AK's kommende kino - Nærmer seg slutten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 37 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 737
  1. #1
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    AK's kommende kino - Nærmer seg slutten

    Da er det på tide å lufte litt ideer rundt vår kommende kino. Jeg har selvsagt tenkt litt allerede, men vil gjerne ha innspill.

    Rommet som skal benyttes er per i deg to rom som er skillt med en "skapvegg" med 60-skaper. Denne veggen skal naturligvis rives, og vi sitter da igjen med ca 5,71m x 3,12m x 2,35m.

    Konstruksjonsmessig så har rommet to murvegger (en langvegg og en kortvegg), som er yttervegger, og to lettvegger. Den ene ytterveggen har også to vinduer på ca 115*115.
    Etasjeskillerne er av trekonstruksjon og helt sikkert av standardtype fra byggeåret, 1963.


    Lydddempingstiltak og konstruksjon

    Det viktigste å få til skikkelig er lyddempingen. Jeg ser for meg å investere i en lyddør (35dB eller 40dB) for å gjøre lydlekkasjen ut mot gangen, minimal.

    Veggene, som i dag er kledd med plater av en eller annen variant (på begge sider) ser jeg for meg å først kle med 1 lag gips, deretter veggpanler. Det er helt uaktuelt å sparkle, derfor vil jeg garantert gå for en løsning med veggpaneler, eksempelvis fra Huntonitt.

    Taket er nok det som er mest kritisk, og som er vanskeligst å få godt til. Her blir løsningen å legge nytt tak hvor jeg benytter lydbøyler, 1- eller 2 lag gips og takplater (igjen, sparkling er uaktuelt). Et viktig spørsmål i denne sammenhengen er hvorvidt jeg skal fjerne de gamle panelene i taket eller ikke. Jeg har hatt en lengre samtale med Glava, og de mente at dersom taket allerede var rimelig fornuftig konstruert så kunne jeg skru lydbøylene direkte i det gamle taket. Foreløpig er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre her, men det kunne vært morsomt å få tak i de gamle hustegningene for å se hvordan konstruksjonen faktisk er.

    Forøvrig så var hele samtalen med Glava en tanke deprimerende, men samtidig veldig opplysende. Det er greit å vite at man på en grei måte kan dempe frekvenser på over ca 125Hz, men samtidig litt deprimerende å høre at lavere frekvenser er umulig å dempe med vanlige konstruksjonsmaterialer. I følge han jeg pratet med, som hørtes ut til å ha veldig peiling, er det KUN tunge materialer, eksempelvvis betong, stein mfl. som vil ha en effekt på lavere frekvenser. Lettere konstruksjoner som gips, huntonitt mfl. vil ikke ha noen effekt i det hele tatt. Dette gjaldt også for lydhimling laget av lydbøyler og flere lag gips.


    Interiør og utseende

    Det eneste jeg har bestemt meg for er at kinoen ikke skal være dyster. Den må være mørk nok til at kalibrering, testing og kinofølelse ikke er et problem, men den også være innbydende og enkel å bruke.


    Bilder kommer etterhvert.

  2. #2
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fine planer Ak, rundt 18kvm kan fungere veldig bra om en bare innreder det smart! Er helt enig med deg i forhold til "hule"-syndromet, når jeg omsider skal få bygget meg en kinoløsning på om lag tilsvarende størrelse (mulig jeg skal klare å mase meg til 5-6kvm til... ) er det helt klart at "burka"-hule utgår. Problemet er jo at folk ikke orker å oppholde seg der, og da er liksom halve gleden borte...

    Jeg hadde sterkt vurdert LED-belysning om jeg var deg. Det gir deg muligheten til å trylle frem de mest fantastiske lysscenarioer selv om fargene i kinoen som sådan kanskje ikke er det mest spennende. Poenget er jo å gi kinoen en "profil" som virker innbydende, og når først lyset går av er det jo helt greit om ting ikke ser like kjekt ut... I så måte mener jeg at du kan "lure inn" mørkere vegger og tak enn det som egentlig er optimalt, kompensert av lure LED-lys som justeres inn i passende farger.

  3. #3
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veggene lager du med cc 30 der stenderene er forskjøvet i forhold til hverandre. Dobbel lag med gips så burde det bli bra.
    Lydbøyler i taket + dobbel gips ++. Sliter du med takhøyden. Undersøk om taket kan strippes og en kan da ofteste få noen mer cm mer takhøyde. Monterer lektene til det nye taket imellom de eksiterende bjelkene.
    Ikke glem gulvet. Er det teppe/parkett rett på betonggulv?

    Hjemme har jeg leilighet i kjelleren, og de kan skrike så mye de vil der nede, hører ingenting til det. Men tar de en sprettball og dunker i gulvet så høres det i hele huset (sitt gulv altså). Mao, det er ikke nok isolasjon mellom parketten i leiligheten og betongen under. Har lest om folk som har montert lydbøyler i gulvet. Drastisk vil jeg kalle det. Skal du ha sub/satelittløsning så er det noe å tenke på.

    Ang. farger, stikk innom demorommene til Soundgarden på forus, de har lykkes med å få fargene i det store rommet meget bra til. Om ikke kopiere dette, så er det en kilde til inspirasjon.

    Her har vi mye kjekt å prate om AK

    Kjell

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig!

    Relativt mørk, fargenøytral kino, så kan du endre fargen etter behov med lyset. Samtidig er det nøytralt når lyset er av så du kan få rett bilde.

    Jeg har nå omtrent helt svart rom (svarte vegger og mørkt gulv, panel i taket) og det stiller også store krav til svartnivå på projektor i forhold til et lysere rom.

  5. #5
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :evil: Nåh som jeg endelig har laget meg en batcave etter alle guru'ers anbefalinger, så er det plutselig ikke lenger helt sturerent med BatCave... Men hvor lyst kan du ha det for at du blir fornøyd med måleresultatene ?

    Lydmessig ser jeg jo at det kan bli noe utfordrende og rom i rom ala RuneW er jo et gedigent arbeid. Jeg ville nok tatt ned det gamle taket uansett bare for å være sikker på hva som er bak, evnt hva som ikke er bak. Et tema der er bl.a. hvordan du skal gjøre med ventilasjon, og da er et tak en glimrende plass å gjemme store rør med store lydfeller. Med 2.35 i takhøyde så spiser lydbøyler også noen kritiske cm. Tar du av gammeltaket så blir det ørlite mer takhøyde, men jeg vet ikke om det er tungtveiende årsak nok...

  6. #6
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye bygger en lydbøyle? Ta ned taket og legge ut egne stendere som du fester i dagens bjelkelag(bare høyere opp) for å henge opp i lydbøylene i? Kan det være en ide?

  7. #7
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg klarer meg med 220cm under taket, så om du lekter ned med lydbøyler og dobbel gips, så er vel det ca 10cm, så høyden vil da bli 225cm.....?!?

  8. #8
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forøvrig så var hele samtalen med Glava en tanke deprimerende, men samtidig veldig opplysende. Det er greit å vite at man på en grei måte kan dempe frekvenser på over ca 125Hz, men samtidig litt deprimerende å høre at lavere frekvenser er umulig å dempe med vanlige konstruksjonsmaterialer. I følge han jeg pratet med, som hørtes ut til å ha veldig peiling, er det KUN tunge materialer, eksempelvvis betong, stein mfl. som vil ha en effekt på lavere frekvenser. Lettere konstruksjoner som gips, huntonitt mfl. vil ikke ha noen effekt i det hele tatt. Dette gjaldt også for lydhimling laget av lydbøyler og flere lag gips.
    Dette tror jeg (dessverre) stemmer ganske godt. Nesten uansett hva man måtte finne på så er man i stor grad prisgitt den eksisterende konstruksjonen. Jeg har, som du muligens har fått med deg, gått relativt langt når det gjelder lydisolasjon, men sliter likevel med lyden gjennom tak/gulv pga underdimensjonert (eller i alle fall i grenseland) bjelkelag.

    Når det gjelder eksisterende tak/panel så er det slik at tommelfingerregelen er masse, avstand (uten mekanisk kontakt) og luftetthet som gjelder med lydisolering. Jeg har skrevet litt om denne berømmelige triple-leaf-effekten noen ganger (unngå tre lag med plater). Dette går på lydisolasjon vs materialbruk. Med andre ord: Skal du bruke 3 lag gips, kommer du lydisolasjonsmessig bedre ut med 2 + 1 lag gips enn 1+1+1. Så jeg vet ikke i hvilken grad det er et must å ta vekk gammelt panel, men det er i alle fall ikke noen vits i å sette opp et lag plater mellom to andre lag.

    Men hvis du skal ta'n helt ut og også tenke på luftettheten, så må du jo ta vekk panelet og gå etter med fugepistol oppunder det eksisterende gulvet... Og da er det ikke noe vits i å ha på panelet igjen.

    Det beste er vel egentlig å veie ned tak/gulv så mye som det er forskriftsmessig og fordele dette på gulv og himling, men mest sannsynlig så er det ikke så mye du kan gjøre (jeg tenker da på ting som å legge 3 lag gips mellom bjelkelaget oppunder gulvet og 3 lag gips under lydbøyler) for å veie ned gulvet før det blir for mye av det gode - takras er et veldig negativt ladet ord...

  9. #9
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AK, hvor langt har du tenkt å gå?
    Skal du ha det mest mulig lydtett er rom i rommet veien å gå. Da strippes tak, vegger og gulv. Så lenge en begynner på skratch så er dette kanskje veien å gå.

    På en annen side så kan en spare masse tid og krefter ved å bruke en romperister og høretelefoner

  10. #10
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg hadde sterkt vurdert LED-belysning om jeg var deg. Det gir deg muligheten til å trylle frem de mest fantastiske lysscenarioer selv om fargene i kinoen som sådan kanskje ikke er det mest spennende. Poenget er jo å gi kinoen en "profil" som virker innbydende, og når først lyset går av er det jo helt greit om ting ikke ser like kjekt ut... I så måte mener jeg at du kan "lure inn" mørkere vegger og tak enn det som egentlig er optimalt, kompensert av lure LED-lys som justeres inn i passende farger.
    LED er utvilsomt utrolig kult, men jeg vet ikke om jeg klarer å forsvare kostnadene forbundet med en slik installasjon. LED er uansett med i vurderingen, så får vi se etterhvert når budsjettet legges.

    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Veggene lager du med cc 30 der stenderene er forskjøvet i forhold til hverandre. Dobbel lag med gips så burde det bli bra.
    Lydbøyler i taket + dobbel gips ++. Sliter du med takhøyden. Undersøk om taket kan strippes og en kan da ofteste få noen mer cm mer takhøyde. Monterer lektene til det nye taket imellom de eksiterende bjelkene.
    Ikke glem gulvet. Er det teppe/parkett rett på betonggulv?
    Jeg er ikke så veldig inni byggtekniske begreper enda, så du kan gjerne forklare litt mer
    Taket blir noe i den duren du nevner, men det er mulig det ene laget med gips byttes ut med et lag med huntonittplater. Alternativt 2 lag gips og 1 lag huntonitt.

    På gulver er det henholdsvis laminat i den ene rommet og teppe i det andre. Jeg har ikke begynt å rive enda, men jeg tipper det er omtrent rett oppå betongen.

    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Nåh som jeg endelig har laget meg en batcave etter alle guru'ers anbefalinger, så er det plutselig ikke lenger helt sturerent med BatCave... Men hvor lyst kan du ha det for at du blir fornøyd med måleresultatene ?

    Lydmessig ser jeg jo at det kan bli noe utfordrende og rom i rom ala RuneW er jo et gedigent arbeid. Jeg ville nok tatt ned det gamle taket uansett bare for å være sikker på hva som er bak, evnt hva som ikke er bak. Et tema der er bl.a. hvordan du skal gjøre med ventilasjon, og da er et tak en glimrende plass å gjemme store rør med store lydfeller. Med 2.35 i takhøyde så spiser lydbøyler også noen kritiske cm. Tar du av gammeltaket så blir det ørlite mer takhøyde, men jeg vet ikke om det er tungtveiende årsak nok...
    Batcave er bra, og jeg tenker absolutt å ha muligheten til komplett lyskontroll, men jeg vil også ha muligheten for å ha det litt "trivelig" i rommet når jeg/vi ikke ser film. Premier leage er jo også et aktuelt tema her i huset

    Når det gjelder ventilasjonen så tenker jeg ha kanaler som skal inneholde både ventilasjon og spotter. Det eneste problemet i den anledning er at det ikke er mer enn ca 24,5cm mellom kanten på vinduslisten og taket. Dersom jeg fjerner de originale takplatene kan jeg sitte igjen medd rundt 20cm etter at et nytt tak er oppe. Er det nok mon tro? Ventilasjonen skal skje gjennom originale luftventiler som sitter ca 10cm ned fra taket i hver sin ende av "to be" rommet.

    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvor mye bygger en lydbøyle? Ta ned taket og legge ut egne stendere som du fester i dagens bjelkelag(bare høyere opp) for å henge opp i lydbøylene i? Kan det være en ide?
    Totalen blir mellom 50mm og 60mm for et komplett tak med to lag gips.

    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg klarer meg med 220cm under taket, så om du lekter ned med lydbøyler og dobbel gips, så er vel det ca 10cm, så høyden vil da bli 225cm.....?!?
    225cm blir dessverre litt lavt hos oss, ref svar til Kokken.

    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette tror jeg (dessverre) stemmer ganske godt. Nesten uansett hva man måtte finne på så er man i stor grad prisgitt den eksisterende konstruksjonen. Jeg har, som du muligens har fått med deg, gått relativt langt når det gjelder lydisolasjon, men sliter likevel med lyden gjennom tak/gulv pga underdimensjonert (eller i alle fall i grenseland) bjelkelag.

    Når det gjelder eksisterende tak/panel så er det slik at tommelfingerregelen er masse, avstand (uten mekanisk kontakt) og luftetthet som gjelder med lydisolering. Jeg har skrevet litt om denne berømmelige triple-leaf-effekten noen ganger (unngå tre lag med plater). Dette går på lydisolasjon vs materialbruk. Med andre ord: Skal du bruke 3 lag gips, kommer du lydisolasjonsmessig bedre ut med 2 + 1 lag gips enn 1+1+1. Så jeg vet ikke i hvilken grad det er et must å ta vekk gammelt panel, men det er i alle fall ikke noen vits i å sette opp et lag plater mellom to andre lag.

    Men hvis du skal ta'n helt ut og også tenke på luftettheten, så må du jo ta vekk panelet og gå etter med fugepistol oppunder det eksisterende gulvet... Og da er det ikke noe vits i å ha på panelet igjen.

    Det beste er vel egentlig å veie ned tak/gulv så mye som det er forskriftsmessig og fordele dette på gulv og himling, men mest sannsynlig så er det ikke så mye du kan gjøre (jeg tenker da på ting som å legge 3 lag gips mellom bjelkelaget oppunder gulvet og 3 lag gips under lydbøyler) for å veie ned gulvet før det blir for mye av det gode - takras er et veldig negativt ladet ord...
    Jeg har kikket mye i tråden din, og mange tips er plukket opp
    Det er greit å bli venn med fugepistolen så fort som mulig....

    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    AK, hvor langt har du tenkt å gå?
    Skal du ha det mest mulig lydtett er rom i rommet veien å gå. Da strippes tak, vegger og gulv. Så lenge en begynner på skratch så er dette kanskje veien å gå.

    På en annen side så kan en spare masse tid og krefter ved å bruke en romperister og høretelefoner
    Jeg vil ha så lydtett rom som mulig, men samtidig så lite jobb som mulig... Ikke helt forenelig kanskje... ehh....
    Romperistere (Crowson aktuatorer) har jeg allerede, men det er kun et tilskudd til resten.

    Forøvrig er jeg redd for å spise for mye av arealene også. jeg har kun 312cm i bredden, og det er absolutt ikke mer en jeg må ha.

  11. #11
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir spennende Anbjørn!

    Det er rimelig like mål som vi har, vi har vel netto 324 bredde og på prikken samme "lengde". Som du har sett hos oss så er det å spise mye mer av bredden ikke optimalt. Som alt i livet blir dette også selvsagt kompromisser.

    Glava karen har nok rett han. Ikke det at vi har isolert ekstremt my oppover men problemet hos oss er at hele bjelkelaget vibrerer når det tas i bassen og stuebordet og det som står oppå klirrer. Resten av lyden derimot er det ikke mye å høre til og det uten dobbel gips.

    Skal du ha fler rader med fler nivå? Med den lengden burde i alle fall to rader fungere bra?

    Lykke til med dette og andre nært forestående prosjekt....

  12. #12
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...at "avkobling" av rommet ikke skal ha en positiv effekt på lavere frekvenser er jo bare tull, for selv om effekten avtar jo lavere du kommer i frekvens er det definitivt slik at avkoblingen gjør mye med støy i alle frekvenser... Spesielt vil type uønsket risting i etasjen over ha veldig godt av denne type avkobling!

    Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt følgende:

    Gulv: lydplater eller Auralex U-boat floaters eller tilsvarende. Bygges da ikke helt ut til veggene.

    Vegger og tak: kobles ikke til sidevegger / tak overhode, men kun til "rom-i-rom" taket, som du bare legger over reisverket. Ingen lydbøyler eller noe øvrig som kan transportere lyd...

    Spotter og slikt legger du i kasser på sidene slik at du opprettholder et "hermetisk tett" rom. Ventilasjonen legger du også inn i kassene, innsug bak, utsug foran, der du gjerne bruker rør fra f.eks. Fresh kombinert med en avtrekksvifte. Denne vifta plasserer du enten i et annet rom eller kanskje aller helst på utsiden av huset, ikke tilknyttet ventilasjonen for øvrig.

    To lag gips med enten GreenGlue eller Auralex Iso Blanket mellom lagene vil gi god dempningseffekt. Finnes kanskje noe tilsvarende fra andre produsenter, men poenget er å benytte en form for "masse" som absorberer frekvensene mellom gipslagene.

    I tillegg må du ha lyddør, og i karmingen av denne må du påpasse at du får så lite kontakt mellom "rommene" som mulig. Døra bør i all hovedsak festes i "rom-i-rommet"...

    Jeg hadde definitivt "ofret" litt innsats på et slikt rom, Ak, du irriterer deg bare grønn om du sparer på lydisolasjonen og blir påmontert headsets av kona etter ungen(e?) x-antall ganger våkner å bråket - believe me - I´ve been there... Det er også bedre med 16 fungerende kvadrat enn 18 som ikke gjør det...

    For øvrig trenger ikke overstående koste deg noe særlig heller... Gips og stendere er jo nærmest gratis, lyddør en 3-4000, GreenGlue eller Auralex Iso Blanket rundt titusenlappen og ventilasjonen gjerne en 5-7000 alt ettersom... Jobben koster jo også litt om du ikke gjør den selv, men kanskje du kan lure i gang en liten dugnad på det glade vestland om du frister med pølser og pils?

  13. #13
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjekt med nye prosjekter. Her er en link som kan gi deg noen pekepinner. Se under Downloads. Quiet Solution | Commercial and Home Theater Construction

  14. #14
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette skal bli spennende og følge med på framover.

    Som Lygren sier, det er bedre med et litt mindre velfungerende rom enn et stor du ikke får bruke. Jeg ville gått for 19mm trinnlyd plater med 22mm gulv spon på gulvet, så bygd et rom i rom med 100mm tykke vegger der taket hviler på veggene, dobbel gips på vegg og tak. Det er det du vil få mest ut av og bygger minst i forhold til lyd isolerings effekten.

  15. #15
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal dette rommet brukes til musikklytting?
    3.12m bredde er i minste laget for å få skikkelig syk bredde på stereoperspektivet med de fleste konvensjonelle høyttalere. Jeg har 3.30m her hjemme men det lar seg ikke kombinere med B&W 805S som akkurat som mine 802D også gjorde, krever god avstand til sideveggene (1m+) for å ta helt av. På grunn av dette har jeg dermed måttet plassert anlegget på langvegg noe som fungerer glimrende lydmessig, men som ikke tillatter to sitterader om dette er ønskelig.

    Jeg tror nok typen reinspikka kinohøyttalere bak lerret (f.eks Klipsch) eller hornladede høyttalere er tingen i et så smalt rom om anlegget skal plasseres i lengderetningen i hvertfall. Erfaringen med B&Ws 800-serie er at man overhodet ikke kan "lure" frem den samme fantastiske følelsen av total løsrivelse i bredden med plassering nærme sidevegg, selv med akustikkplater. Men nå er jo også kanskje akkurat B&W litt ekstreme med sin toppmonterte diskant også?

    Det jeg prøver å få frem her, er at langveggplassering av anlegget bør vurderes om man ønsker best mulig lyd på musikk, mot at man ofrer noen sitteplasser og til en viss grad lerretstørrelse (selv om 77" på godt under 3m øye-lerret gir bra innlevelse her hjemme i hvertfall). Mitt rom er forøvrig 3.30 bredt og omlag 5.40 langt om jeg husker riktig. 3.30m er for lite bredde for virkelig high-end musikklyd med vanlige høyttalere etter min erfaring noe man først hører når man hører hvordan det løsner med mer bredde.

  16. #16
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjenner jeg AK rett har vel film prioritet fremfor tokanal?

    Uansett, jeg kan være enig i at 3.12 kan være i minste laget breddemessig for å få et best mulig tokanalsresultat, men det er mulig. Kommer jo veldig an på høyttalervalget. Jeg har selv, i det forrige rommet mitt, spilt på langvegg med et godt resultat. Men uten at jeg da måtte ha noe så mye som 1 meter fra sidevegg. Martin Logan Vista stod kun 40 cm fra venstre sidevegg den gang, og det gikk fint. Som igjen underbygger punktet med hva slags høyttalere som velges. Vista var jo sånn sett greie med tanke på sin spredningskarakteristikk.

  17. #17
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Dette blir spennende Anbjørn!

    Det er rimelig like mål som vi har, vi har vel netto 324 bredde og på prikken samme "lengde". Som du har sett hos oss så er det å spise mye mer av bredden ikke optimalt. Som alt i livet blir dette også selvsagt kompromisser.

    Glava karen har nok rett han. Ikke det at vi har isolert ekstremt my oppover men problemet hos oss er at hele bjelkelaget vibrerer når det tas i bassen og stuebordet og det som står oppå klirrer. Resten av lyden derimot er det ikke mye å høre til og det uten dobbel gips.

    Skal du ha fler rader med fler nivå? Med den lengden burde i alle fall to rader fungere bra?

    Lykke til med dette og andre nært forestående prosjekt....
    Jeg har tenkt på to rader, ja, men det kommer vel egentlig litt ann hva vi ender opp med i takhøyde.

    Du la nytt tak med lydbøyler?

  18. #18
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...at "avkobling" av rommet ikke skal ha en positiv effekt på lavere frekvenser er jo bare tull, for selv om effekten avtar jo lavere du kommer i frekvens er det definitivt slik at avkoblingen gjør mye med støy i alle frekvenser... Spesielt vil type uønsket risting i etasjen over ha veldig godt av denne type avkobling!
    Jeg henviste vel i grunnen bare til hva fyren fra Glava, sa
    Han hadde et eksempel på et bygg der hvvor det var disco i kjelleren og en luksusleilighet på toppen (etasjen over). Etasjeskillet var iflg. han laget etter alle kunstens regler og hadde en tykkelse på om lag 30cm. Til tross for dette kunne de måle nøyaktig det samme lydtrykket i leiligheten som i diskoteket når frekvensen var lav nok. Jeg synes dette hørtes litt merkelig ut, men jeg er ingen ekspert.

    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt følgende:

    Gulv: lydplater eller Auralex U-boat floaters eller tilsvarende. Bygges da ikke helt ut til veggene.

    Vegger og tak: kobles ikke til sidevegger / tak overhode, men kun til "rom-i-rom" taket, som du bare legger over reisverket. Ingen lydbøyler eller noe øvrig som kan transportere lyd...
    Har det noe for seg med U-boat gummioppheng så lenge gulvet er i betong?

    Er det alternativer til lydbøyler, som er bedre? Hvordan bygges dette opp?

    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Spotter og slikt legger du i kasser på sidene slik at du opprettholder et "hermetisk tett" rom. Ventilasjonen legger du også inn i kassene, innsug bak, utsug foran, der du gjerne bruker rør fra f.eks. Fresh kombinert med en avtrekksvifte. Denne vifta plasserer du enten i et annet rom eller kanskje aller helst på utsiden av huset, ikke tilknyttet ventilasjonen for øvrig.
    Har Fresh vifter som kan stå på utsiden og som tåler vær og vind? Hvordan er støynivået på disse?
    Det vil jo være den ultimate løsningen selvsag, og da slipper jeg en del arbeid i spotkanalene jeg har tenkt å lage også.

    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    To lag gips med enten GreenGlue eller Auralex Iso Blanket mellom lagene vil gi god dempningseffekt. Finnes kanskje noe tilsvarende fra andre produsenter, men poenget er å benytte en form for "masse" som absorberer frekvensene mellom gipslagene.

    I tillegg må du ha lyddør, og i karmingen av denne må du påpasse at du får så lite kontakt mellom "rommene" som mulig. Døra bør i all hovedsak festes i "rom-i-rommet"...
    Jeg er fortsatt ikke sikker på hvordan konstrusjonen her er tenkt. Skal ikke gisplatene monteres uten noe i mellom? Jeg vet de skal settes opp i forbandt, men er det mer å tenke på også?
    Jeg regner med forbindelsen mellom tak og vegger skal være av fugemasse el.likn?

    Det vil bli investert i en ny lyddør, men dersom den skal festes i et eventuelt nytt reisverk på veggene, vil jeg miste veldig mye bredde. 312cm er i utgangspunktet alt for lite og i grenseland med tanke å lerretsstørrelse. På sikt kunne jeg kanskje tenkt meg 115" - 120", og da trenger jeg all bredde jeg kan få.


    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg hadde definitivt "ofret" litt innsats på et slikt rom, Ak, du irriterer deg bare grønn om du sparer på lydisolasjonen og blir påmontert headsets av kona etter ungen(e?) x-antall ganger våkner å bråket - believe me - I´ve been there... Det er også bedre med 16 fungerende kvadrat enn 18 som ikke gjør det...

    For øvrig trenger ikke overstående koste deg noe særlig heller... Gips og stendere er jo nærmest gratis, lyddør en 3-4000, GreenGlue eller Auralex Iso Blanket rundt titusenlappen og ventilasjonen gjerne en 5-7000 alt ettersom... Jobben koster jo også litt om du ikke gjør den selv, men kanskje du kan lure i gang en liten dugnad på det glade vestland om du frister med pølser og pils?
    Jeg kommer helt sikkert til å ofre mange timer med dette, det er ikke det som skal hindre prosjektet.
    Budsjettet er ikke fast enda, og jeg har ikke uendelig med penger å bruke på dette, men det skal nok være mulig å få til en bra konstruksjon likevel.

    Når det er sagt så tror jeg vel ikke at kone og unger vil plages så mye, da soverommene er i andre (den nye) delen av huset. Her skiller det med andre ord 3 lettvegger (2 isolerte) og en murvegg (tidligere yttervegg).
    Bekymringen er i hovedsak lyden opp til stuen, som er over det kommende kinorommet.

  19. #19
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjekt med nye prosjekter. Her er en link som kan gi deg noen pekepinner. Se under Downloads. Quiet Solution | Commercial and Home Theater Construction
    Takker for tips!

    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Som Lygren sier, det er bedre med et litt mindre velfungerende rom enn et stor du ikke får bruke. Jeg ville gått for 19mm trinnlyd plater med 22mm gulv spon på gulvet, så bygd et rom i rom med 100mm tykke vegger der taket hviler på veggene, dobbel gips på vegg og tak. Det er det du vil få mest ut av og bygger minst i forhold til lyd isolerings effekten.
    Jeg er enig med dere, og jeg er ikke bekymret for lengden på rommet, men bredden er som nevnt tidligere, litt "hellig"

    Rom i rom veggene må da komme utenpå eksisterende vegger? I så tilfelle sitter vi igjen med bare 292cm bredde, noe som dessverre ikke funker.

  20. #20
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Skal dette rommet brukes til musikklytting?
    3.12m bredde er i minste laget for å få skikkelig syk bredde på stereoperspektivet med de fleste konvensjonelle høyttalere. Jeg har 3.30m her hjemme men det lar seg ikke kombinere med B&W 805S som akkurat som mine 802D også gjorde, krever god avstand til sideveggene (1m+) for å ta helt av. På grunn av dette har jeg dermed måttet plassert anlegget på langvegg noe som fungerer glimrende lydmessig, men som ikke tillatter to sitterader om dette er ønskelig.

    Jeg tror nok typen reinspikka kinohøyttalere bak lerret (f.eks Klipsch) eller hornladede høyttalere er tingen i et så smalt rom om anlegget skal plasseres i lengderetningen i hvertfall. Erfaringen med B&Ws 800-serie er at man overhodet ikke kan "lure" frem den samme fantastiske følelsen av total løsrivelse i bredden med plassering nærme sidevegg, selv med akustikkplater. Men nå er jo også kanskje akkurat B&W litt ekstreme med sin toppmonterte diskant også?

    Det jeg prøver å få frem her, er at langveggplassering av anlegget bør vurderes om man ønsker best mulig lyd på musikk, mot at man ofrer noen sitteplasser og til en viss grad lerretstørrelse (selv om 77" på godt under 3m øye-lerret gir bra innlevelse her hjemme i hvertfall). Mitt rom er forøvrig 3.30 bredt og omlag 5.40 langt om jeg husker riktig. 3.30m er for lite bredde for virkelig high-end musikklyd med vanlige høyttalere etter min erfaring noe man først hører når man hører hvordan det løsner med mer bredde.
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Kjenner jeg AK rett har vel film prioritet fremfor tokanal?

    Uansett, jeg kan være enig i at 3.12 kan være i minste laget breddemessig for å få et best mulig tokanalsresultat, men det er mulig. Kommer jo veldig an på høyttalervalget. Jeg har selv, i det forrige rommet mitt, spilt på langvegg med et godt resultat. Men uten at jeg da måtte ha noe så mye som 1 meter fra sidevegg. Martin Logan Vista stod kun 40 cm fra venstre sidevegg den gang, og det gikk fint. Som igjen underbygger punktet med hva slags høyttalere som velges. Vista var jo sånn sett greie med tanke på sin spredningskarakteristikk.
    Det stemmer som Rune skriver, film er prioritert fremfor 2 kanaler, men jeg vil naturligvis også ha så god stereolyd som mulig. Dog, jeg ser at det blir ganske vanskelig å få til.

    77" lerret er dessverre alt for lite for meg, og jeg finner først kinofølelsen når man tipper godt over 100".

Side 1 av 37 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •