AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 737
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her blir det interessant å følge med. Står jo selv med noen av de samme spørsmålene når jeg en gang kommer i gang hos meg.

Når det gjelder gulv er jeg enig med BEF i at en type trinnlyd (20mm), eksempelvis Glava - som er ganske rimelig, med gulvspon over kan være lurt på gulvet. Da med rundlist mot vegg slik at man ikke har direkte kontakt. Gjorde selv dette i mitt forrige rom, og det tar av en del av vibrasjonene fra høyttaler og ikke minst sub. Skal du dra den enda lengre kan du også legge gulvgips over gulvspon, men da mister du kanskje for mye takhøyde hos deg.

Er enig i det som sies om rom-i-rom her, og det er kanskje her jeg er mest spent på hvilken løsning du går for. Det er liten tvil om at dette er mest optimalt, men ser helt klart problemet med at du da taper bredde.

Og husk å gi oss mange bilder nå da

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Her blir det interessant å følge med. Står jo selv med noen av de samme spørsmålene når jeg en gang kommer i gang hos meg.

Når det gjelder gulv er jeg enig med BEF i at en type trinnlyd (20mm), eksempelvis Glava - som er ganske rimelig, med gulvspon over kan være lurt på gulvet. Da med rundlist mot vegg slik at man ikke har direkte kontakt. Gjorde selv dette i mitt forrige rom, og det tar av en del av vibrasjonene fra høyttaler og ikke minst sub. Skal du dra den enda lengre kan du også legge gulvgips over gulvspon, men da mister du kanskje for mye takhøyde hos deg.

Er enig i det som sies om rom-i-rom her, og det er kanskje her jeg er mest spent på hvilken løsning du går for. Det er liten tvil om at dette er mest optimalt, men ser helt klart problemet med at du da taper bredde.

Og husk å gi oss mange bilder nå da
    Rom i rommet er selvsagt det ideele, men jeg er ikke villig til å ofre så mye av bredden i rommet. Til tross for at det vil være den beste løsningen med tanke på lyddemping så vil det umuliggjøre å gå opp i lerretsstørrelse på et senere tidspunkt. 290cm bredde er rett og slett for lite.

Jeg hadde besøk av Kjelli i går (med frue), noe som var veldig hyggelig. Vi pratet naturligvis en del om konstruksjonen i den kommende kinoen, og den løsningen jeg ble mest hypp på involverer å sette opp nytt stenderverk i veggene som da er foskjøvet 1-2cm fra det originale stenderne. Isolering i veggene er naturligvis også en selvfølge.
    Jeg tror dette blir "godt nok" da begge lettveggene grenser til en gang, og ikke direkte mot noen oppholdsrom (foruten et gjestebad).

I taket ser jeg for meg å lage en lydhimling med lydbøyler. For å spare mest mulig takhøyde monterer jeg nye tverrbjelker mellom de eksisterende bjelkene. Disse skal da monteres slik at de ligger høyere opp i taket enn det originale bjelkelaget. Lydbøylene monteres da på en sånn måte at avstanden mellom gamle bjelker og nytt tak blir så liten som mulig. På den måten vil det være mulig å slippe unna med 25-30mm senking av taket totalt, noe som er veldig akseptabelt.

Når det gjelder gulvet så bør det nok laget en "flytende" konstruksjon. Når er det riktignok murgulv i bunn, men noen tiltak er kanskje nødvendig likevel?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder gulvet så bør det nok laget en "flytende" konstruksjon. Når er det riktignok murgulv i bunn, men noen tiltak er kanskje nødvendig likevel?
    Husk at fikling med gulvet stjeler takhøyde det også da! Vet ikke hva du legger i "flytende gulv", men det betegner jo ofte et tungt gulv som er "mekanisk frikoblet" fra det eksisterende gulvet. Dette blir jo fort 5-10 cm.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke samme veggløsning som homecinema?
    Han har jo vanlig gipsvegg, og så en ny frittstående vegg innenfor, samme som dere snakket om i går.
    På den innerste veggen kan du jo lage moltonrammer å feste på stendrene.
    Noen steder kan du bruke vanlig isolasjon, og andre plasser akustikkpleter.

Litt rotete skrevet, men mulig du forstår...?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer som Rune skriver, film er prioritert fremfor 2 kanaler, men jeg vil naturligvis også ha så god stereolyd som mulig. Dog, jeg ser at det blir ganske vanskelig å få til.

77" lerret er dessverre alt for lite for meg, og jeg finner først kinofølelsen når man tipper godt over 100".
    Wow, 100" på 2.8m sitteavstand

Hadde nok ikke fått plass til bildet mellom høyttalerne en gang jeg!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Husk at fikling med gulvet stjeler takhøyde det også da! Vet ikke hva du legger i "flytende gulv", men det betegner jo ofte et tungt gulv som er "mekanisk frikoblet" fra det eksisterende gulvet. Dette blir jo fort 5-10 cm.
    Jeg tenker vel primært på at gulvet ikke skal ha kontakt med veggene....

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hva med å bruke samme veggløsning som homecinema?
    Han har jo vanlig gipsvegg, og så en ny frittstående vegg innenfor, samme som dere snakket om i går.
    På den innerste veggen kan du jo lage moltonrammer å feste på stendrene.
    Noen steder kan du bruke vanlig isolasjon, og andre plasser akustikkpleter.

Litt rotete skrevet, men mulig du forstår...?
    Jeg forstår hva du mener, men Homeciinema har vel nesten en rom i rommet løsning, og det vil ta for mye bredde hos meg. Dersom jeg gjør som jeg har skissert tidligere med å montere nytt reisverk i de eksisterende veggene (forskjøvet 1-2cm innover i rommet), vil de nye veggene bare spise 5-6cm totalt.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Wow, 100" på 2.8m sitteavstand

Hadde nok ikke fått plass til bildet mellom høyttalerne en gang jeg!
    Det blir nok noe mer avstand hos meg, selv til første rad.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår hva du mener, men Homeciinema har vel nesten en rom i rommet løsning, og det vil ta for mye bredde hos meg. Dersom jeg gjør som jeg har skissert tidligere med å montere nytt reisverk i de eksisterende veggene (forskjøvet 1-2cm innover i rommet), vil de nye veggene bare spise 5-6cm totalt.
    Det var slik jeg tenkte, men med moltonrammer i stedet for ferdige MDF plater.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller:
    Sjekk ut kinoen til Kalle klovn, han har vanlige gips vegger, men har i tillegg brukt 12mm asfaltplater, trukket med molton.

Det gir en utrollig fin demping i rommet, og det hjelper en hel del på lydisolasjonen til andre rom.
    På ingen måte like bra som rom-i-rom løsning, men rimelig bra.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker vel primært på at gulvet ikke skal ha kontakt med veggene....
    Ok, slik som parkett og laminat normalt sett legges? Da misforsto jeg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var en flytende konstruksjon jeg prøvde å forklare i det forrige innlegget mitt, men jeg var kanskje for upresis. Prøver derfor med noen bilder fra forrige gang jeg bygde, som benyttet samme prinsipp som jeg/BEF er innom.

(hentet fra byggetråd)

Bilde #1: Planken er kantavstivning (19x73mm) for trinnlydplatene. Dette er da fordi gulvet ikke skal synke langs kantene mot veggene. I mellom kanavstivningen og veggen legges rundlist for å hinde lydoverføring til veggene. Det er en myk list som er hul i midten og kan klemmes litt sammen.
    Kantavstivningen skal plasseren minimum 10mm fra vegg, men jeg tok utgangspunkt i 15mm da rundlisten jeg benytter har diameter på 16mm.

Bilde #2: Her har jeg lagt ut alle trinnlydplatene. Feilberegnet litt når jeg bestile, så nå sitter jeg med 1,5 pk til overs...

Bilde #3: Rundlist, kantavstivning og trinnplate i fin harmoni.

Bilde #4: Gulvspon på litt over halve gulvet. Gulvsponen skal plasseren med minimum 10mm avstand til vegg. Jeg tok utgangspunkt i 12,5mm siden jeg lagde mine egne "veggstøtter" av 12,5mm sponplate. Gulvspon limes med sponlim.

Bilde #5: Litt mer gulv. Mellom gulvsponen og veggen skal det fuges med elastisk fugemasse.

Bilde #6/7: Fuget ferdig mellom gulvet og veggene, gikk med 29 tuber fugemasse.

Ferdig.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fin bildeserie Kenti! MEN - du tror ikke fugen vil kunne transportere en del uønskede frekvenser da? Er det egentlig noe vits å fuge om en i alle tilfelle skal liste opp?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et fair spørsmål. Fuging var rådet jeg fikk av en tømrermester på Byggmakker (jeg hadde deltidsjobb under studiene på BM, så rådførte meg blant annet med en del erfarne på området underveis ), så gjorde det den gang. Er litt usikker på hvor ressonansførende selve fugingen i seg selv er, men det kan kanskje BEF eller andre mer erfarne på området svare på. Et poeng med å fuge er jo luftisolasjon, og da holder uansett ikke rundlist alene.

Når det er sagt ble det overraskende lite energioverføring til vegger med den løsningen, selv med subber og store høyttalere i full utfoldelse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...fugen blir jo også hardere over årenes løp, og for dermed kanskje høyere overføringsevne...? Isoleringsbiten er jo for øvrig et fornuftig argument da, og gir "systemet" i alle tilfelle liten overføring hos deg tyder det jo på at ting fungerer som de skal...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe jobb det der Kenti. Hvorfor ikke oppdatere oss andre litt i tråden din?

Fugene vil ikke overføre lyd, de vil absorbere vibrasjonene som er i gulvet og dermed vil det ikke forplante seg videre. Det eneste jeg så på bildene dine var at du hadde skrudd ramma rundt trinn lyd platene fast. En bedre løsning er å la de ligge løst, dem vil bli mekanisk festet opp til gulvsponet. her er det viktig at du da limer alle skjøter til gulvplatene. Da vil du ikke ha noe annet en trinn lyd platene liggende ned mot gulvet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Kjempe jobb det der Kenti. Hvorfor ikke oppdatere oss andre litt i tråden din?

Fugene vil ikke overføre lyd, de vil absorbere vibrasjonene som er i gulvet og dermed vil det ikke forplante seg videre. Det eneste jeg så på bildene dine var at du hadde skrudd ramma rundt trinn lyd platene fast. En bedre løsning er å la de ligge løst, dem vil bli mekanisk festet opp til gulvsponet. her er det viktig at du da limer alle skjøter til gulvplatene. Da vil du ikke ha noe annet en trinn lyd platene liggende ned mot gulvet.
    Takk for det, BEF. Nå er jo dette "gammel morro" fra forrige gang jeg bygde kino, og den prosessen er relativt godt dokumentert i egen byggetråd. Det nye rommet har jeg ikke startet på enda, og når jeg kommer så langt har jeg noen jeg vil drodle litt med før jeg gjør noe

Ser poenget med å ikke skru fast rammen rundt trinnlydplatene. Det tenkte jeg rett og slett ikke på. Dog, det hadde muligens vært noe vanskeligere å jobbe med? Uansett, bra det kom frem her da, så slipper i allefall Anbjørn å gjøre den samme "feilen" om han går for en tilsvarende løsning.

Når det gjelder å "spare" takhøyde må jo denne fremgangsmåten være av de bedre også med tanke på at det ikke bygger så veldig mye: 20mm (trinnlyd) + 24mm (gulvspon) + 8mm (laminat/teppe) = ca 54mm. Skal man begynne med lydbøyer i gulvet tar man fort litt mer høyde...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ok, slik som parkett og laminat normalt sett legges? Da misforsto jeg.
    Jepp, da er vi enige Det er vel kanskje ikke en flytende konstruksjon da, men det viktigste vil vel likevel være å isolere gulv fra vegger.

@Kent
    Fint arbeid, og det er mulig jeg går for en liknende løsninge. Det eneste jeg ikke er helt sikker på er om jeg faktisk trenger å dempe gulvet så mye? Dette er i jo i første etasje, og det er ingenting under, med unntak av betong og fjell.

Når det gjelder mekanisk forbindelse, vil ikke parketten overføre vibrasjoner fra gulvet, via listene og til veggen? Det er sikkert noe jeg ikke forstår her...

Ellers så har jeg begynt å tenke litt på resten av konstruksjonen. Taket er jo rimelig rett frem, men jeg funderer stadig litt på veggene.
    Det nye stenderverket som da er forskjøvet 2-3cm innover i rommet sammenlignet med det originale, kan kanskje isoleres med gummi el.likn mot svillene? Vil de ha noen effekt, og vil det være gjennomførbart?

I front og bakkant av rommet vurderer jeg å lage nye vegger for å få bedre plasss til kabling ol, men dette har jeg ikke bestemt meg for enda. Det vil jo også være mulig å legge kablingen i gulvet, men da er jeg nødt til å heve det beetraktelig. Et tredje alternativ er å gå løs på det originale sttenderverket i veggene og trekke rørene der.....Noen ideer?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 50mm plastrør til kabling.
    Slike som er til sentralstøvsuger.
    Det er litt mer arbeid mtp. borring og gjennomføring av rørene, men fantastisk når man skal trekke kabler med plugger osv gjennom.

Man kan jo da også trekke flere kabler i ett rør.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder mekanisk forbindelse, vil ikke parketten overføre vibrasjoner fra gulvet, via listene og til veggen? Det er sikkert noe jeg ikke forstår her...
    Hvis jeg har forstått riktig så har ikke gulvet noe mekanisk forbindelse med veggene i dine planer. Å lime/skrue fast listene på veggene ETTER at du har lagt teppe på gulvet (og uten å komprimere teppet) burde beholde dette.

I front og bakkant av rommet vurderer jeg å lage nye vegger for å få bedre plasss til kabling ol, men dette har jeg ikke bestemt meg for enda. Det vil jo også være mulig å legge kablingen i gulvet, men da er jeg nødt til å heve det beetraktelig. Et tredje alternativ er å gå løs på det originale sttenderverket i veggene og trekke rørene der.....Noen ideer?
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å få plass til de fleste rørene gjennom taket (hvor du ha mest plass). Det blir vel også enklere å unngå en del 90 grader vinkler for rørene dine.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg har brukt 50mm plastrør til kabling.
    Slike som er til sentralstøvsuger.
    Det er litt mer arbeid mtp. borring og gjennomføring av rørene, men fantastisk når man skal trekke kabler med plugger osv gjennom.

Man kan jo da også trekke flere kabler i ett rør.
    Det er ikke sikkert det er dumt, men jeg frykter vel at et 50mm rør gjennom en 2"4 kanskje svekker konstruksjonen litt mye
    Hvor store hull kan man egentlig tillate seg å lage i stenderverket i en vegg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hvis jeg har forstått riktig så har ikke gulvet noe mekanisk forbindelse med veggene i dine planer. Å lime/skrue fast listene på veggene ETTER at du har lagt teppe på gulvet (og uten å komprimere teppet) burde beholde dette.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å få plass til de fleste rørene gjennom taket (hvor du ha mest plass). Det blir vel også enklere å unngå en del 90 grader vinkler for rørene dine.
    Glava.no har en genial side som jeg ikke visste om:
    Konstruksjonsguide - Takkonstruksjoner

Nå har jeg skrevet ut flere av guidene. Greit å lese gjennom for å få en bedre forståelse for konstruksjoner.

Er det forøvrig noe Glava anbefaler som IKKE bør gjøres i et rom som dedikeres til hjemmekino? Er det andre tiltak (som ikke tar plass sideveis ) som kan/bør gjøres i tillegg?

Side 2 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •