AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 37 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 737
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Prisene er på linje med andre "high-end" stoler sånn omtrentlig. Utover det så er det neppe noen produkter i denne prisklassen som kan forsvare prisen, men man får likevel vesentlig høyere kvalitet enn produkter som er mye rimeligere.

Jeg hadde ikke testet stolene jeg kjøpte før jeg bestilte, men jeg sjekket grundig opp på nettet før jeg kjøpte, og generell konsensus var at dette var de grommeste stolene man kunne få tak i, kvalitetsmessig og komfortmessig. Stolene i seg selv er konstruert i kraftig stål, og det er ikke benyttet tre det hele tatt. Både skum og skinn er også veldig påkostet, og selv om jeg har brukt den første treseteren jeg kjøpte i snart 5 år, viser den knapt tegn til bruk.

Stolene er også ergonomisk testet, samt har god støtte i korsryggen, som jeg trenger. Motorene og tilhørende mekanikk er mye stillere og mer presist enn på rimelige stoler. Garantien er "for life" så lenge stolene blir brukt normalt, dvs. at de ikke blir mishandlet over tid.
    Dett høres veldig bra ut!

Jeg har selv en treseter recliner fra FNKY, type "American". Disse er rimlige, men allikevel solid bygget og med god komfort. Men med, i følge meg, ett stort ankepunkt. Stolryggen mangler god nakkestøtte når man legger ryggen bakover. På det punktet var Stressless stolene jeg hadde tidligere mye bedre. Så jeg har blitt veldig opptatt av å finne en kinosofa som har god sittekomfort og god nakkestøtte også når man legger seg bakover.

Hvordan er det med nakkestøtta på disse du har? Har de noen type mekanikk i nakkestøtta alá Stressless hvor nakkestøtta kommer "fram" når en legger ned stolryggen?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvordan er det med nakkestøtta på disse du har? Har de noen type mekanikk i nakkestøtta alá Stressless hvor nakkestøtta kommer "fram" når en legger ned stolryggen?
    Det er regulerbar nakkestøtte, men justeringen gjøres manuelt. Det vil si at man tar to hender på nakkestøtten, og dytter den frem eller tilbake.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF veggplater som lever

I dag, da jeg hørte på musikk i kinoen, hørte jeg plutselig en knirkelyd, hvor det i ettertid viser seg at to MDF veggplater har glippet fra hverandre. Det er ikke snakk om mer enn maks 1mm, men jeg ble likevel overrasket. Platene er ikke skrudd fast, men er festet med stifter, men de er naturligvis limt i skjøtene. Det er også GG mellom gipslag og MDF plater.

Noen andre som har opplevde dette? Temperaturen er jevn i rommet hele tiden.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hjemme-kinosammenheng - nei - i hyttesammenheng - ja.

Kjøpte en fritidsbolig noen år tilbake. Der var MDF veggplatene stiftet og de levde flere mm avhengig av årsiden. Regner med at det var stenderverket bak som egentlig levde. På vinteren var det røffly 1 mm sprekker på enkelte skjøter og tette om sommeren.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF kan svelle noe alvorlig om det blir utsatt for fukt. På hytter som står delvis uten varme vil dette sikkert merkes godt. Da vil fuktige og tørre perioder gjøre at platene vil "vandre" en god del.

Men i en kino med jevn temperatur skal ikke dette skje. Det kan være at platene har hatt litt høy egenfuktighet da de ble satt opp, og først nå har tørket skikkelig opp. Opptørkingen kan ta lang tid, spesielt hvis platene er limt, og har plast på baksidene. Det er derfor lurt å lagre platene inne en tid før de settes opp, slik at man unngår at de kryper etterpå. Det gjelder også både parkett og lister, som også bør være helt tørre før oppsetting, slik at man unngår skjemmende sprekker etter en tid.

En annen ting er at rommet, eller huset kan ha "satt" seg litt etter bygging. Da kan man oppleve å få mindre eller større sprekker. Spesielt hjørner er da utsatt, da man ofte har stor belastning her.

Generelt sett er det ellers alltid fare for oppsprekking på vinteren. Da er luftfuktigheten mye lavere enn i sommerhalvåret. I tillegg fyrer man mer, og det tørker også opp treverket slik at det kryper.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette har skjedd, og jeg trodde MDF var såpass dødt at det ikke var muligheter for slikt?

Uansett, jeg mistenker at det er ventilasjonen som er skyld i det som skjedde, siden det ikke har vært ventilasjon i rommet før for ca et par mnd. siden. Etter dette så er det generelt tørrere luft i rommet, samt relativt stabil temperatur på ca 20-21 grader. Før ventilasjonen ble startet, har rommet variert voldsomt i temperatur, og temperaturen har nok svingt ganske proposjonalt med temperaturen innvendig i rommet, selv om variasjonene inne naturligvis vil være mindre.

Når det er sagt, så er ikke dette på noen måte noen krise, og det har bare skjedd en plass (så langt), og så lenge gipslaget bak ikke er sprukket opp, noe som jeg håper er lite sannsynlig, så er det OK.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pulserende lyd i viften

Da har jeg et spørsmål til noen som forhåpentligvis har mastergrad i motorkontroll...

Jeg har en Systemair vifte på ytterveggen utenfor kinoen. Denne styres av en elektronisk regulator (Triac). Problemet er at triac-styringen resulterer i overharmoniske frekvenser som igjen gjør at viften får en pulserende gange. Dette er svært hørbart, og det er noe jeg irriterer meg litt over nå jeg er i kinoen. På høyere turtall (over ca 35%), overdøves den pulserende støyen av luftstøyen. Under 35% så hører jeg pulseringen ganske godt i kinoen.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre, med unntak av å bytte regulatoren. Finnes det filter som kan hjelpe meg?

Link til vifte: http://www.systemair.com/KV-160-XL-C...n-nb-1214.aspx
    Link til regulator: http://www.systemair.com/PKE-25V-spe...-en-30172.aspx

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe trekk rundt lerretet ditt? I så fall hadde det vært fint om du la ut noen bilder :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Har du noe trekk rundt lerretet ditt? I så fall hadde det vært fint om du la ut noen bilder :-)
    Hva mener du med "trekk rundt lerretet"? Dersom du tenker på at det stadig er åpent der, så skal det bygges rammer som skal trekkes med høyttalerstoff som skal dekke til områdene rundt lerretet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det dessverre "levd" litt, flere plasser, (en til to skjøter på hver vegg). Det er ikke krise, heldigvis, men jeg skjønner ikke helt at alt har blitt så mye tørrere. Kanskje en kombinasjon av tørrere luft og jevnere temperatur, samt mye bass? :shock:

Jeg registrerer også at sparklede skruehull ol. har fått en "kul" på seg etter at ventilasjonen kom i drift. Kan det være treverket som presser sparkelen ut?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok vinteren som har skylden.
    Relativ fuktighet inne er mye lavere om vinteren enn sommeren, så tregulv og nyere paneler trekker seg sammen. En merker dette slik du har gjort, samt kanskje noe knirk i parketten som mange merker om vinteren.

Ganske normalt altså

Kjell

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, ikke så mye å gjøre med det, med andre ord...:cry:

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir denne knirken bedre når man har såkalte I-bjelker??

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Når du skriver "knirk", så tenker du på at treverket lever? I så tilfellet tror jeg ikke det er så mye man kan gjøre.... Alternativet er å kunne jevn temperatur og luftfuktighet i rommet til en hver tid, DA er det kanskje mulig

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk endelig koblet opp bakhøyttalerne mine her om dagen, og heldigvis fungerer de fint. De later også til å passe godt sammen med frontene lydmessig, selv om det ikke er horndiskant i de

Dog, jeg ble en tanke overrasket over hvor mye mer jeg hørte utenfor rommet når disse spilte. Jeg skjønner naturligvis at dette kommer av at kassene kun er konstruert av et enkelt lag gips, og ikke to, som de burde. Hadde jeg hatt bedre plass så hadde naturligvis 2 lag vært obligatorisk.

Spørsmålet er, at dersom jeg klarer å få plass til eks. 6mm- MDF eller gips + Green glue innvendig i kassene, vil det ha noen reel effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lager en provisorisk "tilleggskasse" som du kan tre inn, så kan du få testet. Ville da kjørt en stripe Tech7 på innsiden av den nye kassen slik at gipsen blir en boks du lett bare kan tre inn i den eksisterende, uten at du trenger å feste den. Fungerer det, er det bare å kline litt greenglue i eksisterende, og smette inn den nye.
    Jeg er "nesten" sikker på at du vil få en effekt av et lag til med gips. Har du mulighet til å øke til 12mm, eller blir det for trangt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hvis du lager en provisorisk "tilleggskasse" som du kan tre inn, så kan du få testet. Ville da kjørt en stripe Tech7 på innsiden av den nye kassen slik at gipsen blir en boks du lett bare kan tre inn i den eksisterende, uten at du trenger å feste den. Fungerer det, er det bare å kline litt greenglue i eksisterende, og smette inn den nye.
    Jeg er "nesten" sikker på at du vil få en effekt av et lag til med gips. Har du mulighet til å øke til 12mm, eller blir det for trangt?
    Takker for tips!

Det blir vanskelig å lage en provisorisk boks, tror jeg. Kassene, slik de er nå, har en flens hvor høyttalerne festes. http://midgardaudio.no/Annonser/ms/2...152-header.jpg

Det blir dermed vanskelig å tre inn en kasse som er stor nok. 12mm blir nok også i meste laget, dessverre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phylloscopus
    Hvis det er parkett du tenker på så er svaret nei. Det er parketten som trekker seg sammen og en får små gliper som skaper knirken. Alle legger depron eller en form for trinnlydsplater under parketten. Dette underlaget er litt mykt og gir parketten mulighet til å bevege seg. Hvilke bjelker en har brukt under der er mindre viktig når vi tenker på dette med uttørking om vinteren. Når det er sagt så er det flere grunner til golvknirk og så stivt undergulv som mulig er å foretrekke i de fleste tilfellene. Svikt i undergulvet gir garantert knirk eller svikt i parketten.

Kjell

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere tanker og/eller tips til lydisolering av høyttalerkassene? Vil det være best å legge til masse uten demping, eller vil demping (eks. GG) hjelpe, selv om det er et lag på hhv. 12,5 mm og 6mm?

Jeg heller vel kanskje mest mot første løsning, men er usikker på om det vil være best med 6mm gips eller 6mm MDF.

Tips mottas med takk

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Flere tanker og/eller tips til lydisolering av høyttalerkassene? Vil det være best å legge til masse uten demping, eller vil demping (eks. GG) hjelpe, selv om det er et lag på hhv. 12,5 mm og 6mm?

Jeg heller vel kanskje mest mot første løsning, men er usikker på om det vil være best med 6mm gips eller 6mm MDF.

Tips mottas med takk
    Legg ett lag med blyplater eller asfalt plater. Mye masse og bygger lite. Bruk masse tec7 el for å lime med (tec 7 er det eneste som limer bly som jeg vet om).

kjell

Side 34 av 37 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •