AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 737
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    RX-8 er bra det, bare litt upraktisk.
    Men de kan lage biler i Bayern, det er helt sikkeret.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg ennå husker det: Den utvendige ventilasjonsviften som RuneW brukte kan du se bildemontasje av i denne posten: Link

Type Maico og RuneW handlet den visstnok hos Fresh.no

Fra RuneW's tråd:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Mens jeg ennå husker det: Den utvendige ventilasjonsviften som RuneW brukte kan du se bildemontasje av i denne posten: Link

Type Maico og RuneW handlet den visstnok hos Fresh.no

Fra RuneW's tråd:
    Takker for info. Det blir nok fort en slik på meg også

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjekket litt mer, og det ser ut til å kunne bli en slik vifte: http://catalogue.systemair.com/item/...ab=20&source=i
    Prisen er grei, og jeg har kontakter som kan hjelpe meg med å sette sammen en løsning.

Når det gjelder teppe så klarer jeg ikke å bestemme meg... Ikke at det haster så veldig, men jeg likker å ha "ting på plass"

Først så hadde jeg bestemt meg for dette: Fletco boligtæpper Contura 442390, men siden det ikke var sort/hvitt, men sort/beige, utgår det dessverre.

Jeg har funnet to alternativer:
    Pepito - Fletco boligtæpper Pepito 408390
    Sisalike - Fletco boligtæpper Sisalike 406390

Dessverre er jeg er usikker på begge to. Sisalike blir i praksis helt sort siden de grå detaljene er så små (har testet), mens Pepito nesten har for mye igjen....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har aldri vært så nerme som nå :-D

Jeg funderer litt på om jeg skal gå for en løsning med falsk frontvegg, hvor høyttalerne er skjult bak en lydtransparent duk. Med tanke på at rommet er ca 5.7m så burde dette kunne gå greit. Hvilke fordeler og ulemper vil det være med en slik løsning? Jeg kjenner selvfølgelig til utfordringene på "bildesiden og lydsiden", men hva annet er det å tenke på?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder....

Her er noen bilder av de to rommene som skal bli vårt kommende kinorom. Den største utfordringen slik jeg ser det, er å få plass til en ventilasjonskana/spot-kanal mellom vindu og tak. Jeg mener å huske at det er ca 24,5cm mellom taket og øvre kant av listen.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustisk lerret og utfordringer.

Det ble mange utfordringer med den lerretsveggen.

Plassering i fra veggen. Det må jo være stor nok plass til å ha flere alternativer til høyttalerplassering.

Veggen må ha en enkel løsning for å komme til på baksiden.

Den må være solid nok, til både å holde lerretet, og
    det den skal kles med.

Du må ha nok avstand mellom duken og høyttalerelementer, slik at det ikke blir vibrasjoner i duken.

Helt sikkert mye mer, skal gi lyd fra meg, når jeg kommer på noe mer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Posestivt :
    - Stort 16:9 lerret som kan maskeres ned til 2,35:1. Utnytte hele bredden av rommet til bilde.
    - Lyden kommer fra "bilde", ikke over eller under.
    - Mindre synlige komponenter/høyttalere i rommet.
    - Fleksibelt i forhold til plassering av høyttalere og sub i front.
    - Stor kino følelse i rommet.

Negativt :
    - Noe forringet av lyd og bilde kvalitet
    - Noe mere jobb å lage
    - Det tar noe av størrelsen til rommet.

Jeg vet det største dilemaet ditt er om bilde blir godt nok, overlever du den tror jeg nok lydtransparent lerret vil gi deg mest.
    Når det gjelder problem med lys og ventilasjon kassen du nevnte er det et meget enkelt problem og løse!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på de samme tingene som deg, og alt høres egentlig fornuftig ut. Jeg så kanskje for meg å ha lage noen rammer trukket i høyttalerstoff, som er enkle å ta ned for tilgang til høyttalere ol.

Det jeg er mest skeptisk til er hvor dypt det må være fra original vegg til "ny" vegg?

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster

Plassering i fra veggen. Det må jo være stor nok plass til å ha flere alternativer til høyttalerplassering.

det den skal kles med.

Du må ha nok avstand mellom duken og høyttalerelementer, slik at det ikke blir vibrasjoner i duken.

Helt sikkert mye mer, skal gi lyd fra meg, når jeg kommer på noe mer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for input, BEF. Du må gjerne utdype litt rundt dette med lys/ventilasjonskassen også

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Posestivt :
    - Stort 16:9 lerret som kan maskeres ned til 2,35:1. Utnytte hele bredden av rommet til bilde.
    - Lyden kommer fra "bilde", ikke over eller under.
    - Mindre synlige komponenter/høyttalere i rommet.
    - Fleksibelt i forhold til plassering av høyttalere og sub i front.
    - Stor kino følelse i rommet.

Negativt :
    - Noe forringet av lyd og bilde kvalitet
    - Noe mere jobb å lage
    - Det tar noe av størrelsen til rommet.

Jeg vet det største dilemaet ditt er om bilde blir godt nok, overlever du den tror jeg nok lydtransparent lerret vil gi deg mest.
    Når det gjelder problem med lys og ventilasjon kassen du nevnte er det et meget enkelt problem og løse!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...den enkleste løsningen for "aksess" er jo å sette opp scenegardiner, der du bare har det åpent bak og dermed både får enkel aksess og skjult løsning uten å måtte ty til dører osv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...når det gjelder bildekvaliteten blir de akustiske dukmaterialene stadig bedre, og er etter mitt syn allerede verdt kompromiet. Det er nok imidlertid som BEF sier her du må foreta deg din "strengeste" vurdering...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det den skal kles med.
    Det er ikke nødvendig å gjøre det slik. Jeg har gjort det omvendt: først monterte jeg lerret på to stendere som sitter fast i både gulv og tak. Så bygde jeg 4 deler (kledd med scenemolton) som passer fint rundt det. Gjort riktig så trenger man ikke å skru de delene sammen, de holder og demper hverandre.

Har du ikke noe mulighet til å få tilgang via et annet rom så er du nødt til å finne en løsning som lar deg åpne hele "veggen" rask og effektivt. Du ønsker ikke å skru av masse deler før du får tilgang til høyttalerne. En dør må du ha men det blir ikke nok.

Spiller du høyt nok så er dette umulig å unngå. Problemet blir ikke LCR høyttalerne men subene som flytter mye luft og få lerret til å bevege seg.
    Det hjelper å bruke front-firing suber (og ikke sylinder).

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta en titt i tråden min, ak. Der er det litt bilder fra byggingen av veggen hos meg.

Den er bygget av eammer i MDF og høyttalerstoff fra biltema.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror allerede det kan være verdt det jeg også, men de dukene som er gode nok per i dag er så fryktelig dyre. Vi får håpe det kommer flere alternativer etter hvert.

Gardiner vil nok ikke være en del av nybygget mitt, men jeg skal tenke litt på det, for det er jo klart at det er den helt klart enkleste løsningen.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...når det gjelder bildekvaliteten blir de akustiske dukmaterialene stadig bedre, og er etter mitt syn allerede verdt kompromiet. Det er nok imidlertid som BEF sier her du må foreta deg din "strengeste" vurdering...
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...den enkleste løsningen for "aksess" er jo å sette opp scenegardiner, der du bare har det åpent bak og dermed både får enkel aksess og skjult løsning uten å måtte ty til dører osv.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fire delene du lagde, bestod da av to rammer med samme bredde som lerretet, og to rammer fra gulv til tak som hadde samme bredde som avstanden mellom lerret og sidevegger?

Hvor mye avstand har du fra lerretsveggen til den originale veggen?

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det er ikke nødvendig å gjøre det slik. Jeg har gjort det omvendt: først monterte jeg lerret på to stendere som sitter fast i både gulv og tak. Så bygde jeg 4 deler (kledd med scenemolton) som passer fint rundt det. Gjort riktig så trenger man ikke å skru de delene sammen, de holder og demper hverandre.

Har du ikke noe mulighet til å få tilgang via et annet rom så er du nødt til å finne en løsning som lar deg åpne hele "veggen" rask og effektivt. Du ønsker ikke å skru av masse deler før du får tilgang til høyttalerne. En dør må du ha men det blir ikke nok.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips, ddet skal jeg gjøre.

Du får ta en titt i tråden min, ak. Der er det litt bilder fra byggingen av veggen hos meg.

Den er bygget av eammer i MDF og høyttalerstoff fra biltema.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    De fire delene du lagde, bestod da av to rammer med samme bredde som lerretet, og to rammer fra gulv til tak som hadde samme bredde som avstanden mellom lerret og sidevegger?
    Ja, det stemmer. En av de sidene er laget som en dør som åpner seg mot sideveggen.

Det blir mer en rammer for de delene over/under lerret fordi du må lage dem slik at de står selv. Meget enkelt å sette sammen og å kle med scenemolton

Mulig at jeg har noen bilder hjemme. Vil du at jeg prøver å finne dem for å vise deg hvordan jeg har gjort det?

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvor mye avstand har du fra lerretsveggen til den originale veggen?
    Rommet mitt er ikke veldig langt (4.5m) så jeg har prøvd å begrenset avstanden. Hvis jeg husker riktig så har jeg rundt 60-70cm. Men akustikk platene redusere den men litt over 5cm. Det blir trangt å stå der og jobbe...

Hadde jeg hatt nok plass så hadde gått for noe rundt 1m.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ja, det stemmer. En av de sidene er laget som en dør som åpner seg mot sideveggen.

Det blir mer en rammer for de delene over/under lerret fordi du må lage dem slik at de står selv. Meget enkelt å sette sammen og å kle med scenemolton

Mulig at jeg har noen bilder hjemme. Vil du at jeg prøver å finne dem for å vise deg hvordan jeg har gjort det?
    Ja, veldig gjerne. Jeg prøver å få dannet meg et bilde av hvordan dette kan gjøres, og om jeg skal gå for en slik løsning eller ikke (lydtransparent lerret)

Rommet mitt er ikke veldig langt (4.5m) så jeg har prøvd å begrenset avstanden. Hvis jeg husker riktig så har jeg rundt 60-70cm. Men akustikk platene redusere den men litt over 5cm. Det blir trangt å stå der og jobbe...

Hadde jeg hatt nok plass så hadde gått for noe rundt 1m.[/QUOTE]

Dersom man klarer seg med 70-80cm så er det ikke så ille. Jeg skal ha to sitterader, og det må være grei plass til de.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er noe fremgang hos deg også, om ikke fysisk så i alle fall planleggingsmessig. Du får gi et hint når jeg skal laste opp automobilen med kappsag, talmeter, drill og vater! ;-) Tar kjapt noen dugnadstimer for å få deg igang fysisk også! ;-)

Side 4 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •