Fremtidig hjemmekino i kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fremtidig hjemmekino i kjeller

Er i sluttfasen av planleggingen og har nå tenkt å bygge hjemmekinorom i kjellerrom på 4,5m x 4m med takhøyde 2m.

Horisontaldelt tomannsbolig fra 1957.
    Vegger: 3 murvegger som er over 70% under jorda. 1 innvendig trevegg. Har tenkt å gå løs på dreneringen som er fra byggeår og isolere utvendig. Innvendig har jeg tenkt å sette på to lag med gips. Dvs ingen innvendig isolering. Det settes opp 10 stk. 50mm snekrede Rockwool akustikkplater på refleksjonspunkter.
    Gulv: Pigges opp så jeg får en ferdig takhøyde på 2.2m. Isoleres, og legges varmekabler med heldekkende teppe over.
    Tak: Lager lydhimling med isolasjon mellom bjelkelag og to lag gips.
    Lys:Nedfelte skråstilte spotkasser langs tak/vegg med dimming. 1 sone for lys over lerret. 1 sone langs øvrige vegger og 1 UV BlackLight. Kontrolleres trådløst av Waveman fra Clas Ohlson med veggpanel og fjernkontroll
    Strøm og kabling: skjult anlegg bak gipsvegger og uttak til min fremtidige 3D prosjektor i himling.8)
    Dører: Lyddører med 35DB lydklasse.
    Ventilasjon: Tenkt å legge opp til balansert ventilasjon med varmegjenvinning i hele boligen

Det jeg lurer på nå er om å kline gipsen rett på veggene er nok, eller bør det være et stenderverk ml murvegg og gips? Vil helst unngå fuktspøkelse da drenering og ventilasjon kommer i senere prosjekt. Lommeboka tillater ikke å gjøre alt på en gang.:-(
    Det er mye masse som må graves opp og fjernes. Hvor mange cm isolasjon er nødvendig i gulv og hvor mange watt pr m2 trengs for varmekabler under et vegg-til-vegg teppe med tekstilbakdel. Forslag på egnede tepper?
    En av veggene har feieluke. Hva er reglene i forhold til å ev. kle inn denne med gips?
    Hvilket lerretstørrelse bør jeg gå for med målene angitt?
    Mitt første store utfordring er å fjerne massene ut fra kjelleren. Kommer til å lage et større kjellervindu som blir godkjent rømningsvei og leie transportbånd som fører massene gjennom vindu og i container. Må "bare" fjerne en 10m2 betongterrasse først.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gips rett på kjellervegg er IKKE OK ! Du får garantert muggsopp, spesielt om du skal vente med drenering og isolering. Bare temperaturforskjellen mellom varm inneluft og kald murvegg vil gi kondens bak gipsen. I tilleg kommer fukt utenfra gjennom muren. Gips er som kjent rene soppfarmen om du tilsetter vann. Hvis du ikke vil lekte ut, er det bedre å bare pusse murveggene. etter å ha behandlet dem med Hydi-tett. Deretter male med diffusjonsåpen (pustende) maling.
    Anbefaler luftspalt på 2 cm mellom lekter og mur, evt platon knotteplast, slik denne karen har gjort: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...g-starter.html
    Du må også ha en luftspalt mellom toppsvill/tak og platevegg for å slipp eut fukt. Evt kan du isteden legge panel på lektene og la den slippe gjennom fuktig luft.

Før du legger gulvisolasjon bør du ha et 10cm drenerende pukklag for å holde evt fuktighet unna.
    Mellom 5 og 10cm isolasjon er vanlig under støpt gulv med kabler. Samme tykkelse på armert støp. Husk solid plast med tapede skjøter mellom isolasjon og støp.

Angående varmekabler og teppe, sjekk Roffes kinotråd, han har løst det bra: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-8033-vei.html
    Uansett: Ikke velg ett teppe med luftttett bakside, og ikke lim det fast.

Feieluke må du for all del ikke kle igjen, ikke pipa heller. Luka skal være tilgjengelig for å tømme sot etter feieing, og pipa skal kunne inspiseres for sprekker.

Transportbånd og container er en veldig god plan
    Gjorde en 50kvm kjellerjobb i vår forrige bolig, og fikk ut 30m3 med masser på 5 kvelder vha. gode venner og riktig utstyr

Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi i gang. Veranda fjernet og stort hull i veggen med transportbånd gjennom og oppi container utenfor. Med prøvepigg fant jeg ut av grunnmuren strekker seg et stykke ned så jeg får den takhøyden jeg ønsker. Det blir rom-i rom med utlekting, innvendig isolasjon og isola på grunnmuren og dobbel gips ytterst. Gulvet blir støpt med 15 cm Thermozell Thermozell :: isolerende støpemasse | Forside med isolerende egenskaper og varmekabler 60W/m2 i 3 cm påstøp og heldekkende tekstilteppe. Hvordan lages luftespaltene og hvordan festes lektene hvis det skal være minst 2 cm klaring fra grunnmur? Det lages en gipsmodul foran pipa/feieluka som enkelt kan tas bort ved inspeksjon av feier'n.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dannyxx
    Hvordan lages luftespaltene og hvordan festes lektene hvis det skal være minst 2 cm klaring fra grunnmur?
    Du kan gjøre som meg og feste de til tak og bunnsville (husk takpapp under bunnsvill mot betonggulv)

Det er ikke hensiktmessig hvis stenderne er tynne, da kan du benytte platon knotteplast slik som denne karen: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...g-starter.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •