Hodepineprosjektet tar form - Nye bilder i post #88, utkast nr. 2 fra arkitekt. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 210
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nok en gang går min sympatifølelse i din retning. Høres ut som en av de verre dagene dette, ja!

Men: Høres ikke dette ut som en feil i nettet ditt? Er du sikker på at du før stødig spenning inn til huset? Kanskje dine elektriske installasjon burde vært sett over, eventuelt hørt med naboer om de også har variasjoner i spenningen? Bare et forslag?

Det ble jo tross alt veldig mange tilfeldigheter på èn gang her. Det er jo nesten for godt (fælt?) til å være sant.:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Nok en gang går min sympatifølelse i din retning. Høres ut som en av de verre dagene dette, ja!

Men: Høres ikke dette ut som en feil i nettet ditt? Er du sikker på at du før stødig spenning inn til huset? Kanskje dine elektriske installasjon burde vært sett over, eventuelt hørt med naboer om de også har variasjoner i spenningen? Bare et forslag?

Det ble jo tross alt veldig mange tilfeldigheter på èn gang her. Det er jo nesten for godt (fælt?) til å være sant.:???:
    Vel, jeg er ikke bekymret for strømmen, kjører UPS'er stort sett på alt her.

Og ellers:

- TV'en har en historie med problemer, om det ikke ordner seg ved neste service ender hele greien på dynga.

- NAS'et er eneste som muligens har strøm-issues, og den står på en UPS, så har mer tro på strømforsyningen i enheten enn strømnettet.

- Dreambox'en booter, kan pinge den og alt, så er nok noe som har skjedd med oppsettet når jeg drev og fiklet i web-grensesnittet her om dagen.

- Popcornhour'en virket ikke på HDMI, har ellers kontakt med den.

- Det var planlagt på forhånd at svigers skulle komme...

Så var nok bare en av DE dagene... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et par bilder...

Mens vi venter på nye tegninger fra arkitekten på fredag har jeg funnet et par bilder som gjerne er verdt å legge ut.

Første bildet er inngangen til "bunkeren". Som nevnt er det et anlegg her fra krigens dager, og tyskerene har vært klar til å få besøk her. Er litt i stuss på hva jeg skal gjøre med denne, den har jo unektelig en kulhetsfaktor i seg selv, og om jeg hadde kjøpt en MG42 replika eller lignende å satte opp der ville det vært priceless i min mening. Usmakelig i andres, kanskje, men det er en tynn linje mellom priceless og usmakelig...

Det andre bildet er utsikten fra tomten, som ikke er så aller verst. Ser til og med litt sjø om man legger godviljen til.

Det siste bildet er de to nye switchene mine, som jeg kom over på ebay for noen uker siden. De kom frem i dag, så har ødelagt fingre, rygg og tær på å pakke dem ut. Beistene veier nærmere 100 kg hver... Passer ikke inn i det hele tatt i leiligheten vi bor nå (madamen kommer til å kverke meg når hun kommer hjem fra jobb og ser dem), men de er som skapt for huset og datarommet jeg skal bygge i bunkeren.

For spesielt interesserte kan det nevnes at de er av merket Cisco, og modellbetegnelsen er 6509. Brukes i store datasenter og "hjemme hos meg". Har ca 680 switchporter på dem til sammen, så har til å vokse med... Jeg regner med jeg kaller dem "Knoll" og "Tott", men om noen har navneforslag til dem er det bare å komme med dem.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egen bunker er jo litt kult da. Hvor mye plass er det inni der? Er det brukbart til å lage oppholdsplass? Litt fuktig kanskje? Antagelig ideelt til vinkjeller

Jeg synes utsikten var grei også. For meg som praktisk talt bor inni skogen så er all utsikt til åpent terreng å betrakte som utsikt... jeg hater grantrær...:evil: er ikke brukbart til fyringsved engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis Bunkeren ikke kan brukes til noe. Så får du leie den ut til noen spiller PaintBall :-D Det tøffeste hadde vært å fått det gjort om til oppholds rom/bar eller noe 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Egen bunker er jo litt kult da. Hvor mye plass er det inni der? Er det brukbart til å lage oppholdsplass? Litt fuktig kanskje? Antagelig ideelt til vinkjeller

Jeg synes utsikten var grei også. For meg som praktisk talt bor inni skogen så er all utsikt til åpent terreng å betrakte som utsikt... jeg hater grantrær...:evil: er ikke brukbart til fyringsved engang.
    Den er ganske svær, ca 100 m2, der brorparten er ca 3,5 meter under taket, mens den første delen rett bak "slusen" der er mer normal takhøyde med rundt 2,5 m. Hadde tenkt å ta noen bilder der inne, men blir stummende mørkt en meter innenfor, så får ikke kameraet til å fokusere. Har kjøpt en skikkelig lommelykt, så skal prøve igjen neste gang jeg er der ute.

Vinkjeller er foreslått, svømmebasseng stod i en anbefaling... Er mange muligheter, ser for meg en liten del som vinkjeller (kanskje, drikker så lite vin), en del som trimrom, og størstedelen som datarom. Innerste delen er 20 meter inn i fjellet, så er relativt "distaster proof". Jobber med data, og har allerede nå kunder som er interessert i å leie litt "rack plass" for å ha disaster site backup. Får se hva jeg får til, og alt jeg måtte gjøre der inne kan jeg skrive av på skatten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Og hvis Bunkeren ikke kan brukes til noe. Så får du leie den ut til noen spiller PaintBall :-D Det tøffeste hadde vært å fått det gjort om til oppholds rom/bar eller noe 8)
    Har satt av plass til bar inne i huset. Er whisky enthusiast, så har en del flasker som må få nytt, egnet hjem.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Har satt av plass til bar inne i huset. Er whisky enthusiast, så har en del flasker som må få nytt, egnet hjem.

Trim og svømmebasseng med utsikt da Boblebad kansje? DU har jo satt av litt av plassen til server rom, så hvofor ikke Sauna svømmebasseng og trim rom hvis det er mulighet til det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trim og svømmebasseng med utsikt da Boblebad kansje? DU har jo satt av litt av plassen til server rom, så hvofor ikke Sauna svømmebasseng og trim rom hvis det er mulighet til det?
    Vel, er begrenset med utsikt inne i fjellet. Men skal jeg ha svømmebasseng av noe særlig størrelse kommer det til å ta omtrent hele bunkeren. Er høydeforskjell mellom første delen (rett innenfor åpningen her) og den store delen, så tanken er vel at man kunne fått gulv i samme høyde som høyeste delen i nederste delen, og så hatt den orignale dybden som bunnen i bassenget (om det var forståelig).

Vi får se hva det blir til når arkitekten har sagt sitt på fredag. Kanskje blir det gjesterom til svigers dypt inne i fjellet også. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, er begrenset med utsikt inne i fjellet. Men skal jeg ha svømmebasseng av noe særlig størrelse kommer det til å ta omtrent hele bunkeren. Er høydeforskjell mellom første delen (rett innenfor åpningen her) og den store delen, så tanken er vel at man kunne fått gulv i samme høyde som høyeste delen i nederste delen, og så hatt den orignale dybden som bunnen i bassenget (om det var forståelig).

Vi får se hva det blir til når arkitekten har sagt sitt på fredag. Kanskje blir det gjesterom til svigers dypt inne i fjellet også. :twisted:
    Ja det er kansje ikke det beste alternativet med svømmebasseng hvis du bruker hele bunkeren. Men tror dere finner ut noe smart :-D Skal bli kjekt å følge utviklingen i bilder og forklaringer når den tid kommer.

Ja soverom for svigers i en bunker er ikke dumt 8)
    (Ps: leser ikke fruen din her inne:-P )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er kansje ikke det beste alternativet med svømmebasseng hvis du bruker hele bunkeren. Men tror dere finner ut noe smart :-D Skal bli kjekt å følge utviklingen i bilder og forklaringer når den tid kommer.

Ja soverom for svigers i en bunker er ikke dumt 8)
    (Ps: leser ikke fruen din her inne:-P )
    Jo, hun leser her, men hun vet jeg vil plassere dem innerst i fjellet. Der det... uhm... er tryggest.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, hun leser her, men hun vet jeg vil plassere dem innerst i fjellet. Der det... uhm... er tryggest.
    Hehe "trygt" langt inni fjellet:twisted: Når jeg skal bygge meg hus, så bør jeg kansje satse på det samme:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjenner til den der. Blir ikke det helt store problemet hos oss, vi har nok areal å ta av, og er forsåvidt greit nok ellers. Hvem vet hva fremtiden bringer, kanskje sitter jeg i rullestol om 30-40 år? Og så er det jo greit med litt "boltreplass" på do uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit for de som trenger det. Men ett bad koster fort 100k ekstra pga dette. Så de dreper jo de som er single og ønsker å bygge seg ett hus.

Jeg også vil ha stort bad, men vil kunne velge dette selv. Og ikke bli tvunget til det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit for de som trenger det. Men ett bad koster fort 100k ekstra pga dette. Så de dreper jo de som er single og ønsker å bygge seg ett hus.
    Ikke for å kuppe tråden, men hvorfor skal badet koste 100 k ekstra pga. dette? Det er snakk om 1-2 kvm ekstra og god planlegging. Dessuten, et litt større bad enn det de aller minste man kan bruke i praksis som funksjonsfrisk vil jo også øke annenhåndsverdien på en leilighet.

Estimatene til byggebransjen er jo basert på at de vil bygge så smått som mulig for å øke kundemassen og redusere byggekostnadene/maksimere fortjenesten, og de bør derfor tas med en klype salt...

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst å ha en egen bunker på eiendommen sin! Men som det ble nevnt i en annen tråd her: Vi guttene trenger jo en "hule" der vi kan boltre oss . -Forresten noget spesielt å ha denne bunkeren. Jeg regner med at det utgjorde litt høyere pris på eiendommen?

...jeg hater grantrær... er ikke brukbart til fyringsved engang.
    Her må jeg nesten sette ned foten! Jeg elsker at det knitrer i peisen!! (Litt OT, men men... :P )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kuppe tråden, men hvorfor skal badet koste 100 k ekstra pga. dette? Det er snakk om 1-2 kvm ekstra og god planlegging. Dessuten, et litt større bad enn det de aller minste man kan bruke i praksis som funksjonsfrisk vil jo også øke annenhåndsverdien på en leilighet.

Estimatene til byggebransjen er jo basert på at de vil bygge så smått som mulig for å øke kundemassen og redusere byggekostnadene/maksimere fortjenesten, og de bør derfor tas med en klype salt...

Jeg som sikkert har misforstått den artiklen og hengt meg opp i det som står mot slutten av den. [/QUOTE]Beregninger han har sett viser at de nye kravene vil øke byggekostnadene et sted mellom 50.000 - 200.000 kroner pr. bolig.[/QUOTE]

Men en venne av meg har måtte gi opp drømmen delvis pga den nye loven som trer i kraft. Mye pga han kommer ikke til å råd til det, og mye pga han ønsker ikke så stort bad.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Her må jeg nesten sette ned foten! Jeg elsker at det knitrer i peisen!! (Litt OT, men men... :P )
    Haha, jo men det skal jo hugges, kappes, kløyves, stables, bæres, osv. 4 kraftige kubber brenner jo opp på et blunk. Det blir mye hugging, kapping, osv...

Men knitring er jo koselig for så vidt...

Men nok OT

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg også vil ha stort bad, men vil kunne velge dette selv. Og ikke bli tvunget til det.
    Helt enig. Om det blir 100k ekstra tror jeg kan diskuteres, men at det skal tvinges ned over ørene på enhver stakkars husbygger er skandaløst.

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •