AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 37 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 737
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har akkurat lagt silencioplater i kinoen. Jeg endte opp med å legge 2x12mm+13mm gulvgips+22m spon, og dette demper utrolig godt, selv om jeg bygger på loft og huset er fra 1953 med den lydtettheten det medfører.
    Da jeg fikk silencioplatene i hus var jeg litt skeptisk, jeg syntes de virket for harde og var skeptisk til hvor mye de ville dempe. Nå kan jeg imidlertid slå hardt i gulvet uten å kjenne noe som helst bevegelse i det gamle gulvet.
    Jeg prøvde også å legge bare en 12mm plate+22mm spon oppå gamlegulvet og slå på den, og det dempet godt det også.

I samtale med Silencio ble jeg anbefalt å bruke 12mm silencio+22mm spon om jeg ville bygge minst mulig. Vedkommende hos hunton sa at 24mm er bedre enn 12mm, men absolutt ikke dobbelt så bra. Samtidig mente han at 12mm var et minimum for god demping. Grunnen til at han anbefalte 22mm spon fremfor tynnere plate var for å få en viss vekt på det flytende gulvet, masse demper som kjent meget godt.

Ut i fra min egen erfaring samt anbefaling fra Hunton vil jeg anbefale 12mm silencio+22mm spon, jeg vil tro det blir meget bra iom. at du holder til i kjeller. Da kommer i mål på under 40mm inkl. teppeflis, og den ene centimeteren vil du ikke legge merke til når rommet er ferdig.

Vil også anbefale deg å lese leggeanvisningen, det står mye lærerikt der.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg begynt å montere lag 2 i taket. Jeg benytter i tillegg green glue med maks dekning (supreme). Det er nok vel og bra, men det blir tydelig sig i platene mellom festepunktene cc60. Hvilken erfaring har dere andre med dette, og har dere i så tilfelle gjort noe med det?

-saging-drywall-lowrez-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da har jeg begynt å montere lag 2 i taket. Jeg benytter i tillegg green glue med maks dekning (supreme). Det er nok vel og bra, men det blir tydelig sig i platene mellom festepunktene cc60. Hvilken erfaring har dere andre med dette, og har dere i så tilfelle gjort noe med det?

-saging-drywall-lowrez-jpg
    La også merke til det hos meg, selv om jeg bare brukte i underkant av to tuber i taket. Men det var nok ikke så mye sig som hos deg...:shock:

Blir taket synlig? Husker ikke om du skal trekke det eller bare sparkle...
    Hadde ikke brydd meg slik jeg skal ha det. Ingenting blir synlig hos meg. Men man kan jo lure på virkningen. Ser jo ut som alt samler seg i midten der plata ikke er skrudd, og der det plata er skrudd er nesten ingenting igjen...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde hatt minst en skrue mellom skruene som du har satt, det vil si hver 30cm cirka.

Når jeg bygde hjemmekinoen min så ble jeg anbefalt å ikke legge på 2 lag med gips. Snekkeren som jeg snakket med sa at det var mulig å gjøre det men det kunne fort blir problemer med vekt og at man måte planlegge virkelig bra for lag nr2 når man setter på lag nr 1. Det betyr å sette på noe ekstra materialer for å kunne skru fast plata nr 2 som det bør gjøres.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt problem med sig av platene når jeg har brukt DG-A2, det er jo endel mere lim på platen som er jevnt fordelt utover. Så den får jo en bedre feste evne av det. Det er jo å viktig og ha en skikkelig gips heis så man får godt trykk opp på platene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    La også merke til det hos meg, selv om jeg bare brukte i underkant av to tuber i taket. Men det var nok ikke så mye sig som hos deg...:shock:

Blir taket synlig? Husker ikke om du skal trekke det eller bare sparkle...
    Hadde ikke brydd meg slik jeg skal ha det. Ingenting blir synlig hos meg. Men man kan jo lure på virkningen. Ser jo ut som alt samler seg i midten der plata ikke er skrudd, og der det plata er skrudd er nesten ingenting igjen...
    Jeg skal ha molton i taket, så det betyr nok ikke så mye med tanke på utseendet. Likevel kommer jeg nok til å "sparkle taket flatt"

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Jeg hadde hatt minst en skrue mellom skruene som du har satt, det vil si hver 30cm cirka.

Når jeg bygde hjemmekinoen min så ble jeg anbefalt å ikke legge på 2 lag med gips. Snekkeren som jeg snakket med sa at det var mulig å gjøre det men det kunne fort blir problemer med vekt og at man måte planlegge virkelig bra for lag nr2 når man setter på lag nr 1. Det betyr å sette på noe ekstra materialer for å kunne skru fast plata nr 2 som det bør gjøres.
    Bjelkelaget er jo cc60, så det blir vanskelig å sette skruer på cc30.....

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har ikke hatt problem med sig av platene når jeg har brukt DG-A2, det er jo endel mere lim på platen som er jevnt fordelt utover. Så den får jo en bedre feste evne av det. Det er jo å viktig og ha en skikkelig gips heis så man får godt trykk opp på platene.
    Kikket du nøje etter?

Jeg brukte også tannsparkel for å fordele ut massen, og jeg vil si at den dermed ble veldig pent og jevnt fordelt.
    Når det gjelder sig, så er det kanskje verdt å nevne at det ikke er noe som er kommet etter at platen ble montert, men "i det" platen ble montert.

Jeg har vurdert å sette noen mollyplugger mellom bjelkene for å trekke lag #1 og #2 sammen, men jeg vet ikke om det er en god eller dårlig ide.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan egentlig bare si akkurat det samme som Hunsbedt. Jeg hadde et litt sig, jeg også, men siden det skulle tildekkes, var det ikke noe problem (dessuten brukte jeg (opp) en gipsheis med "godt" med trykk, nettopp pga dette problemet, så siget/bulingen ble begrenset).

Men er du sikker på at det er sig? Jeg tror rett og slett problemet er at GGen er for tyktflytende og at man rett og slett bare har press nok til å få platen helt inntil der det blir skrudd (uten gipsheis med trøkk). Mellom dette vil GG-laget rett og slett fortsette med å være tykt. Sig eller buling: Rart ikke dette problemet er mer beskrevet, ettersom ting tyder på at det er utbredt.

Og dette problemet vil selvsagt være enda tydeligere med max mengde GG som du har brukt... :???:

Edit: Du har jo (etter jeg skrev det over) selv skrevet at det ikke er "sig" som sådan.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert å sette noen mollyplugger mellom bjelkene for å trekke lag #1 og #2 sammen, men jeg vet ikke om det er en god eller dårlig ide.
    Dette bør vel i så fall gjøres før GGen "herder"!!!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Men er du sikker på at det er sig? Jeg tror rett og slett problemet er at GGen er for tyktflytende og at man rett og slett bare har press nok til å få platen helt inntil der det blir skrudd (uten gipsheis med trøkk). Mellom dette vil GG-laget rett og slett fortsette med å være tykt. Sig eller buling: Rart ikke dette problemet er mer beskrevet, ettersom ting tyder på at det er utbredt.

Og dette problemet vil selvsagt være enda tydeligere med max mengde GG som du har brukt... :???:
    Støtter denne teorien jeg og.
    Komboen av mye tyktflytende GG og cc60 vil medføre buling som bildet ditt viser.
    Hadde du f.eks. brukt cc40 eller cc30 ville buling blitt mye mindre.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig ide.
    Du ender bare med å perforere himlingen med masse hull fånyttes.
    Pluggen vil ikke klare å trekke sammen plater slik du ønsker. Enten ryker den gjennom papiret i den synlige platen, eller så begynner pluggen å spinne...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan egentlig bare si akkurat det samme som Hunsbedt. Jeg hadde et litt sig, jeg også, men siden det skulle tildekkes, var det ikke noe problem (dessuten brukte jeg (opp) en gipsheis med "godt" med trykk, nettopp pga dette problemet, så siget/bulingen ble begrenset).

Edit: Du har jo (etter jeg skrev det over) selv skrevet at det ikke er "sig" som sådan.
    Ja, jeg tror nok også at viskositeten på GG mye av grunnen til dette. Det som er merkelig er at GG ikke har gjort noe med det dersom det er et vanlig problem. Eksempelvis ved å selge papirremser eller lignende som bygger det samme som GG-laget skal gjøre. Disse remsene kunne man da benyttet der hvor man skrur platene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Dårlig ide.
    Du ender bare med å perforere himlingen med masse hull fånyttes.
    Pluggen vil ikke klare å trekke sammen plater slik du ønsker. Enten ryker den gjennom papiret i den synlige platen, eller så begynner pluggen å spinne...
    OK.... Er det noen annen måte jeg kunne trukket sammen platene mon tro?

Når det er sagt så bryr jeg meg fint lite om at platene buler litt så lenge effekten av GG er så god som den skal være. Dersom den ikke er det på grunn av den samme bulingen, så synes jeg i så tilfelle at det er dårlig av GG som ikke opplyser om dette.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.... Er det noen annen måte jeg kunne trukket sammen platene mon tro?
    Nei jeg tror ikke det

Når det er sagt så bryr jeg meg fint lite om at platene buler litt så lenge effekten av GG er så god som den skal være. Dersom den ikke er det på grunn av den samme bulingen, så synes jeg i så tilfelle at det er dårlig av GG som ikke opplyser om dette.
    Jeg tror heller ikke det er noe å bekymre seg over sålenge det er kontakt mellom platelagene og GG'en.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror heller ikke det er noe å bekymre seg over sålenge det er kontakt mellom platelagene og GG'en.
    Problemet er selvsagt om det ikke blir god nok kontakt. Hvis man ser tydelig buling, er det vel ikke optimalt. Ak, jeg har ikke fått med meg noen mål på bulingen, men hvis den er, si 3-4 mm, så blir det litt skummelt å lese det under:

Sitat Opprinnelig postet av GG
    Q: How thick is the Green Glue layer?
    A: About 0.5 mm.
    Hvis de da ikke mener "på det tynneste" eller noe slikt... Hva med en mail til GG om dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg tror ikke det

Jeg håper da det er kontakt, men jeg vet jo ikke heller.

Jeg har gjort at par målinger, og på det jevne så er "bulene" ca 1mm +/- litt, nedenfor festepunktene i bjelkene. På det verste er det ca 3mm, men det er kun et par plasser.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på kontakt og kontakt. Blir GG-laget for tykt, er jeg rimelig sikker på at den ikke fungerer som den skal (med å gjøre om skjærbevegeser til varme). Men er det ikke mer enn 1mm hadde jeg ikke bekymret meg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er selvsagt om det ikke blir god nok kontakt. Hvis man ser tydelig buling, er det vel ikke optimalt. Ak, jeg har ikke fått med meg noen mål på bulingen, men hvis den er, si 3-4 mm, så blir det litt skummelt å lese det under:

Hvis de da ikke mener "på det tynneste" eller noe slikt... Hva med en mail til GG om dette?

Jeg sendte en e-post om dette i går. Jeg kan iikke skjønne at dette ikke vil skje i "alle" tilfeller...?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner forøvrig at dette plager meg litt, og det er jo fryktelig irriterende at GG ikke nevner dette noen sted på sidene sine...

Forøvrig er det jo ganske logisk at det vil bli som hos meg siden massen må gjøre av seg et sted. I skruefestene vil det nødvendigvis bli mer kraft opp mot første gipsplatelag enn hva som er tilfelle midt mellom bjelkene. Ingen plater er så stive at ikke det vil skje. I USA bruker de jo 5/8" plater (ca 16mm), men ikke en gang de vil være stive nok til å unngå denne effekten.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte en e-post om dette i går. Jeg kan iikke skjønne at dette ikke vil skje i "alle" tilfeller...?
    For mitt eget vedkommende var (eller ble) jeg bevisst på dette problemet og dro til så det omtrent knaket med gipsheisen. Dermed ble det nok GGen presset litt jevnere utover.

Begynner å bli en stund siden dette her, men jeg lurer på om jeg faktisk merket det bedre på veggene? Logisk sett burde det i alle fall være slik, uten hjelp av gipsheis. Nå har jeg jo et MDF-lag utenpå de to gipslagene igjen. Kan ikke si jeg er plaget av noen bølgeform på veggen, men uten MDF-laget, så kanskje...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mitt eget vedkommende var (eller ble) jeg bevisst på dette problemet og dro til så det omtrent knaket med gipsheisen. Dermed ble det nok GGen presset litt jevnere utover.

Begynner å bli en stund siden dette her, men jeg lurer på om jeg faktisk merket det bedre på veggene? Logisk sett burde det i alle fall være slik, uten hjelp av gipsheis. Nå har jeg jo et MDF-lag utenpå de to gipslagene igjen. Kan ikke si jeg er plaget av noen bølgeform på veggen, men uten MDF-laget, så kanskje...
    Jeg dro også til med giosheisen så mye eom det gikk, men det hjelper ikke så mye mot fysikkens lover.... drar man skikkelig til i skrufestene så er det helt naturlig at midten på platen må gi noe etter. Hadde den vært 100% stiv (inkludert første lag gips) så hadde saken vært en annen.

Jeg synes uansett at det er merkelig at det ikke står noe om dette på sidene til GG.

Side 18 av 37 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •