AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 37 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for tips!

Det blir vanskelig å lage en provisorisk boks, tror jeg. Kassene, slik de er nå, har en flens hvor høyttalerne festes. http://midgardaudio.no/Annonser/ms/2...152-header.jpg

Det blir dermed vanskelig å tre inn en kasse som er stor nok. 12mm blir nok også i meste laget, dessverre.
    Den flensen er jo litt i veien ja. Men hullet i veggen din, som eksisterende kasse m/flens passer inn i..kan ikke hullet utvides i 12mm (eller så mye du ønsker) i alle retninger. På den måten vil du fortsatt ha samme areal på hullet i veggen, men du har bokset inn boksen. Var det begripelig? Hvor dyp er den eksisterende boksen, eller spurt på en anen måte, hvor mye har du å gå på i dybden før du møter tilstøtende vegg?
    Hvit kant er 2 lag gips tredd inn som en kasse. Det betyr at hullet må utvides med 24mm alle veier. Enkel jobb med en multisag, såfremt du ikke har en haug stendere og rør i veien.
    -kasse-png

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med "trekk rundt lerretet"? Dersom du tenker på at det stadig er åpent der, så skal det bygges rammer som skal trekkes med høyttalerstoff som skal dekke til områdene rundt lerretet.
    Nettopp hva jeg mente. Jeg skal gjøre det samme og fint å se hvordan andre gjør dette.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Legg ett lag med blyplater eller asfalt plater. Mye masse og bygger lite. Bruk masse tec7 el for å lime med (tec 7 er det eneste som limer bly som jeg vet om).

kjell
    Bly..? Er det fortsatt noe som blir brukt til "noen ting" ?
    Asfaltplater er for porøse, og har for lite masse. De veier halvparten av tilsvarende MDF. Takker for tipset, dog.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Den flensen er jo litt i veien ja. Men hullet i veggen din, som eksisterende kasse m/flens passer inn i..kan ikke hullet utvides i 12mm (eller så mye du ønsker) i alle retninger. På den måten vil du fortsatt ha samme areal på hullet i veggen, men du har bokset inn boksen. Var det begripelig? Hvor dyp er den eksisterende boksen, eller spurt på en anen måte, hvor mye har du å gå på i dybden før du møter tilstøtende vegg?
    Hvit kant er 2 lag gips tredd inn som en kasse. Det betyr at hullet må utvides med 24mm alle veier. Enkel jobb med en multisag, såfremt du ikke har en haug stendere og rør i veien.
    -kasse-png
    Det er dessverre ikke mulig å gjøre det slik du beskriver. Jeg skulle ønske at jeg gjorde dette annerledes da jeg bygde kassene, men det er det lite å gjøre med nå. Jeg valgte å bygge de i ett lag gips for å spare plass i dybden, siden jeg har hatt fokus på å stjele så lite som mulig av rommets bredde.

http://avforum.no/forum/attachments/...en-bakvegg.jpg

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bly..? Er det fortsatt noe som blir brukt til "noen ting" ?
    Asfaltplater er for porøse, og har for lite masse. De veier halvparten av tilsvarende MDF. Takker for tipset, dog.
    Asfaltplater som brukes til lydisolering og ikke byggplater. Alternativt stikk innom en sjappe som kan lage en akryl kasse til deg.
    En får bly med belegg utenpå så det ikke er så giftig for slike formål.
    Er masse alternativer. Aldri sett en lydkasse i mdf, til det er det ikke dødt nok.

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asfaltplater som brukes til lydisolering og ikke byggplater. Alternativt stikk innom en sjappe som kan lage en akryl kasse til deg.
    En får bly med belegg utenpå så det ikke er så giftig for slike formål.
    Er masse alternativer. Aldri sett en lydkasse i mdf, til det er det ikke dødt nok.

K
    Takker for tips!

Når det gjelder MDF, så blir jo dette brukt til konstruksjon av høyttalere, så da tenker jeg at det er et egnet materiale, men jeg kan ikke så veldig mye om akkurat det....

Hvem selger asfaltplater til denne typen formål?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smeltefolie, bitumen 4 stk. - Biltema

Kan dette vært et produkt som kan brukes?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smeltefolie, bitumen 4 stk. - Biltema

Kan dette vært et produkt som kan brukes?
    Disse er relativt tunge, og kan nok brukes. Koster jo ikke allverden å prøve heller.
    Når det er sagt, så tror jeg dessverre at du skal få store problemer med å få gjort særlig mye med dette problemet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Disse er relativt tunge, og kan nok brukes. Koster jo ikke allverden å prøve heller.
    Når det er sagt, så tror jeg dessverre at du skal få store problemer med å få gjort særlig mye med dette problemet.
    Skal si, lenge siden du har vært her inne

Når det gjelder "problemet", så vil jeg tro at mer masse vil være gunstig. Det er klart at et lag til med 12mm gips, ville vært best. Jeg har sett på 5-6mm MDF også, men det er mulig at det ikke vil ha mer effekt, heller.

Dette er nok den største ulempen med in-wall. Høyttalerne spiller vel omtrent like mye både fremover og bakover.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt litt, og kommet frem til at jeg har mellom 10 og 12mm å gå på, fra magnetene på høyttalerne og bakveggen i kassen. Jeg ser derfor for meg å montere to lag med 3mm Bitumen, totalt 6mm, i hver kasse. Jeg dekker selvsagt da hele kassene innvendig.

Ellers så ble jeg obs på at jeg ikke har tettet k-røret som kommer inn til boksene. Det vil si at lyden enkelt vandrer ut fra kassene. Forhåpentligvis så hjelper det litt å tette rørene i endene med litt akryl

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si, lenge siden du har vært her inne
    Svinger innom en gang i blant, vet du. :-)

Ja, mer masse kan potensielt hjelpe, men som nevnt tror jeg du skal slite med å få gjort veldig mye med dette.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil hjelpe garantert såfremt du lager det skikkelig tett.

Kjell

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil hjelpe garantert såfremt du lager det skikkelig tett.

Kjell
    Det blir naturligvis helt tett

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette har skjedd, og jeg trodde MDF var såpass dødt at det ikke var muligheter for slikt?

Uansett, jeg mistenker at det er ventilasjonen som er skyld i det som skjedde, siden det ikke har vært ventilasjon i rommet før for ca et par mnd. siden. Etter dette så er det generelt tørrere luft i rommet, samt relativt stabil temperatur på ca 20-21 grader. Før ventilasjonen ble startet, har rommet variert voldsomt i temperatur, og temperaturen har nok svingt ganske proposjonalt med temperaturen innvendig i rommet, selv om variasjonene inne naturligvis vil være mindre.

Når det er sagt, så er ikke dette på noen måte noen krise, og det har bare skjedd en plass (så langt), og så lenge gipslaget bak ikke er sprukket opp, noe som jeg håper er lite sannsynlig, så er det OK.
    Nå er det ca 2mnd siden jeg "fikset" vinduskarmene, tydeligvis ikke til noen nytte...

-2mnd-etter-sparkling-jpg

Hva er det som skjer? Jeg kjenner jeg blir forbannet på hele greiene, og har mest lyst til å rive alt og bygge alt i materiale som ikke er et fnugg organiske...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke så lett å forstå dette bildet. Er det overgang mellom platekledning, lister og karmforing det er snakk om?

En ting til: husker ikke helt om dine veggplater var umalte MDF? I så fall, problemet med å male disse i ettertid er at man ikke får malt hele falsen. Kryper platene, så vil den umalte delen av fjæra komme frem. Egentlig rart at dette ikke blir problem hos flere, når man tenker på hvor mye bevegelse som kan oppstå mellom skjøtene når fukt og tørke får herje med dem.
    På malte ferdigmalte plater er ikke dette noe problem, da hele not og fjær er malt...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det var ikke så lett å forstå dette bildet. Er det overgang mellom platekledning, lister og karmforing det er snakk om?
    Bildet viser veggplate til venstre, kanten på karmen (hvor problemet er) i midten, og vindusflaten, som for øyeblikket er dekket til med blendegardin, til høyre.

Det er selve karmen det er snakk om. Siden det kun er 2mnd siden de var perfekte (igjen), ser en nå at sparkelen kommer ut igjen (tre plasser på bildet).

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig, ser det jo nå. Det er bare meg det er noe galt med...

Kjenner til det problemet tidlegere fra egne prosjekter. Jeg kan risikere å havne der nå, jeg også, med trappenesene i kinoen. De er skrudd på samme måte. Hos meg er skruene relativt dypt senket ned i MDFen. jeg brukte tokomponentfibersparkel først, og finsparklet etterpå med den litt hardere vindussparkelen. I tillegg hadde jeg trappenesene påskrudd ca 1mnd i oppvarmet kino først, før sparkling. Og nå ber jeg til Gud hver kveld om at sparkelen holder...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Kjenner til det problemet tidlegere fra egne prosjekter. Jeg kan risikere å havne der nå, jeg også, med trappenesene i kinoen. De er skrudd på samme måte. Hos meg er skruene relativt dypt senket ned i MDFen. jeg brukte tokomponentfibersparkel først, og finsparklet etterpå med den litt hardere vindussparkelen. I tillegg hadde jeg trappenesene påskrudd ca 1mnd i oppvarmet kino først, før sparkling. Og nå ber jeg til Gud hver kveld om at sparkelen holder...
    Jeg har også "tørket" alt, men det har tydeligvis ikke betydd noen ting.. Etter at ventilasjonen kom opp, har "levingen" akselerert 300%. Jeg har bare brukt normal sparkel dog, så vi får håpe for din del, at det er den store forskjellen

Newcomer tobkas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du tenkt å gjøre med vinduet? ser ut som det kommer i førsterefleksjon av lyden eller tar jeg feil?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke gjort noe med vinduet, utover blendegardinene som er installert. De demper naturligvis kun høyere frekvenser, men det funker bra som det er .

Side 35 av 37 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •