AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 37 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 737
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser jo veldig bra ut Mulig at det blir en lignende løsning hos meg også..

Hvor langt er det fra den originale veggen til den falske frontveggen?

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg har denpet hele frontveggen med 50mm rockwool. Hjørnene er dempet på skrått, med dybde på 45cm, på det dypeste.

Slik ser det ut uten lerret.

edit: Jeg er usikker på effekten av den veggen, men lydbildet er veldig ryddig.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 65cm, hvor 5cm er med rockwool.
    Totalt 60cm til rådighet.

Det er nok litt i det snaueste laget.

Høyttalere med bassport foran: Står de for nært lerretet, så blir det blafring i duken.
    Høyttalere med bassport bak: Blir fort boomy om de står for nært bakveggen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begynt å tenke litt på oppsettet jeg skal ha i rommet, noe som ikke er så enkelt. Jeg kommer ikke til å bestemme meg enda, men jeg prøver å kartlegge litt.

De kandidatene jeg har til nå:

Klipsch THX Ultra 2 system - 3 * 650 i front, 4 * KS-7800 bak.
    M&K 150 THX - 3 * S150 i front, 4* SS-150 bak.

Dette er begge systemer som er laget for å spille sammen, men jeg vet ikke hvilket system som eventuelt er best egnet for mitt rom, og hvilket system jeg eventuelt skal velge. OM det da blir et av de nevnte systemene vel og merke.

Andre tips?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teufel og jamo sine THX systemer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Teufel og jamo sine THX systemer.
    Teufel har jeg såvidt hørt hos deg, men da ikke i riktig "setting" vel og merke. Jeg tror nok potensialet i en kino er rimelig stort

Jamo kjenner jeg ikke til...

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Teufel har jeg såvidt hørt hos deg, men da ikke i riktig "setting" vel og merke. Jeg tror nok potensialet i en kino er rimelig stort

Jamo kjenner jeg ikke til...

Test i et av de siste lyd og bilde av Jamo. Fikk 6er.
    Rolf Hult har Jamo oppsett.

Siden jeg er sannsynligvis ferdig før deg så får vi ordne besøk

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Test i et av de siste lyd og bilde av Jamo. Fikk 6er.
    Rolf Hult har Jamo oppsett.

Siden jeg er sannsynligvis ferdig før deg så får vi ordne besøk
    Jeg tror nok det kommer til å bli enten M&K 150, Klipsch THX eller et tredje system som enda er litt "hemmelig".

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smarthussystem - Hva skal man velge?

Jeg har begynt å tenke på hvilket styresystem jeg skal velge for rommet. I min forrige kino benyttet jeg X-10, som jeg i og for seg var godt fornøyd med, men jeg vil likevel gå for noe annet denne gangen. Ulempen er at det er så aaaalt for my å velge i.

Basert på det jeg har lest så har man flere valg:

1. Z-WAVE
    2. KNX/EIB (Hager, Merten, ABB etc)
    3. Elko Living System
    4. Møller X-Comfort
    5. Andre?

Jeg har ikke de aller største kravene, men jeg ønsker likevel å ha et system som jeg på et senere tidspunkt også kan bygge ut til resten av huset dersom det skulle være ønskelig.

For kinoen har jeg følgende krav:

- Styring av motoriserte persienner via RF
    - Styring av varmekabler i gulv (dersom jeg velger å legge varmekbaler)
    - Styring av lys. Jeg ønsker å kunne ha 3 eller flere scenarioer for lyssetting.
    - Mulighet for automatisk styring av ventilasjonsvifte, eller mulighet for å starte/stoppe vifte via RF. Helst også regulering av hastighet.

Det sikringsskapet jeg har i dag er ganske fullt allerede, så det er i utgangspunktet ikke så mye plass for montering av moduler...
    Pris er naturligvis viktig her, men det må ikke gå for mye på bekostning av kvalitet og funksjonalitet...

Alle tips mottas med takk

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Crestron Prodigy - uten tvil... Perfekt for styring av dine AV-komponenter, men kan enkelt også styre f.eks. Elko via RS232 om du ikke ønsker å bruke Prodigys egne opplegg for lyd med enten dimming (16 separate kanaler) eller av/på (ytterligere 16 kanaler).

I tillegg har Prodigy en enkel "Wizard" i tillegg til å kunne programmeres med fullt Crestron-software, som gir et hav av muligheter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se etter hvert. Dersom jeg skal ha Crestron så kan vel den avgjørelsen tas etter at det elektriske er installert. Det blir uansett en "smarthus"-løsning med komponenter som kan kontrolleres av Prodigy på et senere tidspunkt.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Crestron Prodigy - uten tvil... Perfekt for styring av dine AV-komponenter, men kan enkelt også styre f.eks. Elko via RS232 om du ikke ønsker å bruke Prodigys egne opplegg for lyd med enten dimming (16 separate kanaler) eller av/på (ytterligere 16 kanaler).

I tillegg har Prodigy en enkel "Wizard" i tillegg til å kunne programmeres med fullt Crestron-software, som gir et hav av muligheter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ENDELIG så er jeg i gang, og jeg har såvidt begynt å rive litt av lister og vegger. Og med et hull i "skapveggen" (en vegg med ca 60cm dybde) så er det mulig å se gjennom fra ene til andre enden i rommet.

-hull_i_vegg-lowres-jpg

Dessverre viser det seg at det har vært/er fuktighet i ene enden av rommet. Ulempen er at den ene av to vegger som tydeligvis har vært utsatt for fuktighet grenser mot et bad. Dette badet ble pusser opp for ca 8 år siden mener jeg å huske, og jeg har dderfor lite lyst til å rive det. Det er inntil videre også usikkert hvor fuktigheten kommer fra, men det er vel liten tvil om at det enten er fra badet eller fra grunnmuren (dårlig drenering?).

Jeg kuttet opp litt i veggen, og det så ut slik som dette:

-fuktighet-1-lowres-jpg

-fuktighet-2-lowres-jpg

Jeg håper virkelig at jeg slipper å rive mer enn jeg hadde tenkt, det vil si deler av badet, men hvem vet....

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ENDELIG så er jeg i gang, og jeg har såvidt begynt å rive litt av lister og vegger.
    Halleluja! Jeg syntes jeg så en gris med vinger i dag ;-)

Jeg håper virkelig at jeg slipper å rive mer enn jeg hadde tenkt, det vil si deler av badet, men hvem vet....
    Fukt er noe herk, har vært der vi også. Men regner med at du kan få tak i en fuktmåler og se om det er fukt fremdeles eller om det er gamle synder du ser. Krysser fingrene for det siste!!!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fremme til venstre i rommet? Det SER ikke så mye ut. Isolasjonen virker fin. Kanskje det kommer under fra og har trukket opp i stående stender mot ytterveggen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jajaja......

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ja, jeg håper virkelig det er gamle synder, men det vet jeg ikke før jeg får revet litt mer av veggen(e). En fuktmåler må vel også være mulig å få låne...

Fukt er noe herk, har vært der vi også. Men regner med at du kan få tak i en fuktmåler og se om det er fukt fremdeles eller om det er gamle synder du ser. Krysser fingrene for det siste!!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, Tiger. Isolasjonen var helt tørr og fin. Stenderen er jeg usikker på, men den var vertfall ikke råtten (pillet med skrutrekker).

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dette er fremme til venstre i rommet? Det SER ikke så mye ut. Isolasjonen virker fin. Kanskje det kommer under fra og har trukket opp i stående stender mot ytterveggen.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg tror ikke du skal bruke fleinsopp i maten flere ganger, Kokken. Med det nicket burde du vite bedre...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg håper virkelig det er gamle synder, men det vet jeg ikke før jeg får revet litt mer av veggen(e). En fuktmåler må vel også være mulig å få låne...
    Fukt er noe dritt, og desverre er det ofte verre enn det ser ut først. Det er mer enn bare å bruke en fuktmåler, en bør ha byggningsfaglig kompetanse for å vite hvor og hvordan en skal måle. Vi hadde både fukt og råte i et hus vi kjøpte på sørlandet, er veldig glad for at jeg brukte en meget dyktig takstmann. Han fant mye og på steder vi ikke hadde tenkt på.
    Beklager å være så pessimistisk men tror det er bedre enn å la slikt utvikle seg, da får en problemer med forsikringen også.

PS. har ikke du nettopp kjøpt ny bolig? Da vil slikt som dette kunne dekkes av eierskifteforsikring eller selger kan være ansvarlig. Uansett er dette enda fler grunner til å benytte takstmann.

Håper at det ordner seg på beste måte uansett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja., fukt er noe dritt, men nå ser det forsåvidt ikke så aller verst ut heller. Så langt jeg kan se så er det ingen fukt som sitter i treverket slik det er nå. Jeg pratet med tidligere eier, og han var klar over at det hadde vært fuktproblemer før han kjøpte boligen, men at eieren før han fikk utbedret dreneringen for å rette på dette. Så da er det bare å håpe at dette ble gjort skikkelig, og at det ikke er fuktproblemer i dag....

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Fukt er noe dritt, og desverre er det ofte verre enn det ser ut først. Det er mer enn bare å bruke en fuktmåler, en bør ha byggningsfaglig kompetanse for å vite hvor og hvordan en skal måle. Vi hadde både fukt og råte i et hus vi kjøpte på sørlandet, er veldig glad for at jeg brukte en meget dyktig takstmann. Han fant mye og på steder vi ikke hadde tenkt på.
    Beklager å være så pessimistisk men tror det er bedre enn å la slikt utvikle seg, da får en problemer med forsikringen også.

PS. har ikke du nettopp kjøpt ny bolig? Da vil slikt som dette kunne dekkes av eierskifteforsikring eller selger kan være ansvarlig. Uansett er dette enda fler grunner til å benytte takstmann.

Håper at det ordner seg på beste måte uansett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt gjort litt i kveld også, og nå har jeg fått laget om to rom til ett rom.

-revet-skapvegg-2-lowres-jpg

Mye rart i veggen, deriblant en kobberrør som er avsluttet midt i veggen, samt en fleksibel stålrør med ledninger i.....

-mye-rart-veggen-lowres-jpg

Når det kommer til veggen hvor jeg har antatt at det har vært/er fuktighet, ser det ut til at den står helt inntil muren. Det er jo noe som ble gjort på den tiden bygget var nytt, men dagens forskrifter sier vel at det skal være noen centimeter mellom veggen og muren...
    Hva bør jeg gjøre her med tanke på ny vegg?

-fuktighet-3-lowres-jpg

Alle gode tips er velkomne. Det samme gjelder dersom det er en tømrer i Stavanger-regionen som har lyst til å ta en titt og fortelle meg hva som er den beste løsningen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr ikke kompetanse til å gi deg råd om yttervegg-komposisjon, men jeg vil gi deg ros for fremgangen. Spent også om hvilket styringssysyem du faller ned på.

Side 6 av 37 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •