AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 37 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 737
  1. #301
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da har jeg vært så dum å "teste" ut hvor mye lyd som blir overført fra mitt nye rom til konstruksjonen rundt. Dette ble gjort på enkleste vis, og det et godt mulig det er en dårlig måte å teste dette på. Uansett så tok jeg en hammer og dunket forsiktig i både gamle og nye takbjelker. Når jeg dunket i de gamle så ble det høye resonanser i hele huset (naturlig nok), men det ble faktisk litt lyd når jeg dunket i de nye også. Faktisk så mye at min bedre halvdel hørte det når jeg bare dunket med en finger/knoke også. Hun satt da i stuen, som ligger over kinoen.
    Beklager min ignoranse, men er det rom-i-rom du har? Hva hviler de nye takbjelkene på?

  2. #302
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Virkemåten til Greenglue er interessant. Jeg har tro på konseptet teoretisk selvom jeg er skeptisk til effektiviteten, men det er veldig vanskelig å vurdere om dette fungerer best på papiret, eller om det også er effektivt i praksis. Hvor mye virkning i forhold til pris? Det blir bare synsing fra min side, men jeg tror ikke akryl o.l har de samme egenskapene som GG.

    For de som lurer; lydbølger skaper små vibrasjoner i veggplata, disse vibrasjonene forplanter seg videre og konverteres til lydbølger på andre siden av veggen. Ideen bak GG er at dette viskoelastiske materialet (hvis det er et norsk ord) absorberer en del av vibrasjonene fra den ytterste plata, og denne bevegelsesenergien (kinetisk energi) går over i varmeenergi istedet.

    Når det gjelder testing så må en jo også ta i betraktning hvor mye GG en skal bruke mellom lagene. Det kan jo også hende at GG er mer effektivt på store flater enn små flater, eller at virkningsgraden kan variere fra densiteten på platene osv. Om resultatet fra en boks kan overføres til effekten i et vanlig rom lissom. Jeg vet ikke?
    Jeg er helt enig. Det virker nok ganske godt, iallefall i teorien. Etter jeg skrev dette så har jeg sjekket litt og det er ikke nytt dette, da det finnes andre likn stoffer for samme denne jobben. Virkning i forhold til pris er ofte diskutert på andre forum har jeg funnet ut. Den kommer nok ganske ofte dårlig ut pga prisen på GG, da en behandling med GG koster jo mer en ett ekstra platelag med gips. Der det kreves en skilleig lyddvegg fant jeg info som tilsa en skulle bruke 4 lags gips på hver side, mao 8 lags gips totalt. Og i slike tilfeller vil GG kunne erstatte et lag eller to med gips og verdifulle cm tilføres rommet.

    K

  3. #303
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har kikket litt rundt etter alternativer for å isolere veggene fra gulvet, og det beste alternativet jeg hasr funnet til nå, er disse: U-Boat Floor Floaters - Acoustic sound studio construction products from Auralex Acoustics.
    Ulempen er at det er mye jobb å ettermontere disse nå siden alle vegger må jekkes opp for å få disse på plass. Når det er sagt så ville jeg nok modifisert de ganske mye (fjernet sidene) slik at jeg kunne skjøvet de under klossene som er kontaktpunktene mellom gulv og vegger. Jeg har jo også boltet veggene til gulvet, og disse kan jeg ikke fjerne, så spørsmålet er jo da hvor mye effekt jeg ville fått ved å gjøre en slik operasjon, til tross for at veggene fortsatt er boltet til gulvet... Noen tips?

    En annen ting jeg "oppdaget", som jeg utvilsomt burde tenkt på tidligere, er at gulvet ikke er separert ved døren. Når jeg tenker meg om så gjelder det samme der hvor dør nr.2 var tidligere.

    Her er det partiet hvor jeg skal ha dør inn til kinoen. Her ser man tydelig at gulvet henger sammen med gulvet i gangen.
    -gulv-kino-jpg

    Til venstre er den døren som er blitt fjernet, men gulvet er i dette partiet identisk med bildet fra den andre døråpningen.
    -vegg-mot-gang-lowrez-jpg

    Sprøsmålet er da om jeg skal prøve å frikoble gulvene i disse partiene...?
    Det er rimelig enkelt (tror jeg) i den åpningen jeg skal ha den nye døren, mens jeg i det andre partiet, som nå er skjult bak den nye veggen, krever en del mer jobb. Her må jeg nok kutte bort deler av veggen for å komme til.
    Spørsmålet er jo om det er verdt det, og om gulvet ellers er såpass frikoblet at jeg oppnår ønsket effekt....

    Jeg er mottakelig for alle tips!

  4. #304
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De nye takbjelkene hviler på de nye veggene, og hverken tak eller vegger er i kontakt med eksisterende konstruksjon. Dog, jeg har da funnet ut at gulvet, som jeg trodde var helt flytende, overfører en god del energi til eksisterende vegger og tak. men ja, rommet er konstruert som rom-i-rommet.

    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Beklager min ignoranse, men er det rom-i-rom du har? Hva hviler de nye takbjelkene på?

  5. #305
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    De nye takbjelkene hviler på de nye veggene, og hverken tak eller vegger er i kontakt med eksisterende konstruksjon. Dog, jeg har da funnet ut at gulvet, som jeg trodde var helt flytende, overfører en god del energi til eksisterende vegger og tak. men ja, rommet er konstruert som rom-i-rommet.
    Ok, da er det i prinsipp samme konstruksjon som hos meg.

    Så det du mistenker, er at energien fra hammerslaget på takbjelken føres ut til veggene, ned i gulvet, oppgjennom "ytterveggen" og til gulvet i rommet over?

    Det er ikke helt usannsnynlig, men hvis det stemmer burde du vel i teorien ha hørt hammerslagene vel så godt om du slo i veggen helt nede ved gulvet? Har du forsøkt dette?

  6. #306
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et betong gulv skal ikke være frikoblet fra veggene. Det skal være kontakt med jevne mellomrom, da hensikten med gulvet er bl.a. å stabilisere betongveggene i en kjeller.

    Men når det er sagt så vil det hjelpe MYE å få kledd med gips. Er massen til gipsen som skal stå for mesteparten av dempingen. Du skulle strengt tatt ha brukt gummiklosser el.

    K

  7. #307
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, hammerslagene høres like godt når man slår i veggene også. Jeg prøvde å slå/dunke forskjellige plasser i takbjelker og vegger, og det hørtes omtrent likt ut for min samboer som var i stuen.
    Jeg prøvde også å dunke i gulvet, direkte på betongen, og det hørtes en del lavere ut, noe som i grunnen er litt merkelig. Dog, det kan kanskje forklares av at jeg da kun får overført energi i et enkelt punkt, mens jeg ved slag i den nye konstruksjonen overfører energi til gulvet via kanskje 25 punkter.
    Det må også nevnes at jeg kjenner det i gulvet når jeg slår/dunker i det nye taket.

    Forøvrig så er det kun k-rør (mellom vegger) og isolasjon (mellom gamle og nye takbjelker) som er i kontakt med begge konstruksjonene (gammel og ny), og jeg tviler vel på om noen av de kan være årsaken ved så lave frekvenser.

    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ok, da er det i prinsipp samme konstruksjon som hos meg.

    Så det du mistenker, er at energien fra hammerslaget på takbjelken føres ut til veggene, ned i gulvet, oppgjennom "ytterveggen" og til gulvet i rommet over?

    Det er ikke helt usannsnynlig, men hvis det stemmer burde du vel i teorien ha hørt hammerslagene vel så godt om du slo i veggen helt nede ved gulvet? Har du forsøkt dette?

  8. #308
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Betonggulvet vil jo uansett ikke være frikoblet fra de nye veggene, kun de gamle.....

    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Et betong gulv skal ikke være frikoblet fra veggene. Det skal være kontakt med jevne mellomrom, da hensikten med gulvet er bl.a. å stabilisere betongveggene i en kjeller.

    Men når det er sagt så vil det hjelpe MYE å få kledd med gips. Er massen til gipsen som skal stå for mesteparten av dempingen. Du skulle strengt tatt ha brukt gummiklosser el.

    K

  9. #309
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Du skulle strengt tatt ha brukt gummiklosser el.
    Det skulle jeg nok, men da burde jeg vel kanskje ikke boltet fast veggene til gulvet for at klossene skulle ha maksimal effekt?

  10. #310
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det skulle jeg nok, men da burde jeg vel kanskje ikke boltet fast veggene til gulvet for at klossene skulle ha maksimal effekt?
    Bolter? Som i ekspansjonsbolter? Nei, absolutt ikke.

    K

  11. #311
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, gulvet er boltet fast med ekspansjonsbolter. Du mener altså at gummiklosser under bunnsvillen vil ha god effekt selv om gulvet er boltet fast med 25 bolter?

    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Bolter? Som i ekspansjonsbolter? Nei, absolutt ikke.

    K

  12. #312
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slik jeg forstår det så har du klosset opp veggene og festet de med 25 ekspansjonsbolter. Du skal ikke ha flytende gulv i rommet?

    En lydvegg burde ha isolasjon mellom bunnsvill og betonggulvet.
    Er ikke isolasjonen damptett så skal en ha dette i tilegg til isolasjonen.
    Isolasjonen kan f.eks være en remse av gummi el. to fluer i en smekk.

    Veggene må være festet til gluvet, her er det flere patenter.
    I ditt tilfelle hadde jeg borret opp hullet der bolten er i bunnsvillen, lagt noe gummi over bolten og brukt en stor skive under mutteren. (poenget er å fore med gummi mellom bolt og bunnsville). Vurder å fjerne noen av boltene.

    Kjell

  13. #313
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette høres omfattende ut, men jeg ser poenget, og jeg har tenkt i samme baner selv også. Jeg trodde betonggulvet i seg selv var flytende, men jeg glemte tydeligvis å benytte størsteparten av hjernecellene da jeg kom frem til den konklusjonen... :evil:

    Problemet mitt her er at boltene ikke er så veldig lange. Det vil si at det neppe er plass til gummi under bunnsvillen dersom jeg skal ha håp om å få på mutterne på boltene.....

    Stikk gjerne innom en tur dersom du har tid, så kan vi diskutere


    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Slik jeg forstår det så har du klosset opp veggene og festet de med 25 ekspansjonsbolter. Du skal ikke ha flytende gulv i rommet?

    En lydvegg burde ha isolasjon mellom bunnsvill og betonggulvet.
    Er ikke isolasjonen damptett så skal en ha dette i tilegg til isolasjonen.
    Isolasjonen kan f.eks være en remse av gummi el. to fluer i en smekk.

    Veggene må være festet til gluvet, her er det flere patenter.
    I ditt tilfelle hadde jeg borret opp hullet der bolten er i bunnsvillen, lagt noe gummi over bolten og brukt en stor skive under mutteren. (poenget er å fore med gummi mellom bolt og bunnsville). Vurder å fjerne noen av boltene.

    Kjell

  14. #314
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Fuktighet på muren - Kondens?

    I dag fikk jeg virkelig bakoversveis da jeg kikket på muren på de to ytterveggene i kinoen. FUKTIGHET, og ikke bare litt heller. Dersom jeg tar med hendene på disse områdene blir håndflatene merkbart fuktige. Det logiske her er å anta at det er kondens, men jeg trodde ikke det kunne vise seg i så stor grad (helt oppunder vinduet.....)? Betongdekket i kinoen er ca på bakkkenivå, så det er lite trolig at dette er fuktighet fra grunnen. Nå er det jo også svært kaldt, og har vært det ganske lenge, slik at bakken er nok frosset et godt stykke ned.

    Hva tror dere? Trenger jeg profesjonelle for å vurdere dette?


    Langvegg:

    -kondens-mur-1-lowrez-jpg

    Kortvegg:

    -kondens-mur-2-lowrez-jpg

  15. #315
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det høres ut som kondens pga. kulden. Så du bør nok ha en fukt sperre mot yttervegg.

  16. #316
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke hundre% sikker, måtte ha sett det selv, men nokså sikker på at dette er kondens som har slått til pga siste ukers ekstremkulde. Varm, og gjerne litt fuktig inneluft kommer i kontakt med litt kaldere betongvegger, og kondensering er svaret.

    Hvis du hadde hatt innerveggene ferdig isolerte og platet, og hatt mulighet til å se murveggene, hadde kondensen ikke vært der. Den varme innelufta hadde da nemlig ikke hatt mulighet til å kondensere på innsiden av ytterveggene. Er sikker på at dette vil forsvinne når du får opp isolasjonen. Og for all del, ikke bruk plast på veggene ut mot betongen (ytterveggene). Bruk heller minst 3-4cm avstand fra innervegg til betongveggen slik at de kan "puste".

    Du bør gjerne også få andre med bedre ekspertise enn meg til å se på problemet før du bestemmer deg for videre bygging!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

  17. #317
    Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er betongvegg tilfylt over 2/3 av høyden på utsiden, anbefaler NBI og ikke bruke
    fuktsperre. Om ikke skal det brukes fuktsperre som vanlig mot yttervegg.

  18. #318
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for alle tilbakemeldinger.
    Jeg har også blitt overbevist om at dette er kondens, og jeg tror vel også at kondensen ikke ville vært der dersom de nye veggene var tette.

    Angående fuktsperre mot betongen, så har jeg også lest byggforsk, og der står det at man skal benytte fuktsperre dersom ytterveggene ikke er tilfyllt med over 2/3 på utsiden, noe som gjelder for veggene i min kino. Når det er sagt så fikk jeg anbefalt fra en byggmester (tidligere i byggeprosessen) å ikke benytte fuktsperrre her. Han mente at fuktsperre rett på betongen bare gjorde kondensproblemene større, go at man da risikerte å samle fuktighet mellom plast og ny vegg. Han mente også at det mest riktige var å "kun" sørge for at det var minimum 1" mellom murvegg og ny vegg. Hos meg varierer avstanden fra ca 35-50mm.

    Jeg kan gjerne legge på fuktsperre, men det vil hindre muren i å puste skikkelig, og det vil da også ta MYE lenger tid før fuktigheten forsvinner.

  19. #319
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det du kan bruke er Depron plater som ikke slipper fuktighet inn (diffusjonstette), men som likevel puster, slik at du ikke sperrer fukten inne i muren mellom plast og knasteplast utenfor.

  20. #320
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Side 16 av 37 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •