AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 37 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 737
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden det er søndag og jeg har sinnsykt lite å finne på (!) laget jeg en skisse til deg

-skisse-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Siden det er søndag og jeg har sinnsykt lite å finne på (!) laget jeg en skisse til deg

-skisse-jpg
    Tusen takk for flott skisse!

Hvordan gjør jeg det på den andre langveggen som ikke er av betong? Hva skal første lag gips i taket "tette mot" ? Første lag gips i taket vil i utgangspunktet bli lavere enn toppsvillen....

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den andre langveggen kan du bare gjøre slik:

-kle ett lag gips på veggen først
    -så ett lag i taket, trekk gips til ca 1 cm fra vegg og fug
    -lag nr 2 på vegg til ca 1 cm fra tak og fug
    -lag nr 2 i tak til ca 1 cm fra vegg og fug

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den andre langveggen kan du bare gjøre slik:

-kle ett lag gips på veggen først
    -så ett lag i taket, trekk gips til ca 1 cm fra vegg og fug
    -lag nr 2 på vegg til ca 1 cm fra tak og fug
    -lag nr 2 i tak til ca 1 cm fra vegg og fug
    Det var slik jeg hadde tenkt også, men det er godt å få det bekreftet av noen som kan dette

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting du må huske er at lydbøyler gjør at taket ikke blir helt rett.
    Hjemme brukte jeg bare et lag gips - mulig at det er problemet.

Det gjør at du kan få små justeringsproblemer hvis du velger å bygge et lettvegg/dør rundt lerret ditt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Det gjør at du kan få små justeringsproblemer hvis du velger å bygge et lettvegg/dør rundt lerret ditt.
    Ikke helt rett? :| Kan det eventuelt korrrigeres med å bruke kraftigere lekter?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydbøyler skal belastes med et vist antall kilo per stykk for å gjøre jobben, tror det pleier ligge på rundt 20kg eller deromkring. Med mindre man setter bøylene altfor tett, så burde ett lag gips være tilstrekkelig belastning.

Jeg ser ingen god grunn for at taket ikke skal kunne bli rett med lydbøyler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Lydbøyler skal belastes med et vist antall kilo per stykk for å gjøre jobben, tror det pleier ligge på rundt 20kg eller deromkring. Med mindre man setter bøylene altfor tett, så burde ett lag gips være tilstrekkelig belastning.

Jeg ser ingen god grunn for at taket ikke skal kunne bli rett med lydbøyler.
    Da går det sikkert greit....

En helt annen ting. Det står nå H-vinduer fra 1998 i dette rommet. Er det noe poeng å bytte disse, eller er de OK noen år til? De er naturligvis ikke punktert eller noe...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da går det sikkert greit....

En helt annen ting. Det står nå H-vinduer fra 1998 i dette rommet. Er det noe poeng å bytte disse, eller er de OK noen år til? De er naturligvis ikke punktert eller noe...
    Ser ingen grunn til å bytte dem. Bare en ekstra kostnad som du ikke får noen glede av.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva i milde himmel snakker du om?
    Er taket ditt skjevt har det mer med forarbeid og antall/plassering av bøyler å gjøre, enn selve bruken av lydbøyler generelt...

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    12 år gamle vinduer ser jeg ingun grunn til å bytte.
    Med jevnlig vedlikehold holder de sikkert 8-10 år til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips angående vinduene. Da bytter jeg ikke de i denne omgang.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått ribbet den andre ytterveggen, og heldigvis så var 48mm x 48mm lektene IKKE bærende
    Nå er det også veldig tydelig hvor ventilasjonshullene gjennom muren er, og for meg så ser det ut til å kunne bli problematisk å få til en ventilasjonskanal under taket, men over vinduet. Alle tips er svært velkomne.

-strippet-yttervegg-lowrez-jpg

-strippet-yttervegg-2-lowrez-jpg

Jeg har også såvidt kommet i gang med riving av takpaneler, og litt gledelig er det at jeg får et par cm ekstra her siden panelene ikke er spikret direkte i bjelkelaget, men i en mindre nedforing.
    Når det gjelder isolasjonen som er brukt her, bør jeg beholde den elller bør jeg bytte den ut til isolasjon som holder dagens standard? Slik som det har vært nå så har det vært VELDIG lytt mellom stuen (over) og soverommene under (kommende kino). I tillegg er denne isolasjonen det verste herket jeg har vært borti, og det daler ned glasspartikler (eller hva det nå enn er) som klør noe så inni *******!

-isolasjon-tak-lowrez-jpg

Jeg skal jo lage et nytt tak som henger i det originale bjelkelaget. Hvilke lydbøyler bør jeg bruke? Jeg ønsker naturligvis å spare så mye takhøyde som over hodet mulig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde så avgjort byttet isolasjonen. Å isolere i tak er det verste herket, men den gamle isolasjonen der ville jeg ikke hatt.

Når det gjelder ventilasjonskanalen så har vi faktisk nesten samme utfordring, nemlig at ventilasjonshullene i mur er litt for langt nede på veggen. Nå er det jo slik at du skal ha et nytt stenderverk på den veggen, og det bygger jo et stykke ut. Den avstanden kan du utnytte ved å få laget en kasse/boks som passer inni hullet i muren, men som har en stuss mot rommet som er høyere oppe. Denne kassen kan selvfølgelig ikke være dypere enn mellomrommet mellom mur og innvendig veggplate, så ca 10 cm eller deromkring. Jeg laget likegodt en illustrasjon:

-ventilasjon_overgang-jpg

Her er det en firkantet stuss som går inn i muren, så kassen som ligger inni veggen, og den runde stussen går inn i rommet (men høyere oppe), gjennom gipsplatene.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt isolasjon! Den gamle har sikkert sunket endel sammen og mistet mye av effekten både mtp varme og lyd.

Ang lydbøyler ville jeg brukt Rockwool type B for innfesting i bjelkeside. Du ser den helt til venstre av de tre illustrerte typene her:

Lydbøyle :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Med disse kan du selv regulere høydeplasseringen og få ett slett tak selv om gulvbjelkene dine kanskje "buler og kuler" litt her og der.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i milde himmel snakker du om?
    Er taket ditt skjevt har det mer med forarbeid og antall/plassering av bøyler å gjøre, enn selve bruken av lydbøyler generelt...
    Mulig at jeg gjorde noe feil når jeg monterte dem. Jeg brukte 4 bøyler (for 3.5m), noe som stemte med en brosjyre jeg leste da.

Jeg husker at taket var rett når jeg satt på de gipsplatene for 4år siden. Nå er midten rundt 1cm lavere enn sidene (som også henger fritt, ikke skrud eller limt på veggen). Jeg så ikke det før jeg skulle bygge en lettvegg rundt lerret mitt.

Vet du hva som kan ha gått feil?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bytter jeg isolasjonen siden den tydeligvis ikke er så mye å spare på.

Når det gjelder lydbøyler så er jeg litt usikker, men det aller mest effektive mtp. takhøyde vil vel kanskje være å montere tvergående bjelker som passer mellom det eksisterende bjelkelaget, som da er forskjøvet noen cm over nedre kant på eksisterende bjelkelag, for så å feste lydbøyler i disse? De nye lektene vil da ligge parallelt med det eksisterende bjelkelaget.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjerning av gammel glassvatt

Et lite tips basert på dyrkjøpt erfaring: Når du skal fjerne gammel glassvatt(den driten du har i taket) så gå innom en butikk som selger malerutstyr. Her får du tak i heldekkende dresser som holder forståvidt tett (likner på en billig voksenutgave av one-piece). Kjøp også i samme slengen en maske og tette vernebriller. Til hendene så vil jeg anbefale kjøkkenhansker. Jeg prøvde først med vanlige hansker, men de tynne glasstrådene gikk rett gjennom. På bena så kan støvler være et godt forslag.

Et siste men ikke noe dummere tips: Med alt dette utstyret så vil jeg anbefale at du ikke velger den varmeste dagen i historien å gjøre dette på. Drakten, masken og hanskene gjør at det kan bli varmt, men absolutt verdt å slippe å klø. (Jeg gjorde det selvfølgelig i fjor sommer når vi hadde det som varmest. Det var innifyttikatta så varmt ) Jeg har fjernet 100kvm med denne driten så eg føler sterkt med deg. Husk, rett utstyr er halve jobben.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyno
    Et lite tips basert på dyrkjøpt erfaring: Når du skal fjerne gammel glassvatt(den driten du har i taket) så gå innom en butikk som selger malerutstyr. Her får du tak i heldekkende dresser som holder forståvidt tett (likner på en billig voksenutgave av one-piece). Kjøp også i samme slengen en maske og tette vernebriller. Til hendene så vil jeg anbefale kjøkkenhansker. Jeg prøvde først med vanlige hansker, men de tynne glasstrådene gikk rett gjennom. På bena så kan støvler være et godt forslag.

Et siste men ikke noe dummere tips: Med alt dette utstyret så vil jeg anbefale at du ikke velger den varmeste dagen i historien å gjøre dette på. Drakten, masken og hanskene gjør at det kan bli varmt, men absolutt verdt å slippe å klø. (Jeg gjorde det selvfølgelig i fjor sommer når vi hadde det som varmest. Det var innifyttikatta så varmt ) Jeg har fjernet 100kvm med denne driten så eg føler sterkt med deg. Husk, rett utstyr er halve jobben.
    Mange takk for tips! Heldigvis tenkte jeg i samme baner FØR jeg startet med fjerning av gammel isolasjon, så jeg har kommet greit ut av det så langt. Jeg har tidligere testet Biltema sine heldekkende dresser, men de var for korte for meg (189cm), og var heller ikke spesielt gode å bevege seg i. Denne gang kjøpte jeg dresser fra Wenaas (Korttidsdress Kleenguard, og kvaliteten er en helt annen, men så er de også en del dyrere.

Jeg har fått fjernet ca 1/3 del av isolasjonen i taket, 2/3 igjen Det tar litt lenger tid en antatt siden jeg river takpanelene samtidig.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hekkan, i denne farten blir du jo ferdig før meg. Arggh

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Hekkan, i denne farten blir du jo ferdig før meg. Arggh

K
    Det skal nok mye til, Kjelli :-D

Jeg prøver å få gjort noe hver dag, men det er ikke alltid det er så mye tid tilgjengelig....

I dag satser jeg på å få gjort om på mye av det gamle elektriske anlegget som er festet på det originale bjelkelaget. Alle stålrørene ligger i veien når det skal opp et nytt lydtak. Det er en del jobb, men må gjøres.

Side 9 av 37 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •