AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 37 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 737
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har sett på de sidene ja, men takk foor tipset likevel

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Du har vel sett på disse sidene ikke sant?

Glava Skillevegger

Rockwool (1)
    Rockwool (2)

Spesielt denne kan være noe for deg:
    Glava Dobbel trestenderverk med dobbel platekledning
    Siden det blir vanskelig å bygge forskjøvet stenderverk, og dobbel vegg tar for mye bredde, kan kanskje dette være et alternativ?
    AVshop.no / Auralex Resilient Channel "rom-i-rom" Elementer (24stk)

Erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har sett på de sidene ja, men takk foor tipset likevel

Siden det blir vanskelig å bygge forskjøvet stenderverk, og dobbel vegg tar for mye bredde, kan kanskje dette være et alternativ?
    AVshop.no / Auralex Resilient Channel "rom-i-rom" Elementer (24stk)

Erfaringer?
    Mulig at det hadde vært løsningen for deg men jeg hadde vært kritisk til det så lenge det ikke finnes noe teknisk data om hvor mye demping man oppnår.
    Jeg har ikke noe erfaring med det så jeg kan ikke si om det er bra eller ikke.

Men blir det virkelig så vanskelig for deg å bygge forskjøvet stenderverk?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er enig i at det ville være greit med litt mer data på disse produktene. Et annet alternativ kan kanskje være å bruke eksisterende vegg som den er, men legge 2 lag gips med Green glue i mellom, samt et tredje platelag med huntonitt (som ble kjøpt inn for lenge siden). Jeg hadde jo tenkt å benytte 1 lag gips og et platelag med huntonitt, men dersom effekten er mye bedre med 2 lag gips + GG, samt et platelag, vil jeg vurdere det.

Når det gjelder å bygge forskjøvet stenderverk, så er det vanskelig på grunn av at trebjelkene som ligger mellom det originale stenderverket ikke kan fjernes. Grunnen til dette er at veggen på utsiden er festet i disse i tillegg til stenderne. Det er mulig det lar seg gjøre å frese ut spor, men det er noe tungvint...

Mulig at det hadde vært løsningen for deg men jeg hadde vært kritisk til det så lenge det ikke finnes noe teknisk data om hvor mye demping man oppnår.
    Jeg har ikke noe erfaring med det så jeg kan ikke si om det er bra eller ikke.

Men blir det virkelig så vanskelig for deg å bygge forskjøvet stenderverk?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....nå har jeg jo en Fein Multimaster, så det er nok ikke umulig å frese spor for nytt 2" x 3" stenderverk derso jeg skulle ønske det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å bygge forskjøvet stenderverk, så er det vanskelig på grunn av at trebjelkene som ligger mellom det originale stenderverket ikke kan fjernes. Grunnen til dette er at veggen på utsiden er festet i disse i tillegg til stenderne. Det er mulig det lar seg gjøre å frese ut spor, men det er noe tungvint...
    Jeg forstår. Og det er ikke mulig å fjerne 10cm av gulvet for å legge nytt stenderverk ved siden av?

Om gulvet ditt: hjemme hos oss i kjelleren var det betonggulv + 5cm isolasjon + 22mm gulvspon. Jeg har bare lagt vegg-til-vegg teppe over det og synes at det isolerer bra nok. Nå er jeg ikke den som spiller musikk eller ser på film voldsomt høyt eller...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det er mulig, og det er en sjanse for at gulvet må "opp", men det har jeg ikke bestemt meg for enda. Problemet er at jeg ikke ønsker en ny vegg på grunn av at jeg da mister 10cm mer enn hva tilfellet er med en vegg som bygges opp med forskjøvet stenderverk. Uansett kan det være at gulvet må gjøres noe med slik at får lagt på ca 3cm på bunnsvillen for oppbygging av veggen.

Jeg forstår. Og det er ikke mulig å fjerne 10cm av gulvet for å legge nytt stenderverk ved siden av?
    Jeg er ikke bekymret for gulvet i seg selv, og det kan gjerne være som det er for min del, men det er mulig veggene gjør at gulvet må "opp".

Om gulvet ditt: hjemme hos oss i kjelleren var det betonggulv + 5cm isolasjon + 22mm gulvspon. Jeg har bare lagt vegg-til-vegg teppe over det og synes at det isolerer bra nok. Nå er jeg ikke den som spiller musikk eller ser på film voldsomt høyt eller...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke så veldig fort med meg, men jeg fikk revet en vegg i går også. Dette er den andre kortveggen. Den er bygget opp av 2" x 2", eller rettere sagt, 48mm x 48mm. Det er ikke mye å skryte av, så jeg lurer på om jeg skal sett opp en ny vegg her, på samme måte som jeg skal gjøre på den andre kortveggen. Det vil si en vegg bygget opp av 2" x 3". Alternativet er å bygge forskjøvet stenderverk på eksisterende vegg, men jeg føler kanskje at siden lengden på rommet ikke er like kritisk som bredden, så er det like greit å ta 5cm ekstra og bygge en ny vegg med 10-20mm klaring til gammel vegg. Det vil jeg jo også vinne litt på mhp. lyddemping til omgivelsene.

-bakvegg-lowrez-jpg

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Skaler bildene før possting

2. Undersøk hva stendere i stål kan komme på. Er noe dyrere, men mye stivere og det er ikke så mange metrene du skal ha til dette prosjektet.

Edit: 3. minne Kjelli på å ta en stavekontroll før posting.

Kjelli

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er de svarte flekkene i glavaen?

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    1. Skaler bildene før possting
    Kjøp deg et skjerm/PC/Mac med voksen oppløsning.... Bildet er ikke for stort!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg et skjerm/PC/Mac med voksen oppløsning.... Bildet er ikke for stort!
    Ser fint ut nå.

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    hva er de svarte flekkene i glavaen?

Kjelli
    Det så ut til å være cement eller lignende, så det var ikke noe å bry seg med.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt mer, om enn ikke så mye

Den siste veggen er nå snart revet, og det eneste som er igjen er stenderverket. Dette er bygget opp på samme måte som på de andre veggene (med unntak av den andre langveggen, som er en bærevegg av 2" x 4"), noe som betyr 48mm x 48mm. Jeg ser for meg å rive alt sammen siden barkebillene har hatt fest der. Jeg er ingen snekker, men jeg kan aldri tenke meg at denne veggen bærer noe... eller?

-yttervegg-1-lowrez-jpg

-yttervegg-2-lowrez-jpg

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48x48mm utlektet betongvegg?
    I tilfelle bærer den fint lite, og du kan trygt rive den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    48x48mm utlektet betongvegg?
    I tilfelle bærer den fint lite, og du kan trygt rive den.
    Det høres bra ut! Da er det egentlig bare å rive når jeg får tiden

Jeg er litt usikker på hvordan jeg best skal bygge opp veggene igjen, både med tanke på "korrekt" konstruksjon som er i henhold til forskrifter, samt hvordan jeg best skal lydisolere..... SDksal eksempelvis de nye veggene som skal settes opp mot muren, ha kontakkt med taket. Det være det gamle eller det nye (lydbøyler) som jeg skal lage? Hvordan skal ting henge sammen (vegger, tak og gulv) ?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du river eksisterende gulv/vegg/tak ville jeg valgt følgende konstruksjon:

1. Monter lydbøyler/lekter/isolasjon og første lag gips i tak. Trekk gips ut til 1 cm fra betongvegg og fug denne spalte.

2. Stav opp/isoler vegg og fest toppreim i det nye taket. Legg første lag gips på vegg med 0,5-1 cm klaring fra gulv og tak. Fug disse spalter.

3. Legg andre lag gips i tak med 0,5-1 cm klaring mot vegggips og fug spalte.

4. Legg andre lag plate på vegg (gips eller mdf, hva du velger spiller ingen rolle) med 0,5-1 cm klaring mot gulv og tak. Fug spaltene.

5. Legg nytt flytende gulv med 1 cm klaring til alle vegger. Om du ikke vil legge tilfarergulv (oppforet med trelekter typisk 2"x2" eller 2"x3") kan du bruke ett lag silencio plater fra Hunton. De finnes i mange forskjellige tykkelser. Oppå der krysslegges ett lag 22mm gulvspon.
    Topplag velger du selv (parkett/laminat/teppe/teppefliser)

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kommer til panelen/spikrene på baksiden av den veggen som er bygd opp i 2x4 så
    hadde det kanskje vært mulig å bytte ut de tverrgående 2x4 med noe tynnere ?
    De tverrgående 2x4 er vel kun der for å ha noe å spikre panelen i, så det er vel nesten
    nok å bytte det ut med ett panel bord liggende på flasken for så og bøye spikrene på baksiden.
    Men kanskje vanskelig siden det er ett bad på ene siden ?

Så jo litt spessielt ut å ikke bruke hele 2x4 vertikalt på en bærevegg,
    men burde ikke ha noe å si om du kapper bort de tverrgående bjelkene uansett ?
    Er ingen snekker, så burde høre med noen andre før du eventuelt gjør dette,
    siden du skriver det er en bærevegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut, men med tanke på at jeg ikke er veldig inni de begrepene som brukes av proffene, er det kanskje mulig å forklare litt mer? Finnes det eventuelt skisser som forklarer disse tingene? HYva betyr eksempelvis "toppreim"?

Når det gjelder gulvet så ønsker jeg å tape så lite som mulig av høyden i rommet. Hva er da anbefalt å gjøre? Topplaget blir uansett teppe eller teppefliser.

TUSEN TAKK for tipsene

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Om du river eksisterende gulv/vegg/tak ville jeg valgt følgende konstruksjon:

1. Monter lydbøyler/lekter/isolasjon og første lag gips i tak. Trekk gips ut til 1 cm fra betongvegg og fug denne spalte.

2. Stav opp/isoler vegg og fest toppreim i det nye taket. Legg første lag gips på vegg med 0,5-1 cm klaring fra gulv og tak. Fug disse spalter.

3. Legg andre lag gips i tak med 0,5-1 cm klaring mot vegggips og fug spalte.

4. Legg andre lag plate på vegg (gips eller mdf, hva du velger spiller ingen rolle) med 0,5-1 cm klaring mot gulv og tak. Fug spaltene.

5. Legg nytt flytende gulv med 1 cm klaring til alle vegger. Om du ikke vil legge tilfarergulv (oppforet med trelekter typisk 2"x2" eller 2"x3") kan du bruke ett lag silencio plater fra Hunton. De finnes i mange forskjellige tykkelser. Oppå der krysslegges ett lag 22mm gulvspon.
    Topplag velger du selv (parkett/laminat/teppe/teppefliser)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å skjære spor i de horisontale bjelkene og sette opp forskjøvet stenderverk....

Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Om du kommer til panelen/spikrene på baksiden av den veggen som er bygd opp i 2x4 så
    hadde det kanskje vært mulig å bytte ut de tverrgående 2x4 med noe tynnere ?
    De tverrgående 2x4 er vel kun der for å ha noe å spikre panelen i, så det er vel nesten
    nok å bytte det ut med ett panel bord liggende på flasken for så og bøye spikrene på baksiden.
    Men kanskje vanskelig siden det er ett bad på ene siden ?

Så jo litt spessielt ut å ikke bruke hele 2x4 vertikalt på en bærevegg,
    men burde ikke ha noe å si om du kapper bort de tverrgående bjelkene uansett ?
    Er ingen snekker, så burde høre med noen andre før du eventuelt gjør dette,
    siden du skriver det er en bærevegg.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut, men med tanke på at jeg ikke er veldig inni de begrepene som brukes av proffene, er det kanskje mulig å forklare litt mer? Finnes det eventuelt skisser som forklarer disse tingene? HYva betyr eksempelvis "toppreim"?

Når det gjelder gulvet så ønsker jeg å tape så lite som mulig av høyden i rommet. Hva er da anbefalt å gjøre? Topplaget blir uansett teppe eller teppefliser.

TUSEN TAKK for tipsene
    toppreim = toppsvillen på veggen

Om du vil beholde mest mulig av romhøyden ville jeg revet vekk det gamle gulvet (som du nevnte tidligere er bygd opp 10 cm?)
    Dette er sikkert ett tilfarergulv. Dvs 2"x3" lekter lagt på gulvet med sponplater oppå utført som vist her:

-tilfarer-jpg

Det nye gulvet utføres slik:

Oppå betonggulvet legges 1 lag fuktsperre (0,20 mm plastfolie) så 1 lag hunton silencio plater (de finnes i 4-6-12-24-36 mm tykkelse)
    Oppå silencio legg du ett lag 22 mm gulvspon som limes sammen i skjøtene.

Gulvsponplater krysslegges, dvs lengderetning på sponplater legges på tvers av lengderetning på silencioplater.

Teppe/teppefliser kan legges rett opp på sponplater

Side 8 av 37 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •