trinnlydplater?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trinnlydplater?

er det disse som skal brukes i gulv? Glava AS - Gjør det selv / Lydisolering / Flytende gulv

var på byggmaker og snakket med en kar der, og han mente dette var for vegger, disse var av glava og ca 2-3cm tykke.

så hadde de en annen type som skulle være for gulv, men de var ganske store og ligner ikke de på bildet.

hva skal brukes*?

en annen ting skal gipsen skrues fast i lekten rundt rommet etter legging av trinnlydplater?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    er det disse som skal brukes i gulv? Glava AS - Gjør det selv / Lydisolering / Flytende gulv

var på byggmaker og snakket med en kar der, og han mente dette var for vegger, disse var av glava og ca 2-3cm tykke.

så hadde de en annen type som skulle være for gulv, men de var ganske store og ligner ikke de på bildet.

hva skal brukes*?
    Ja dette er trinnlyd plater. Bruk av disse er den enkleste måten å stoppe lyd gjennomtrening mellom etasjeskiller. De stopper ikke de laveste frekvensene,men demper dem godt og hjelper godt mot å stoppe vibrasjoner fra bassen.

For best resultat må du legge gulvspon flytende på trinnlyd platene og fuge mellom rommet etterpå.

en annen ting skal gipsen skrues fast i lekten rundt rommet etter legging av trinnlydplater?
    Du kan godt skru gips på veggene først å legge gulvet etterpå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ja dette er trinnlyd plater. Bruk av disse er den enkleste måten å stoppe lyd gjennomtrening mellom etasjeskiller. De stopper ikke de laveste frekvensene,men demper dem godt og hjelper godt mot å stoppe vibrasjoner fra bassen.

For best resultat må du legge gulvspon flytende på trinnlyd platene og fuge mellom rommet etterpå

Du kan godt skru gips på veggene først å legge gulvet etterpå.
    det jeg mente var om man skal skru gipsen fast i 19*48 lekten som gir avstander fra veggen?

har kjøpt inn gips istedet for gulvspon, vil tro det blir like bra?

tanken min var: lydtrinnplater oppå 3cm grangulv, plast, gips, underlag for klikklaminat og klikklaminat i den rekefølgen.

og skal det være 2lag m trinnlydplater?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg mente var om man skal skru gipsen fast i 19*48 lekten som gir avstander fra veggen?

tanken min var: lydtrinnplater oppå 3cm grangulv, plast, gips, underlag for klikklaminat og klikklaminat i den rekefølgen.

Ja de må skrus i lektene, du må ha lekter under hver plate skjøt. For det er viktig at gulvet er stabilt.

Jeg ville heller gått for gulvspon, det er et mye mere stabilt underlag enn gips. Ved bruk av gips vil du få større trykk på enkelt plasser enn ved bruk av gulvspon som er mye stivere og tyngre, det vil fordele trykket jevnt. Noe som igjen fører til et bedre resultat.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg verken snekker eller spessielt erfaren på lyddemping, men sunn fornuft tilsier at man IKKE skal skru fast gips/spon i lektene. Det står jo også på siden til glava at "Platene legges med 7 - 8 mm spalte mot vegg. I spalten legges Glava Rundlist og det tettes med elastisk fugemasse".

Hvis man fester gulvet til veggen eller kantlisten så vil resonansene forplante seg fra spon/gips til kantlist og så til gulvet (taket i underetasjen). Hele poenget med flytende gulv er at det ikke skal være festet i noe. Og jeg anntar at trinnlydsplatene er tykkere enn 19mm slik at gulvet ikke kommer i kontakt med lista.

Ang spon vs gips, så er muligens spon å foretrekke siden man kan lime skjøtene. Med gips ville jeg i allefall tatt 2 lag og limt de mot hverandre på kryss. Pass også på å fuge mellom laminat og vegg, eventuelt legge laminatunderlaget opp bak listen som vil komme.

Si ifra hvor stor forskjell det ble når du er ferdig da.

Tenker på å gjøre det samme selv, men visste ikke at glava hadde slike plater. Takk for tipset.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var akkurat det jeg også tenkte...tror jeg går for innkjøp av sponplater og dobbel trinnlyd..

men hva var det som var beregnet for gulv tro? tipper de var på størrelse med en gipsplate og var litt brunaktig og porøs ca 3cm tykk, lignet litt på asfaltplater i konsistens..

kan det være noe å bruke? ska ta en runde å se litt mer, må handle takpanel samtidig..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk sjekket en gang til nå, om jeg husker rett var det i 2cm og 3.6cm utgaver, med pris på 109pr kvadrat for den tynneste..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I innvendig etasjeskiller må du ikke bruke plast. Legger du plast vil damptrykket som stiger opp fra etasjen under stoppe i plasten, dette vil utvikle seg til fukt som igjen trenger inn i lydplatene/grangulvet å du har fukt, råte og soppskader på et blunk.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    I innvendig etasjeskiller må du ikke bruke plast. Legger du plast vil damptrykket som stiger opp fra etasjen under stoppe i plasten, dette vil utvikle seg til fukt som igjen trenger inn i lydplatene/grangulvet å du har fukt, råte og soppskader på et blunk.
    Glava Trinnlydplate kan støpes på. Oppå trinnlydplaten legges 0,2 mm alkalieresistent plastfolie med 50 cm overlapp og tapede skjøter. Plastfolien skal føres litt oppover veggen. Deretter legges min. 50 mm armert påstøp med 5 - 10 mm spalte mot vegg. Det tettes med fugemasse. Avrettingsmasse kan og benyttes på Trinnlydplaten. Konsulter produsent. Over gulvsponplater/armert påstøp/avrettingsmasse, kan det legges gulvbelegg, parkett e.l.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava Trinnlydplate kan støpes på. Oppå trinnlydplaten legges 0,2 mm alkalieresistent plastfolie med 50 cm overlapp og tapede skjøter. Plastfolien skal føres litt oppover veggen. Deretter legges min. 50 mm armert påstøp med 5 - 10 mm spalte mot vegg. Det tettes med fugemasse. Avrettingsmasse kan og benyttes på Trinnlydplaten. Konsulter produsent. Over gulvsponplater/armert påstøp/avrettingsmasse, kan det legges gulvbelegg, parkett e.l.
    mulig du har rett? at dette er kun ved støping

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk ikke kjøp endat siden de ikke hadde på lager. er det noen andre typer og leverandører som kan anbefales og til hvilken pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette er for gulv. Jobber i Glava og "vi" har mange ulike produkter som ikke er å se i bygg forretninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk sjekket en gang til nå, om jeg husker rett var det i 2cm og 3.6cm utgaver, med pris på 109pr kvadrat for den tynneste..
    3,6? Det vet ikke jeg noe om. Og ja, jeg har produsert slike plater mange ganger! Men 3,6 har jeg aldri hørt om... Det må være en annen fabrikant..
    Nå er jeg ikke sikker på om trinnlyd i vegg er like effektivt som i gulv da disse platene er egentlig beregnet for å dempe trinnlyd. Men å isolere lyd i rommet med disse i veggene så tror jeg andre plater er bedre egnet.. Vi har noe som heter lydfelle plater f.eks..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    3,6? Det vet ikke jeg noe om. Og ja, jeg har produsert slike plater mange ganger! Men 3,6 har jeg aldri hørt om... Det må være en annen fabrikant..
    Nå er jeg ikke sikker på om trinnlyd i vegg er like effektivt som i gulv da disse platene er egentlig beregnet for å dempe trinnlyd. Men å isolere lyd i rommet med disse i veggene så tror jeg andre plater er bedre egnet.. Vi har noe som heter lydfelle plater f.eks..
    skal ikke være på vegg, men i gulvet.

hvilke priser og typer er det glava har da til flytende gulv som du vet om?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noe annet en ullpapp som er bra eller bedre? kom over denne siden med litt info om hver underlag

BOEN - Gulv til hjemmet - Tilbehør - Underlag

hvilken rekefølge er best? trinnlyd, spon, gips (skru fast i spon), ullpapp, laminat

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke være på vegg, men i gulvet.

hvilke priser og typer er det glava har da til flytende gulv som du vet om?
    Ahhh... Jeg misforsto.. trodde du ville prøve å ha trinnlyd i vegg.. Men det vi produserer er kun 20mm..
    Det er kun dette vi har til gulv. Ellers kan du også bruke vanlig Glava isolasjon, og så mulig. Men ikke samme demping egenskap.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noe annet en ullpapp som er bra eller bedre? kom over denne siden med litt info om hver underlag

BOEN - Gulv til hjemmet - Tilbehør - Underlag

hvilken rekefølge er best? trinnlyd, spon, gips (skru fast i spon), ullpapp, laminat
    Ikke skru eller lim sammen platelagene med hverandre, da får du lavere lyddemping. Både Glava, rockwool og Hunton anbefaler at platelagene ligger flytende oppå hverandre. Det øverste laget må limes i skjøtene om du skal legge teppe, gulvbelegg eller flis oppå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har jeg gått til innkjøk av glava trinnlydplater, ullpapp,og 22mm gulvspon..

men hvilken rekkefølge blir dette? når jeg skal ha gips og laminat i tillegg?
    trinnlydplater-gips-spon-ullpapp-laminat?

trenger jeg virkelig kantavstivere med så tykkt gulv? og skal rundlista plasseres nederst eller langt oppe på denne tykkelsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det ser ut som riktig rekkefølge. Skal du ha noe tungt langs med veggene må du bruke kantstiving. Hvis ikke klemmer du bare lista litt hardt ned da du spikrer den. Lykk til.:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ha dette inn med teskje vil så gjerne prøve å gjøre det rett første gangen:-D

rundlista, skal den være langt oppe eller nederst mot hovedgulvet? det jeg ser for meg er mest logisk i mitt hode er at den skal være øverst, ellers blir det 5cm med silikon å fyle opp.

leste en plass at kantavstivningen ikke skulle spikres/skrues?

hva er riktig?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •