AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 37 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 737
    Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ventilasjonen er kun for dette rommet...

Da skulle man tro det holder å pakke tett og kompakt rundt ventilasjonsrørene slik at du ungår den verste resonatoreffekten av rørene.

A.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Heia ak
    Med kun utlufting varmluft skal ingen kondensering oppstå. Ville nok uansett dytta godt med glava opp i den kassen.
    De siste rørene her er for luft inn, og de skulle vel strengt tatt ha vært isolerte med plast utenpå for å hindre at det kondenserer på utsiden av rørene om vinteren?

Har du ikke diff. sperre på rørene må du ikke pakke de for godt inn eller lukke dem inne da det vil bare bidra til oppsamling av kondens.

Eller husker jeg feil?

kjell

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    De siste rørene her er for luft inn, og de skulle vel strengt tatt ha vært isolerte med plast utenpå for å hindre at det kondenserer på utsiden av rørene om vinteren?

Har du ikke diff. sperre på rørene må du ikke pakke de for godt inn eller lukke dem inne da det vil bare bidra til oppsamling av kondens.

Eller husker jeg feil?

kjell
    Ikke vet jeg... Jeg kan ikke så mye om de tingene. "Hjelp"!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Rockwool sine danske sider, finner ikke en bedre link i øyenblikket.

kald luft i kanal gjennom varmt rom:
    "Udvendig kondensation undgås ved at isolere kanalen og afslutte udvendig med en dampspærrende membran. På runde kanaler bruges Rockwool Lamelmåtte med armeret alu-folie eller Rockwool Lamelmåtte med alubelagt papir. Alle samlinger og åbninger i dampspærren skal lukkes med tape eller fugemasse"

varm luft i kanal i kaldt rom:
    "Indvendig kondensation undgås ved at isolere kanalen. Kanalvægge af metal eller plast, udgør i dette tilfælde den nødvendige dampspærre. Den nødvendig isoleringstykkelse bestemmes af rumluftens temperatur, kanalens temperatur, fugt og lufthastighedsforhold samt af materialevalg. "

Mao, kalde rør i varme rom skal isoleres og ha diff. sperre for å hindre kondensering på utsiden av røret.
    Dette dekker da alle tilfeller, det hele er avhenging av luftfuktighet inne/ute, temp inne og ute osv. Isolerer du uten diff sperre så er det veldig sannsynlig at du ender opp med våt isolasjon oppi "boksen".

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Fra Rockwool sine danske sider, finner ikke en bedre link i øyenblikket.

kald luft i kanal gjennom varmt rom:
    "Udvendig kondensation undgås ved at isolere kanalen og afslutte udvendig med en dampspærrende membran. På runde kanaler bruges Rockwool Lamelmåtte med armeret alu-folie eller Rockwool Lamelmåtte med alubelagt papir. Alle samlinger og åbninger i dampspærren skal lukkes med tape eller fugemasse"

varm luft i kanal i kaldt rom:
    "Indvendig kondensation undgås ved at isolere kanalen. Kanalvægge af metal eller plast, udgør i dette tilfælde den nødvendige dampspærre. Den nødvendig isoleringstykkelse bestemmes af rumluftens temperatur, kanalens temperatur, fugt og lufthastighedsforhold samt af materialevalg. "

Mao, kalde rør i varme rom skal isoleres og ha diff. sperre for å hindre kondensering på utsiden av røret.
    Dette dekker da alle tilfeller, det hele er avhenging av luftfuktighet inne/ute, temp inne og ute osv. Isolerer du uten diff sperre så er det veldig sannsynlig at du ender opp med våt isolasjon oppi "boksen".

Kjelli
    Må jeg gjøre noe med de andre komponentene i ventilasjonen også? Dvs. lydfeller, filter etc.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jeg gjøre noe med de andre komponentene i ventilasjonen også? Dvs. lydfeller, filter etc.
    God ventilering rundt rør ol vil forhindre kondensering, men bare til ett visst punkt. Er rørene steinkalde om vinteren så må du ha MYE ventilering for å hindre kondensering.

Mitt poeng er å ikke isolere dette ihjel, du vil ende opp med klissas isolasjon hvis du ikke har diff. sperre på. Isolasjonen hindrer ventilering rundt rørene.
    Ja, alt må isoleres. Lydfeller er ganske godt isolert på innsiden så jeg tror ikke du vil få noe problem med lydfeller.

Det beste er å isolere og ha diffsperre på alt (hadde selv ikke brydd meg om lydfellene). Kan du ikke ha diff sperre på så må du ta det rolig med isolasjonen, da den gjør det verre. Lukker du alt i en boks så blir det enda verre.

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har konferert en del med Millmaker, og han har forsikret meg om at det ikke vil være noe problem å kasse inn ventilasjonen med spon, og isolere inni kassen rundt alle rørene. Det skulle heller ikke våre behov for diffusjonssperre utover dette.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem ikke at når du "limer" alle rørene så bør dem jo holde på evt vann også så en ekstra diffusjonssperre høres jo overflødig ut. Ville gjerne tapet skru-hullene for sikkerheten det gir.

Spurte forøvrig ventilasjonsforhandler ang lydfeller og de mente at man skulle isolere og ha diffsperre rundt de områder som ikke var isolert allerede innvendig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått meg en virkelig "hyggelig" overraskelse. Jeg skulle trekke strøm til uttaket ved projektoren for et par dager siden, noe som ikke på noen måte gikk som det skulle. K-røren som er benyttet har rett og slett brutt av på ikke mindre enn tre (3) plasser, alle der hvor den er noe bøyd. Jeg var så dum at jeg kjøpte noe K-rør på Clas Ohlson og Byggmax (usikker på hvor denne ble kjøpt), i tillegg til det jeg kjøpte hos grossist. Det burde jeg ALDRI gjort. Kvaliteten er tydeligvis helt latterlig dårlig.

Her er et av bruddene, i taket, rett ved boksen hvor stikkontakten skal stå. Jeg trodde i utgangspunktet at det bare var dette bruddet, men dessverre var det ikke slik

-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da... Det der er ikke noe hyggelig å oppleve. Er det mulig å fikse det uten noen større operasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var veldig dumt dette... Dessverre er det mange som har hatt denne opplevelsen. Det er absolutt ikke lurt å spare noen kroner på k-rør, el bokser og alt annet som blir innebygd.

Lykke til videre

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Uff da... Det der er ikke noe hyggelig å oppleve. Er det mulig å fikse det uten noen større operasjon?
    Det er det dessverre ikke Jeg må til å kappe opp i veggen hvor røren ligger. Det er ikke engang sikkert at jeg får det til på fornuftig vis. Uansett må jeg gjøre et helhjertet forsøk....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det var veldig dumt dette... Dessverre er det mange som har hatt denne opplevelsen. Det er absolutt ikke lurt å spare noen kroner på k-rør, el bokser og alt annet som blir innebygd.

Lykke til videre
    Jeg kjøper alltid fra grossist, men i nøden spiser fanden fluer.....

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, utrolig kjip opplevelse :/

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...trekk på forhånd sier nå jeg, bare for å strø litt salt... Når det først er som det er; kanskje du klarer å trekke dobbelt opp i ett av de andre rørene om du fyrer på med glideguffe almass? Alternativt frese inn et spor på baksiden av listverket og heller legge FERDIG TRUKKET k-rør der?? Jeg hadde aldri i livet begynt å dra ned ferdig sparklet og malt gips...

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au da... atter en gang skjer sånne kjipe ting på de verst mulig plassene...
    er utrolig surt når man går til innkjøp av litt forlite utstyr og tenker og kjøpe det "lille" som mangler på en av de plassene du nevner her:-(
    hoper det ordner seg på en best mulig måte, er jo syn sån skal skje met et prosjet som er så bra som dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis du har dobbelt lag gips er det jo kanskje også mulig å frese et 16mm spor rett i gipsen?? Da må du riktignok sparkle og male LITT, men langt fra det du må om du skal hale ned halve veggen/taket?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter alltid prefix, men hadde ikke mer igjen akkurat da. Selvsagt hadde en av de nevntedrittbutikkene 10m-lengder med k-rør, noe som ble MYE rimeligere enn å kjøpe en ny pakke prefix til tusenvis. Dessverre viser det seg jo nå at det ble/blir dyrere.

Nå har jeg imidlertid skåret ut et parti av veggen (ca 20x30cm), der hvro jeg trodde bruddet var. Det viser seg imidlertid at det ikke stemte, og at jeg da har gått en annen rute med denne røren enn alle de andre..... ***************!
    Jeg har jo heller ikke klart å ta nok bilder slik at jeg vet hvor alle rørene går, nå i etterkant.

Jeg har lyst til å sette med ned å grine, men det passer seg jo ikke det heller... :evil:

Jeg har en nødløsning, men har lite lyst til å gå for den, siden jeg da ikke får alt skjult....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvis du har dobbelt lag gips er det jo kanskje også mulig å frese et 16mm spor rett i gipsen?? Da må du riktignok sparkle og male LITT, men langt fra det du må om du skal hale ned halve veggen/taket?
    Gips+MDF....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Gips+MDF....
    Ja, da er det jo bare å frese i vei da?? Håndres koster deg 200 kroner på Jula, en 15,9mm fresebit 34.-... Du skal bare ha standard firkantet fresestål på 15,9mm. Jeg anbefaler imidlertid å bare frese med en vanlig drill av litt kvalitet, da får du best styring. I sporet bare dytter du inn k-røret og sparkler og maler i etterkant. Du freser deg jo stort sett bare inn i gipsen, et pr mm bare inn i MDFen, bør funke glimrende det??

Side 27 av 37 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •