AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 37 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 737
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, da er det jo bare å frese i vei da?? Håndres koster deg 200 kroner på Jula, en 15,9mm fresebit 34.-... Du skal bare ha standard firkantet fresestål på 15,9mm. Jeg anbefaler imidlertid å bare frese med en vanlig drill av litt kvalitet, da får du best styring. I sporet bare dytter du inn k-røret og sparkler og maler i etterkant. Du freser deg jo stort sett bare inn i gipsen, et pr mm bare inn i MDFen, bør funke glimrende det??
    MDF = Huntonitt, som ligger som det ytterste laget....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, greit nok, men du freser jo relativt enkelt også i huntonitten tror jeg. Jeg har til og med frest meg gjennom ren betong i huset mitt - og det er x-antall ganger hardere enn MDF - (hånd)fresing er undervurdert!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jævlig kjipt det der, Ak! Regner med at du dekker til med noe hvis du kommer til å frese gips...noe mer støvete enn det kan jeg faktisk ikke tenke meg!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at det blir fresing, men dersom jeg ikke har andre alternativer, så får vi se.....

Det skal i alle tilfeller sies at slike tinge er EKSTREMT demotiverende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel, som du sikkert har gjort x antall ganger, bannet høyt! Det er egentlig bare en ting å gjøre...gyve løs på oppgaven. Er det snakk om en enkel tilførsel til PJ, eller er det mer? Hadde faktisk vurdert å gå for åpen løsning, hadde jeg vært deg. Ikke sikkert du kommer til å tenke på det i lengden, hvis du får lagt/skjult det pent?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg hadde vel, som du sikkert har gjort x antall ganger, bannet høyt! Det er egentlig bare en ting å gjøre...gyve løs på oppgaven. Er det snakk om en enkel tilførsel til PJ, eller er det mer? Hadde faktisk vurdert å gå for åpen løsning, hadde jeg vært deg. Ikke sikkert du kommer til å tenke på det i lengden, hvis du får lagt/skjult det pent?
    Det er kun til projektor, ja, men jeg kjenner jeg blir litt uggen når jeg tenker på åpen løsning. Det er helt klart det enkleste, men også den løsningen som blir minst elegant. Nå skal det jo også sies at jeg har ordnet meg veldig dårlig her, og brukt ekstremt dårlige rør, slik at en åpen løsning derfor ikke er 100% uaktuell. Det er vel kanskje til pass for meg?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av hvor det var, så hadde jeg også vurdert åpne kabler. Mal dem i samme farge som rommet ellers, så blir de ikke så synlige heller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et lite hurra! ?

.
    Ved å gjøre dette:

-jpg

-ny-kabel-1-png

Samt å ødelegge hånden min (sår og forferdelig)......

Ble resultatet, dette:

-ny-kabel-2-png

-ny-kabel-3-png

Da er det kanskje på plass med et lite hurra! ?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I god 17. Mai ånd tar vi 3 x 3 HURRA

Det var godt dette ordnet seg, hadde veldig medfølelse når jeg leste om problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig Dette var bra og se!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Grattis!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det går din vei

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Jeg føler vel at mye har mot meg i dette prosjektet, så det er alltid hyggelig når problem blir løst

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra! Litt sårskader er ingenting mot den svien du ville for all fremtid følt med en akk så stygg kabel hengende og dingle utenpå taket

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Bra! Litt sårskader er ingenting mot den svien du ville for all fremtid følt med en akk så stygg kabel hengende og dingle utenpå taket
    Jeg vet, og derfor var det egentlig ikke noe alternativ heller

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Styring av ventilasjon og varme

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal styre vifte og varmebatteri, slik at det fungerer på en tilfredsstillende måte. Jeg ønsker i utgangspunktet å ha sømløs styring av alt sammen i kinorommet, med mulighet for å sette temperatur ol. via nettbrett eller annen type fjernkontroll, men jeg har per i dag ikke råd til å kjøpe et sentralt styringssystem (ala. Crestron) som kan "samle" sammen alle komponentene og samkjøre alt.

Jeg har lagt ved en prinsippskisse for å vise hvordan jeg på en enkel måte vurderer å styre dette på. Jeg er ikke sikker på at det er en akseptabel måte, men jeg har ikke kommet opp med noe bedre enda.

Alle brytere og dimmere er i X-Comfort serien til Moeller, det samme er 0-10V analogaktuatoren (som mvist på vedlagte prinsippskisse).

Jeg har tegnet inn en trådløs romtermostat, også fra X-comfort, men jeg er usikker på om jeg skal gå for en slik løsning. Den kan, i likhet med den vanlige byteren, kobles direkte opp mot bryteraktuatoren som sjalter strømmen av/på til regulatoren for varmebatteriet. I så tilfelle må jeg sette termostaten på regulatoren (innebygget) til minimum, slik at den alltid kobler inn dersom romtermostaten slår på strømtilførselen. Alternativet blir å benytte den innebygde termostaten i regulatoren, men da blir reguleringen gjort på bakgrunn av målt temperatur bak baffelveggen.

Det er også viktig at varmebatteriet aldri starter uten at det er en viss luftstrøm, og dette er ivaretatt av trykkbryteren som er tegnet inn.
    Jeg har også lagt ved en enkel skisse for styring av regulatoren, hvor bryter "-S1" tilsvarer bryteraktuatoren som vises på prinsippskissen.

På forhånd takk for alle innspill

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kjedelig den opplevelsen du hadde med K-røret, og veldig bra at det løste seg

Jeg har selv vært teit nok til å kjøpe K-rør fra Byggmax, og det skjer aldri igjen. De knekker opp så fort man bøyer litt på dem.

Siste post har jeg desverre ikke så mye å bidra med på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Utrolig kjedelig den opplevelsen du hadde med K-røret, og veldig bra at det løste seg

Jeg har selv vært teit nok til å kjøpe K-rør fra Byggmax, og det skjer aldri igjen. De knekker opp så fort man bøyer litt på dem.

Siste post har jeg desverre ikke så mye å bidra med på.
    Da fant vi ut at rørene som her knakk, faktisk VAR kjøpt på byggmax. Da går det en advarsel til alle som bare mangler "noen få meter", at det faktisk ikke er et godt råd å kjøpe k-rør på byggmax, selv om det er billig. Det blir fort dyrt... om ikke penger, så koster det MYE tid.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalerne på plass, og selv om jeg ikke har fått hørt så veldig mye på musikk, enda, er jeg strålende fornøyd så langt. Dette er jo et kino-oppsett, men jammen fungerer det supert på musikk også Sammenlignet med alt jeg har hatt før, spiller dette mye bedre på stort sett all type musikk. Film har jeg dessverre ikke fått testet enda, da jeg venter på projektor.

Jeg har lagt ved en måling som viser frekvensresponsen i rommet.

-frekvensgang-centurion-jpg

Kommentarer til målingen:

1: Målingen er gjort i lytteposisjon. Dette reduserer presisjonen noe blant annet på grunn av avstand og refleksjoner fra andre flater, på grunn av refleksjoner fra sofaen, og ikke minst på grunn av tidsdomene artifakter.
    2: Nivået i diskanten kan synes høyere enn resten. I nærfelt ser dette litt annerledes ut. Noe av årsaken til dette er at hornene har tildels smal spredning så de må vektes annerledes enn tradisjonelle domediskanter.
    3: I mellomtonen kan man se en del tidsdomeneartifakter. Disse er en følge av ulike forhold i rommet. I korreksjonen er ikke disse redusert 100% da det har en tendens til å låte veldig plastisk og kunstig.
    4: I dypbassen er det benyttet målefilter på 20Hz. Videre ligger det en betydelig tidsdomenefaktor i området rundt 20Hz. Praktisk testing viser at det absolutt ikke er lite nivå i dette området.
    5: Målingen er gjort med 1/6 oktav smoothing.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Picture please!