jaja, kommer tilbake på nyåret med uavkortede ambisjoner, nå er det avgårdekåre til Malta av alle steder...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neiognei, dette var jo utrolig kjedelig. Kan godt skjønne at dere hadde fått et forhold til huset når dere hadde jobbet såpass mye med planleggingen. Men det er kanskje fornuftig å stanse samarbeidet med byggefirmaet nå, det hadde jo vært veldig kjedelig hvis dere ikke oppsaget sendrektigheten før byggingen hadde startet.

Men det finnes vel andre som kan gjøre selve arkitektjobben, så kan dere sette byggingen ut på anbud når tegningener ferdig? Har bekjente som har gjort det slik, og byggeprisene spriket i flere retninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er vi i gang igjen...

Jeg gir entrepenøren vi sparket et par poster over her en sjanse til. Får de gjort alt de ikke gjorde da vi ba om det i fjor klart til påske, så kan vi få inn byggesøknader og dispenasjonssøknader osv, skal de få jobben.

Ellers har jeg snakket med banken og det gikk bra. De er som regel greie, men følte meg ikke 100% trygg på at de ville se like lyst på ting som meg, så var godt å få det på plass.

Så da gjenstår det bare for entrepenøren å holde det de lover denne gangen, så begynner vi i beste fall til sommeren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah flott Håper entreprenøren klarer å følge opp heretter. Lykke til.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, bare å ønske lykke til ja!! Jeg jobber med eget husprosjekt der vi sitter og tripper i påvente av IG. Du får virkelig håpe kommunen du skal bygge i ikke ligner på Asker, for her er det VM både treg og vanskelig fra den kanten.

Når det er sagt; strevet er jo garantert verdt det, for du klarer liksom ikke å bygge om et gammelt hus til en slik fantastisk kino som det som er tegnet inn her.

Gleder meg til å høre fortsettelsen!

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du setter igang igjen, ville jeg fått tegningene til en JBL Synthesis installatør som sammen med deg og JBL lager et forslag på hva du må ha av lyd i et slikt produkt.

JBL synthesis er verdens beste på akkurat slike prosjekter, de er vant med gale amerikanere med store "hjemme"kinoer. Er et par stk her i Norge og Skandinavia.

JBL SYNTHESIS - Home

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Work in progress...

Har vært stille lenge fra disse kanter, men det er fremgang, så smått.

I løpet av våren og sommeren har vi solgt leiligheten vi bodde i for å frigjøre kapital og midlertidig flyttet inn i et annet hus jeg eier.

Vi gav som beskrevet over den gamle entrepenøren en ny sjanse, men de valgte å fortsette akkurat som før. Enten har de ikke forstått det jeg sa når vi sparket dem OG gav dem en ny sjanse, ellers har de rett og slett ikke brydd seg. Eller de kan ikke bedre. Uansett: Ferdig. For godt.

Vi har defor funnet en ny entrepenør som jobber med nye tegninger. Nå er ikke all tiden vi har brukt bortkastet, mange av ideene og løsningene tar vi med god samvittighet med oss videre, og vi kommer til å bruke en del tid på å få mest mulig ut av det. Den opprinnelige entrepenøren har klaget til den nye om at de foreløpige tegningene er for like deres prosjekt, som vi ikke har noen rett til å bruke siden de eier tegningene, men det blir en sak mellom entrepenørene. At de NÅ kan svare på en mail på 45 minutter er jo nesten litt morsomt, når det gikk minimum en uke da de hadde prosjektet selv.

Siden vi opprinnelig hadde håpet å være godt i gang med å bygge nå, men ikke er kommet lenger enn til tegningsfasen, er det et par konsekvenser på godt og vondt. Jentungen skal begynne på skolen til neste år, og vi vil ha henne inn på skole i nærheten av huset. Huset blir aldri ferdig til det, men det blir ikke mer enn 10 minutter å kjøre til den skolen fra der vi bor nå, så vi jobber med å få henne inn på riktig skole fra dag 1. Går det i boks er mye av presset borte. Siden vi bruker 12 - 18 måneder lenger enn planlagt får vi også en del mer egenkapital. Nå har vi ikke fått priser fra den nye entrepenøren, men de har sagt at de vil ligge i omtrent samme område som forrige entrepenøren for samme størrelse og kvaliteter. Det kommer antakelig til å bety at vi legger listen litt høyere enn i første omgang, eller om det blir virkelig ragnarok i verdensøkonomien, at vi har litt mer buffer og er mindre avhengig av banken.

Skal oppdatere tråden her etterhvert som det skjer ting, og legge ut nye tegninger av kinoen så snart jeg har det.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjenner meg godt igjen i denne type problemstillinger, hodepine. Vi har selv brukt over ett år på å få godkjent byggeprosjektet i vår kommune (Asker) der riktignok ambisjonsnivået hva angår kino er noe mer sparsommelig (20kvm)... Det å bygge hus i Norge er dessverre ikke videre enkelt; en må sloss både med kommuner, potensielt også naboer (dessverre er dette et stadig vanligere fenomen) samt ikke minst entreprenøren og håndtverkerne. Det er jo en grunn til at husprisene er som de er her til lands...

Du får uansett ha lykke til, og får du til noe i RETNING av det som var tegnet i utgangspunktet snakker vi jo en av de mest gjennomførte kinoløsninger i private hjem som er å oppdrive her til lands.

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •