AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 37 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 737
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er ikke gjort annet enn å dempe frontveggen, så jeg er nok ganske heldig...
    Da er det noe jeg ikke forstår.

Hvordan handterer du første refleksjoner (på både side vegger og tak), ringing i rommet og stående bølger i bass området uten noe annen form for akustisk tiltak enn på front veggen?
    Har det blitt brukt kraftig med EQ for å få en flat kurve på lytteposisjon?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    a propos dette. Hvilken løsning blir det på lerret og pj :-D
    Det blir en VW95 i første omgang. Jeg kunne tenkt meg en VW1000, men lommeboka gråter allerede... :sad:

Lerretet er et 4K akustisk lerret fra Oz Theatre Screens - The Majestic Fixed Screen - Projector Screens - Projection Screens - Fixed Frame - Motorised Screens - Projector Mounts
    Dessverre er jeg veldig lite fornøyd med kvaliteten så langt, men en ramme som bøyer seg ved stramming (beste resultat er 6mm på midten) av duken, og en duk som har alt for synlig struktur. Jeg er i dialog med leverandøren, så får vi se hva som skjer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Hvordan handterer du første refleksjoner (på både side vegger og tak), ringing i rommet og stående bølger i bass området uten noe annen form for akustisk tiltak enn på front veggen?

Tja... som jeg har sagt så har jeg egentlig ikke så mye peiling på akustikk, men jeg vet at det har blitt benyttet en god del EQ.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det viktigste er vel at du er fornøyd, men hadde jo vært spennnende å sett en frekvenskurve før korrigering! Sjelden en ser en så snorrett sak som den du har lagt ut, spesielt i et rom nesten uten akustisk behandling.

Synd med lerretet, men lydtransparente løsninger er utfordrende. I tillegg føler jeg at amerikanerne kan være litt kjappe til å glofisere ymse løsninger, mulig det skyldes at de har større kinoen enn oss og dermed ikke legger like stor vekt på synlig struktur? Har det egentlig noe å si - i praksis - at ramma bøyer seg litt da for øvrig? Henger duken som følge av dette?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe det er brukt en god del EQ i bassen, noe som ofte er meget nødvendig/fordelaktig.

Når det gjelder førsterefleksjon er det jo litt forskjellige meninger om hva man foretrekker. Det er også viktig å tenke på at dette er høyttalere laget med fokus på powerrespons, og dynamikk.

Det er også noen "usikkerhetsmomenter" rundt kurven som ble vist. Såvidt jeg har forstått var dette en av mange målinger, slik at det er usikkert hvor i rommet den ble tatt. Den har også noe smoothing. Men jeg kjenner mannen som har justert inn dette relativt godt, og jeg tviler ikke under noen omstendighet at dette er noe av det beste man kan oppnå med respektive system i respektive rom. Noe jeg syntes målingen også underbygger.

Ikke meningen å svare for noen, men jeg velger å svare da jeg syntes det er en interessant diskusjon. Håper det er OK?

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For det første er det fint mulig å få til en jevn frekvensrespons uten tiltak. Tidsdomenet vil derimot ikke nødvendigvis se så bra ut, men frekvensresponsen viser jo ikke det.

For det andre er det flere måter å vise en måling på. Under er en måling av Gradient Revolution høyttalere. Den første viser 1/24 glatting og 5 dB i oppløsning. Den andre er nøyaktig samme måling, men med 1/6 glatting og 10 dB i oppløsning. Like målinger, men fremstilt på ulike måter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt noen bilder av kinoen slik den er i dag. Den er ikke ferdig, men det er ikke så veldig mye igjen.

Front av kinoen sett fra venstre side

-front-venstre-jpg

Front av kinoen sett fra høyre side

-front-yre-jpg

Bak i kinoen, sett fra venstre side

-bak-venstre-jpg

Bak i kinoen, sett fra senter

-bak-senter-jpg

Frontrekken

-fronth-yttalere-jpg

På bildene som viser bakre del av kinoen ser det ut som om det ikke er gitter på de to høyttalerne på bakveggen, men det er bare bildet som lyver. De har samme sorte gitter som sidehøyttalerne.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet er et 4K akustisk lerret
    Med 1.16 gain? Hvitt eller grått?

EDIT: du postet bilder mens jeg skrev innlegget - det ser hvitt ut for meg :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt noen bilder av kinoen slik den er i dag.
    Veldig bra! Er det molton i taket?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det viktigste er vel at du er fornøyd, men hadde jo vært spennnende å sett en frekvenskurve før korrigering! Sjelden en ser en så snorrett sak som den du har lagt ut, spesielt i et rom nesten uten akustisk behandling.
    Jeg vet ikke om det finnes, det sjekker jeg etter hvert.

Synd med lerretet, men lydtransparente løsninger er utfordrende. I tillegg føler jeg at amerikanerne kan være litt kjappe til å glofisere ymse løsninger, mulig det skyldes at de har større kinoen enn oss og dermed ikke legger like stor vekt på synlig struktur? Har det egentlig noe å si - i praksis - at ramma bøyer seg litt da for øvrig? Henger duken som følge av dette?
    Lerretet kommer faktisk fra Australia, ikke USA. Mulig de har de samme holdningene, dog
    Duken er stram og fin, så det er ikke noe problem. Grunnen til at rammen bøyer seg er fordi duken er såpasss tykk at den ikke har noen stretch i det hele tatt. Da er det dessverre slik at rammen må gi etter..... Hvor mye det betyr kan sikkert diskuteres, men men når man betaler 15-20 lapper for et lerret, bør det være bedre.

Strukturen i duken er så synlig at det absolutt har mye å si. Jeg har lagt ved en sammenligning jeg gjorde, mot Seymour Centerstage XD 4K (jeg hadde en sample liggende)

-ozts-4k-material-vs-seymour-xd-4k-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Med 1.16 gain? Hvitt eller grått?

EDIT: du postet bilder mens jeg skrev innlegget - det ser hvitt ut for meg :-)
    Produsenten sier 1.16, men normalt sett så stemmer ikke disse tallene så veldig godt.... Duken er hvit.

Edit: Molton i taket, ja

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ut som en morsom kino.

Geir Arne

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, temmelig drøy den strukturen der ja, en skal ikke alltid stole på 4K-betegnelsene... For øvrig bruker begge disse to dukene et fast vev som gjør de begge mer utsatt for moire. Seymour-duken kan eksempelvis fungere veldig bra på 2K, mens du på 4K vil få interferens mot pikslene og dermed moire.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er også noen "usikkerhetsmomenter" rundt kurven som ble vist. Såvidt jeg har forstått var dette en av mange målinger, slik at det er usikkert hvor i rommet den ble tatt.
    Jeg mener at kurven representerer summering av alle høyttalerne, målt i lytteposisjon.

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ikke meningen å svare for noen, men jeg velger å svare da jeg syntes det er en interessant diskusjon. Håper det er OK?
    Geir Arne
    Det går bra

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at kurven representerer summering av alle høyttalerne, målt i lytteposisjon.
    Ok. Da er den jo høyst relevant.

Geir Arne

Newcomer Midgard Audio sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ingen behandling av førsterefleksjonene, de er fullstendig intakte og bidrar i lydbildet. Jeg anbefaler deg å lese WP-ene til de gutta som utviklet Beolab 5 i sin tid. De har et litt annet syn på førsterefleksjoner enn mange akustikknoviser. Horntypen som er valgt har langt mindre spredning enn "linsa" de brukte, men i og med at den har særlig jevn powerrespons gjør dette systemet litt av det samme.

Hva gjelder stående bølger vil alle stående bølger som trigges av oppsettet før eller senere komme tilbake dit høyttalerne står, det er tross alt en forutsetning for at det skal være en stående bølge som høyttaleren trigger. Rundt høyttalerne er det 300mm demping, og det bidrar svært effektivt til lydbildet og i og med at dempingen er så tykk bidrar det over et bredt frekvensområde. I og med at endeveggen er en arealmessig såpass begrenset del av rommet høres heller ikke rommet spesielt dempet ut.

hadde jo vært spennnende å sett en frekvenskurve før korrigering!
    Det eksisterer i prinsippet ikke noe slikt som "ukorrigert" på disse høyttalerne. Den samme EQ-en som tar seg av tilpasningen av elementene til hverandre, til kasse, generell voicing osv brukes også til selve rommet. Dermed blir det et svært filosofisk spørsmål hva som er "ukorrigert" i dette oppsettet.

Sjelden en ser en så snorrett sak som den du har lagt ut, spesielt i et rom nesten uten akustisk behandling.
    Det er faktisk rundt regnet 1300 liter dempemateriale i rommet. Det er betydelig mer enn de aller fleste har av demping.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg en liten utfordring her. Jeg har en romtermostat som jeg må endre fargen på, men utformingen gjør det hele ganske vanskelig, hvilket gjør at jeg er usikker på hvordan jeg skal få dette pent.

Jeg trenger derfor gode råd, samt tips om en god sort/antrasitt plastlakk som sitter skikkelig (IKKE Quick).

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema sin spesiallakk for plast i sort burde passe ypperlig. Har brukt denne på en ATV og den sitter skikkelig, er også litt matt
    Plastlakk - Biltema

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    råe greier, hvor har du fått tak i diskant å basser til front å senter? :grin:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Biltema sin spesiallakk for plast i sort burde passe ypperlig. Har brukt denne på en ATV og den sitter skikkelig, er også litt matt
    Plastlakk - Biltema
    Takker for tips! Du tenker på disse?
    Plastlakk - Biltema

Side 31 av 37 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •