AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 737
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glimrende! Det vil jeg helt sikkert benytte meg av

Dog, jeg er enda ikke sikker på hvordan rommet skal designes, og hvilke løsninger jeg skal gå for....

Alle tips mottas med takk

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Godt å se at det er noe fremgang hos deg også, om ikke fysisk så i alle fall planleggingsmessig. Du får gi et hint når jeg skal laste opp automobilen med kappsag, talmeter, drill og vater! ;-) Tar kjapt noen dugnadstimer for å få deg igang fysisk også! ;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hive inn noe dugnadstimer jeg også. Sånn, nå har du litt på konto.

Er ikke ytelse i stereo prioritert i nytt rom (tenker på lydtransparant duk + "snodig plasserte høyttalere")...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mest spennende i dette prosjektet er vel tempoet, kanskje? Det gikk jo ikke akkurat grådig fort med den forrige kinoen... :wink: Mitt tips er å bare begynne i en ende, og i ditt tilfelle er jo det å få revet den veggen. Akkurat det trenger du jo ikke planlegge så mye, vil jeg tro. Da har du gitt deg selv en fot i ræva, og kanskje et lite hakk mer motivasjon? Slik var det for meg, så snart jeg fikk opp den veggen (ref: mitt prosjekt) så kom plutselig motivasjonen rennende i strie strømmer.

Blir artig å følge med på dette, men jeg er ganske sikker på at det blir bra til slutt, petimeter som du er (og vi vet jo hvor du har det fra...).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan hive inn noe dugnadstimer jeg også. Sånn, nå har du litt på konto.

Er ikke ytelse i stereo prioritert i nytt rom (tenker på lydtransparant duk + "snodig plasserte høyttalere")...
    Takker for det.

Stereo er ikke prioritert i min kino. Først og fremst er det kinofølelsen som betyr noe. Dog, dersom det blir en løsning med lydtransparent duk så kommer jeg til å legge opp uttak til fronthøyttalere i den falske veggen slik at jeg har mulighet til å koble opp høyttalere forran den falske dersom jeg skulle ønske det.

Forøvrig klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg skal ha lydtransparent duk eller ikke....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det som er mest spennende i dette prosjektet er vel tempoet, kanskje? Det gikk jo ikke akkurat grådig fort med den forrige kinoen... :wink: Mitt tips er å bare begynne i en ende, og i ditt tilfelle er jo det å få revet den veggen. Akkurat det trenger du jo ikke planlegge så mye, vil jeg tro. Da har du gitt deg selv en fot i ræva, og kanskje et lite hakk mer motivasjon? Slik var det for meg, så snart jeg fikk opp den veggen (ref: mitt prosjekt) så kom plutselig motivasjonen rennende i strie strømmer.

Blir artig å følge med på dette, men jeg er ganske sikker på at det blir bra til slutt, petimeter som du er (og vi vet jo hvor du har det fra...).
    Jeg kan være rask dersom jeg vil........ eller kanskje ikke.... Den som lever får se

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for det.

Stereo er ikke prioritert i min kino. Først og fremst er det kinofølelsen som betyr noe. Dog, dersom det blir en løsning med lydtransparent duk så kommer jeg til å legge opp uttak til fronthøyttalere i den falske veggen slik at jeg har mulighet til å koble opp høyttalere forran den falske dersom jeg skulle ønske det.

Forøvrig klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg skal ha lydtransparent duk eller ikke....
    Jeg har også vært inne på tanken å ha lydtransperent duk i den kommende kinoen min, men jeg tror ikke det finnes bra nok duker innenfor rimelighetens grenser når det gjelder pris og uansett da blir det jo et kompromiss. I tillegg tar det jo endel av lengden på rommet, så jeg har nok bestemt meg for å kjøre vanlig duk med høyttalerne foran duken og med presence høyttalere for å skape illusjonen at lyden kommer fra duken...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at noe av utstyret fra gamlekinoen er lagt ut på AVTorget. Noen tanker om hva som kommer inn i stedet for hvis du får solgt for en anstendig pris?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg ser at noe av utstyret fra gamlekinoen er lagt ut på AVTorget. Noen tanker om hva som kommer inn i stedet for hvis du får solgt for en anstendig pris?
    Jeg har vel noen tanker, men ingenting er bestemt. Den som lever får se

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg såvidt lekt meg litt med Sketchup, noe som resulterte i en veldig enkel (foreløpig) skisse.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der, ja. Nå har du begynt å få teken på Sketchup også. Ikke verst, det. Det er et utrolig greit verktøy til slikt som dette.

Ellers ser det jo bra ut, misunner deg lengden på rommet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lekt meg litt til med Sketchup, og jeg ser at jeg muligens får et problem med venstre- og høyre bakhøyttaler, som kommer lovlig langt frem i rommet. Hva tenker folk om det?

Jeg skal forøvrig ha to rader med sitteplasser....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut Ak. Vinduer er jo no drit mht akustikken da (og det bakerste er jo også mitt i "refleksjonsområdet), men litt tykke gardiner myker vel opp skulle en tro.

Har du tenkt noe på akustikkbehandlingen for øvrig da? Du bør absolutt vurdere å benytte godt med diffusorer og absorbenter i dette rommet, gjerne absorbenter til å ta førsterefleksjonen, og diffusorer for å gi "bredde" i lydbildet bak i rommet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da har jeg fått lekt meg litt til med Sketchup, og jeg ser at jeg muligens får et problem med venstre- og høyre bakhøyttaler, som kommer lovlig langt frem i rommet. Hva tenker folk om det?

Jeg skal forøvrig ha to rader med sitteplasser....
    Synes det ser veldig bra ut det der. Synes ikke side høyttalerne er så veldig langt fram, du vil få dem litt bak første raden og det er helt fint.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ser veldig bra ut Ak. Vinduer er jo no drit mht akustikken da (og det bakerste er jo også mitt i "refleksjonsområdet), men litt tykke gardiner myker vel opp skulle en tro.
    Jeg skal ha motoriserte blendegardiner, så jeg tror ikke det skal bli så veldig vanskelig mtp lydrefleksjoner fra vinduene. Hva tenker dere andre om dette?

Har du tenkt noe på akustikkbehandlingen for øvrig da? Du bør absolutt vurdere å benytte godt med diffusorer og absorbenter i dette rommet, gjerne absorbenter til å ta førsterefleksjonen, og diffusorer for å gi "bredde" i lydbildet bak i rommet.
    Jeg har egentlig ikke kommet så langt enda, men jeg ser jo for meg at jeg må gjøre noe i forhold til akustikken. Det eneste kriteriet i så måte er at det ikke går alt for mye ut over utseendet.

Hvilke tiltak er vanlige å gjøre? Kan jeg gjøre noe i forhold til å plassere dempeplater/dempemateriale bak den falske frontveggen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Synes det ser veldig bra ut det der. Synes ikke side høyttalerne er så veldig langt fram, du vil få dem litt bak første raden og det er helt fint.
    Jeg ser for meg at stolene på fremste rad kommer relativt nerme kanten på opphøyningen bakerst. Det betyr at høyttalerne da kommer omtrent på linje, eller i verste fall en tanke fremfor hodene til de som sitter på første rad¨. Dersom dette er akseptabelt så er det ikke noe stort problem. Alternativet er å fjerne vinduet, men det har jeg i grunnen ikke så veldig lyst til...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyller du hjørnene med Rockwool vil det ha en effekt på bassen, gitt at den falske frontveggen er lydtransparent (les; luft går gjennom).

Det er lite å hente å dempe førsterefleksjoner bak høyttalerne. Mer effektivt mellom deg og høyttalerne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Bak den falske frontveggen bør du enten kjøre en baffelvegg, dvs. at kun høyttalernes frontdel vises, resten dekkes av dempeplater (ala kino), ev. totaldempe både vegger og tak med kraftige dempeplater fra f.eks. Rockwool. Dette vil jo alene selvsagt gjøre en hel del, men du har jo fremdeles masse lydbølger som spres i rommet for øvrig, og disse bør du absolutt gjøre noe med.

Diffusjon øker romfølelsen mens absorbsjon demper "klangen". En kombinasjon av dette er derfor det mest optimale, bruker du kun absorbsjon kan du lett fjerne for mye av refleksjonen og dermed få en "studio" / "inneklemt" opplevelse.

I tillegg bør du vurdere bassfeller i alle vegg / takhjørner, dette for å unngå "boomy" bassgjengivelse...

Når det gjelder utseende finnes det nå masse flotte akustikkprodukter å få tak i, ev. kan en jo lage noe selv ala BEF sine flotte diffusjonsplater. Absorbsjonsplater kan en også enkelt lage flotte ved å kle Rockwool med enten molton eller stoff... Husk også at de fleste ferdigproduserte diffusjonsplater kan males. Du kan også gjøre mye med lyssettingen, enten ved å dirigere spotter mot lydplatene, ev. kjøre "lysbånd" rundt / bak platene.

Husk også at absorbsjonsplater får vesentlig høyere effekt om du bygger de litt ut fra veggen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg er for øvrig enig med Tiger at området bak høyttalerne normalt ikke er det som gir mest effekt av å behandle akustisk, men ettersom den akustiske duken ikke slipper gjennom alt av lyd (selv om mesteparten slipper gjennom), er det viktig å dempe det som eventuelt måtte reflekteres i retur. Mulig jeg legger litt for mye i det, i kinosammenheng er jo dette vurdert som svært viktig, men der bruker de jo perforerte lerreter som blokkerer masse lyd, mens en i hjemmekino jo bruker langt mer effektive vevede lydtransparente løsninger. Ettersom dette området (altså bak den falske veggen) uansett ikke er synlig skader det jo i alle tilfelle ikke å behandle det litt ekstra, Rockwool er jo veldig billig uansett!

I tillegg får du selvsagt noe i retur fra bakvegg som du da effektivt demper ved å behandle området bak høyttalerne, men det spørs om det uansett ikke er et veldig relevant issue... Antar uansett at både stoler og tilskuere vil funke som gode absorbenter i så måte...

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denpet hele frontveggen med 50mm rockwool. Hjørnene er dempet på skrått, med dybde på 45cm, på det dypeste.

Slik ser det ut uten lerret.

edit: Jeg er usikker på effekten av den veggen, men lydbildet er veldig ryddig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info, Lygren. Dette med akustikk later jo til å være relativt avanserte greier, men noe må det vel være mulig å få til uten at rommet blir estetisk stygt også?

...jeg er for øvrig enig med Tiger at området bak høyttalerne normalt ikke er det som gir mest effekt av å behandle akustisk, men ettersom den akustiske duken ikke slipper gjennom alt av lyd (selv om mesteparten slipper gjennom), er det viktig å dempe det som eventuelt måtte reflekteres i retur. Mulig jeg legger litt for mye i det, i kinosammenheng er jo dette vurdert som svært viktig, men der bruker de jo perforerte lerreter som blokkerer masse lyd, mens en i hjemmekino jo bruker langt mer effektive vevede lydtransparente løsninger. Ettersom dette området (altså bak den falske veggen) uansett ikke er synlig skader det jo i alle tilfelle ikke å behandle det litt ekstra, Rockwool er jo veldig billig uansett!

I tillegg får du selvsagt noe i retur fra bakvegg som du da effektivt demper ved å behandle området bak høyttalerne, men det spørs om det uansett ikke er et veldig relevant issue... Antar uansett at både stoler og tilskuere vil funke som gode absorbenter i så måte...

Bak den falske frontveggen bør du enten kjøre en baffelvegg, dvs. at kun høyttalernes frontdel vises, resten dekkes av dempeplater (ala kino), ev. totaldempe både vegger og tak med kraftige dempeplater fra f.eks. Rockwool. Dette vil jo alene selvsagt gjøre en hel del, men du har jo fremdeles masse lydbølger som spres i rommet for øvrig, og disse bør du absolutt gjøre noe med.

Diffusjon øker romfølelsen mens absorbsjon demper "klangen". En kombinasjon av dette er derfor det mest optimale, bruker du kun absorbsjon kan du lett fjerne for mye av refleksjonen og dermed få en "studio" / "inneklemt" opplevelse.

I tillegg bør du vurdere bassfeller i alle vegg / takhjørner, dette for å unngå "boomy" bassgjengivelse...

Når det gjelder utseende finnes det nå masse flotte akustikkprodukter å få tak i, ev. kan en jo lage noe selv ala BEF sine flotte diffusjonsplater. Absorbsjonsplater kan en også enkelt lage flotte ved å kle Rockwool med enten molton eller stoff... Husk også at de fleste ferdigproduserte diffusjonsplater kan males. Du kan også gjøre mye med lyssettingen, enten ved å dirigere spotter mot lydplatene, ev. kjøre "lysbånd" rundt / bak platene.

Husk også at absorbsjonsplater får vesentlig høyere effekt om du bygger de litt ut fra veggen...

Side 5 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •