AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 37 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 737
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Isolasjonen innvendig er på plass, endebunn 1 monteres

Ny maskin, klemmer endelokket fast til kanalen

Merkene etter at de er klemt sammen, sitter dette. Hjørnene bankes ammen for tetning

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig!!!!!!!!!!!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lyfellen kan jeg helt sikkert bruke! Helt suverent!
    Det ser jo også ut som om du har gjort dette før

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den lyfellen kan jeg helt sikkert bruke! Helt suverent!
    Det ser jo også ut som om du har gjort dette før
    Ja jeg håper du kan bruke den ihvertfall, og det var min debut som platebanker. Har jo fulgt med på de andre opp igjennom, men aldri laget noe slikt selv.
    Helt sikkert andre enklere måter å gjøre det på, men det var nå sånn den ble!

Bør passe slik at du får plass til lister og sånn over vinduet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig bra, tror jeg. Nå får jeg også, som du sier, plass til lister over vinduene, noe som vil bli mye penere enn om jeg hadde måttet droppe øvre listen.

Takker!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konstruksjon av podie

Da er tiden kommet for å begynne å tenke på konstruksjon av podie for bakre rad. Jeg har ikke tenkt så mye på hvordan jeg skal konstruere dette, og er derfor veldig mottakelig for tips.

Podiet skal være totaltsett 20-22cm høyt og tåle en vekt på 500-600kg (bare stolene veier rundt 250kg). Jeg har liggende en del 22mm gulvspon som skal brukes som "dekke" på podiet.
    I frontene skal det lages uttak for 2x 230V stikk og 2stk høyttalerterminaler.

Alle tips er velkomne

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tiden kommet for å begynne å tenke på konstruksjon av podie for bakre rad. Jeg har ikke tenkt så mye på hvordan jeg skal konstruere dette, og er derfor veldig mottakelig for tips.

Podiet skal være totaltsett 20-22cm høyt og tåle en vekt på 500-600kg (bare stolene veier rundt 250kg). Jeg har liggende en del 22mm gulvspon som skal brukes som "dekke" på podiet.
    I frontene skal det lages uttak for 2x 230V stikk og 2stk høyttalerterminaler.

Alle tips er velkomne
    Siden du ikke har varme i gulvet trenger du ikke ta høyde for luftpassasje under podiet, så da hadde jeg bare gjort det enkelt. Klosse opp et bjelkelag av passende dimensjon (2x4" eller 2x6") i rommets lengderetning, og så legger du gulvspon på tvers av dette igjen. Hvis du ønsker å prøve å frikoble podiet fra rommet, så er nok det beste valget å bygge det slik at det er frittstående med en liten avstand til veggene i rommet. Det er nok ikke så lurt om podiet står helt løst, så du må nok feste det til veggene med noe som er litt fleksibelt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Siden du ikke har varme i gulvet trenger du ikke ta høyde for luftpassasje under podiet, så da hadde jeg bare gjort det enkelt. Klosse opp et bjelkelag av passende dimensjon (2x4" eller 2x6") i rommets lengderetning, og så legger du gulvspon på tvers av dette igjen. Hvis du ønsker å prøve å frikoble podiet fra rommet, så er nok det beste valget å bygge det slik at det er frittstående med en liten avstand til veggene i rommet. Det er nok ikke så lurt om podiet står helt løst, så du må nok feste det til veggene med noe som er litt fleksibelt.
    Det er jo også en gyllen mulighet til å lage en kombinert bassfelle/podium! Vegg/gulv-kanter, og ikke minst: vegg/vegg/gulv-hjørner er jo et ypperlige steder for dette.

Skal du ta den helt ut, kan du lage en tunet bassfelle, men da bør du ha en rimelig klar formening om hvor skoen trykker...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er hvor mye det har for seg å frikoble podiet fra resten av konstruksjonen? Ved å "koble" alt sammen vil jeg vel faktisk "vinne" litt stivhet i veggene, selv omd et sansynligvis er såpass lite at det ikke er merkbart.
    Stolene som står på podiet skal ha aktuatorer, hvilket nok er det beste argumentet for å frikoble. I så tilfelle er det ikke værre enn å lage en 10mm glipe på sidene og bak, putte nedi 10mm bunnfyllingslist, for så å fuge i glipen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er jo også en gyllen mulighet til å lage en kombinert bassfelle/podium! Vegg/gulv-kanter, og ikke minst: vegg/vegg/gulv-hjørner er jo et ypperlige steder for dette.

Skal du ta den helt ut, kan du lage en tunet bassfelle, men da bør du ha en rimelig klar formening om hvor skoen trykker...
    Tunet bassfelle, det høres ganske avansert ut... Hvordan går man frem for å lage noe slik?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge mine plattinger ble frikoplet fra veggene og så godt som mulig fra gulv. Dette fordi hvis det skulle oppstå resonanser i kassen vil ikke denne bli ledet videre til vegg eller gulv.

Jeg har varme i gulvet og måtte derfor også ha kanaler under, og plattingen ovenfor ble lagt på lekter og asfaltplater, som både demper og isolerer. Det øverste laget i bakre platting, under bakre stolrekke, ble bygd tett og fylt med glavarester. Frontplattingen er fylt med tørrsand siden høyttalerne skal stå på denne.

Jeg tenkte en stund på å lage en Helmholtz-resonator med åpning i den ene enden på den ene plattingen (under stolene), men siden jeg ikke har noen mulighet til å regne ut nøyaktig hvor problemene vil bli i frekvens er dette en nesten umulig oppgave. Jeg kommer nok heller til å satse på andre akustiske tiltak etterhvert som kinoen blir ferdig og problemfrekvenser dukker opp...

Her er et par linker til mine plattingkonstruksjoner:

Bakre platting: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1394675 (Fra post 72)

Frontplatting: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1576589 (Fra post 303)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tunet bassfelle, det høres ganske avansert ut... Hvordan går man frem for å lage noe slik?
    Sjekk for eks noen av disse: helmholtz resonator - Google Search

Sikkert flere som har diskutert det her på forumet også!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helmhotz resonator er sikkert bra greier, men dersom jeg skal begynne med noe slik så mistenker jeg at jeg aldri blir ferdig med dette rommet. Jeg har lest litt rundt dette, og det ser ut til å være en god del prøving og feiling før man kommer i mål med et design.

K.I.S.S er noe enklere

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det endelig spikret hvordan ventilasjonen blir bygget. Mange takk til Millmaker for super hjelp! 8)

Jeg har laget en skisse som viser hvordan dette nå blir, samt hvor jeg har tenkt å plassere spoter. Jeg ender opp med 12 spoter, og med 50W per spot, totalt 600W, håper jeg det blir nok lys. På dagtid vil jeg i tillegg ha mulighet til å åpne blendegardinene og få inn dagslys. Hva tror dere, burde ikke dette holde?

-ventilasjon-png

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal du ha elektronikken igjen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal du ha elektronikken igjen?
    Den blir stående "innfelt" i den falske frontveggen, rett under lerretet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir stående "innfelt" i den falske frontveggen, rett under lerretet.
    Som hos meg, med andre ord. Har du vurdert å ta inn-luften inne i dette rommet?

Jeg har gjort det slik og argumentene mine er:

1. Jeg får kjølt ned komponentene bedre på sommeren
    2. Jeg får forvarmet lufta på vinteren
    3. "Renere" look

Det er godt mulig jeg er på trynet, men sånn er det i alle fall jeg har tenkt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som hos meg, med andre ord. Har du vurdert å ta inn-luften inne i dette rommet?

Jeg har gjort det slik og argumentene mine er:

1. Jeg får kjølt ned komponentene bedre på sommeren
    2. Jeg får forvarmet lufta på vinteren
    3. "Renere" look

Det er godt mulig jeg er på trynet, men sånn er det i alle fall jeg har tenkt.
    Det er selvsagt mulig å gjøre det på den måten også, men jeg er litt skeptisk til luftmengden som skal gjennom den falske frontveggen.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt mulig å gjøre det på den måten også, men jeg er litt skeptisk til luftmengden som skal gjennom den falske frontveggen.....
    Ja, det er mulig din blir litt tettere enn min? Med noen kvadrat akustisk lerret, er jeg lite bekymret pga luftmengder hos meg i alle fall. Det blir jo stoff (Molton) på hele resten av veggen også. Jeg vil bli sjokkert om dette i det hele tatt bremset luften merkbart.

Side 25 av 37 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •