Hodepineprosjektet tar form - Nye bilder i post #88, utkast nr. 2 fra arkitekt. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 210
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tillater meg å kaste meg litt innpå diskusjonen her :-)

Personlig tror jeg ikke de hjørnene har utgjør noe akustisk problem, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

På en annen side vil jeg foreslå at en akustisk ekspert kobles inn når prosjekter fester seg helt. Innenfpor den ytre rammen til Hovedescenen m. sidearealer er det enda ganske fritt spillerom for detaljutforming av rommet. Og utforming av sideveggene ville jeg sett det som en fordel at en akustiker kom med innspill på.

Mvh
    Karl Erik Sylthe
    Sivilarkitekt MNAL

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KES
    Tillater meg å kaste meg litt innpå diskusjonen her :-)

Personlig tror jeg ikke de hjørnene har utgjør noe akustisk problem, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

På en annen side vil jeg foreslå at en akustisk ekspert kobles inn når prosjekter fester seg helt. Innenfpor den ytre rammen til Hovedescenen m. sidearealer er det enda ganske fritt spillerom for detaljutforming av rommet. Og utforming av sideveggene ville jeg sett det som en fordel at en akustiker kom med innspill på.

Mvh
    Karl Erik Sylthe
    Sivilarkitekt MNAL
    Så passende at the man with the plan fikk innlegg nummer 100.

Karl Erik Sylthe er altså arkitekten vi bruker, og som nevnt er vi svært fornøyde. Vi er derimot litt bekymret over kollegaen hans sin evne til å stifte sammen papir, men det blir nok ikke noe avgjørende faktor for prosjektet.

Edit: Det ble jo faktisk ikke innlegg nummer 100, men svar nummer 100. Men likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Karl Erik Sylthe er altså arkitekten vi bruker, og som nevnt er vi svært fornøyde. Vi er derimot litt bekymret over kollegaen hans sin evne til å stifte sammen papir, men det blir nok ikke noe avgjørende faktor for prosjektet.
    Hah - hvis du er bekymret over Terje sin evne til å stifte papir skulle du sett resultatet når jeg gjør det... :-)

Men nå er det ny kopimaskin underveis med innebygget spikerpikstol, så da er det problemet løst :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Dette ser jo ut til å bli litt av et slott

Er det mulig å få en prisantydning på herligheten? regner med det er flere som lurer på dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Dette ser jo ut til å bli litt av et slott

Er det mulig å få en prisantydning på herligheten? regner med det er flere som lurer på dette...
    Vi vet ikke hva den blir ennå, men inkludert tomten har vi foreløpig satt en øvre grense på i overkant av 10 mill, så får vi se hva vi får for de pengene. Som nevnt flere ganger har vi ikke målsetning å ha huset 100% ferdig ved innflytting, hele eller deler av kjelleren blir nok en fase 2 som ikke nødvendigvis er inkludert i "få huset innflytningsklart" budsjettet. Det er viktigere for meg å få lagt til rette for det vi vil ha, enn å ha alt ferdig fra dag 1.

Blir det billigere, fint, da kan vi gjøre mer ferdig til å begynne med. Blir det dyrere så venter vi til vi har råd. Vi har relativt grei økonomi, så med litt nøkternt forbruk (noe vi er motivert for for en gangs skyld) tar det ikke allverden tid å bygge opp egenkapitalen. Og vi venter heller et år-halvannet enn å fire på kravene (kona har det mer travelt enn meg, så to år ekstra blir det nok ikke)...

Og er ikke kommet til "prute som ****" delen ennå, så vi får se.

I tillegg er jo halve moroen med hus egeninnsatsen man legger i det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Liker holdningen din

Hvorfor gjøre noe "halvveis" når en først har muligheten, og som du selv sier, dette er jo en plass dere har tenkt å bli gamle. Billigere å gjøre ting med en gang.

Huset ser jo helt konge ut.

Men når det gjelder kino'n, ser for meg at det blir litt "kaldt å tomt" å sitte i en så stor sal "hjemme" liksom... Kulhetsfaktoren i å ha en sånn massiv hjemmekino er jo selvfølgelig helt råååååå!!! (!!!!) men som sagt, ser for meg at det kanskje kan bli litt "tomt" vil i så måte si at det var bra at du/dere begrenser dere til "bare" 77m2 og ikke gikk for de 100... MEN på den andre siden, så går det jo an å gjøre mye med interiør da, så det blir nok bra

Så litt mer på de tegningene dine, skal du ikke ha garasje i tilknytning til huset? eller er det noe jeg har oversett?

Lykke til videre med både planleggingen og selve byggingen

et lite spørsmål til slutt, i de 10 STORE lappene, inngår det da ferdig møblert? eller kommer dette i tillegg? Nyskjerrig på ca byggekostnad for bare "råbygget"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Liker holdningen din

Hvorfor gjøre noe "halvveis" når en først har muligheten, og som du selv sier, dette er jo en plass dere har tenkt å bli gamle. Billigere å gjøre ting med en gang.

Huset ser jo helt konge ut.

Men når det gjelder kino'n, ser for meg at det blir litt "kaldt å tomt" å sitte i en så stor sal "hjemme" liksom... Kulhetsfaktoren i å ha en sånn massiv hjemmekino er jo selvfølgelig helt råååååå!!! (!!!!) men som sagt, ser for meg at det kanskje kan bli litt "tomt" vil i så måte si at det var bra at du/dere begrenser dere til "bare" 77m2 og ikke gikk for de 100... MEN på den andre siden, så går det jo an å gjøre mye med interiør da, så det blir nok bra

Så litt mer på de tegningene dine, skal du ikke ha garasje i tilknytning til huset? eller er det noe jeg har oversett?

Lykke til videre med både planleggingen og selve byggingen

et lite spørsmål til slutt, i de 10 STORE lappene, inngår det da ferdig møblert? eller kommer dette i tillegg? Nyskjerrig på ca byggekostnad for bare "råbygget"
    Den eksakte byggekostnaden vet jeg ikke ennå (den vet jeg vel ikke før jeg har betalt for det, og da vil jeg nok ikke vite det), men får nok et overslag i løpet av den nærmeste fremtid.

Garasje skal vi ha, ja, men den blir liggende noen meter fra huset, og har ikke fått tegnet noe til den ennå. Jeg liker biler, så ser for meg "litt ekstra" der og, men det er langt nede på prioriteringslisten enn så lenge. Blir ikke noe ny bil med det første, for å si det sånn.

Selve kinorommet bekymrer jeg meg ikke for, skal ha noen kinostoler som står i stil, og helt sikkert svarte tepper og akustikk-"greier" (nei, jeg har ikke peiling) på svarte vegger, og med en bra belysning (stjernehimmel har blitt nevnt) blir det nok så koselig atte. Har vurdert å begynne og kjøpe inn litt filmplakater til å henge opp der inne, men tror egentlig ikke jeg vil ha noe som forstyrrer synsfeltet... Nå blir det jo en del meter med vegg, så skal ikke utelukke noe, men inne i hodet mitt ser jeg for meg at det blir så lite krimskrams som mulig i selve "kinorommet". Så får vi se når det er ferdig, om det føles tomt og kaldt (i så fall er det bare å finne seg et teppe og sette på en film).

Edit: og/å. Grem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta ser veldig spennende ut. Skal bli moro å følge med.
    Jeg vet ikke om det spiller noen rolle for deg men jeg hadde droppa det skrå-utbygget på badet, og fått det inn så ytterveggen blir rett. Eventuelt gjort utbygget rektangulært. Arkitekten syns sikkert det er flott estetisk med skrått, men jeg personlig ville ikke betalt det det kommer til å koste ekstra. En annen ting er at jeg gjerne ville hatt et rektagulært bad. Da er det mye enklere å få innredningen til å passe. Ihvertfall standard innredning/badekar/dusj.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Panza
    Detta ser veldig spennende ut. Skal bli moro å følge med.
    Jeg vet ikke om det spiller noen rolle for deg men jeg hadde droppa det skrå-utbygget på badet, og fått det inn så ytterveggen blir rett. Eventuelt gjort utbygget rektangulært. Arkitekten syns sikkert det er flott estetisk med skrått, men jeg personlig ville ikke betalt det det kommer til å koste ekstra. En annen ting er at jeg gjerne ville hatt et rektagulært bad. Da er det mye enklere å få innredningen til å passe. Ihvertfall standard innredning/badekar/dusj.
    Vel, nå ba jeg spesifikt om at den skråveggen skulle være parallell med skråveggen på stuen, så skal ikke skylde på arkitekten der. Siden det er vaskerom direkte under kan vi ha skittentøyssjakt der, så jeg tror nok den blir som den er (og det blir lettere med rør, siden det er våtrom under også). Men jeg skjønner hvordan du tenker.

Baderomsinnredningen har vi ikke tenkt på ennå, men OM den kommer på veggen der, så er det jo bare en skråskjært diskeplate og en front på enden, så er vi der.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    FANTASTISK!!!!! Morsomt å se at noen VIRKELIG vet å gjøre noe ut av en "hjemmekino". Her snakker vi amerikanske tilstander så det holder!

Første jeg tenker på når jeg ser kinoen din er at du ikke har lagt opp til noe plass bak lerretet i front. I en slik gjennomført kino er etter mitt syn et klart krav at en benytter en lydtransparent duk og dermed gjemmer høyttalerinstallasjonen bak lerretet. Dette gir både forbedret lydbilde, men ikke minst er det estetisk mer genuint kino og minimalistisk - i stil med huset ellers. Du trenger rundt en meter bak lerretet tenker jeg...

Håper du holder oss orientert videre rundt denne spennende prosessen! Selv bygger jeg stakkarslige 19 kvadratmeters kino i eget nybygg og følte det var fett, men fikk plutselig litt mindreverdighetskomplekser når dette viser seg å tilsvare ditt forrom pluss noen kvadrat...

For øvrig vil jeg jo også si at det å fylle 75 kvadrat "hjemmekino" vil kreve enorme kraftreserver fra lydsystemet. Skal du i tillegg akustisk behandle rommet, som jo selvsagt er å anbefale, kreves det ytterligere effekt. Tror du bør se i retning proffe kinohøyttalere med en gang - der det i så måte ikke trenger å bli sååå dyrt. Vanlig "hjemmekino"-høyttalere kan du uansett bare se helt bort fra i dette rommet.

Når det gjelder bilde tror jeg du kan klare deg med en "vanlig", dog lyssterk projektor om du går på en bredde på rundt 4 meter, som er det som normalt er det største en får tak i i "hjemme"-sammenheng. Tror det vil kunne fungere greit her, skal du på større enn dette må du nok opp på "proff" kinoprojektor og kinolerret også, og det har ikke utelukkende fordeler. For det første er jo prisen hinsides (regn med 150-200.000), og i tillegg er ikke nødvendigvis bildedynamikken noe bedre enn på "hjemme"-projektorer. På et bilde på 4 meter tipper jeg du vil kunne få et OK bilde om du går for en Sony VW85 i kombo med en anamorfisk linse. Blir ikke noe "sveiseblink" hva angår lysutbytte, men drar du på 15-20% ekstra lys fra den anamorfiske linsen har du etter mitt syn tilstrekkelig om salen da selvsagt er skikkelig blendet.

Når det gjelder lys hadde jeg uten tvil gått for LED, da kan du gjøre en rekke spennende fargekombinasjoner.

Videre er det jo et spørsmål om støyisolasjon. Jeg støper selve kinodelen min for seg, dvs. at jeg legger inn en liten glipe rundt kinoen og resten av sålen. Dette er nok noe du også bør vurdere slik at du - i så stor grad det lar seg gjøre - unngår at lyden forplanter seg i hele konstruksjonen. I tillegg bør du jo bygge et "rom-i-rom", men det er jo sikkert allerede oppe og avgjort!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Første jeg tenker på når jeg ser kinoen din er at du ikke har lagt opp til noe plass bak lerretet i front. I en slik gjennomført kino er etter mitt syn et klart krav at en benytter en lydtransparent duk og dermed gjemmer høyttalerinstallasjonen bak lerretet. Dette gir både forbedret lydbilde, men ikke minst er det estetisk mer genuint kino og minimalistisk - i stil med huset ellers. Du trenger rundt en meter bak lerretet tenker jeg...
    Det er satt av plass bak lerret, men bare 45cm. Det holder til on-wall høyttalere, men hvis store høyttalere skal gjemmes bak lerret bør det være større dybde. På en annen side er det mange høyttalere som trives best med ganske romslig avstand til bakvegg, så i en sånn setting kan selv 1 meter bli i minste laget. Her bør det bli en prioritering, siden økt avstand selvfølgelig spiser av totaldybden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    45cm er AAALT for lite! Husk også at en optimalt sett bør ha minst 20-30cm fra høyttaleren frem til lerretsduken (og høyttaleren i litt vinkel, samt satt inn i en baffelvegg), og at dette rommet på ingen måte bør legges opp til å bruke noe "on-wall" høyttalergreier, da dreper en rett og slett halve moroa slik jeg ser det... Legger en opp til en meter bak har en plass til en høyttaler på typisk 50-60cm dybde, som er tilfellet for mange av kinohøyttalerne.

Husk at når en tross alt slipper å se høyttaleren er det ingen grunn til å betale i dyre dommer for høyttalere tilpasset stuer og settinger der folk skal se de! Et rom på 75 kvadrat krever uansett MYE av høyttalersystemet om en skal ha et snev av kinorealisme..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FANTASTISK!!!!! Morsomt å se at noen VIRKELIG vet å gjøre noe ut av en "hjemmekino". Her snakker vi amerikanske tilstander så det holder!

Håper du holder oss orientert videre rundt denne spennende prosessen! Selv bygger jeg stakkarslige 19 kvadratmeters kino i eget nybygg og følte det var fett, men fikk plutselig litt mindreverdighetskomplekser når dette viser seg å tilsvare ditt forrom pluss noen kvadrat...

For øvrig vil jeg jo også si at det å fylle 75 kvadrat "hjemmekino" vil kreve enorme kraftreserver fra lydsystemet. Skal du i tillegg akustisk behandle rommet, som jo selvsagt er å anbefale, kreves det ytterligere effekt. Tror du bør se i retning proffe kinohøyttalere med en gang - der det i så måte ikke trenger å bli sååå dyrt. Vanlig "hjemmekino"-høyttalere kan du uansett bare se helt bort fra i dette rommet.

Når det gjelder bilde tror jeg du kan klare deg med en "vanlig", dog lyssterk projektor om du går på en bredde på rundt 4 meter, som er det som normalt er det største en får tak i i "hjemme"-sammenheng. Tror det vil kunne fungere greit her, skal du på større enn dette må du nok opp på "proff" kinoprojektor og kinolerret også, og det har ikke utelukkende fordeler. For det første er jo prisen hinsides (regn med 150-200.000), og i tillegg er ikke nødvendigvis bildedynamikken noe bedre enn på "hjemme"-projektorer. På et bilde på 4 meter tipper jeg du vil kunne få et OK bilde om du går for en Sony VW85 i kombo med en anamorfisk linse. Blir ikke noe "sveiseblink" hva angår lysutbytte, men drar du på 15-20% ekstra lys fra den anamorfiske linsen har du etter mitt syn tilstrekkelig om salen da selvsagt er skikkelig blendet.

Når det gjelder lys hadde jeg uten tvil gått for LED, da kan du gjøre en rekke spennende fargekombinasjoner.

Videre er det jo et spørsmål om støyisolasjon. Jeg støper selve kinodelen min for seg, dvs. at jeg legger inn en liten glipe rundt kinoen og resten av sålen. Dette er nok noe du også bør vurdere slik at du - i så stor grad det lar seg gjøre - unngår at lyden forplanter seg i hele konstruksjonen. I tillegg bør du jo bygge et "rom-i-rom", men det er jo sikkert allerede oppe og avgjort!
    Supert, akkurat slike tilbakemeldinger vi trenger her.

Når det gjelder høyttalere har jeg allerede blitt rådet av folk som kan dette langt, langt bedre enn meg om å gå for enkeltelementer i serie i "line source", så ser for meg at det blir laget egnede "elementhus" i veggen (betong skal visst egne seg bra), som blir fylt opp med egnede elementer så godt som lommeboken tillater.

Når det gjelder bass synes jeg basshorn høres spennende ut, er ikke mye ekstra det koster å grave en grøft til det når vi først er i gang (så får vi ta hornet når den tid kommer). Infinite baffle er utelukket, slik huset blir nå ender vi langt inne i kjelleren til naboen da.

Lerretveggen har mål på 8 x 4,5 meter etter planen, men får se hva som er praktisk gjennomførbart med høyden. Har som sagt redusert litt på størrelsen ut fra det som var opprinnelig planlagt (første kamel), så spørs om vi greier høydeforskjellen på ca 2 meter fra front til bak i rommet. Kanskje går vi for litt lavere (andre kamel) og satser på 2:35 format i stedet for 16:9, og et egnet gardinsystem for justering. Uansett så blir det nok en prosjektør fra øverste hylle som må til. Selve lerretet er jeg usikker på, kan bli problematisk å 1) få tak i et lerret i denne størrelsen (har googlet en del uten hell), og 2) få elendigheten inn og montert om jeg skulle få tak i det. (Kan man sende 7-8 meter lange pakker som servicepakke med posten? ) Har her blitt anbefalt, igjen fra folk som har langt mer peiling enn meg, en spesiell maling som på riktig flate skal gi et svært godt resultat (som er akkurat den type resultat jeg vil ha). Det vil jo ikke kunne gi skjulte høytalere, men med plass til høytalerelementer integrert i veggen både over, under og på siden (om nødvendig) bør det kunne bli bra.

Forrommet skal forøvrig innredes med whiskybar (målet er en flaske fra hvert destilleri i Skottland ), pokerbord (UP YOURS, GISKE!) og en TV hvor vi kan se premier league, spansk la liga, og følge Brann i norsk 2. divisjon (er et par år til huset er ferdig, og vi ser hvor det bærer).

Støyisolasjon er også noe vi kommer til å ta seriøst. Ser for oss betongetasjeskille, og vi vil ellers vurdere det vi kommer over av tiltak. Kona er forøvrig hørselshemmet, så vi kommer til å bruke mye ressurser på akustikkbehandling av hele huset, ikke bare kinorommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    45cm er AAALT for lite! Husk også at en optimalt sett bør ha minst 20-30cm fra høyttaleren frem til lerretsduken (og høyttaleren i litt vinkel, samt satt inn i en baffelvegg), og at dette rommet på ingen måte bør legges opp til å bruke noe "on-wall" høyttalergreier, da dreper en rett og slett halve moroa slik jeg ser det... Legger en opp til en meter bak har en plass til en høyttaler på typisk 50-60cm dybde, som er tilfellet for mange av kinohøyttalerne.

Husk at når en tross alt slipper å se høyttaleren er det ingen grunn til å betale i dyre dommer for høyttalere tilpasset stuer og settinger der folk skal se de! Et rom på 75 kvadrat krever uansett MYE av høyttalersystemet om en skal ha et snev av kinorealisme..
    Nå er det mange on-wall eller in-wall høyttalersystemer som leverer veldig høy lydkvalitet. B&W sitt 800 Signature-system er et av dem, men om de er i stand til å levere tilstrekkelig lydtrykk i et så stort rom er et annet spørsmål.

Ingen tvil om at større dybde er nødvendig for å sette opp ordinære høyttalere, og hvis det er det han ønsker å satse på plassert bak lerret må dybden økes.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KES
    Nå er det mange on-wall eller in-wall høyttalersystemer som leverer veldig høy lydkvalitet. B&W sitt 800 Signature-system er et av dem, men om de er i stand til å levere tilstrekkelig lydtrykk i et så stort rom er et annet spørsmål.

Ingen tvil om at større dybde er nødvendig for å sette opp ordinære høyttalere, og hvis det er det han ønsker å satse på plassert bak lerret må dybden økes.
    Dybden i rommet er i utganspunktet så lite som det kan være i min mening, så vil strekke meg langt for å unngå mer reduksjon. Men som nevnt mange ganger: dette er ikke mitt sterkeste felt, har lite peiling på både produkttyper og produktmerker, så er en del research som må gjøres her. Tar tegningene med til han jeg har snakket med på den lokale Hifi-klubben tidligere på mandag og hører hva han sier, hans ord veier tungt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    B&Ws 800-serie tror jeg blir for svak i dette rommet, KES... Mulig det vil gi grei effekt om du ikke behandler rommet akustisk overhode, men da vil jo rommets størrelse gi masse ekko, stående bølger og ymse øvrige issues...

For øvrig er sikkert line-array en lur tanke, men også litt utradisjonell, hvilket betyr at det blir litt mer "opplegg" å få til...

Når det gjelder lerretsbredde anbefaler jeg at du tar kontakt med noen aktuelle aktører, det er fullt mulig å spesialprodusere opp en ramme i passende størrelse. Hvis du imidlertid skal ha en lydtransparent duk, som jeg mener du absolutt bør, er det nok imidlertid vanskeligere... Du kan jo alltids vurdere å bruke et ekte kinolerret, men på disse er strukturen så grov at det neppe blir å foretrekke, ekstremt kostbart er det også...

Jeg ville med andre ord vurdert å heller krype ned på lerretsbredden, 4 meter i 2.35:1 bør fungere helt greit i dette rommet slik jeg ser det, du trenger jo ikke å plassere setene helt i bakkant heller?

At 2.35:1 er en "kamel" vil jeg jo for øvrig si meg sterkt uenig i, 16:9 har ingen ting å gjøre i en slik kinosal, bruk heller motoriserte gardiner til å maskere inn til 16:9 sideveis ved behov som på kino...

For øvrig; uten å si noe vondt om Hi-Fi Klubben, men vokt deg vel med å bruke din lokale Hi-Fi-pusher som din fremste rådgiver i dette tilfellet, dette prosjektet er "way over" de fleste "normale" aktørers kompetansenivå (dette er jo ikke direkte "A4", for å si det slik...). Jeg tror du har gjort lurt i å legge ut prosjektet ditt på AVforum, her har du mange med svært høy kompetanse innenfor dette feltet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&Ws 800-serie tror jeg blir for svak i dette rommet, KES... Mulig det vil gi grei effekt om du ikke behandler rommet akustisk overhode, men da vil jo rommets størrelse gi masse ekko, stående bølger og ymse øvrige issues...

For øvrig er sikkert line-array en lur tanke, men også litt utradisjonell, hvilket betyr at det blir litt mer "opplegg" å få til...

Når det gjelder lerretsbredde anbefaler jeg at du tar kontakt med noen aktuelle aktører, det er fullt mulig å spesialprodusere opp en ramme i passende størrelse. Hvis du imidlertid skal ha en lydtransparent duk, som jeg mener du absolutt bør, er det nok imidlertid vanskeligere... Du kan jo alltids vurdere å bruke et ekte kinolerret, men på disse er strukturen så grov at det neppe blir å foretrekke, ekstremt kostbart er det også...

Jeg ville med andre ord vurdert å heller krype ned på lerretsbredden, 4 meter i 2.35:1 bør fungere helt greit i dette rommet slik jeg ser det, du trenger jo ikke å plassere setene helt i bakkant heller?

At 2.35:1 er en "kamel" vil jeg jo for øvrig si meg sterkt uenig i, 16:9 har ingen ting å gjøre i en slik kinosal, bruk heller motoriserte gardiner til å maskere inn til 16:9 sideveis ved behov som på kino...

For øvrig; uten å si noe vondt om Hi-Fi Klubben, men vokt deg vel med å bruke din lokale Hi-Fi-pusher som din fremste rådgiver i dette tilfellet, dette prosjektet er "way over" de fleste "normale" aktørers kompetansenivå (dette er jo ikke direkte "A4", for å si det slik...). Jeg tror du har gjort lurt i å legge ut prosjektet ditt på AVforum, her har du mange med svært høy kompetanse innenfor dette feltet.
    Kan gjerne si mye vondt om Hi-Fi klubben for min del, men nå kjenner jeg en kar der fra litt andre arenaer, så han stoler jeg på. Og kompetansemessig tror jeg ikke han står tilbake for mange. Men for all del, hele grunnen til at jeg har laget tråden er jo for å snylte på all kompetansen som finnes her, så hans ord er på ingen måte lov.

Og med kamel mener jeg å gjøre ting annerledes enn jeg opprinnelig hadde tenkt, om det er bedre eller dårligere spiller ingen rolle.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjerne lurt å ha kino-planene og ca budsjett ganske så klart før man starter å bygge.
    Men håper og tror at du allerede er klar over det (Og har startet å spare på 50øringer)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For all del, det finnes sikkert folk også i Hi-Fi-Klubben som kan komme med vektige innspill her, hodepine, men jeg ville nok uansett vært forsiktig med å "låse meg" til det produktutvalget de representerer ettersom det i så måtte måtte bli K2 rund baut... Nå har du jo heller ikke oppgitt noe budsjett her da, er jo mulig du kan kjøre på med JBL Synthesis for alt jeg vet??!!

Uansett vil jeg si at Line Array høres ut som en morsom greie, spesielt om du faktisk kan få støpt inn "kassene" i grunnmuren. Da holder du kostnadene på et langt lavere nivå og trolig lydkvaliteten på noe de færreste har opplevd om du legger litt penger i elementene / forsterkeriet (Crown DSi er f.eks. relativt rimelige og har aktiv deling)... Hvilke elementer er det du har sett for deg i så måte, eller har du ikke kommet så langt enda kanskje? Vet at Beyma skal ha mye bra greier...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, det finnes sikkert folk også i Hi-Fi-Klubben som kan komme med vektige innspill her, hodepine, men jeg ville nok uansett vært forsiktig med å "låse meg" til det produktutvalget de representerer ettersom det i så måtte måtte bli K2 rund baut... Nå har du jo heller ikke oppgitt noe budsjett her da, er jo mulig du kan kjøre på med JBL Synthesis for alt jeg vet??!!

Uansett vil jeg si at Line Array høres ut som en morsom greie, spesielt om du faktisk kan få støpt inn "kassene" i grunnmuren. Da holder du kostnadene på et langt lavere nivå og trolig lydkvaliteten på noe de færreste har opplevd om du legger litt penger i elementene / forsterkeriet (Crown DSi er f.eks. relativt rimelige og har aktiv deling)... Hvilke elementer er det du har sett for deg i så måte, eller har du ikke kommet så langt enda kanskje? Vet at Beyma skal ha mye bra greier...
    Har ikke noe budsjett ennå, men det kommer nok til å bli fra "øverste hylle". Som nevnt fra starten, jeg har det ikke travelt, i fase 1 som vi er i nå gjør vi det vi kan for å legge til rette for et godt resultat senere. Og når huset er ferdig nok til å flytte inn, og vi vet hva vi faktisk har å rutte med, kan jeg begynne å planlegge fremdriften i kinoen.

Når det er sagt er jeg ikke fremmed for at det blir 7-sifret på utstyr og innredning, så lenge jeg kan spre den kostnaden over flere år (penger brukt er som sagt penger glemt ). Og, som med resten av huset, jeg venter heller til jeg har penger til å gjøre det slik jeg vil ha det enn å gjøre kompromisser.

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •