AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 37 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 737
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt vanskelig å tyde konstruksjonen av bildene dine...

Er det betong vegg eller leca/klinkerblokker?
    Er den helt eller delvis nedgravd/tilfyllt utvendig?
    Om den er nedgravd, vet du om den er isolert utvendig?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mindwaste
    Litt vanskelig å tyde konstruksjonen av bildene dine...

Er det betong vegg eller leca/klinkerblokker?
    Det er nok betong her ja. Huset ble bygget på i 2007, og den nye delen er da bygget opp med isolerte leca.

Er den helt eller delvis nedgravd/tilfyllt utvendig?
    Jeg vil anta at kanskje 10-20cm ligger under bakkenivå på den veggen som vises på bildet.[/QUOTE]

Om den er nedgravd, vet du om den er isolert utvendig?
    Jeg har ingen aning,, men den skal være drenert en gang på slutten av 90-tallet.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å vite om veggen er isolert på utsiden, da dette er litt avgjørende for hvor mye du kan/bør isolere på innsiden.

Ser for meg ut som det ligger ett lag asfaltpapp på veggen mot betongen. Om du skal rive eksisterende vegg, så fjern den pappen før du setter opp ny vegg.
    2-3 cm klaring mellom betong og nytt stenderverk.
    Om mer enn halve høyden av veggen er under terreng, dropper du også plastfolie innvendig.

Men først og fremst bør du avdekke omfang av fuktskaden, og om det lekker ennå.
    Det er drit kjedelig å måtte rive ett helt nytt rom 2-3 år etter ferdigstillelse pga mugg/råte...

Nyttige tips finner du og her:
    Etterisolering av kjellervegger :: Den lille lune :: RÃ¥d og vejledning :: AS Rockwool

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!

Jeg har ingen ide om hva som er gjort på utsiden, men dette ble gjort på slutten av 90-tallet, dersom det forteller deg noe (byggemåte etc..)

Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Greit å vite om veggen er isolert på utsiden, da dette er litt avgjørende for hvor mye du kan/bør isolere på innsiden.

Ser for meg ut som det ligger ett lag asfaltpapp på veggen mot betongen. Om du skal rive eksisterende vegg, så fjern den pappen før du setter opp ny vegg.
    2-3 cm klaring mellom betong og nytt stenderverk.
    Om mer enn halve høyden av veggen er under terreng, dropper du også plastfolie innvendig.

Men først og fremst bør du avdekke omfang av fuktskaden, og om det lekker ennå.
    Det er drit kjedelig å måtte rive ett helt nytt rom 2-3 år etter ferdigstillelse pga mugg/råte...

Nyttige tips finner du og her:
    Etterisolering av kjellervegger :: Den lille lune :: RÃ¥d og vejledning :: AS Rockwool

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for tips!

Jeg har ingen ide om hva som er gjort på utsiden, men dette ble gjort på slutten av 90-tallet, dersom det forteller deg noe (byggemåte etc..)

På den tiden ble det gjort mye rart både innvendig og utvendig (omtrent som idag m.a.o. )
    Om drenering er lagt sent 90-tall, burde den jo fungere (forutsatt at arbeidet var gjort skikkelig..)
    Ser du noe tegn til knotteplast el.l. på den nedgravde muren utvendig da? Eller er det bare fyllt helt inntil med pukk/jord/grus

Fra spøk til revolver:
    Tilløp til fuktskader skal man ta alvorlig, og ikke slurve med utbedringen.
    Problemet forsvinner ikke selv om det er innekledd og "out of sight"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en (bitte)liten økt i dag også, og selv om jeg ikke har fått gjort så veldig mye så er alt bedre enn ingenting

HELDIGVIS ser det ut til at muren er 100% tørr, og jeg har heller ikke funnet tegn på fuktighet. Dog, det er helt tydelig at det har vært fuktig på et tidligere tidspunkt. Treverket er ikke så mye å skryte av lenger, og deler av veggen (nedre del) består av mer eller mindre råttent treverk.

Uansett, slik ser det ut bak pappen på det lille området jeg har "rensket":

-rr-mur-lowres-jpg

Alle platene er fjernet på samme vegg:

-revet-vegg-mot-mur-1-lowrez-jpg

Veggen er ikke særlig solid for å si det slik, og det er relativt spinkle greier som er brukt i oppbygningen. Alt må naturligvis rives her, og jeg ser for meg å bygge opp en ny vegg med 2"3.

Noen plasser har barkebillen og vennene hans også hatt fest:

-ttent-treverk-lowrez-jpg

Jeg håper å få revet litt mer i morgen også slik at det er jevn progress på prosjektet. Kanskje jeg skal avlive myten med at jeg er så ufattelig treg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen knotteplast, men jeg håper at tørr mur innvendig er bevis nok på at arbeidet ble gjort skikkelig....

På den tiden ble det gjort mye rart både innvendig og utvendig (omtrent som idag m.a.o. )
    Om drenering er lagt sent 90-tall, burde den jo fungere (forutsatt at arbeidet var gjort skikkelig..)
    Ser du noe tegn til knotteplast el.l. på den nedgravde muren utvendig da? Eller er det bare fyllt helt inntil med pukk/jord/grus

Fra spøk til revolver:
    Tilløp til fuktskader skal man ta alvorlig, og ikke slurve med utbedringen.
    Problemet forsvinner ikke selv om det er innekledd og "out of sight"

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en gammel fuktskade synes jeg. Ingen fukt nå er jo ett godt tegn.

Legg grunnmurspapp under ny bunnsvill så den ikke suger fuktighet fra betonggulvet.
    2"x3" med 30mm klaring til betong går bra. Isolasjonstykkelse ved kun innvendig isolering er anbefalt å ikke overstige 50mm mot betongvegg, men 70mm er ikke uvanlig å bruke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips! Med 2"x3" så vil det vel passe best med 70mm.... ?

Ser ut som en gammel fuktskade synes jeg. Ingen fukt nå er jo ett godt tegn.

Legg grunnmurspapp under ny bunnsvill så den ikke suger fuktighet fra betonggulvet.
    2"x3" med 30mm klaring til betong går bra. Isolasjonstykkelse ved kun innvendig isolering er anbefalt å ikke overstige 50mm mot betongvegg, men 70mm er ikke uvanlig å bruke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kommer så mye lenger, men jeg har da i det minste fått ryddet litt og fått ut en hel del plater og treverk. I tillegg har jeg fått revet den ene kortveggen i sin helhet. Jeg har tidligere sagt at alt virker 100% tørt, men jeg er ikke helt sikker lenger. Det er mørkere områder noen plasser på betongen, men det er vanskelig å vite om det er fukt eller ikke så lenge muren er såpass kald som den er....

-murvegg-1-lowrez-jpg

Her er et lite område som er en anelse mørkere.... (ca midt på bildet)

-murvegg-2-lowrez-jpg

Dessverre har jeg lite peiling på mur og denslags, så jeg vurderer å få en fagmann til å komme innom for å kikke på muren slik at jeg vet hva jeg eventuelt må gjøre.

Treverket har også en kraftig misfarging, men jeg klarer ikke å vurdere om det er fuktighet der nå eller ikke. Den kalde muren som ligger inntil treverket gjør ikke dette enklere heller...

-treverk-3-lowrez-jpg

Det ser også ut til at barkebilly og vennene har hatt fest i større områder av treverket enn først antatt, og jeg er usikker på om jeg må gjøre noe med deler av treverket i veggen inn mot badet også. Helt neders, spesielt på bunnsvillen, virker treverket til å være av ganske dårlig kvalitet. Vil det være mulig å bare bytte ut deler av bunnsvillen?

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at alt er fjernet og rekonstruksjon settes i gang , kan det være greit å bruke Antiparasitt. Denne dreper det som skulle være igjen av muggsopp,stokkmaur osv. Virker som en drepende langtids innpregnering.

-antipara-jpg

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er usikker ang fuktighet kan det lønne seg med ett besøk av noen med fuktmåler og litt fagkunnskap ja.

Misfargingen av stender/svill mot bad er ofte normalt i eldre hus.
    Bruk av utett eldre bad over lengre tid vil føre til slike tilstander som du viser på bildene. Men det kan også være svillen som har trukket vann fra betonggulvet/naborommet.

Bytting av deler av bunnsvill er normalt ikke noe problem, men i en vegg som grenser til bad ville jeg ikke gjort det.
    Siden du skriver at bad er renovert for 7-8 år siden regner jeg med det er brukt smøremembran på gulv/vegg på badet?
    Når du da starter å kutte/banke/brekke/sage/fjerne bunnsvill fra den åpne siden, kan det være at du er uheldig og river membranovergang gulv/vegg på badesiden...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips!

Jeg har bestemt meg for å få noen til å komme for å gjøre kontrollmåling av muren, men jeg klarer ikke finne ut hvem som tilbyr dette i region Stavanger/Sandnes. Noen tips til firma som kan gjøre dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått revet en vegg til, og det ser ikke veldig lovende ut med tanke på å bygge opp veggen med forskjøvet stenderverk. Eneste løsningen her slik jeg ser det, er å bygge opp en helt nye vegg med 2" x 3". Alternativet er å beholde veggen som den er, isolere skikkelig, og plate direkte på eksisterende stenderverk. Nå er jeg på sett og vis heldig også, siden veggen kun grenser mot et gjestebad (deler av langveggen) og gangen i inngangspartiet. Dersom noen har noen gode ideer til oppbygning av veggen så tas de i mot med åpne armer.

-vegg-mot-gang-jpg

Når det gjelder gulvet så ser det ut som om det er bygget opp en del fra det originale murgulvet. Dette ses enkelt når platene på veggene rives da de går lenger ned enn overflaten på gulvet. Jeg tipper kanskje at gulvet da er bygget opp av isopor, gulvspoon og avrettingsmasse. Hva kan/bør jeg gjøre med det? La det være eller bygge det opp på nytt?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne veggen er jo den "viktigste" med tanke på lydisolasjon også. Er det et alternativ å lekte ut med lydbøyler i stedet for å lage ny vegg? Det kunne kanskje gått an å rive hele veggen også, men jeg tror muligens den er bærende, og da er det litt mer stress. Fordelen da er at du kan sette døren akkurat der du ønsker, ulempen er at du må kle opp hele veggen på nytt mot gangen.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du beholde to dører inn i rommet?

Ville ha snudd de hvis mulig slik de går inn i gangen og ikke inn i rommet.

Er veggen en bærevegg?

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt at man kan lekte ut med lydbøyler, men det er kanskje mulig? Om denne veggen er den viktigste eller ikke vet jeg ikke, men uansett hvilken løsning som velges så vil veggen ikke være i kontakt med det nye taket som skal henges opp i lydbøyler.

Spørsmålet er hvor mye effekt det vil ha å bygge opp veggen med forskjøvet stenderverk kontra å beholde den slik den er nå. Om det legger ut lyd til gangen så betyr det lite eller ingenting.

Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Denne veggen er jo den "viktigste" med tanke på lydisolasjon også. Er det et alternativ å lekte ut med lydbøyler i stedet for å lage ny vegg? Det kunne kanskje gått an å rive hele veggen også, men jeg tror muligens den er bærende, og da er det litt mer stress. Fordelen da er at du kan sette døren akkurat der du ønsker, ulempen er at du må kle opp hele veggen på nytt mot gangen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den døren som er nermest på bildet, skal bort.

Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Skal du beholde to dører inn i rommet?

Ville ha snudd de hvis mulig slik de går inn i gangen og ikke inn i rommet.

Er veggen en bærevegg?

K

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt at man kan lekte ut med lydbøyler, men det er kanskje mulig?
    Effekten er nok ganske begrenset (siden bøylene skal belastes en hel del for å virke), men jeg mener jeg har lest et sted at noen har gjort det. Men jeg kan huske feil også. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt at man kan lekte ut med lydbøyler, men det er kanskje mulig? Om denne veggen er den viktigste eller ikke vet jeg ikke, men uansett hvilken løsning som velges så vil veggen ikke være i kontakt med det nye taket som skal henges opp i lydbøyler.

Spørsmålet er hvor mye effekt det vil ha å bygge opp veggen med forskjøvet stenderverk kontra å beholde den slik den er nå. Om det legger ut lyd til gangen så betyr det lite eller ingenting.
    Du har vel sett på disse sidene ikke sant?

Glava Skillevegger

Rockwool (1)
    Rockwool (2)

Spesielt denne kan være noe for deg:
    Glava Dobbel trestenderverk med dobbel platekledning

Side 7 av 37 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine