AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 37 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 737
    Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fuktsperre skal selvfølgelig ikke ligge rett på betong, men alltid så langt inn
    mot den varme siden av rommet som mulig. Dvs. helst bak siste platelag.
    Om du ikke bruker fuktsperre, er det riktig at evnt. fukt i vegg vil tørkes ut over tid. Men det vil oftere oppstå kondens i yttervegg, da den varme lufta/fukt får vandre fritt ut mot den kalde siden. Har du 20+ på innsiden
    og f eks -5 ute vil fukt stoppe opp på 0 punktet i veggen og du har kondens.
    Ved tilfylte yttervegger er det evnt jordfukt ifra utsiden som skal tørkes ut innover mot den varme siden uten fuktsperre.
    Jeg hadde ihvertfall brukt dampsperre i ditt tilfelle om mur ikke er tilfylt.
    Lykke til med prosjektet ditt:-D

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Om du ikke bruker fuktsperre, er det riktig at evnt. fukt i vegg vil tørkes ut over tid. Men det vil oftere oppstå kondens i yttervegg, da den varme lufta/fukt får vandre fritt ut mot den kalde siden. Har du 20+ på innsiden
    Ved tilfylte yttervegger er det evnt jordfukt ifra utsiden som skal tørkes ut innover mot den varme siden uten fuktsperre.
    I second that.

Vil bare legge til at hvis veggen er tilbakefyllt på utsiden så er problem med kondens MYE mindre da jordvarmen på utsiden hjelper på å holde veggen varm. Kulden kommer ovenfra.

K

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for råd og tips. Dog, jeg er fortsatt litt skeptisk til å legge plast på innsiden av isolasjonen, men jeg forstår jo poenget. Samtidig så ville jeg vel tro at gipsen vil gjøre en god nok jobb i å hindre varm luft fra innvendig i rommet å komme i kontakt med mur? Er det da poeng i å fuktsperre utenom?

Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    I second that.

Vil bare legge til at hvis veggen er tilbakefyllt på utsiden så er problem med kondens MYE mindre da jordvarmen på utsiden hjelper på å holde veggen varm. Kulden kommer ovenfra.

K

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for råd og tips. Dog, jeg er fortsatt litt skeptisk til å legge plast på innsiden av isolasjonen, men jeg forstår jo poenget. Samtidig så ville jeg vel tro at gipsen vil gjøre en god nok jobb i å hindre varm luft fra innvendig i rommet å komme i kontakt med mur? Er det da poeng i å fuktsperre utenom?
    Det er ikke gipsen som stopper varmen, men isolasjonen. Og som tidligere nevnt, jeg ville ikke brukt plast på vegger under bakkenivå. Kondensproblemet ditt vil mest sannsynlig stoppe når isolasjonen kommer opp, og varmen fra rommet blir hindret i å varme opp betongveggen. Og hvis du absolutt vil bruke noe bak platene, så må det bli en pustende dampsperre (diffusjonstett).

På vegger over bakkenivå vil jeg nok si at det er trygt å bruke plast. Men aldri direkte på muren! Enig med carradona at plasten alltid må ligge rett bak platene på innsiden av veggen. Og så må det være 3-4cm luft mellom innervegg og betongvegg.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke problematisk å benytte plast, men vil det egentlig ha noe for seg?
    Veggene er over bakkenivå og det er fra ca 35-55mm avstand fra nytt stendderverk til murvegg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke problematisk å benytte plast, men vil det egentlig ha noe for seg?
    Veggene er over bakkenivå og det er fra ca 35-55mm avstand fra nytt stendderverk til murvegg.
    Som min far sa (snekker, med nesten 100 hus bak seg); Er du i tvil, så kutter du ut plasten!

Og jeg er nok helt enig. Du kan utelate plasten helt, og få et hus som er i stand til å puste...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk av dampsperre har det vært mange kontroverser rundt ja:-D
    Jeg har som sagt valgt og følge byggforsk sine rettlingslinjer.
    Og brukt dampsperre om veggen på utsiden ikke er tilfylt.
    Det skal sies at isolasjonen stopper varmen ja, men ikke dampen.
    Det er den som skaper kondens.
    Nå er en murvegg mer diffusjonstett enn en trevegg, så det er
    sikkert de som velger og kutte bort dampsperre.
    Da ville jeg isåfall valgt en diffusjon åpen papp mellom isolasjon
    og murvegg.
    Som hunsbedt seier, er jeg enig i at feil bruk av dampsperre kan gjøre meir
    skade enn og kutte den vekk. Men er du ikke i tvil setter du den opp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, takk for alle tips. Jeg har bestemt meg for å ikke bruke damsperre da veggene blir tette likevel. Det blir fuging på både første og andre platelag.

En helt annen ting. Jeg skal snart bygge boksene som skal settes inn i veggene for in-wall høyttalerne jeg skal ha. Disse lager jeg i gips, og i den anledning funderer jeg på om jeg bør/må behandle gipsen med noe på baksiden? På den ene veggen står den mot mur, men den er plasssert så høyt oppe at det ikke vil kondensere på muren i det området uansett.
    Hva kan jeg eventuelt bruke?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å gi råd her, har ikke vært borti dette før. Har jeg fostått det riktig så mener du at boksene vil festes i stenderne og nå inn til betongen? Står de helt inntil, eller er det med litt avstand? Tror ikke du bør la de stå helt inntil veggen iallefall. Da vil det bli en effektiv kuldebro, med fare for fukt på sikt.

Er ikke sikker på hva som bokene kan behandles med. Det første som falt meg inn var Heydi KZ primer. Dette gjør at boksene ihvertfall blir mer fuktbestandige. Kommer ikke på noe annet, kanskje andre har bedre innspill.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Vanskelig å gi råd her, har ikke vært borti dette før. Har jeg fostått det riktig så mener du at boksene vil festes i stenderne og nå inn til betongen? Står de helt inntil, eller er det med litt avstand? Tror ikke du bør la de stå helt inntil veggen iallefall. Da vil det bli en effektiv kuldebro, med fare for fukt på sikt.

Er ikke sikker på hva som bokene kan behandles med. Det første som falt meg inn var Heydi KZ primer. Dette gjør at boksene ihvertfall blir mer fuktbestandige. Kommer ikke på noe annet, kanskje andre har bedre innspill.
    Jeg tenker å ha 20-30mm avstand til murvegg slik at kondens ikke blir et problem. Hey'di KZ kan nok kanskje være en ide, men vil den gjøre nytten? Ville det vært bedre med eks. maling som er ment for utendørs bruk?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker å ha 20-30mm avstand til murvegg slik at kondens ikke blir et problem. Hey'di KZ kan nok kanskje være en ide, men vil den gjøre nytten? Ville det vært bedre med eks. maling som er ment for utendørs bruk?
    Jeg tror du kan bruke KZ. Det er jo et slags latexstoff, og det tåler fukt. Avstanden til muren blir jo ikke stor, og du må vurdere om du skal ha isolasjon mellom boksen og muren. Hvis du ikke har det, så vil du få en veldig kald flate innvendig i boksen, og du risikerer kanskje kondens der. Jeg tror jeg ville hatt isolasjon bakom, selv om det blir en nokså tynn flis.

Når det gjelder dampsperren, så tror jeg det er kurant å droppe den, men husk på at det ikke primært er luft den er ment å stoppe, men fukt. Veggplatene (både gips og trebaserte) kan transportere fukt, og hensikten med dampsperren er å holde fukten inni rommet slik at det ikke kan kondensere inni veggen.

Men som sagt, jeg tror det er safe å droppe dampsperre i ditt tilfelle.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg isåfall brukt Primer først, og så vannbasert murmaling som er diffusjonstett. Mulig at oljemaling vil bli like bra, det hadde vært fint med flere innspill på dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei, har fulgt med diverse byggetråder her på forumet en stund nå og er imponert over hvor mye kunnskap som er samlet her. Driver å planlegger en kjellerkino selv. Jeg jobber i byggebransjen(murer) og har vært borti endel produkter som kanskje kan løse fukt problemet med boksene dine. Hva med å kle siden som vender mot yttervegg med våtromsplater.
    Wedi Nonstep sound-deadening substrate for floors
    Alternativ er å smøre gips med våtromsmembran type PCI secoral.(difusjonsåpen) produktene kan kjøpes på flisekompaniet.
    lykke til videre med ett flott prosjekt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av <Frotro
    Hei, har fulgt med diverse byggetråder her på forumet en stund nå og er imponert over hvor mye kunnskap som er samlet her. Driver å planlegger en kjellerkino selv. Jeg jobber i byggebransjen(murer) og har vært borti endel produkter som kanskje kan løse fukt problemet med boksene dine. Hva med å kle siden som vender mot yttervegg med våtromsplater.
    Wedi Nonstep sound-deadening substrate for floors
    Alternativ er å smøre gips med våtromsmembran type PCI secoral.(difusjonsåpen) produktene kan kjøpes på flisekompaniet.
    lykke til videre med ett flott prosjekt.
    Takker for tips, men egentlig litt sent Boksene er allerede montert. Jeg valgte å prime de før jeg la på et par strøk med maling. Dersom det ikke holder så kan det være det samme

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært lite oppdateringer fra meg i det siste da det ikke har vært tid til å prioritere akkurat dette.

Det har ikke skjedd så veldig mye siden sist, men jeg har i det minste fått på plass et lag med gips i taket, samt platet første laget på en langvegg. Jeg har lagt ved noen bilder som viser dette.

Frontvegg:
    -frontvegg-jpg

Bakvegg:
    -bakvegg-jpg

Sidevegg #1:
    -sidevegg-1-jpg

Sidevegg #2:
    -sidevegg-2-jpg

Vindusvegg:
    -vindusvegg-jpg

Tak:
    -tak-jpg

Ventilasjonsuttak:
    -ventilasjonsuttak-jpg

Forøvrig valgte jeg til slutt å legge på dampsperre på ytterveggene, bare sånn for sikkerhetsskyld. Det har neppe noe å bety, men nå ble det vertfall slik.

Ellers så har jeg begynt å tenke på gulvet. Jeg ser for meg en oppbygging som er ca: Trinnlydplater -> Spon -> Teppefliser. I de anledning lurer jeg på et par ting:

1. Trenger jeg noe under trinnlydplatene som skal ligge mot murgulvet?
    2. Hvilken tykkelse "må" jeg ha på trinnlydplatene?
    3. Hvilken tykkelse jeg ha på spongulvet?

Jeg hadde håpet å holde meg under 30mm, vertfall ikke mye over. Er det mulig?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok desverre ikke det er mulig å holde dette under 30mm. Hvis du for eks bruker Glava sine trinnlydplater bygger disse 20mm alene. Og det er de tynneste hos Glava. Oppå bruker du gulvspon. Bare dette vil tilsammen bygge over 40mm. Er ikke sikker på om det er lurt å bruke tynnere plater enn gulvspon, mulig at dette ikke blir solid nok...

Glava sine trinnlydplater legger du rett på gulvet. Du må muligens bruke plast over, og så legge spon. Er ikke sikker her, skal sjekke...

Fant denne linken til Duppi dupp: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...lydplater.html
    Her var det jo noen tips. Ville vel også sett etter andre podusenter av lignende produkter, muligens finnes tynnere plater hos andre produsenter.

Må ellers si meg veldig fornøyd med byggestilen din. Hvis det er like bra som du har det ryddig, vil dette bli kjempebra! :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhåpentligvis blir dette bra til slutt

Jeg ser forøvrig at Hunton har tynne trinnlydplater. De demper naturlgvis ikke like mye som tykkere plater, men jeg tror nok det er bra nok. Betonggulvet er tross alt "relativt" flytende fra før.

Silencio - isolerende trinnlydsplater: parkettunderlag

Det som er enda bedre er at man kan legge parkett/laminat direkte oppå de tynne variantene av Hunton trinnlydplater. Det burde også bety at det det vil fungere fint med tynnere spon enn 22mm.

Tror nok desverre ikke det er mulig å holde dette under 30mm. Hvis du for eks bruker Glava sine trinnlydplater bygger disse 20mm alene. Og det er de tynneste hos Glava. Oppå bruker du gulvspon. Bare dette vil tilsammen bygge over 40mm. Er ikke sikker på om det er lurt å bruke tynnere plater enn gulvspon, mulig at dette ikke blir solid nok...

Glava sine trinnlydplater legger du rett på gulvet. Du må muligens bruke plast over, og så legge spon. Er ikke sikker her, skal sjekke...

Fant denne linken til Duppi dupp: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...lydplater.html
    Her var det jo noen tips. Ville vel også sett etter andre podusenter av lignende produkter, muligens finnes tynnere plater hos andre produsenter.

Må ellers si meg veldig fornøyd med byggestilen din. Hvis det er like bra som du har det ryddig, vil dette bli kjempebra! :-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig lovende ut dette her Anbjørn! Nå er det snart innspurt og kinovisning like om hjørnet!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja! Har ikke vært borti dette produktet fra Hunton...
    Da kan du vel også bruke tynnere sponplater (beregnet til vegg), for å få det tynt nok. Den tynneste varianten av trinnlydplatene var jo ikke mer enn 4,6mm tykk. Da vil du faktisk kunne legge vanlig gulvspon oppå også, og allikevel komme under 30mm...
    Du har ihvertfall mange flere muligheter med disse. Men ikke glem diffusjonstett plast nederst...:smile:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ser veldig lovende ut dette her Anbjørn! Nå er det snart innspurt og kinovisning like om hjørnet!
    Det blir morro når ting er ferdig, men jeg har for lengst senket ambisjonsnivået. Dersom jeg er i mål i løpet av april/mai, så er jeg fornøyd med det. Det er mange ting som kommer forran i køen (dessverre ).

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedth
    Se det ja! Har ikke vært borti dette produktet fra Hunton...
    Da kan du vel også bruke tynnere sponplater (beregnet til vegg), for å få det tynt nok. Den tynneste varianten av trinnlydplatene var jo ikke mer enn 4,6mm tykk. Da vil du faktisk kunne legge vanlig gulvspon oppå også, og allikevel komme under 30mm...
    Du har ihvertfall mange flere muligheter med disse. Men ikke glem diffusjonstett plast nederst...
    Jeg tenker kanskje noe slik som 12mm trinnlyd, 12mm veggspon med teppefliser på toppen. Da er vi på ca 30mm.

Side 17 av 37 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •