Hodepineprosjektet tar form - Nye bilder i post #88, utkast nr. 2 fra arkitekt. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 210
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det er gjerne lurt å ha kino-planene og ca budsjett ganske så klart før man starter å bygge.
    Men håper og tror at du allerede er klar over det (Og har startet å spare på 50øringer)
    Jeg tror nok at vi må være på plass med en kino-løsning før vi setter spaden i jorden, ja, men siden dette er et langtidsprosjekt (de fleste hjemmekinoer er vel det?) blir det vanskelig å gå for spesifikke produkter, siden de kan være erstattet av andre innen jeg er klar til å handle. Budsjett blir vanskelig også da, siden priser hele tiden endrer seg. Men absolutt, konseptet må være klart, så vi ikke bygger feil.

Budsjettet bekymrer jeg meg ikke for, egentlig, det får jeg ta som det kommer. Både meg og kona er tidlig i 30-årene med, vel, "ordnet økonomi", så penger skal jeg alltids greie å skrape sammen (selv når jeg betaler på huslånet på denne kåken...).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nettopp... I så måte er det jo selvsagt både langt bredere "spennvidde" her... Jeg må samtidig si at mine forslag rundt lyd er de systemer jeg selv kjenner til (jeg er ingen ekspert på lyd, bare så det er sagt!). Det jeg egentlig bare prøver å si her er at du nok også bør prøve å se deg litt om i proffverden hva angår lyd, da ikke nødvendigvis "Hi-End"-systemene som de tradisjonelle forhandlerne leverer passer denne type kinosaler.

Her finnes det selvsagt en almass alternativet som jeg antar øvrige brukere vil komme opp med - og jeg må atter igjen si at ideen med line-array og "kasser" i betongen virker betimelig gitt dette rommet og ditt ønske om ikke ta for mye av dybden på rommet...

Et annet viktig moment som jeg jo allerede har nevnt er selve lyddempingen og den akustiske behandlingen av rommet. Jo mer du behandler rommet, jo større krav stilles det til effekten, og jeg tror du vil bli nødt til å foreta relativt omfattende akutisk behandling her (nesten ala en vanlig kinosal) om du virkelig skal løfte lyden på det nivået du her ser ut til å trakte etter...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått med meg denne tråden for nå!

Dette ser virkelig morsomt ut!!!

Dette er et prosjekt du ikke kan tenke A4 på. Her må man se på utradisjonelle løsninger skal det bli bra. Putter du inn noe "vanlig" elektronikk og høyttalere i dette rommet vil du få en meget skuffende opplevelse. Dette er en MEGET stor hjemmekino, ca 4ganger så stor i kubikk som en vanlig hjemmekino. Det sier jo at man ikke kan bruke noe normalt utstyr.

For å få den største og beste lyd opplevelsen bør man se mot proffverden og tenke på store membran areal og godt med effekt. Her bør du nok å gå for en løsning med 6-10stk bakkanaler for å få en god surround opplevelse.

Ser virkelig fram mot å følge dette prosjektet.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Når det er sagt er jeg ikke fremmed for at det blir 7-sifret på utstyr og innredning...
    Jeg kjenner jeg blir glad i deg, Hodepine ! Jeg har fulgt med på dette forumet i en tid nå, og jeg tror ikke jeg hittil har kommet over noen som ikke er fremmed for å satse 7-sifret på utstyret. Så igjen: Denne tråden skal jeg følge med på!

Tegningene ser svært interessante ut! Det er klart at de vil bli det til et prisanslag på 10 store, men samtidig er løsningene gode. Ikke nok med at det er kino her, men det er tilstøtende rom med funksjoner for kinoen. Romutnyttelsen er det ingenting å si på tror jeg.

Dette vekker oppsikt og kommer til å gjøre det videre fremover !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Jeg kjenner jeg blir glad i deg, Hodepine ! Jeg har fulgt med på dette forumet i en tid nå, og jeg tror ikke jeg hittil har kommet over noen som ikke er fremmed for å satse 7-sifret på utstyret. Så igjen: Denne tråden skal jeg følge med på!

Tegningene ser svært interessante ut! Det er klart at de vil bli det til et prisanslag på 10 store, men samtidig er løsningene gode. Ikke nok med at det er kino her, men det er tilstøtende rom med funksjoner for kinoen. Romutnyttelsen er det ingenting å si på tror jeg.

Dette vekker oppsikt og kommer til å gjøre det videre fremover !
    Takk, takk.

Ja, de tilstøtende rommene skal nok bli brukt. Var og snakket med den lokale guruen på hifi-klubben i går, og han hadde mange gode ideer.

F.eks, med en egnet signalprosessor i "maskinrommet" kan man i stedet for å bruke store, dyre høytalerkabler med mye effekttap heller gå ut med optisk (så er man ikke plaget med EMI heller) til effektforsterkere i nærheten av høytalerene. Da er det egnet rom til å stable slike for alt av høytalere som skal være fremme i det rommet til høyre for lerretet (nede i hjørnet på tegningen), og det finnes visst også slike som er laget for montering på vegg, så da kan de monteres i de tekniske rommene med minimal avstand til høytalerene.

Og de som bekymrer seg for å bli låst til produkter: Vi diskuterte bare løsning, produktmerker/modeller ble ikke diskturert en gang.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Høres ut som guruen du bruker vet hva han snakker om, hodepine, dette blir sikkert VEEEELDIG bra! Du får holde oss orientert, dette er jo virkelig et snadderprosjekt å følge utviklingen rundt...

Hva tenker du mht plasseringen av høyttalerne da? En skulle jo tro at du bør vurdere en lydtransparent løsning, hvis ikke blir plasseringen av høyttalerne veeeeldig langt mot sidene... Jeg skulle gjerne hjulpet deg mht tips rundt nettopp dette, men på 8 meters bredde spørs det som nevnt om du ikke må forhøre deg med en profesjonell leverandør av kinoutstyr. Ulempen i så måte er som nevnt at du får relativt store huller i perforeringen... Det er nok også mulig at du kan få spesiallaget et så stort lerret av de mer normale "hjemmekino"-leverandørene da, her tror jeg du bare bør henvende deg litt bredt og se hva som lar seg gjøre.

Jeg er for øvrig enig i at du ikke trenger å gå på detaljnivå hva angår utstyr pr. dato, men det er samtidig, etter mitt syn, viktig at en ikke låser seg i for stor grad heller. Øker du plassen bak lerretet til f.eks. 70cm har du egentlig alle muligheter, da blir det trangt bak der, og ikke plass til "tradisjonelle" høyttalere, men da kan du i det minste velge plassering bak lerretsveggen hvis dette lar seg gjøre.

Når det gjelder selve utformingen av rommet tror jeg du har lagt grunnlagt for ypperlig akustikk, men husk at det svarer seg - i den grad det lar seg gjøre - å legge opp til "ikke reflekterende motgående flater". Dette for å unngå stående bølger. Du bør derfor vurdere å plassere veggene på hver side av kinoen men noe ulik plassering, slik at ikke bølgene reflekteres mot hverandre. Jo mer du klarer å ta av denne type uønsket refleksjon, jo bedre, da det vil kreve mindre grad av demping i etterkant. Demping er jo det de fleste må ty til for å fikse denne type akustikkproblemer, men det øker jo også effektkravet. Jeg vil uansett råde deg på det sterkeste å ta akustikken med den største grad av alvor, jeg har selv vært litt kritisk til alt akustikkpratet, men når jeg har fått høre litt hva denne type behandling har å si i praksis er jeg utvilsomt "omvendt"...

Jeg bygger jo som nevnt en liten "minikino" selv, og har dessverre ikke nok bredde i rommet til å gjøre den type inngrepen som du har muligheten til, men hadde jeg hatt mer bredde hadde jeg uten tvil valgt å gjøre noe med sideveggene, dvs. kjørt de "asynkront" og noe vinklet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Høres ut som guruen du bruker vet hva han snakker om, hodepine, dette blir sikkert VEEEELDIG bra! Du får holde oss orientert, dette er jo virkelig et snadderprosjekt å følge utviklingen rundt...

Hva tenker du mht plasseringen av høyttalerne da? En skulle jo tro at du bør vurdere en lydtransparent løsning, hvis ikke blir plasseringen av høyttalerne veeeeldig langt mot sidene... Jeg skulle gjerne hjulpet deg mht tips rundt nettopp dette, men på 8 meters bredde spørs det som nevnt om du ikke må forhøre deg med en profesjonell leverandør av kinoutstyr. Ulempen i så måte er som nevnt at du får relativt store huller i perforeringen... Det er nok også mulig at du kan få spesiallaget et så stort lerret av de mer normale "hjemmekino"-leverandørene da, her tror jeg du bare bør henvende deg litt bredt og se hva som lar seg gjøre.

Jeg er for øvrig enig i at du ikke trenger å gå på detaljnivå hva angår utstyr pr. dato, men det er samtidig, etter mitt syn, viktig at en ikke låser seg i for stor grad heller. Øker du plassen bak lerretet til f.eks. 70cm har du egentlig alle muligheter, da blir det trangt bak der, og ikke plass til "tradisjonelle" høyttalere, men da kan du i det minste velge plassering bak lerretsveggen hvis dette lar seg gjøre.

Når det gjelder selve utformingen av rommet tror jeg du har lagt grunnlagt for ypperlig akustikk, men husk at det svarer seg - i den grad det lar seg gjøre - å legge opp til "ikke reflekterende motgående flater". Dette for å unngå stående bølger. Du bør derfor vurdere å plassere veggene på hver side av kinoen men noe ulik plassering, slik at ikke bølgene reflekteres mot hverandre. Jo mer du klarer å ta av denne type uønsket refleksjon, jo bedre, da det vil kreve mindre grad av demping i etterkant. Demping er jo det de fleste må ty til for å fikse denne type akustikkproblemer, men det øker jo også effektkravet. Jeg vil uansett råde deg på det sterkeste å ta akustikken med den største grad av alvor, jeg har selv vært litt kritisk til alt akustikkpratet, men når jeg har fått høre litt hva denne type behandling har å si i praksis er jeg utvilsomt "omvendt"...

Jeg bygger jo som nevnt en liten "minikino" selv, og har dessverre ikke nok bredde i rommet til å gjøre den type inngrepen som du har muligheten til, men hadde jeg hatt mer bredde hadde jeg uten tvil valgt å gjøre noe med sideveggene, dvs. kjørt de "asynkront" og noe vinklet...
    Ja, jeg er nok i ferd med å svelge en kamel på bredden også. Mulig vi reduserer bredden på selve lerretet til 5-6 meter for å få plass på sidene.

Men dette er noe jeg enn så lenge vet for lite om. Kanskje kan høytalere plasseres over og under lerretet, så trengs det ikek så mye plass på sidene?

Samtidig skal jo ikke lerretet være så stort at man ikke greier å se hele på en gang uten at man står inntil bakveggen, så er nok bare naturlig å redusere det litt siden vi har redusert dybden på rommet noe.

Og igjen, nå legger vi bare tilrette for en god løsning, når det begynner å bli aktuelt med produkter skal det garantert involveres folk med akustikk-kompetanse på høyt nivå. Har hatt flere som har meldt seg frivillig til og med.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et slikt prosjekt tipper jeg nok at entusiastene melder seg til dugnad, ja

Flere gode forslag om utstyr, rom og akustikk lenger opp her. Jeg tenker at det vil være en idé å skaffe seg faglig kvalifiserte betraktninger om akustikk på et tidlig tidspunkt. Tenker da på dimensjoner, veggvinkler, materialer osv. Desto tidligere i prosjektet de rette hensynene er tatt, jo bedre tror jeg resultatet blir. Lygren nevner at han har blitt "omvendt" etter å ha hørt akustikktilpassede rom. Dessverre er det nok mange som fremdeles ikke har blitt omvendt ennå og satser på at elektronisk romkorreksjon vil gjøre jobben.

Prisen på lydanlegg i offentlige kinoer er ikke avskrekkende, man kan bestykke en 100-seters sal for 300.000,-. Da snakker man allerede om proffe prosessorer fra Dolby eller Yamaha, høyttaler- og forsterkeranlegg med overbelastningsvern, osv. Men man lager jo ikke hjemmekino for å få samme lyd som i en offentlig kino, så i 1 MNOK-området bør du jo kunne få til noe brukbart

Det blir artig å se fremdriften her og jeg håper du videreformidler noe av den informasjonen og innspillene du får fra forskjellige aktører i prosjektet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Batcave!

Var og tok noen bilder inne i hulen i dag, har prøvd tidligere, men kameraet har ikke greid å fokusere i mørket, så ble ingen bilder selv om jeg hadde ekstern blitz og alt.

I dag hadde jeg med en lommelykt, og da gikk det litt bedre...

Det ser kanskje ut som jeg ikke har vært helt edru, men har tatt bildene omtrent i stummende mørke med et kamera som veier nesten to kilo som jeg holdt samtidig som jeg holdt lommelykten. Som en ekstra bonus var det litt for lite lys til å få kameraet til å fungere optimalt, så måtte sikte på veggene nært meg og satse på å få med litt på sidene og...

Her er de som ble noenlunde brukandes.

Hva skal dette brukes til? Vel, er som nevnt tidligere i tråden mange muligheter. Jeg satser på å få et solid datarom innerst, KANSKJE et trimrom, og KANSKJE en liten vinkjeller (men jeg verken trener eller drikker vin, så virker litt bortkastet...). Er ellers åpen for forslag. Forslaget om gjesterom til svigers er nedsablet av madamen..

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Og igjen, nå legger vi bare tilrette for en god løsning, når det begynner å bli aktuelt med produkter skal det garantert involveres folk med akustikk-kompetanse på høyt nivå. Har hatt flere som har meldt seg frivillig til og med.

Du bør tenke på dette så tidlig som mulig. I et så stort rom som her er det ekstremt dyrt og resurskrevende og gjøre tiltak etter vegger er støpt. Man kan ikke bare kjøpe masse akustikk produkter og plassere rundt på veggene, veggene bør bygges med best mulig egenskaper fra starten, da tenker jeg på vinkler og lengder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du bør tenke på dette så tidlig som mulig. I et så stort rom som her er det ekstremt dyrt og resurskrevende og gjøre tiltak etter vegger er støpt. Man kan ikke bare kjøpe masse akustikk produkter og plassere rundt på veggene, veggene bør bygges med best mulig egenskaper fra starten, da tenker jeg på vinkler og lengder.
    Ja, var litt det jeg mente, selv om det ikke var akkurat det jeg sa.

Det skal både legges til rette for god akustikk med utformingen av rommet, OG valg av produkter, plassering av produkter, innstilling av produkter etc, når så langt kommer.

Newcomer Sercox sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ustyrtelig spennende prosjekt! Før du finner en løsning på "batcave'n" syns jeg du burde vurdere slike bokhyller Ser frem til å følge denne tråden.

YouTube - Hidden Door Walkthrough

-Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sercox
    Ustyrtelig spennende prosjekt! Før du finner en løsning på "batcave'n" syns jeg du burde vurdere slike bokhyller Ser frem til å følge denne tråden.

YouTube - Hidden Door Walkthrough

-Robert

Heller det man får se på 1:00;
    YouTube - Hidden Secret Passages by Creative Home Engineering

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hmm, ja, kjelleren blir jo bare lekerom i huset også...

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg kontaktet for eksempel Goldmund til å få styr på sakene

YouTube - Ultimate Home Theater: 13,000 Watts, 130dB, $1 Million Price

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeezes! :shock:
    Hjemmekino'n jeg bygger hadde sikkert ikke holdt for PS3/XBOX360-rommet ditt en gang. hehe..
    Utrolig stort og bra prosjekt du har begynt på! Blir moro å se framover hvordan ting blir. Får håpe det ikke tar alt for mange år da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomRon
    Jeezes! :shock:
    Hjemmekino'n jeg bygger hadde sikkert ikke holdt for PS3/XBOX360-rommet ditt en gang. hehe..
    Utrolig stort og bra prosjekt du har begynt på! Blir moro å se framover hvordan ting blir. Får håpe det ikke tar alt for mange år da.
    Det går nok en stund, men fikk en litt oppløftende tilbakemelding fra en elektrikker jeg snakket med i går, han mente det ikke burde være så dyrt å bygge som vi har budsjettert. Er en "relativt enkel konstruksjon" med store flater, ingen avrundinger, og bare 4 vinkler som ikke er 90 grader. Så det behøver ikke nødvendigvis bli dyrere enn vi frykter hvertfall. Med mindre vi skal ha hjemmekino som i posten over.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut!

Gleder meg til å følge med fremover.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med hodepinen? Har du tatt paracet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Hvordan går det med hodepinen? Har du tatt paracet ?
    Neida, jeg har ikke hodepine, jeg GIR hodepine. Lang historie på hvordan jeg endte opp med det navnet...

Med husprosjektet går det greit, har blitt lovet 3. utkast i løpet av uken/senest i helgen.

Med kinoprosjektet (eller tilretteleggelsen av kinoprosjektet) er det en ny ide på gang; siden det er en del plass på begge sidene kan det la seg gjøre å lage noe "infinite baffle" løsning for bass. Så langt jeg har blitt fortalt er det bare volumet på "bakrommene" som teller, form og eventuell innredning (blir jo noe elektronikk her og der) spiller ingen rolle. Siden vi både kan gå videre inn i fjellet på høyresiden av rommet, noe lenger frem på venstresiden, gjøre "lerretveggen" noe smalere, og/eller gå dypere ned i bakken om nødvendig, kan man få det volumet som skal til for å kunne lage "en slem, slem bass". Et ganske høyt antall 18" elementer og "5 hertz INGEN problem" ble nevnt av han som vet hva han snakker om (men som snakker noe over mitt hode fra tid til annen)...

Ellers venter vi som sagt på 3. utkastet nå, og når det er i hus tror jeg vi bare må få fordøyd det litt. Er et par ting jeg har begynt å stusse litt på ellers i huset. Bare småting, men kan jeg unngå fremtidige irritasjonsmomenter med litt ekstra planlegging så gjør jeg det, og det er millioner av smarte løsninger der ute vi ikke er i nærheten av å ha tenkt på ennå, hvor jeg gjerne bør tenke på hvertfall et par av dem før vi begynner.

Jeg skal jo betale for moroen også blir jeg stadig minnet på, så jo lenger tid vi bruker jo mindre lån behøver vi når vi setter i gang (jo mer kan vi sprenge budsjettet skal jeg IKKE si). Jeg får forøvrig en del av inntekten min i dollar, så økningen i kursene de siste dagene er svært velkomment.

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •