AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 37 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 737
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer så mye med lydsystemet oppe og kjøre! Gleder meg til å høre hvilke inntrykk du sitter med etter du har fått opp den lydtransparente løsningen / lerretet, samt ikke minst projektoren!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Regner med det er gjort uten rom korreksjon og slikt? Ser jo ut som ett veldig godt utgangspunkt da

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Gratulerer så mye med lydsystemet oppe og kjøre! Gleder meg til å høre hvilke inntrykk du sitter med etter du har fått opp den lydtransparente løsningen / lerretet, samt ikke minst projektoren!
    Kalibrering og målinger er gjort med lerret på plass.

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Regner med det er gjort uten rom korreksjon og slikt? Ser jo ut som ett veldig godt utgangspunkt da
    Ja, alle justeringer er gjort i DSPene (en i hver høyttaler og subwoofere).

Bilder kommer etter hvert

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Må si jeg gleder meg til bilder!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ellers, etter å ha fått testet litt mer, må jeg si at jeg fortsatt er meget fornøyd. Det er selvsagt noen typer musikk som kanskje ikke er like egnet for dette systemet, men sånn alt i alt fungerer det utmerket. Den store styrken er naturligvis den enorme dynamikken man har til rådighet.

Bredden på rommet er selvsagt en begrensende faktor, og det er ikke til å komme unna at det er litt snaut med 240cm, senter-senter på frontene. "Bredden i lydbildet" er absolutt mer enn godkjent, men en meter til hadde selvsagt ikke vært feil

Når det kommer til lydgjennomgang til resten av huset, er jeg bra fornøyd, til tross for at gulvet i etasjen over, svinger heftig med når man drar på. På relativt normalt lyttevolum så er det ingen problem å oppbevare seg i stuen over.
    Det absolutt svakeste punktet, er lyddøren på 35dB. Egentlig så synes jeg den demper så dårlig at jeg MÅ gjøre noe når jeg får tid.

Noen som kjenner til om det er mulig å benytte et "40dB" dørblad i samme karm som jeg har nå ("35dB dør+karm). Jeg har denne døren i dag: DALOC T25 Massivdør /Tredør / Lyddør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du bør bytte til Daloc T34 Ak... Selv om disse kun er angitt med 5dB større demping er de langt mer massive. Faktisk er T34 vanlig å bruke som inngangsdør i nye blokk-anlegg (stod en slik i forrige leilighet vi leide)... Dessverre tror jeg ikke den går inn i karmen til T25-døra, men ettersom dørene leveres med karm er det jo en relativt smal sak å bytte ut...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du bør bytte til Daloc T34 Ak... Selv om disse kun er angitt med 5dB større demping er de langt mer massive. Faktisk er T34 vanlig å bruke som inngangsdør i nye blokk-anlegg (stod en slik i forrige leilighet vi leide)... Dessverre tror jeg ikke den går inn i karmen til T25-døra, men ettersom dørene leveres med karm er det jo en relativt smal sak å bytte ut...
    Dørkarmen er dessverre integrert litt mer enn normalt, og det er derfor ikke bare å bytte. Jeg skulle gjerne hatt T34, men det ender nok opp med at jeg forbedrer lyddøren, selv.

Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se det totalt ferdige produktet, og hvor fornøyd eieren er blitt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har ikke mulighet til å legge en ekstra dør på utsiden?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med høyttalere på plass i kinoen, målingene ser jo meget så lovende ut!

En enkel måte å oppgradere døren din på er å lime en MDF plate innvendig på døren, ved hjelp av dempelim. Dette reduserte veldig grunnstøyen som dør bladet gav fra seg i min kino.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Og du har ikke mulighet til å legge et ekstra dør på utsiden?
    Nahh, det blir litt voldsomt, dessverre. Interessant ide, likevel

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gratulerer med høyttalere på plass i kinoen, målingene ser jo meget så lovende ut!

En enkel måte å oppgradere døren din på er å lime en MDF plate innvendig på døren, ved hjelp av dempelim. Dette reduserte veldig grunnstøyen som dør bladet gav fra seg i min kino.
    Jeg har tenkt tanken, og det er nok noe i den leia jeg går for. Min egen ide går på å gjøre det samme, men på utsiden. Jeg tenker da å bruk 6mm MDF el.likn, med GG mellom, samt montere 21x21 glattkant slik at jeg får en ekstra pakningsflate.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det vi ser måling av? Alle høyttalerne og subber? 2x fronter summert?

Horn høyttalere kan måles korrekt som vanlige høyttalere, det er motsatt av hva du sier, at i nærfelt blir ikke målingene korrekte fordi spredningen er så begrenset at man vil ikke få med seg summeringen mellom hornene, andre drivere og eventuele kanselleringer i hornmunningen. Earl Geddes anbefaler 2m måleavstand eller mer.

Mål en og en høyttaler, halver skalaen din til ca 50db, med 5db oppløsning på y-aksen. Du kan vel umulig ha brukt den grafen til å stille inn DSP for hver enkelt høyttaler?

I beste mening, flott prosjekt du har gående

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Men hva er det vi ser måling av? Alle høyttalerne og subber? 2x fronter summert?

Horn høyttalere kan måles korrekt som vanlige høyttalere, det er motsatt av hva du sier, at i nærfelt blir ikke målingene korrekte fordi spredningen er så begrenset at man vil ikke få med seg summeringen mellom hornene, andre drivere og eventuele kanselleringer i hornmunningen.

Mål en og en høyttaler, halver skalaen din til ca 50db, med 5db oppløsning på y-aksen. Du kan vel umulig ha brukt den grafen til å stille inn DSP for hver enkelt høyttaler?

I beste mening, flott prosjekt du har gående
    Målingene er med drift på alle fronter og subwoofere.
    Forklaringene kommer ikke fra meg, men fra Midgard audio

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det han/Midgard som har utført den aktuelle målingen?

Å måle en hel frontrekke summert full-range og bruke det som basis for justeringer eller å beskrive hvordan det låter er rimelig meningsløst, IMO.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Fredrik her.

Du bør også spørre han å få målinger uten 1/6 oktav smoothing som du har vist oss. 1/6 oktav smoothing er greit å bruke på diskant eller for å få en oversikt men filtrerer alt for mange problemer i bass området.

Har du impuls, waterfall eller RT60 målinger (ikke sikkert at han har målt det siden det er et lite rom) så gjerne del dem med oss

Newcomer Midgard Audio sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt utført en lang rekke målinger i det aktuelle rommet. Mellomtone og diskant er kalibrert med nærfeltsmålinger, hver driver separat og egne målinger for summering. Videre er det benyttet en rekke metoder for gating og smoothing for å få frem spesifikke tidsdomeneartifakter, tendenser osv. I tillegg er det utført separate L/R-målinger i lytteposisjon, samt summerte målinger i lytteposisjon, og alle disse er utført i ulike høyder i området rundt lytteposisjon for å inkludere fysiske vibrasjoner som del av den psykoakustiske totalen. I alt er det gjennomført flere hundre målinger og en god del prøving og feiling er gjort med ulike typer musikk. Hele kalibreringen tok omkring 20 timer.

Så hva skal man presentere for "folket"? Selv har jeg alltid vært motstander av vilkårlig posting av målinger. Ikke bare hersker det total forvirring om hva en bestemt måling faktisk sier, det er praktisk talt ingen som vet hva forskjellen på ulike målesignaler og filtreringsmetoder innebærer i praksis, men også er Internet fullt av "faglig informasjon" som i bunn og grunn dreier seg om synsing. Geddes er referert til her, og det han sier om måleavstand er en overgeneralisering. I de fleste rom er ikke 2 meter måleavstand tilrådelig, man behøver nærfelt til visse ting også. Tidsintervallet mellom direktelyd og refleksjoner synker mer måleavstanden og gir således dårligere kontroll på råresponsen i nedre mellomtone jo lenger måleavstand man benytter.

Jeg beskrev en heving i diskanten målt i lytteposisjon som relevant for dette oppsettet, og det holder jeg fast ved. Jeg holder også fast ved at den aktuelle responskurven er en naturlig følge av høyttalernes energirespons, noe som også stemmer godt med erfaringen jeg har med voicing av andre høyttalere med annerledes energirespons. Det kan se ut til at oppsettet låter slankt når man ser på kurven, men det gjør det så absolutt ikke. Nærfeltsmåling av selve hornet målt utenfor hornets lytteakse synes jeg høres ut som borkastet arbeid med mindre man er ute etter å dokumentere hornets energirespons.

Forøvrig kan jeg legge til at under 200Hz på den aktuelle målingen er det knapt noe sted mer enn 1dB forskjell på 1/6 oktav og råresponsen. En meget smal dip ved 178Hz er egentlig det eneste av interesse, men den har en Q på over 20 så den er heller ikke særlig interessant. Vi utførte også som sagt målinger med ulik høyde over gulvet, og det ga oss interessant nok praktisk talt identiske kurver under 500Hz. I rommets dybde er det litt annerledes, men AK har virkelig fått til et rom med fin bassrespons her.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, såppass ja. Tror jeg må bla meg litt lengre bak(err... fram?) i tråden ser jeg...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Hellnoob sin avatar