Ønsker råd i forbindelse med lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ønsker råd i forbindelse med lydisolering

Hei!

Nå har jeg "sittet på gjerdet" her på AVforum i flere år, og fant ut at det er på tide å delta

Jeg og min bedre halvdel har kjøpt en halvpart av en horisontaldelt tomannsbolig, der det er gode muligheter for å realisere en årelang drøm om en hjemmekino. Jeg har lest endel på forumet her, og funnet ut at en "rom i rom" løsning seiler opp som det eneste alternativet. Vår del ligger i 2 etasje, har lagt ved plantegning. Planen er enten å bygge et rom på ca 4x4 meter, eller et rom på ca 7x4 meter. Det ønskelige resultatet er så god lyddempning mot underetasjen som overhodet mulig, uten at det koster altfor mye (over 100k)

Er det noen som har greie på hvor godt en slik "rom i rom" løsning vil fungere når det er vinduer i rommet? Jeg har googlet rundt endel, men har ikke klart å finne ut av dette. Jeg tenker da på om lyden vil kunne forplante seg gjennom vinduskarm og ned til etasjen under.

Vedlegg 60862

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Har funnet en løsning!

Ser at det er flere som har vært innom tråden, og tenkte at det er greit med en oppdatering nå som problemet er løst (iallefall helt til byggingen starter....)

Fant (endelig) et dokument som beskriver fremgangsmåte ved bygging av rom-i-rom der det er vinduer. Meget detaljert fremgangsmåte fra start til slutt, på hvordan en bygger for å unngå lydoverføring via vinduskarm (og dørkarm). Dokumentet kostet ca 180 kroner om jeg ikke husker feil, helt klart verdt investeringen for min del. Det er også noe teknisk informasjon i forhold til hvor stor reduksjon av dB man kan forvente ved ulike typer isolasjon og konstruksjon av rommet forøvrig. Kjekt å ha med seg videre i planleggingsfasen.

Det er mulig dette har vært tatt opp tidligere og at jeg ikke har fått det med meg, i så fall får dere unnskylde meg.

Her er link til dokumentet:
    http://bks.byggforsk.no/DocumentView...ocumentId=2921

Håper dette kan være av interesse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du bor i Sarpsborg så er det jo ikke så veldig langt til selveste kinobunkeren. Regner med at du har trålet tråden til RuneW? Han har hvertfall gjort dette med vinduer ganske gjennomført.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Siden du bor i Sarpsborg så er det jo ikke så veldig langt til selveste kinobunkeren. Regner med at du har trålet tråden til RuneW? Han har hvertfall gjort dette med vinduer ganske gjennomført.

Ja, har kikket i den. Må tilstå at jeg ikke leste gjennom hele tråden (ikke enda, iallefall), nå som du nevner at han har gjort en god jobb med vinduene der så skal jeg ta en grundigere kikk. Takk for tipset

Har ikke flyttet inn enda, det blir den 20/2 men det skader ikke å være ute i god tid. Jeg tenker på å lage en "kinobyggetråd" etterhvert som jeg kommer igang. Har følelsen av at det er rimelig lurt å planlegge, og så planlegge litt mer før jeg svinger saga. Får prøve å unngå de værste tabbene, noen må det vel bli uansett tenker jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da har du jo god tid til å planlegge, mange netter du kan ligge våken og gruble

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da har du jo god tid til å planlegge, mange netter du kan ligge våken og gruble

Ja, det grubles hardt her for tida. Har lest gjennom tråden du nevnte, og typisk nok- får man svar på ett spørsmål dukker det minst opp 1 nytt... Nå har jeg forstått hvordan en bygger så vinduet ikke er i direkte mekanisk kontakt med "rom-i-rom" veggen. Alt vel så langt. Slik jeg forstår fremgangsmåten til RuneW så har han laget et lydvindu på innsiden av eksisterende vindu. Det er jo kurant i en kjeller. Nå er det sånn at jeg kun har stue å bygge i, så da spørs det hvordan WAFen blir med lydvinduer som er fuget, limt, skrudd og spikret fast
    Dette er en liten hodepine, og enda har jeg ikke begynt på prosjektet... Kan bli spennende dette her. Ser for meg at om jeg skal bygge lydvindu, så må dette ha luftemulighet.
    Da forsvinner kanskje den lydisolerende evnen, og det er like greit å la være? Dette er et kritisk punkt. Det, og de to pipene som befinner seg i stua.....

Kikket gjennom byggetråden din også, gratulerer med vel gjennomført og flott resultat!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje lettere å vise det enn å skrive det, så det er bare å komme innom hvis du føler behovet. Det inneste vinduet kan selvsagt være et som går an å åpne. Går sikkert an å kjøpe noe ferdig som kan brukes.

Når det er sagt er jeg mer bekymret for resten av strukturen. Kino i et rom over en annen boenhet er ikke bare bare. Jeg har egentlig ikke noe greie på gulv-isolasjon ettersom det ikke er noe problem hos meg, men jeg vil tro gulvet er rimelig kritisk hos deg. Du må i alle fall ha en form for flytende gulv. Muligens legge 5 cm med en form for halvharde isolasjonsplater med et tungt gulv oppå. 2 x gulvspon m/GG i mellom kanskje? Ideelt sett skal så innerveggene bygges på dette flytende gulvet, men hvordan det går å gjøre dette på kanten av gulvspon som ligger på et mykt underlag tør jeg ikke gjette.

Og som jeg sier til alle som skal lydisolere: Husk for all del ventilasjon!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune er nok inne på noe vesentlig, utfordringen er nok ikke mest vinduene men de veggene som går mot naboen og gulvet. Jeg har ikke personlig erfaring men en kamerat la trinnlydplater i hht. instruksen fra Glava, og det fungere veldig bra. Han var også i dialog med naboen hele tiden og var nede hos ham for å sjekke resultatet, og forandringen var formidabel. Man kan selvsagt dra denne konstruksjonen litt lenger og legge et lag med gips i tillegg og med GreenGlue mellom. Og ellers er vel pipa også en typisk lydbærer, og der stiller jo forskriftene ganske klare krav til hva du ikke kan gjøre.

Hvis du legger trinnlydplatene i hht. instruksen, så får du en trelekt ut mot veggen som gulvplatene hviler på og som man kan sette nytt reisverk på, men den blir jo like fullt koblet mot det gamle gulvet forsåvidt...

Takk for kommentar forresten. Er fornøyd selv også

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er kanskje lettere å vise det enn å skrive det, så det er bare å komme innom hvis du føler behovet. Det inneste vinduet kan selvsagt være et som går an å åpne. Går sikkert an å kjøpe noe ferdig som kan brukes.

Når det er sagt er jeg mer bekymret for resten av strukturen. Kino i et rom over en annen boenhet er ikke bare bare. Jeg har egentlig ikke noe greie på gulv-isolasjon ettersom det ikke er noe problem hos meg, men jeg vil tro gulvet er rimelig kritisk hos deg. Du må i alle fall ha en form for flytende gulv. Muligens legge 5 cm med en form for halvharde isolasjonsplater med et tungt gulv oppå. 2 x gulvspon m/GG i mellom kanskje? Ideelt sett skal så innerveggene bygges på dette flytende gulvet, men hvordan det går å gjøre dette på kanten av gulvspon som ligger på et mykt underlag tør jeg ikke gjette.

Og som jeg sier til alle som skal lydisolere: Husk for all del ventilasjon!!

Takk for tilbud om praktisk demonstrasjon, RuneW Jeg setter stor pris på hjelpsomheten! Kommer til å benytte PM funksjonen for eventuell senere henvendelse angående dette.
    I utgangspunktet hadde jeg tenkt å rive det gamle gulvet for å se hva som er inni der. Mistenker at det kan dreie seg som sagflis og spon, da boligen er bygget i 1918 og det ikke foreligger data om nyere renovering av etasjeskiller. (og ifølge nabo under er det meget lytt med tanke på trinnlyd). Så tenkte jeg å putte inn en god dose isolasjon, med flytende gulv oppå der igjen. Jeg ser poenget med at det kan bli litt "spedt" å lage vegger oppe denne gulvkonstruksjonen, godt tenkt!

Nå blir dette kanskje litt rotete når jeg forsøker å ta en dobbel quote, men jeg prøver. Fortsetter nederst.

Rune er nok inne på noe vesentlig, utfordringen er nok ikke mest vinduene men de veggene som går mot naboen og gulvet. Jeg har ikke personlig erfaring men en kamerat la trinnlydplater i hht. instruksen fra Glava, og det fungere veldig bra. Han var også i dialog med naboen hele tiden og var nede hos ham for å sjekke resultatet, og forandringen var formidabel. Man kan selvsagt dra denne konstruksjonen litt lenger og legge et lag med gips i tillegg og med GreenGlue mellom. Og ellers er vel pipa også en typisk lydbærer, og der stiller jo forskriftene ganske klare krav til hva du ikke kan gjøre.

Hvis du legger trinnlydplatene i hht. instruksen, så får du en trelekt ut mot veggen som gulvplatene hviler på og som man kan sette nytt reisverk på, men den blir jo like fullt koblet mot det gamle gulvet forsåvidt...

Takk for kommentar forresten. Er fornøyd selv også
    Også et godt innspill, tols1. Ser på bakgrunn av deres kommentarer for meg en løsning med:
    200 mm glava eller lignende i etasjeskilleren
    22 mm slissegulv
    Et slags lektesystem for å stive av gulvet og ta opp belastning ovenfra
    25 mm trinnlydplate
    13 mm gulvgipsplate
    Green glue mellom her?
    22 mm sponplate
    nytt gulv oppå dette, feks laminat.

Oi, dette ble et skikkelig massivt gulv. Spørs om taket vil sige nede hos naboen. Og jeg må vel heve dørstokker og slikt om dette er en mulig løsning. Vel, får tenke på det senere.

Som tols1 sier, vil det jo bli en kobling mekanisk mot underetasjen dersom jeg lager lekter på sidene. Lar det seg gjøre å fuge denne overgangen? Jeg har jo sett endel imponerende fuging i diverse byggetråder her
    På den annen side, om jeg legger trinnlydplaten oppå denne lekten, så vil det vel ikke bli noe særlig mekanisk kobling der, eller?

Ja det ble nok litt rotete svar fra meg dette. Er veldig glad for at dere har anledning til å komme med konstruktive forslag, jeg setter stor pris på det! Nå er jeg spent på hva dere synes

PS. Har en Pioneer LX-5090H, Rotel RA-02 og (WAF) Bose høytt og sub. Det ideelle for meg er nok å oppgradere til en noe kraftigere forsterker og en Klipsch løsning av noe slag. Ønsker lyd som står i stil med bildet, som jeg synes er meget godt. Har heldigvis fått med fruen på planene, så det er (heldigvis "bare") lydisoleringen som er kritisk.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zargort
    Også et godt innspill, tols1. Ser på bakgrunn av deres kommentarer for meg en løsning med:
    200 mm glava eller lignende i etasjeskilleren
    22 mm slissegulv
    Et slags lektesystem for å stive av gulvet og ta opp belastning ovenfra
    25 mm trinnlydplate
    13 mm gulvgipsplate
    Green glue mellom her?
    22 mm sponplate
    nytt gulv oppå dette, feks laminat.

Oi, dette ble et skikkelig massivt gulv. Spørs om taket vil sige nede hos naboen.
    Hva du enn finner på må du selvsagt ikke belaste bjelkelaget noe mer enn det er dimensjonert for!!! Synes du skulle kontakte en byggmester for å finne ut av dette før du planlegger for mye!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva du enn finner på må du selvsagt ikke belaste bjelkelaget noe mer enn det er dimensjonert for!!! Synes du skulle kontakte en byggmester for å finne ut av dette før du planlegger for mye!
    Ja, det er nok fornuftig. Kjenner en tømrer som skal komme og se på dette samme dag som leiligheten blir ledig. Han skal ta en vurdering på dette, tenker jeg. Det blir også han som skal hjelpe meg med selve byggingen hvis det kommer til det. Men regner med at vi må opp med litt av gulvet først, så han får se på konstruksjonen. Uansett så har jeg ikke tenkt til å kjøre igang med noe før alt slikt er undersøkt på forhånd, det ville jo være dumt selv til meg å være På den annen side er det fort gjort å "overplanlegge", særlig når jeg blir litt ivrig tror jeg! Spørs om jeg må fylle på med noen kilo is i magen fremover, og bare vente til den 20/2 og se hva som skjer da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •