AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 37 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 737
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser fra bildene at du ikke har lagt gulvspon i forband, det kan kanskje være grunnen til at gulvet buler? De har jo hatt mulighet til å vandre/løfte seg før limet har tørket når skjøtene går tvers over hele rommet. Om platene har løftet seg litt i en ende, evt. blitt trykket ned i en av de tverrgående skjøtene mens limet tørket vil de jo stå slik helt til skjøten gir etter for vekta og ødelegges. Hadde du lagt platene i forband ville de jo låst hverandre frem til limet herdet..?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo det nå jeg også... Man bør jo starte med for eks en hel plate i første rad, for så å bruke en halv i neste!

Blir skjøtene på samme sted vil det svekke gulvet, hvor mye vet jeg ikke, men lurt er det ikke å legge platene slik. Gulvet vil bli betydelig sterkere med skjøtene fordelt. Nå ligger det jo to lag Hunton Silencio under, men jeg vet ikke hvor mye det vil utgjøre med platene lagt på denne måten.

Er det en spesiell grunn til at du måtte legge de slik?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen spesiell grunn til at jeg la platene slik jeg gjorde, og det er egentlig så enkelt som å si at jeg har tabbet meg ut (jeg hadde dårlig tid...) med tanke på at jeg ikka la platene i forband. Fryktelig surt når jeg tenker på det nå, men det er ikke så mye jeg kan gjøre.... :evil:

Dog, gulvet ligger flatt og fint i alle områder med unntak av den ene kortenden, hvor det flekser 5-7mm helt inne ved veggen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette så "krise" at jeg børe kappe opp gulvet og legge nytt?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nei, tror ikke du trenger å rive det opp. Hadde det vært parkett el. så hadde det vært krise. Men 22mm gulvspon er ganske sterk i skjøten grunnet tykkelsen. Faren er at det kan sprekke etter en stund, men tviler på det.

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Nei, tror ikke du trenger å rive det opp. Hadde det vært parkett el. så hadde det vært krise. Men 22mm gulvspon er ganske sterk i skjøten grunnet tykkelsen. Faren er at det kan sprekke etter en stund, men tviler på det.

K
    Da lar jeg det være inntil videre......

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lar jeg det være inntil videre......
    Enig med kjelli her, golvplatene er jo tykke, og du har etter bildene å dømme limt dem godt, ihvertfall i den ene enden (sponplatelim?). Skulle du legge teppe/teppefliser, og ikke limer disse har du mulighet til å ta gulvet opp senere om du skulle få problemer...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må rive hele rommet og starte på nytt!

Nei, i og med at du har tilsynelatende fast, hard og rett flate under platelaget vil jeg tro det går bra, selv om du burde ha lagt de forbandt. Med mindre du tror gulvet under vil gi etter på noen måte hadde jeg som sagt latt det være.

Ikke lenge igjen til premieren nå!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Enig med kjelli her, golvplatene er jo tykke, og du har etter bildene å dømme limt dem godt, ihvertfall i den ene enden (sponplatelim?). Skulle du legge teppe/teppefliser, og ikke limer disse har du mulighet til å ta gulvet opp senere om du skulle få problemer...
    Alle platene er limt godt, men jeg la på litt ekstra i ene enden... Jeg har veldig vondt for å tro at de løsner......

Sitat Opprinnelig postet av Kenti
    Du må rive hele rommet og starte på nytt!

Nei, i og med at du har tilsynelatende fast, hard og rett flate under platelaget vil jeg tro det går bra, selv om du burde ha lagt de forbandt. Med mindre du tror gulvet under vil gi etter på noen måte hadde jeg som sagt latt det være.

Ikke lenge igjen til premieren nå!
    Gulvet vil ikke gi etter, det er helt sikkert. Dog, det er ikke 110% rett (ref skisse tidligere i tråden), noe som også ganske sikkert bidrar noe til at platene ikke ligger 100% nedtil i alle kantene.

Det store spørsmålet jeg stiller meg nå er hvorvidt jeg skal skru fast noen klosser på veggen(e) for å holde platene nede ved fuging, eller ikke....
    Tanker om dette?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det store spørsmålet jeg stiller meg nå er hvorvidt jeg skal skru fast noen klosser på veggen(e) for å holde platene nede ved fuging, eller ikke....
    Tanker om dette?
    Hvis dette er klosser du har tenkt til å fjerne etter at fugen har tørket, noe jeg regner med, ser jeg ikke noe poeng i å gjøre det. Fugen vil aldri i verden klare å holde platen nede uansett når klossene fjernes. Når det er en plate som står i spenn slik du forklarer vil du desverre uansett får en "sprekk" i mellom fugen og sponplaten er jeg redd.

Men jeg mener dette ikke er så veldig farlig da hovedfunksjonen til fugen i dette tilfellet ikke er støydemping, men å holde fast platen slik at den ikke forskyver seg så mye ved "flyting". Hvis du monterer permanente klosser vil det på sin side øke overføringen av vibrasjoner fra platelag til gulv, men det tviler jeg på at er aktuelt uansett.

Etter at topplaget på gulvet er lagt skal du vel montere listverk, og disse vil potensielt kunne presse gulvet ned der det står i spenn også. Edit: Med teppefliser er selvfølgelig ikke dette aktuelt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvis dette er klosser du har tenkt til å fjerne etter at fugen har tørket, noe jeg regner med, ser jeg ikke noe poeng i å gjøre det. Fugen vil aldri i verden klare å holde platen nede uansett når klossene fjernes. Når det er en plate som står i spenn slik du forklarer vil du desverre uansett får en "sprekk" i mellom fugen og sponplaten er jeg redd.

Men jeg mener dette ikke er så veldig farlig da hovedfunksjonen til fugen i dette tilfellet ikke er støydemping, men å holde fast platen slik at den ikke forskyver seg så mye ved "flyting". Hvis du monterer permanente klosser vil det på sin side øke overføringen av vibrasjoner fra platelag til gulv, men det tviler jeg på at er aktuelt uansett.

Etter at topplaget på gulvet er lagt skal du vel montere listverk, og disse vil potensielt kunne presse gulvet ned der det står i spenn også. Edit: Med teppefliser er selvfølgelig ikke dette aktuelt.
    Enig med deg mtp fugens funksjon. Her er det ikke snakk om lydtetting, men om å holde gulvet flytende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg allerede fått "svi" for å ha lagt platene feil.... I den ene tverrskjøten så er det synlig sig. Gulvet er ikke 100% rett, som nevnt flere ganger tidligere, men spørsmålet er uansett om jeg risikerer at gulvet "knekker" i skjøtene på sikt?
    Dersom jeg skulle finne på å bytte gulvet og legge nye plater i forband, risikerer jeg da at gulvet vil "flekse" i de områdene jeg nå ser sig?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allerede nå ser problemer med sig i tverrskjøtene er jeg redd for at du må legge gulvet på nytt. Skjøtene er det svakeste punktet, selv om de er godt limt, og det du ser nå lover jo ikke så godt. Hvor mye sig er det?

Det enkleste er kanskje å legge ett nytt lag over, i forband. Men da vil du muligens slite med svakkene og luftlommer der det allerede er seget. Du kunne da gjøre det sterkere med skruer og lim, som forbinder bare sponplatelagene. Det vil bli solid, og vil forsterke også det det underste laget.

Ellers blir det å rive ut og legge nytt. Har du små svakker i lagene under vil jo gulvet flekse litt der, men jeg tror ikke det skal ha så mye å si hvis det bare er to-tre millimeter. Kan GG brukes i mellom golvplatene og silencioplatene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hvis du allerede nå ser problemer med sig i tverrskjøtene er jeg redd for at du må legge gulvet på nytt. Skjøtene er det svakeste punktet, selv om de er godt limt, og det du ser nå lover jo ikke så godt. Hvor mye sig er det?

Det enkleste er kanskje å legge ett nytt lag over, i forband. Men da vil du muligens slite med svakkene og luftlommer der det allerede er seget. Du kunne da gjøre det sterkere med skruer og lim, som forbinder bare sponplatelagene. Det vil bli solid, og vil forsterke også det det underste laget.

Ellers blir det å rive ut og legge nytt. Har du små svakker i lagene under vil jo gulvet flekse litt der, men jeg tror ikke det skal ha så mye å si hvis det bare er to-tre millimeter. Kan GG brukes i mellom golvplatene og silencioplatene?
    Jeg vil tippe at det faktisk er snakk om 2-3mm, noe som ikke på noen måte er krise. Derimot kan det bli "krise" dersom plateskjøtene etter en stund knekker, og gjør at gulvet ikke lenger er "helt". Dersom jeg skal gjøre noe, så blir det til at de platene jeg har lagt blir byttet ut med nye.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forferdelig surt når man gjør slike blundere, men jeg ville ha lagt gulvet på nytt for å være sikker på at alt er gjort riktig. Som Hunsbedt påpeker så er platene svakere i falsen, og iom. at du allerede merker sig i en skjøt før rommet er tatt i bruk vil det nok knekke fullstendig etterhvert. Når platene er lagt riktig, dvs med ordentlig lim og i forband har de samme fysiske egenskaper som én stor plate. De kan fortsatt flekse, men sprekker ikke noen steder.

Iom. at undergulvet ikke er rett hadde nok det beste vært å ha et ekstra platelag under gulvsponen, både for å avstive ytterligere samt ta litt av ujevnhetene. Jeg la 2x12mm silencio+13mm gulvgips+22mm spon for å dempe mest mulig lyd, men også for å ta opp mest mulig av ujevnhetene i undergulvet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Det er forferdelig surt når man gjør slike blundere, men jeg ville ha lagt gulvet på nytt for å være sikker på at alt er gjort riktig. Som Hunsbedt påpeker så er platene svakere i falsen, og iom. at du allerede merker sig i en skjøt før rommet er tatt i bruk vil det nok knekke fullstendig etterhvert. Når platene er lagt riktig, dvs med ordentlig lim og i forband har de samme fysiske egenskaper som én stor plate. De kan fortsatt flekse, men sprekker ikke noen steder.
    Da har jeg vel ikke så mye valg..... Frem med dykksagen!

Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Iom. at undergulvet ikke er rett hadde nok det beste vært å ha et ekstra platelag under gulvsponen, både for å avstive ytterligere samt ta litt av ujevnhetene. Jeg la 2x12mm silencio+13mm gulvgips+22mm spon for å dempe mest mulig lyd, men også for å ta opp mest mulig av ujevnhetene i undergulvet.
    Jeg ønsker egentlig å slippe dette siden jeg allerede er på "kanten" med tanke på gulvhøyden. Om det er en tanke fleksing så gjør ikke det så veldig mye, og jeg er helt sikker på at jeg klarer å leve med det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vel ikke så mye valg..... Frem med dykksagen!
    Fornuftig! Tror ikke du vil angre på det senere! Like greit å bite i det sure eplet nå, og bli ferdig med det...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper å få kjøpt inn nye sponplater i dag, men skjemaet er slik at det ikke er 100% sikkert. Uansett så blir det nok til at jeg får kappet opp og fjernet platene som ligger der i dag.

I forbindelse med at jeg begynte å tenke mer på dette med platelegging, så har jeg innsett at jeg har lagt platene feil i taket også, utrolig nok. Sånn går det når man er den glade amatør...... :evil: Dog, jeg har passet på at det ikke er noen overlappende skjøter mellom lagene, så jeg satser på at taket "holder" likevel. Det er jo også brukt GG, så jeg tror ikke det har så veldig mye å si for styrken.

Jeg diskuterte dette med platelegging i taket med min bror akkurat i det jeg skulle starte, og han insisterte på at jeg burde tegne opp og planlegge leggingen mer enn det jeg hadde tenkt. Når forstår jeg hvorfor

Jeg får håpe at tabbekvoten snart er brukt opp......

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg diskuterte dette med platelegging i taket med min bror akkurat i det jeg skulle starte, og han insisterte på at jeg burde tegne opp og planlegge leggingen mer enn det jeg hadde tenkt. Når forstår jeg hvorfor

Jeg får håpe at tabbekvoten snart er brukt opp......
    Jeg husker selvfølgelig veldig godt denne diskusjonen, men du var ikke til å rikke, du mente dette var så ukomplisert at ytterligere planlegging var unødvendig...

Uansett, tabbekvoten kan vel ikke annet enn være brukt opp nå, vil jeg tro. Synd med gulvet, men det er jo heldigvis ikke så vanskelig å fikse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg husker selvfølgelig veldig godt denne diskusjonen, men du var ikke til å rikke, du mente dette var så ukomplisert at ytterligere planlegging var unødvendig...

Uansett, tabbekvoten kan vel ikke annet enn være brukt opp nå, vil jeg tro. Synd med gulvet, men det er jo heldigvis ikke så vanskelig å fikse.
    Joa, jeg var nok litt påståelig der ja, men det var fordi leggingen (ikke i forband) var ganske ukomplisert. Desverre var det en grunn til det ... :|

Taket er forøvrig ferdig sparklet, og ser veldig bra ut. Jeg valgte å leie inn et malerfirma til å gjøre dette.

Side 21 av 37 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •