Hvilket rom skal bli hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket rom skal bli hjemmekino?

Dette blir en litt sånn "enda en hjemmekinorom tråd" men pytt.

Jeg har lest en del rundt på forumet om div hjemmekinoen her inne, men har selvfølgelig noen spesifikke spørsmål.
    Nå har turen endelig kommet til meg, for jeg og kona har kjøpt oss nytt hus, hvor jeg skal få et eget rom dedikert til hjemmekino.

Saken er at jeg har to rom å velge mellom, og ingen av de er for store, men nøkterne og sansynligvis akkurat store nok.

Rom 1, heretter kalt soverommet, er nokså kvadratisk i formen på litt over 16 kvm med sine 4x4,2 meter og normal takhøyde.

Rom 2, heretter kalt garasjen, er mindre med sine drøye 13 kvm med målene 2,6 x 5 meter ca. Men kun med en takhøyde på 2,1 meter mot normale 2,4.

Pros and cons:

Soverommet er størst, men kvadratisk. Noe som jeg såvidt har lest at ikke er så bra. Ellers, er det god plass til et stort lerret, og høyttalere i front får plass på sidene. Med normal takhøyde kan en andre sitterad plasseres helt mot bakvegg på en platting. (Ikke optimalt lydmessig, men der er jo ikke jeg som kommer til å sitte på bakerste rad)

Garasjen er lang nok til å kunne bygge en lettvegg og ha lydtransparent lerret og høyttalere montert skjult bak. Dette er noe jeg har hatt lyst på av en eller grunn. Men jeg er litt usikker på både taket i seg selv og takhøyden.
    Taket set på en måte ut som en kjempeutgave av en eggekartong. Bare med bølger i stedet for knopper/hull/eggholdere om du vil. Over dette rommet er det et soverom, så jeg regner med at det er isolert i gulvet oppe.
    Jeg er også litt usikker på hva slags materiale det er, men siden huset er gammelt, og det var en garasje tidligere, så regner jeg med at det er betong.

Bør dette isoleres? Eller vil bølgene fungere som en diffuser og med det ha en heller positiv virkning?

Hvis det må isoleres, kan det holde med å isolere bare i hulrommene, slik at jeg kan begrense hvor mye taket senkes, og så plate taket med noe bedre egnet?
    Dette er tanker som sviver rundt i mitt hode, men hvilke umiddelbare tanker har dere om hvilket rom som kan være best egnet?

Til info, vi har ikke flyttet inn, men kommer til å besøke selger en gang til før overtagelse i Mai. Da kan jeg prøve å få tatt bilder av begge rom og dette taket.

Men jeg er kjempeinteressert i å få litt kommentarer før det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken på å ha in-wall høyttalere hele veien rundt på "soverommet" har vært en snartur innom skallen min.

3 in-wall i front bak et STORT lerret?
    Og så fortsette med in-wall hele veien rundt. Det vil jo skape mye plass og romfølelse i et ellers så lite rom. (16kvm)
    Det eneste som da trenger å stå og ta opp gulvplass er sofa(ene) og AV-rack/benk e.l. og sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ingen som vil dele sin mening her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget en prinsippskisse av "soverommet" slik jeg kunne hatt hjemmekinoen. Hva synes dere?

-------------------------------------------

I denne skissen er det påtenkt å ha in-wall høyttalere hele veien rundt og et lydtransparent lerret foran de i front:
    Hvilket rom skal bli hjemmekino?-hjemmekinokjeller01-jpg

Jeg hadde også håpt på å få plass til to sitterader med den bakerste raden på en platting litt høyere enn første rad.
    Hvilket rom skal bli hjemmekino?-hjemmekinokjeller02-jpg

Og en sub i hvert hjørne bak kanskje?
    Hvilket rom skal bli hjemmekino?-hjemmekinokjeller03-jpg

Jeg setter pris på forslag og synspunkt rundt dette!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde uten tvil valgt det største rommet selv om dette er nesten kvadratisk. Det kan være vanskeligere å få bra lyd i er kvadratisk rom, men det finnes meget gode romkorreksjoner i dag. :-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er for så vidt helt enig, men er nokså usikker på den lave takhøyden.
    Den er på nevnte 2,1 meter.
    Hadde taket vært normalt innredet for å si det sånn, hadde jeg nok ikke brydd meg.
    Tror kanskje jeg skal få sjekket nøyere om jeg trenger å gjøre noe med det evt. hva. Dersom taket må isoloere/dekkes eller what not, så minker jo den allerede lave takhøyden raskt.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok også valgt det største rommet.
    Er mer skeptisk til in-wall framme.
    Har selv in-wall til alle 4 surround ht, men ikke foran.

Det som er vanskelig er å finne riktig plassering, og du har dessverre ikke mulighet for testing, før du har skåret hull i veggen.

Hvis du velger deg 3 like front høyttalere, på stativ størrelse, med lukket kabinett eller bassport forover, så kan du har akustisk lerret foran, men trukket ut en 25-40cm fra veggen.
    Da har du fortsatt mulighet til å flytte høyttalere opp/ned/høyre/venstre, uten at du stjeler for mye plass i rommet.

Husk at du bør velge høy delefrekvens, om det er kort avstand mellom akustisk duk og høyttalerne, slik at du unngår blafring i duken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det som er vanskelig er å finne riktig plassering, og du har dessverre ikke mulighet for testing, før du har skåret hull i veggen.
    Takk for tipset. Hadde ikke tenkt på det i det hele tatt. Tror kanskje jeg har brukt for mye tid på å finne en løsning som kan overtale kona...Til tross for at hun er med på det meste.

Hvis du velger deg 3 like front høyttalere, på stativ størrelse, med lukket kabinett eller bassport forover, så kan du har akustisk lerret foran, men trukket ut en 25-40cm fra veggen.
    Da har du fortsatt mulighet til å flytte høyttalere opp/ned/høyre/venstre, uten at du stjeler for mye plass i rommet.
    Hvis jeg forstår deg riktig her, så kan jeg vel bygge en lettvegg til lerret og høyttalere bak for å oppnå resultatet du beskriver her?
    Denne løsningen har vært påtenkt som et alternativ i det andre rommet da det er lengre.

Men det nærmest kvadratiske rommet som jeg har brukt som utgangspunkt, er det største rommet.
    16+ kvm og kvadratisk kontra 13+ kvm, langt og smalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg surrer. Jeg har tenkt at BEGGE de siste svarene om det største rommet er best, var referert til det rommet jeg ikke tegnet.

Bare jeg som surrer som vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok også valgt det største rommet.
    Er mer skeptisk til in-wall framme.
    Har selv in-wall til alle 4 surround ht, men ikke foran.

Husk at du bør velge høy delefrekvens, om det er kort avstand mellom akustisk duk og høyttalerne, slik at du unngår blafring i duken.
    Da kan jeg vel kanskje beholde prinsippet men benytte on-wall JBL kinohøyttalere

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har mer å ta av i det største rommet. Noe som jo er greit når man vil sette opp ekstra vegger inne i rommet. Da blir jo formen mer som du har lyst til. I tillegg ikke glem at du kan lyd dempe som du ønsker i eget lyd/bilde rom. Rockwool lyd dempe plater eller acustikk plater er tingen. Etter på korrigerer du med elektronikken( i den receiveren du anskaffer deg). Ikke glem skikkelig sub som f.eks fra SVS som også har egne spesial subb kalibrerings systemer. Sjekk lsound.no
    Uansett, lykke til i din søken til det perfekte lyd og bilde:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Virker som du har mer å ta av i det største rommet. Noe som jo er greit når man vil sette opp ekstra vegger inne i rommet. Da blir jo formen mer som du har lyst til. I tillegg ikke glem at du kan lyd dempe som du ønsker i eget lyd/bilde rom. Rockwool lyd dempe plater eller acustikk plater er tingen. Etter på korrigerer du med elektronikken( i den receiveren du anskaffer deg). Ikke glem skikkelig sub som f.eks fra SVS som også har egne spesial subb kalibrerings systemer. Sjekk lsound.no
    Uansett, lykke til i din søken til det perfekte lyd og bilde:twisted:

Tenker du å bygge rom i rom liksom? Det hadde ikke jeg tenkt. Tror jeg taper for mye areal. Men jeg var ikke på tanken å lydisolere rommet uten å gjøre det drastisk.
    Nå har jeg ikke satt meg sånn veldig inn i lydisolasjonsprodukter, men vil det hjelpe å bytte isolasjonen i veggene med en som er bedre på lyd for å slippe å ha for mye på veggene "inni" rommet?

Eller for å spør på en annen måte: Hvordan vil dere ha isolert rommet uten å bygge rom i rom, og på en måte som ikke stjeler for mye plass?
    Å bytte ut veggisolasjonen kan være et alternativ, men ha i bakhodet at to av veggene er yttervegger hvor 60-70% er over bakkenivå.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan rive de eksiterende veggene og er villig til å gjøre det, så ja dette er veien å gå. Men viss ikke, så må du tenke på en eller annen form for lyd demping. Dette hjelper på mange måer mye bedre enn mye annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut. Tror jeg skal gå i gang med 100 timers lydisolasjonslesing for å få en oversikt over temaet.
    Da må spørsmål som hva slags materiale som kan brukes, bruksområde, egenskaper, pris, mengde arbeid, og andre tilgjengelige alternativ besvares.

Kom gjerne med inspill om rommet allikevel.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke vanlige 12mm asfaltplater på alle vegger. Trekk dem med scene/deko-molton. Isolerer en del for lyd ut av rommet, og bedrer etterklangstiden for øvre mellomtone og oppover.

Se eventulet kinoen til Kalle Klovn, han har slike plater, og det fungerer ovversakende bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Am I missing something here?
    Du skriver i din første post at Rom 1 har normal takhøyde.
    Så svarer Andreas at han ville valgt det rommet, hvorpå du svarer at du er bekymret for takhøyden?

Jeg hadde også valgt Rom 1. Rom 2 blir for smalt, vil heller ha litt stående bølger (som du vil få i mer eller mindre grad uansett) enn kjempemasse refleksjoner fra sideveggene. Det vil, som du sier, ikke være lydmessig gunstig for de som sitter lengst bak (de vil sannsynlig få overflod av bass), men det er jo ikke ditt problem og hvor ofte kommer det til å sitte folk der?
    Kjør på i det nesten kvadratiske rommet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også absolutt valgt det kvadratiske rommet, men jeg ville aldri skviset inn to rader, til det er det for kort spør du meg. Hva med en 4-seter i stedet for, gjerne med bue?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av syrre
    Am I missing something here?
    Du skriver i din første post at Rom 1 har normal takhøyde.
    Så svarer Andreas at han ville valgt det rommet, hvorpå du svarer at du er bekymret for takhøyden?

Jeg hadde også valgt Rom 1. Rom 2 blir for smalt, vil heller ha litt stående bølger (som du vil få i mer eller mindre grad uansett) enn kjempemasse refleksjoner fra sideveggene. Det vil, som du sier, ikke være lydmessig gunstig for de som sitter lengst bak (de vil sannsynlig få overflod av bass), men det er jo ikke ditt problem og hvor ofte kommer det til å sitte folk der?
    Kjør på i det nesten kvadratiske rommet.

Hei og takk for svar. Som jeg kommenterte til meg selv rett etter, så var det jeg som surret med takhøyden og hvilket rom vi snakket om.

Det er stort sett bestemt nå, Rom1, kvadratisk(nesten) og normal takhøyde. Dette blir nok det rommet jeg kommer til å bruke.

Det med antall sitteplasser er ikke absolutt, men jeg hadde VELDIG lyst til å ha plass til noen venner. Da tenker jeg plass til 4 stk totalt i så fall.
    Kanskje jeg skal teste litt med lyden på "bakerste" rad for å vurdere om det er brukbart for en gjest, eller om det er så dårlig at jeg ikke satser på to rader i det hele tatt.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg ville også absolutt valgt det kvadratiske rommet, men jeg ville aldri skviset inn to rader, til det er det for kort spør du meg. Hva med en 4-seter i stedet for, gjerne med bue?
    Dette skal sjekkes opp i. Håper som sagt at jeg får plass til 4. Og 4 i bredden kan bli litt drøyt kanskje?

Hvordan blir det med lyden fra side surround høyttalerene for de som blir sittende ytterst?
    Planen er da å plassere surround høyttalerene som anbefalt 60?? cm over hodet i sittende stilling.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djaan
    T
    Eller for å spør på en annen måte: Hvordan vil dere ha isolert rommet uten å bygge rom i rom, og på en måte som ikke stjeler for mye plass?
    Å bytte ut veggisolasjonen kan være et alternativ, men ha i bakhodet at to av veggene er yttervegger hvor 60-70% er over bakkenivå.
    Et kvasi-rom-i-rom kan jo være at de river veggkledningen og setter opp nye stendere mellom de eksisterende som du trekker 2 cm ut i rommet. Når du fester 2 lag gips på disse nye stenderne vil det ikke bli direkte kontakt med reisverket til veggen mot tilstøtende rom. Du kan forsåvidt gjøre det samme med taket; legge nye bjelker mellom de gamle slik at det blir et par cm. klaring mellom ny gips og gamle bjelker. På denne måten får du nesten et rom-i-rom men du taper nesten ikke gulvareal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Et kvasi-rom-i-rom kan jo være at de river veggkledningen og setter opp nye stendere mellom de eksisterende som du trekker 2 cm ut i rommet. Når du fester 2 lag gips på disse nye stenderne vil det ikke bli direkte kontakt med reisverket til veggen mot tilstøtende rom. Du kan forsåvidt gjøre det samme med taket; legge nye bjelker mellom de gamle slik at det blir et par cm. klaring mellom ny gips og gamle bjelker. På denne måten får du nesten et rom-i-rom men du taper nesten ikke gulvareal.
    Dette er helt klart et veldig interessant forslag. Men det vil kreve betydelig mer arbeid enn de øvrige forslagene.
    Tipset tas i mot med takk og skal vurderes.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •