AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 37 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 737
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midgard Audio
    Det er selvsagt utført en lang rekke målinger i det aktuelle rommet. Mellomtone og diskant er kalibrert med nærfeltsmålinger, hver driver separat og egne målinger for summering. Videre er det benyttet en rekke metoder for gating og smoothing for å få frem spesifikke tidsdomeneartifakter, tendenser osv. I tillegg er det utført separate L/R-målinger i lytteposisjon, samt summerte målinger i lytteposisjon, og alle disse er utført i ulike høyder i området rundt lytteposisjon for å inkludere fysiske vibrasjoner som del av den psykoakustiske totalen. I alt er det gjennomført flere hundre målinger og en god del prøving og feiling er gjort med ulike typer musikk. Hele kalibreringen tok omkring 20 timer.

Så hva skal man presentere for "folket"? Selv har jeg alltid vært motstander av vilkårlig posting av målinger. Ikke bare hersker det total forvirring om hva en bestemt måling faktisk sier, det er praktisk talt ingen som vet hva forskjellen på ulike målesignaler og filtreringsmetoder innebærer i praksis, men også er Internet fullt av "faglig informasjon" som i bunn og grunn dreier seg om synsing. Geddes er referert til her, og det han sier om måleavstand er en overgeneralisering. I de fleste rom er ikke 2 meter måleavstand tilrådelig, man behøver nærfelt til visse ting også. Tidsintervallet mellom direktelyd og refleksjoner synker mer måleavstanden og gir således dårligere kontroll på råresponsen i nedre mellomtone jo lenger måleavstand man benytter.

Jeg beskrev en heving i diskanten målt i lytteposisjon som relevant for dette oppsettet, og det holder jeg fast ved. Jeg holder også fast ved at den aktuelle responskurven er en naturlig følge av høyttalernes energirespons, noe som også stemmer godt med erfaringen jeg har med voicing av andre høyttalere med annerledes energirespons. Det kan se ut til at oppsettet låter slankt når man ser på kurven, men det gjør det så absolutt ikke. Nærfeltsmåling av selve hornet målt utenfor hornets lytteakse synes jeg høres ut som borkastet arbeid med mindre man er ute etter å dokumentere hornets energirespons.

Forøvrig kan jeg legge til at under 200Hz på den aktuelle målingen er det knapt noe sted mer enn 1dB forskjell på 1/6 oktav og råresponsen. En meget smal dip ved 178Hz er egentlig det eneste av interesse, men den har en Q på over 20 så den er heller ikke særlig interessant. Vi utførte også som sagt målinger med ulik høyde over gulvet, og det ga oss interessant nok praktisk talt identiske kurver under 500Hz. I rommets dybde er det litt annerledes, men AK har virkelig fått til et rom med fin bassrespons her.
    Men hvordan ser målingene ut for hver høyttalere individuelt?

Har du kjørt meget kort gating på måling? Den ser unektelig slank ut, men alt er jo avhengig av hvordan man måler som du er inne på.

Geir Arne

Newcomer Midgard Audio sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagret ikke noen av målingene underveis. Den målingen som ble postet var tilfeldigvis den siste, og programmet var fortsatt åpent. Var det noen spesielle detaljer du lurte på så kan jeg forsøke å grave litt i hukommelsen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagret ikke noen av målingene underveis. Den målingen som ble postet var tilfeldigvis den siste, og programmet var fortsatt åpent. Var det noen spesielle detaljer du lurte på så kan jeg forsøke å grave litt i hukommelsen.
    Tenkte mer for læringen sin del. Jeg er selv vant med å bruke REW for det meste. Her har man jo fast gating.

Men etter litt leking med HolmImpulse bl.a. ser man jo hvordan gating påvirker hvordan målingen ser ut. Så gjenstår det "bare" å forstå hva man bør se etter.

Men har man ikke flere målinger er ikke det noe stress, det var bare for egen interesse. Målingene som ble postet så jo bra ut. Hvilken gating ble brukt?

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke egentlig gatet, men innspillingstiden satt i programmet var på 1,5 sek etter hovedpulsen. Årsaken til at denne typen måling ble benyttet var for å få et inntrykk av RTA-egenskapene i lytteposisjon.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke egentlig gatet, men innspillingstiden satt i programmet var på 1,5 sek etter hovedpulsen. Årsaken til at denne typen måling ble benyttet var for å få et inntrykk av RTA-egenskapene i lytteposisjon.
    Aha.

Dette er noe jeg må lære mer om ved en passende annledning.

Forøvrig, grattis til AK. Håper det spiller bra og står til forventningene!

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva skal man presentere for "folket"? Selv har jeg alltid vært motstander av vilkårlig posting av målinger. Ikke bare hersker det total forvirring om hva en bestemt måling faktisk sier, det er praktisk talt ingen som vet hva forskjellen på ulike målesignaler og filtreringsmetoder innebærer i praksis, men også er Internet fullt av "faglig informasjon" som i bunn og grunn dreier seg om synsing.
    Veldig arrogant innlegg du skrev.

Ironisk nok så innrømmer du at du ikke forstår forskjellene eller...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Veldig arrogant innlegg du skrev.
    Er det arrogant når det tilsynelatende stemmer?

Det er mye god kunnskap her på forumet. Men blandt de(fleste) mest aktive er det et stykke igjen før man er på toppnivå.

Men missforstå meg rett, jeg syntes kunnskapen her er god om man sammenligner med mye annet.

Ironisk nok så innrømmer du at du ikke forstår forskjellene eller...
    Hvor?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Forøvrig helt enig med Hellnoob.

Geir Arne

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes heller ikke dette var arogant, selv om jeg ikke deler alle erfaringene Midgard her snakker om.

At det er jobbet med 20 timer kalibrering med en rekke forskjellige målemetoder sier meg at dette helt sikkert låter knallbra! Bra jobba

Så kan jeg nevne at mine erfaringer (begrenset i forhold til mange andre) med å måle og tune slike høyttalere aldri har endt med at de skal ha økende nivå i diskanten. Har heller aldri sett det hevdet av andre konstruktører av liknende type høyttalere som f.eks Parham, Geddes, Audiokinesis, JBL og fler, eller DIY'ere rundt om i verden.
    Kan det være et resultat av nettopp forskjelige måter å måle høyttalerne på?

At målinger kan skape mye forvirring er helt sikkert, men jeg foretrekker det fremfor ren skildring, og min "kritikk" her må ikke forveksles med negativitet. Jeg syntes jo mer data som blir presentert jo bedre, men jeg har forståelse for at folk ikke er enige, eller ikke har tid til å poste alt de gjør av målinger.

Gleder meg til å se noen bilder AK, et spennende oppsett du har fått deg8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Er det arrogant når det tilsynelatende stemmer?
    Ja, jeg synes det. Selv om påstanden er sant så er det måten det er skrevet på som jeg synes er arrogant. Det minner meg om de som har mye penger og tror at de er verdt mer og er bedre enn hos andre.

Det er mye god kunnskap her på forumet. Men blandt de(fleste) mest aktive er det et stykke igjen før man er på toppnivå.
    Men missforstå meg rett, jeg syntes kunnskapen her er god om man sammenligner med mye annet.
    Helt enig med deg men hvem er det sin feil?
    Når vi blir fortalt i hvert eneste hifi blad usannheter av såkalte "hifi eksperter", når butikkene og mange proffe lyver for å selge produktene sine så blir vi hjernevasket og til slutt tror vi på det. Hvis du hører på mange så følger ikke lyd produktene de samme fysiske lovene som alt annet i verden....

Jeg synes som deg at det er viktig at de som er de flinkeste deler kunnskapen sin, lærer opp de som er mindre flinke om hvordan ting virkelig fungerer og dreper myter (og det finnes nok av de i hifi verden), ikke bare sier at siden vi ikke kan det så er det bortkastet å prøve å forklare oss noe som helst (les: vi er for dumme til å forstå uansett).
    Se på Floyd E. Toole, Ethan Winer og andre som skriver kjempe gode bøker som de fleste kan forstå. De gir veldig mye tilbake og hjelper mange å bli flinkere!

Hvor?
    Han skrev "det er praktisk talt ingen...".
    Ingen betyr ingen. Jeg tror ikke på det som er skrevet men det er hva påstanden betyr.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da virker det som om vi er ganske enige, og vi ble bare litt "lost in translation".

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg understreke at det ikke var meningen å ta frem noen form for arroganse. Jeg hevder ikke at jeg selv forstår dette fullt ut, ei heller det motsatte. Imidlertid tør jeg påberope meg å kunne nok til å se at det begås veldig store feil, ikke bare blant entusiastene men også blant de mange "kunnskapsreferansene" som ofte trekkes frem når det namedroppes i diskusjoner. Det er jo bare å gå 10 år tilbake og se hvor mange toppkonstruktører som mer eller mindre avviste betydningen av energirespons. Mange av dem har gjennom flere år hatt et kosthold hovedsaklig bestående av kamelkjøtt. Arrogant eller ikke, men det er jo alltid gøy å se at verden har blitt mer og mer enig om dette fenomenet.

Jeg er også enig i at det ville være kjekt om alle kunne dele av sin kunnskap til en hver tid. Imidlertid er jo ikke min kunnskap uten grenser. Heller ikke er det alltid så lett å få frem et budskap, det er jo bare å se hvordan mitt forrige innlegg ble oppfattet. Poenget mitt der var at det er for mange som stoler for mye på kurver selv om kurver kan skjule så mye.

Men aller vktigst er hvor omfattende faget er. Det blir litt som å lære noen om dataverdenens hemmeligheter i løpet av ett foruminnlegg. Ta for eksempel Master Handbook og Acoustics og Loudspeaker Design Cookbook. Begge er eksempler på omfattende verker, men de er ikke komplette, og heller ikke er de særlig godt egnet for dem uten en viss basiskunnskap. Måleteknikk er et minst like stort fag, og de filosifiske betraktningene utfordrer til stadighet de etablerte sannhetene så faget er i høyeste grad under utvikling. Jeg anbefaler dem som vil lære mer å bruke tid på DIYaudio-forumet.

Når det gjelder hevingen i diskanten så er det som sagt en følge av høyttalerens energirespons og måleavstanden. I nærfelt ligger diskanten relativt sett lavere. I tillegg vil rommet gi mer tilbake ved lavere frekvenser siden spredningen er større, så signaler med lengre varighet vil "bygge på" mer i bunnen. En ordinær RTA-måling vil for eksempel gi mer energi nedover da den pr def har uendelig varighet. Det er jo også en godt kjent sak at linjekilder har omtrent halvparten så mye reduksjon pr avstandsenhet som en punktkilde. Horn befinner seg en plass midt i mellom, og ganske langt fra ordinære domediskanter.

Forøvrig, med "praktisk talt ingen" så mente jeg at det er så få som vet noe som helst om dette på et diskusjonsforum som dette at det er vanskelig å poste slikt uten at det ender opp som en metadiskusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg understreke at det ikke var meningen å ta frem noen form for arroganse. Jeg hevder ikke at jeg selv forstår dette fullt ut, ei heller det motsatte. Imidlertid tør jeg påberope meg å kunne nok til å se at det begås veldig store feil, ikke bare blant entusiastene men også blant de mange "kunnskapsreferansene" som ofte trekkes frem når det namedroppes i diskusjoner. Det er jo bare å gå 10 år tilbake og se hvor mange toppkonstruktører som mer eller mindre avviste betydningen av energirespons. Mange av dem har gjennom flere år hatt et kosthold hovedsaklig bestående av kamelkjøtt. Arrogant eller ikke, men det er jo alltid gøy å se at verden har blitt mer og mer enig om dette fenomenet.

Jeg er også enig i at det ville være kjekt om alle kunne dele av sin kunnskap til en hver tid. Imidlertid er jo ikke min kunnskap uten grenser. Heller ikke er det alltid så lett å få frem et budskap, det er jo bare å se hvordan mitt forrige innlegg ble oppfattet. Poenget mitt der var at det er for mange som stoler for mye på kurver selv om kurver kan skjule så mye.

Men aller viktigst er hvor omfattende faget er. Det blir litt som å lære noen om dataverdenens hemmeligheter i løpet av ett foruminnlegg. Ta for eksempel Master Handbook og Acoustics og Loudspeaker Design Cookbook. Begge er eksempler på omfattende verker, men de er ikke komplette, og heller ikke er de særlig godt egnet for dem uten en viss basiskunnskap. Måleteknikk er et minst like stort fag, og de filosifiske betraktningene utfordrer til stadighet de etablerte sannhetene så faget er i høyeste grad under utvikling. Jeg anbefaler dem som vil lære mer å bruke tid på DIYaudio-forumet.

Når det gjelder hevingen i diskanten så er det som sagt en følge av høyttalerens energirespons og måleavstanden. I nærfelt ligger diskanten relativt sett lavere. I tillegg vil rommet gi mer tilbake ved lavere frekvenser siden spredningen er større, så signaler med lengre varighet vil "bygge på" mer i bunnen. En ordinær RTA-måling vil for eksempel gi mer energi nedover da den pr def har uendelig varighet. Det er jo også en godt kjent sak at linjekilder har omtrent halvparten så mye reduksjon pr avstandsenhet som en punktkilde. Horn befinner seg en plass midt i mellom, og ganske langt fra ordinære domediskanter.

Forøvrig, med "praktisk talt ingen" så mente jeg at det er så få som vet noe som helst om dette på et diskusjonsforum som dette at det er vanskelig å poste slikt uten at det ender opp som en metadiskusjon.
    Takk for svaret ditt. Hyggelig at du tok deg tid til å forklare svarene dine.

Jeg er helt enig med det du skriver her. Det er vanskelig å holde seg oppdatert og utviklingen går raskere og raskere. Det er ikke lenger mulig å være spesialist i mange fag pga av økene kompleksitet.

På en annen side finnes det nok av myter som ødelegger og forvirre de fleste. Å bekjempe de er en håpløs kamp men jeg synes at det hjelper å peke til artikler, innlegg eller bøker som hjelper andre å lære hva som er riktig. De 2 bøkene du nevner er referanser...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at folk blir noenlunde enige etter hvert. Det er ikke ønskelig med alt for mye "krangling" i tråden min

Uansett grafer og målinger så opplever jeg frekvensresponsen er veldig bra, og det er ikke noen områder som stikker seg ut. Det er i grunnen det viktigste for meg. Ei heller har jeg veldig mye greie på akustikk og avansert lydteknikk (det er "bilde" som er min greie).

Jeg er ikke ferdig med kinoen enda, men det nærmer seg veldig. Jeg skal få prøve å tatt noen bilder av resultatet så langt, litt senere i kveld.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Godt at folk blir noenlunde enige etter hvert. Det er ikke ønskelig med alt for mye "krangling" i tråden min

Uansett grafer og målinger så opplever jeg frekvensresponsen er veldig bra, og det er ikke noen områder som stikker seg ut. Det er i grunnen det viktigste for meg. Ei heller har jeg veldig mye greie på akustikk og avansert lydteknikk (det er "bilde" som er min greie).

Jeg er ikke ferdig med kinoen enda, men det nærmer seg veldig. Jeg skal få prøve å tatt noen bilder av resultatet så langt, litt senere i kveld.
    Beklager, det var virkelig ikke meningen å starte noe krangling i tråden din.

Når du er inne på akustikk: hva har du gjort for å få så bra resultater?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere og suber er dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, det var virkelig ikke meningen å starte noe krangling i tråden din.

Når du er inne på akustikk: hva har du gjort for å få så bra resultater?
    Det går bra, det er bare at det er mye hyggeligere når vi alle smiler

Det er ikke gjort annet enn å dempe frontveggen, så jeg er nok ganske heldig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvilke høyttalere og suber er dette?
    Det er komplett Centurion-system fra Midgard Audio.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft. Gratulerer så mye. Låter nok heftig ville jeg tro. De subene er jo akkurat små.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak