Hodepineprosjektet tar form - Nye bilder i post #88, utkast nr. 2 fra arkitekt. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 210
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Klart det går an å smelle opp noen enkle vegger og komme unna uten ekstreme utgifter, men det "forplikter" liksom litt når man flesker igang med en hjemmekino på nesten 100 kvadrat

Det er en del her på forumet (meg inkludert) som ville ha "drept" for et så overmåte gigantisk rom å ha kinoen i og river oss i håret hvis det ikke blir gjort noe "ut av" i form av lydisolasjon, akustiske tiltak, utstyr som "monner" i dette rommet osv osv.

Og det koster :-)

Men som det er blitt sagt: Har du råd til å bygge et hus på over et halvt mål så burde dette være innen rekkevidde! Kjør på!
    Grunnen til at dette blir planlagt halvannet år før byggestart er at det skal gjøres skikkelig.

Kan forsikre deg om at det ikke blir noe halvgjort her, men nettopp på grunn av det kan det gjerne ikke gjøres 100% ferdig på en gang. Kommer til å låne en del penger for å bygge huset, mens alt av komponenter blir av mine egne surt opptjente grunker, så ser for meg at det blir noe jeg kommer til å mekke på i årevis fremover.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir faktisk omtrent like mye stående bølger med et ikke-rektangulært rom - bare at det ikke blir noe forutsigbart mønster... Men det SER stilig ut uansett!
    Virkelig? Trenger man ikke parallelle flater for å få stående bølger?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    ...så ser for meg at det blir noe jeg kommer til å mekke på i årevis fremover.
    Ikke tull'a! Det går ikke an å holde på i flere år med en hjemmekino vel!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Virkelig? Trenger man ikke parallelle flater for å få stående bølger?
    Nei, ikke hvis jeg har forstått det rett. I følge det Floyd E Toole skriver i Sound reproduction s.201 så er det ikke så skråsikkert at det bare er akustisk fordelaktig med ikke-rektangulære rom.

Sitat Opprinnelig postet av Floyd E Toole / Sound reproduction: loudspeakers and rooms
    All rooms, of all shapes and sizes, have resonant modes. Those in rectangular spaces are well understood and easy to predict. Modes in nonrectangular rooms are difficult to predict.
    Mr Toole tar i denne boka et "oppgjør" med mange gamle sannheter innen akustikk, bla at rektangulære rom er så håpløse (+ en rekke andre ting). Virkelig en bok å anbefale for spesielt interesserte!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke hvis jeg har forstått det rett. I følge det Floyd E Toole skriver i Sound reproduction s.201 så er det ikke så skråsikkert at det bare er akustisk fordelaktig med ikke-rektangulære rom.

Mr Toole tar i denne boka et "oppgjør" med mange gamle sannheter innen akustikk, bla at rektangulære rom er så håpløse (+ en rekke andre ting). Virkelig en bok å anbefale for spesielt interesserte!
    Hmm, da er det noe jeg (og mange andre antagelig) virkelig har misforstått. Mente ganske sikkert at stående bølger opptrer når energien reflekteres gjentatte ganger mellom to flater, noe som jo ikke vil være mulig når det ikke finnes to flater som energien kan "sprette mellom" dersom veggene i rommet er skrå i flere retninger.

Edit: Har lest litt fra Toole nå, og mine antagelser stemmer vel sånn noenlunde men altså ikke som en fasit. Men han nevner at en effektiv modifikasjon for et rektangulært rom er å gjøre én vegg skrå.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du burde gjøre, er å overdimensjonere kabelleggingen litt.

Nå snakker jeg ikke om tykkelse på kabel, men å få satt opp _nok_ kabler i veggene til f.eks 11.2 oppsett. Istedet for å satse på 7.1 oppsett og senere oppdage at det er alt for mangelfult.

Det er bedre å legge 50 000 ekstra i kabling og oppsett under bygging, istedet for å bruke 100 000 på å fikse på det senere.

Høyttalere o.l vil det jo være fint mulig å oppgradere senere, så det burde stå som en av de siste punktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt meg litt med Sketchup i kveld, en liten skisse slik jeg ser det for meg.

Er ikke alt som er perfekt, PC/PS3/Xbox-rommet skal være litt breiere, og har ikke helt funnet optimal plassering av trappen. Tanken med "spillerommet" er å ha tre små prosjektører på tre flater i ene enden av rommet, slik at man kan ha multiscreen (hvertfall for pc) uten å ha irriterende rammer fra skjermer til å stykke opp bildet.

Dette er bare skriblerier jeg har laget, men er ikke helt ulikt det jeg skriblet på et ark til arkitekten da vi var i møte med ham, så forhåpentligvis har han fulgt med på hva jeg snakket om...

Arealet her er 8 x 12 meter for kinrommet, mens den andre delen av kjelleren er 6 x 14, som gir en total grunnflate på ca 180 m2. Tomten er 1700 m2, så regner med det skal gå greit å få stuet huset på plass. Ingen av disse målene er satt 100%, vi går for et tre-etasjers funkishus, men er ikke sikkert vi får lov til det pga reguleringsplanen i området, så mulig vi må gå for to etasjer med større grunnflate i stedet, som vil velte en del av planene mine, men ikke noe vi ikke greier å tilpasse oss.

Bare så det er nevnt blir det stue, kjøkken, vaskerom, hall, 2x kontor, bibliotek, toalett, bad og et gjesterom i 1. etg, mens 2. etasje blir 4 soverom, 2 bad og en "loftstue/lekestue" til ungene. Mulig vi dropper den fremste delen (der hvor trappen og PC/PS3/Xbox-rommet er tegnet inn her) i andre etasje og får takterrasse der i stedet. Har en 70" tv i dag som jeg regner med ender på loftet, kona vil ha mindre i stuen, så har flere "AV-prosjekter" på gang. Bruker også Sonos i dag, så regner med det blir en del soner her.

Så sant vi får lov til tre etasjer, da. Hvis ikke er det "back to the drawingboard".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det du burde gjøre, er å overdimensjonere kabelleggingen litt.

Nå snakker jeg ikke om tykkelse på kabel, men å få satt opp _nok_ kabler i veggene til f.eks 11.2 oppsett. Istedet for å satse på 7.1 oppsett og senere oppdage at det er alt for mangelfult.

Det er bedre å legge 50 000 ekstra i kabling og oppsett under bygging, istedet for å bruke 100 000 på å fikse på det senere.

Høyttalere o.l vil det jo være fint mulig å oppgradere senere, så det burde stå som en av de siste punktene.
    Helt klart, som nevnt ser jeg for meg lettvegger (om det lar seg gjøre med tanke på akustikken) utenfor betongen hvor det er plass nok (om jeg holder inn magen) til å gå i mellom for å ta seg av kabling både til høytalere og lys og det som måtte være nødvendig. Om ikke det lar seg gjøre kan jeg eventuelt integrere kabelkanaler på en pen måte i veggene så det er god tilgang uten at noe blir synlig til vanlig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmm, da er det noe jeg (og mange andre antagelig) virkelig har misforstått. Mente ganske sikkert at stående bølger opptrer når energien reflekteres gjentatte ganger mellom to flater, noe som jo ikke vil være mulig når det ikke finnes to flater som energien kan "sprette mellom" dersom veggene i rommet er skrå i flere retninger.
    Du har jo mange modes som involverer flere enn 2 flater som "Tangential" modes:

Og "Oblique" modes:

Det er altså "flere veier rundt" slik at man "kommer tilbake til start" uten at det nødvendigvis er mellom to parallelle vegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det er bedre å legge 50 000 ekstra i kabling og oppsett under bygging, istedet for å bruke 100 000 på å fikse på det senere."
    Høres ekstremt ut med å bruke 50.000,- ekstra på kabler under bygging. Og det er mye penger. Men det er nok ikke så far fetched som det høres ut som , la meg eksemplifisere av egne erfaringer semi-offtopic :

1. Bygge hytte på sørlandet var supert , men det ble finiansiert primært av salg av gamlingenes cabincruiser , så budsjettet var stramt , et saneringspunkt var å strekke 1vs2 kopperrør fra badet til kjøkkenet , så det ble med 1 rør , var plenty nok med vann i vasken , varmt vann i tillegg hadde tross alt kosta 1.600,- nok ekstra.... (for 15 år siden). Inntill nylig ble det referert til som 'generaltabben' ved hver eneste entry i hyttboka , løsningen ble å rippe opp gulvet på hemsen å legge en parallell rør i taket som i utgangspunktet tenkt , kostnaden ble dog 25k nok i dag..

2. Min primærårsak til å bruke mange mange timer på dette forum.
    Overtok huset jeg bor i nå med kjellerstue strippa for panel pga mye fukt , alt fixa og i orden , så det var bare å kle på igjen. Naturligvis benytta hifi-entusiasten anledningen til å legge kabler så jeg fikk skjult anlegg , problemet var bare at tanken om teknologisk nyvinning ikke akkurat stod i høysetet når panelen lå klar til å bli stifta på igjen. Ergo jeg er låst til en S-Video kabel til prosjektør som er møysommelig klamret fast i bjelkelaget i taket til hullet jeg hadde en 2-dagers kamp med å få pluggen ut av i taket , og strømuttaket til prosjektøren så greit ut den dagen jeg fikk lagt det opp , men etter dagens standard er det vel lov å kalle det i overkant visuelt fremtredende..

Ta lærdom av andres over'eagre'-ness og dimensjoner til fremtidige oppgraderinger , jeg vet allerede at mine feil har/kommer til å - koste meg , absurd mye mer enn det smakte å få det 'ferdigstilt' .

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fy flate

Makan til prosjekt dette her. Planene dine ser og høres helt vannvittig ut Får virkelig håpe du får dette til og at resultatet blir så bra som vi tenker dette blir. Kommer til å følge tråden din. Lykke til

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]

Det er altså "flere veier rundt" slik at man "kommer tilbake til start" uten at det nødvendigvis er mellom to parallelle vegger.
    Joda, den er grei. Men de flatene som man tradisjonelt anser som problemflater, altså parallele flater, får man brutt opp med uparallele vegger. Når energien må reflekteres via mange flater for å til slutt komme tilbake til utgangspunktet for å danne en stående bølge, vil den jo også miste mye energi. Men så må man kanskje ha flater som er upraktisk uparallelle dersom det skal ha noen praktisk betydning.

Jeg så et program om byggingen av den nye operaen, og der jobbet akustikkfolket med en skalert modell hvor forskjellige flater ble kledd med speilfolie. Så brukte man laserpenner for å finne ut hvordan lyden ble reflektert rundt i salen.

Men dette er jo egentlig et tema for en egen tråd... La oss forundres over at noen planlegger å bygge et slikt gigantprosjekt. Hvis dette blir realisert vil det jo bli unikt, ikke bare i norsk målestokk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca 100 m2 fjellhall
    ...batcave! ;-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Et fantastisk prosjekt dette her, med hele 96kvm til dedikert kino....
    Hvor stort bilde er tanken?
    Lurer litt på hvilke projektorer som kan levere bra bilde fra 12m avstand.....?
    Enig med Denonbuster her, dette er et fantastisk prosjekt! Men jeg er også spent på hvilken projektor som kan levere et bra bilde med diagonalmål på 8-9m!! Her nytter det ikke med 1000 ansilumen og 300 watt...Vi snakker vel om profesjonelle saker med 3000-4000 ansilumen til noen hundretusen! :-D

Som kinomaskinist kan jeg iallefall si at denne hjemmekinoen er større enn mange kommunale og private kommersielle kinoer i Norge! En slik kino burde med letthet kunne fylles med ihvertfall 40 stoler av kinostandard!!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Enig med Denonbuster her, dette er et fantastisk prosjekt! Men jeg er også spent på hvilken projektor som kan levere et bra bilde med diagonalmål på 8-9m!! Her nytter det ikke med 1000 ansilumen og 300 watt...Vi snakker vel om profesjonelle saker med 3000-4000 ansilumen til noen hundretusen! :-D

Som kinomaskinist kan jeg iallefall si at denne hjemmekinoen er større enn mange kommunale og private kommersielle kinoer i Norge! En slik kino burde med letthet kunne fylles med ihvertfall 40 stoler av kinostandard!!
    Jeg regner med at prosjektøren kommer til å ende i en slik prisklasse, ja. Blir ikke ny bil samme år som den kjøpes inn. :P

Og en ting er å få plass til 40 stoler, men i så fall må jeg dimensjonere resten av huset for sånt, som plass til 39 par sko i gangen og sånt... :-)

Selv om det blir plass til mange, holder det i massevis med f.eks 8, er sjeldent jeg har besøk av flere...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Frexen
    Makan til prosjekt dette her. Planene dine ser og høres helt vannvittig ut Får virkelig håpe du får dette til og at resultatet blir så bra som vi tenker dette blir. Kommer til å følge tråden din. Lykke til
    HELT vanvittig er det nå ikke, har god tro på at det er gjennomførbart. :-) Hadde som nevnt i første posten et positivt møte med arktikten, som var helt på min side, og ikke kona som har hatt en og annen reservasjon mot dette...

Og om du ser skissen jeg har laget selv (som langt fra er 100%,) så blir ikke grunnflaten avskrekkelig stor. Ja, det blir et stort hus, men ikke noe "monsterhus". Mye av kjelleren kommer til å bli godt skjult under bakken, og tomten ligger "diskret" til ellers, så regner ikke med å måtte gå runder med naboer og denslags.

I tillegg liker jeg å tro at jeg har et "jordnært" forhold til det. I fase 1 skal vegger og tak opp, og det skal legges til rette for fremtidig inventar/komponenter/etc, så det er noen hundre tusener ekstra i byggeprosessen (liker jeg å tro), som i en slik byggeprosess tross alt er "peanuts".

Det viktige er at det blir lagt et godt grunnlag, så får resten får komme etterhvert som økonomien tillater det. Har ikke regnet på totalen ennå, men over noen år blir det nok syvsifret. Det er ikke noe problem så lenge jeg er motivert for det og det er spredt over flere år (penger brukt er penger glemt. :-)).

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, derimot, har jeg kjøpt tomt, så nå skal det bygges hjemmekino med tilhørende hjem.
    Knallbra utgangspunkt!!!

Dette vil jeg se enden på, så jeg skal abonnere på tråden din!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Knallbra utgangspunkt!!!
    Ja, skulle jeg hatt et hus med 4-5 soverom, en stue, et kjøkken og et bad eller to kunne jeg kjøpt hvilket som helst brukt hus, hadde nesten ikke vært vits i å bygge selv. Motivasjonen for å bygge selv er å kunne få spesielle løsninger som blant annet kinorommet.

Har oppgradert skissen litt, plassering av trapp er vanskeligste punktet for øyeblikket. Vurderer å plassere hele trappehuset på "utsiden" av huset, er mange muligheter der. Legger også ved et utklipp av kart over tomten, hvor jeg har målt opp området jeg vil ha huset. Så langt jeg kan skjønne skal et hus med "footprint" som jeg har tegnet passe inn her med tanke på 4-metersregelen til nabogrensen (må flytte hele huset et par meter nedover med trappehus på utsiden).

Å planlegge hus er så spennende at man kan miste nattesøvnen av mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering her:

Er et lite steg lenger i prosessen nå, har vært hos byggesakskontoret og hatt forhåndskonferanse. Er et par ting vi trenger å søke dispensasjon på om vi skal få det som vi vil, men slik jeg oppfattet det bør det være gjennomførbart.

Nå kommer første skisse fra arkitekt i løpet av en uke eller to, så det blir omtrent som da vi var på ultralyd da vi ventet første ungen (bortsett fra at her kan vi si "nei, vi vil ikke ha sånn, vi vil ha sånn!")

Steg 3 av 12500 på plass! Alright! (Kanskje en passende boktittel, forresten? "12500 enkle steg for å bygge et hus")

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går i allefall framover

Tror RuneW hadde klart å skrive en bok med flere steg om hvordan bygge en kino :P Så du har mye å ta igjen på det punktet

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •