AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 37 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 737
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan la du GG ut? Det kan virke som limet ble lagt i sirkler?

For å utdype litt. Legger en lim ol i sirkeler så stenger en luft inne når en skal klemme platene sammen og en vil aldri få de godt inntil hverandre. Limet virker som en tett pakning.

K

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Hvordan la du GG ut? Det kan virke som limet ble lagt i sirkler?

K
    Limet ble jevnt fordelt mrd tannsparkel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ved et lite bilde som viser høydeforskjellene. Bildet lyved en god del på grunn av skyggene som lages av lyset i rommet, men det viser likevel at det er høydeforskjell. I endene av romnmet er det nesten ingen avvik, uten av jeg helt forstår hvorfor,men det i midten (område på 2-3m) er mer eller mindre avvik.

-glipe-jpg

Etter litt nøyere måling tror jeg nok at maksavviket er rundt 1,5-2mm, og ikke 3mm som først antatt. Det er likevel 1,5-2mm for mye, men bedre enn 3mm....
    Forøvrig så vet jeg jo ikke om det er noe buling motsatt vei i første platelag, men det anser jeg vel egentlig for ganske usansynlig med tanke på fysikkens lover.

Jeg har ikke fått noen fornuftig tilbakemelding av GG enda, og forventer vel egentlig ikke å få det heller. Jeg tror at de har visst om dette problemet hele tiden, men har valgt å ikke si noe om det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forøvrig så vet jeg jo ikke om det er noe buling motsatt vei i første platelag, men det anser jeg vel egentlig for ganske usansynlig med tanke på fysikkens lover.
    Vel, i følge Newtons 3. lov er vel sannsynlig med tanke på fysikkens lover... Men det gjør da vel ingen ting om det første platelaget buler? Ja med mindre det har en betydning for lydisolasjonen da...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vel, i følge Newtons 3. lov er vel sannsynlig med tanke på fysikkens lover... Men det gjør da vel ingen ting om det første platelaget buler? Ja med mindre det har en betydning for lydisolasjonen da...
    Akkurat. Det er det som betyr noe her. Jeg bryr meg heller ikke om at taket buler en smule, hverken i det første eller andre laget, men jeg bryr meg virkelig med tanke på lydisolasjonen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har regnet litt på dette med GG tykkelse, og dette med 0.5mm stemmer vertfall ikke dersom man velger "supreme" dekning. Ved maksimal dekning så skal man benytte 3 tuber (28oz) på en plate (240x120). Det vil si at man skal bruke ca 2.4kg masse, som igjen gir ca 2.3l volum. 2.3l fordelt utover et areal på 2.88m2 betyr at man skal ha en tykkelse på 0.8mm. På sidene til GG har de som sagt skrevet 0.5mm, men det stemmer bare dersom man benytter ca 1.44kg masse, eller i underkant av to tuber (to tuber er ca 1.58kg).

Jeg blir mer og mer forundret over hvor dårlig opplyst GG sine sider egentlig er. Det eneste de egentlig bryr seg om, er å fortelle om den fantastiske virkningen av dette stoffet, ikke hvordan kam faktisk skal påføre det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har regnet litt på dette med GG tykkelse, og dette med 0.5mm stemmer vertfall ikke dersom man velger "supreme" dekning. Ved maksimal dekning så skal man benytte 3 tuber (28oz) på en plate (240x120). Det vil si at man skal bruke ca 2.4kg masse, som igjen gir ca 2.3l volum. 2.3l fordelt utover et areal på 2.88m2 betyr at man skal ha en tykkelse på 0.8mm. På sidene til GG har de som sagt skrevet 0.5mm, men det stemmer bare dersom man benytter ca 1.44kg masse, eller i underkant av to tuber (to tuber er ca 1.58kg).

Jeg blir mer og mer forundret over hvor dårlig opplyst GG sine sider egentlig er. Det eneste de egentlig bryr seg om, er å fortelle om den fantastiske virkningen av dette stoffet, ikke hvordan kam faktisk skal påføre det.
    0.5 mm er muligens skrevet med utgangspunkt i den mest vanlige mengden å bruke, nemlig 2 tuber.

Det står ganske godt forklart hvordan man skal påføre det her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0.5 mm er muligens skrevet med utgangspunkt i den mest vanlige mengden å bruke, nemlig 2 tuber.

Det står ganske godt forklart hvordan man skal påføre det her.
    Joa, jeg har lest denne guiden, men de sier ikke noe om potensielle problemer man kan ha i forbindelse med påføring av GG. Det burde de absolutt ha skrevet noe om slik at det hadde vært mulig å forberede seg litt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm, mulig det er en ide å bruke sponplater fremfor gips som andrelag når en bruker såpass mye GG, er absolutt noe de bør få med seg på sidene sine...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hmmm, mulig det er en ide å bruke sponplater fremfor gips som andrelag når en bruker såpass mye GG, er absolutt noe de bør få med seg på sidene sine...
    Jeg tror det aller beste ville være å bruke OSB eller lignene i førstelaget. Da får man skrufester akkurat der man vil. Alternativt kan man sette omm bjelkene på cc30 eller benytte MYE stivere plater enn 13mm gips.

Forhåpentligvis er det ikke 100% waste for min del, men det er jo ikke godt å si. GG er jo ikke akkurat billig heller, så det ville vært synd. Det er jo litt sent å prøve å ta ned platene også......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det aller beste ville være å bruke OSB eller lignene i førstelaget. Da får man skrufester akkurat der man vil.
    Jeg er slett ikke sikker på at GG vil fungere som den skal hvis man skrur fast overalt, så jeg vet ikke om det er veien å gå heller. Blir det for tett med skruer, vil muligens de to platene oppføre seg for mye likt EN plate.

Det er mulig jeg fantaserer nå, men jeg mener å huske at jeg på slutten (da jeg var litt mer erfaren) la GGen litt tynnere mellom skruerekkene, for at det ved tilskruing skulle jevne seg ut. Men hvis dette hadde vært en god ide, så hadde det vel stått i guiden...

Det er jo litt sent å prøve å ta ned platene også......
    Det må i så fall dokumenteres

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er slett ikke sikker på at GG vil fungere som den skal hvis man skrur fast overalt, så jeg vet ikke om det er veien å gå heller. Blir det for tett med skruer, vil muligens de to platene oppføre seg for mye likt EN plate.

Det er mulig jeg fantaserer nå, men jeg mener å huske at jeg på slutten (da jeg var litt mer erfaren) la GGen litt tynnere mellom skruerekkene, for at det ved tilskruing skulle jevne seg ut. Men hvis dette hadde vært en god ide, så hadde det vel stått i guiden...

Det må i så fall dokumenteres

Ikke enkelt å bli klok på dette, men det er da mulig å ta litt lærdom likevel?
    Jeg skal snart montere Huntonitt på veggene med GG, og jeg tenker å benytte maksimal dekning der også, men jeg vil naturligvis unngå at de "buler". Spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre det..... Min første tanke var egentlig å legge noe mellom platene og der hvor stenderne er, men jeg er ikke 100% sikker på hva det skulle være. Ideelt sett burde dette mellomlegget da være ca 0.8mm. I tillegg burde vel også plateskjøtene sparkles i forkant slik at overflaten under platefestene var 100% slett?

Ps. jeg tenker å benytte krampepistol til festing av plater.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vertfall fått bekreftet fra GG at den lille "bulingen" jeg ser noen plasser i taket ikke skal påvirke ytelsen. Om det er tilfelle eller ikke vet jeg ikke, men det er uansett ikke så mye jeg kan gjøre med det.

På huntonittplatene kommer jeg til å benytte samme mengde, men jeg tror ikke det kommer til å bli samme problemet med tanke på at en krampepistol ikke vil dra platene så langt inntil som skruer vil gjøre. Hva tenker dere andre om det?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vertfall fått bekreftet fra GG at den lille "bulingen" jeg ser noen plasser i taket ikke skal påvirke ytelsen. Om det er tilfelle eller ikke vet jeg ikke, men det er uansett ikke så mye jeg kan gjøre med det.
    Fikk du noe svar på om bulingen var normalt da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du noe svar på om bulingen var normalt da?
    Her er det siste svaret jeg fikk, etter at jeg spurte om jeg måtte rive ned taket for å få dette skikkelig.

Three tubes certainly provides a benefit over two tubes. The reason we recommend two is because it provides the most gain for the cost. For example, one tube is 70%, two tubes is 100%, and three tubes would be around 115%. As you can see, three tubes will improve your system without question, but for most customers it is more cost effective to go with two tubes per sheet. Also, I misunderstood the quantity that you used...I mistakenly took 84oz to be four tubes, which is my mistake.

The quantity you used will do nothing but improve your system so please don't undo it!! The gapping shown does not create any concern and I think it's perfectly normal.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The gapping shown does not create any concern and I think it's perfectly normal.[/I]
    Det besvarer vel alle dine spørsmål rundt dette?

Men er enig i at de kunne ha beskrevet dette på siden sin, slik at folk ikke behøvde å lure.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det besvarer vel alle dine spørsmål rundt dette?

Men er enig i at de kunne ha beskrevet dette på siden sin, slik at folk ikke behøvde å lure.
    Joa, jeg fikk jo svar på det jeg beøvde, så jeg gidder ikke tenke så mye mer på dette nå.

Det jeg har begynt å tenke på nå, er hvordan jeg skal bygge den falske frontveggen. Jeg planlegger å benytte motorisert maskeringssystem, og det kommer til å bygge omtrent helt ut til sideveggene. Det betyr at det blir kinkig å komme til utstyret bak, så der trenger jeg en løsning. Min første tanke var å hengsle maskeringssystemet inkludert lerret, slik at det kan løftes ut i nedre kant. Videre tenkte jeg kanskje at det kunne være en idè å benytte luftfjærer, ala det som benyttes på bakluker på biler. Jeg har ikke fundert på hvilken løftehøyde som behøves, men en plass mellom 70-90 grader bør være oppnåelig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke DenonBuster som har laget et hengslet system med luftfjærer da tro?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke DenonBuster som har laget et hengslet system med luftfjærer da tro?
    Da må jeg sjekke ut byggetråden til Denonbuster Takker for tipset!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg sjekke ut byggetråden til Denonbuster Takker for tipset!
    Hehe - jeg hadde ventet med takkingen til det er bekreftet at det stemmer - jeg har hukommelse som en gullfisk...

Side 19 av 37 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •