AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 37 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 737
    Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hva er GG?
    Jeg antar at det er snakk om Green Glue.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er GG?
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Jeg antar at det er snakk om Green Glue.
    Det stemmer

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ellers så funderer jeg på om jeg skal investere i GG eller ikke. Jeg sliter med å finne særlig mye negativ omtale av dette produktet, men samtidig finnes det heller ikke så mye dokumentasjon som beskriver virkningen av GG. Dog, det er vel kanskje slik at man må tenke "better safe than sorry"?
    Har noen en formening om GG vil (potensielt) fungere like godt mellom gips og huntonitt som mellom to lag gips?
    Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke GG når du først gjør en så bra jobb som du gjør. Det er "veldig" billig å gjøre det nå og den vil gi det siste ekstra i forhold til lyd demping.

Den testingen som jeg har gjort i forhold til GG eller ikke, er på bass kasser til bil. Der bygget vi to helt identiske kasser. Den ene med 25mm MDF og den andre med 2x12mm MDF som ble laminert med GG. Kassen med 2X12mm spilte mye penere og kontrollert enn hva den med enkelt lag gjorde.

Spørsmålet du stiller, "better safe than sorry"?, har jo vært morsomt å teste ut. Bygge to kuber på 1x1x1meter, bruke dobbel gips på dem, den ene får gipsen laminert med GG den andre ikke. Ha en luke på konstruksjonen der man kan sette inne en høyttaler og måle hvile forskjeller man får på strålingen fra kubene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Spørsmålet du stiller, "better safe than sorry"?, har jo vært morsomt å teste ut. Bygge to kuber på 1x1x1meter, bruke dobbel gips på dem, den ene får gipsen laminert med GG den andre ikke. Ha en luke på konstruksjonen der man kan sette inne en høyttaler og måle hvile forskjeller man får på strålingen fra kubene.
    Med din fart regner jeg med at du har gjort dette forsøket mens jeg skriver denne posten, Bjørn Erik ;-)

Men seriøst - ja, det hadde vært veldig morsomt å fått noen faktiske målinger på dette. Jeg tenkte først at det blir vanskelig å måle egenskapene ved svært lave frekvenser, siden det er vanskelig å plassere en god sub inne i en slik kasse, men man kan vel like så godt plassere mikrofonen der inne? Da holder det kanskje med 60x60x60 også? Dette er jo normalt sett det som er mellom stenderverket og burde være et "reelt" mål som sådan? Og luken og feilen det måtte introdusere blir muligens også redusert?

Er litt usikker på om målingene kan gjøres "feil vei" på denne måten, men det er slik jeg ville ha gjort det i alle fall...

Hva sägs?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Med din fart regner jeg med at du har gjort dette forsøket mens jeg skriver denne posten, Bjørn Erik ;-)

Men seriøst - ja, det hadde vært veldig morsomt å fått noen faktiske målinger på dette. Jeg tenkte først at det blir vanskelig å måle egenskapene ved svært lave frekvenser, siden det er vanskelig å plassere en god sub inne i en slik kasse, men man kan vel like så godt plassere mikrofonen der inne? Da holder det kanskje med 60x60x60 også? Dette er jo normalt sett det som er mellom stenderverket og burde være et "reelt" mål som sådan? Og luken og feilen det måtte introdusere blir muligens også redusert?

Er litt usikker på om målingene kan gjøres "feil vei" på denne måten, men det er slik jeg ville ha gjort det i alle fall...

Hva sägs?
    Jeg er også med i klubben som gjerne skulle sett en skikkelig sammenligningstest med/uten GG. Jeg tilhører skeptikerne, men samtidig er jeg ganske skuffet (men jeg aner jo ikke hva jeg skulle kunne forvente, heller) over lyddempingen i mitt eget rom, så i retrospekt hadde det jo vært interessant å vite hvor stor tabbe det var å droppe GG.

Når det gjelder forslaget om å ha mikrofonen inni testkuben, så tror jeg ikke det er noen god ide med mindre du ønsker å måle lyddempingen inn i rommet. For å virkelig måle effekten av GG, så tror jeg du må ha lyddtrykket innenfra kassen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Når det gjelder forslaget om å ha mikrofonen inni testkuben, så tror jeg ikke det er noen god ide med mindre du ønsker å måle lyddempingen inn i rommet. For å virkelig måle effekten av GG, så tror jeg du må ha lyddtrykket innenfra kassen.
    Hva er "lyddempingen inn i rommet" for noe da? Mener du lyddempingen inne i selve rommet eller lydisolasjon av lyd utenfra og inn i rommet?

I tilfelle det siste: GG er veldig mye brukt i studiobygging der noe av det viktigste er å isolere mot støy utenfra.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en sandwich konstruksjon med en fuge imellom som som demper vibrasjoner fungerer bedre en bare to plater satt inntil hverandre er vel ganske godt dokumentert.

Det som hadde vært int. å sett nærmere på er hvor mye bedre GG er i forhold til akryl eller sillikon eller andre stoffer som koster 1/2parten av GG.

K

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "lyddempingen inn i rommet" for noe da? Mener du lyddempingen inne i selve rommet eller lydisolasjon av lyd utenfra og inn i rommet?

I tilfelle det siste: GG er veldig mye brukt i studiobygging der noe av det viktigste er å isolere mot støy utenfra.
    Ja, jeg mener lydisolasjon utenfra og inn. Beklager litt uklar formulering.

Jeg mener ikke at effekten av GG er mindre den veien, men for hjemmekinoformål er det som regel dempingen mot omgivelsene man er opptatt av, og da tror jeg som sagt det gir et mer riktig bilde å ha lydkilden inni kassen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke at effekten av GG er mindre den veien, men for hjemmekinoformål er det som regel dempingen mot omgivelsene man er opptatt av, og da tror jeg som sagt det gir et mer riktig bilde å ha lydkilden inni kassen.
    Jeg er fortsatt ikke helt med på den retnings-tankegangen din. Har aldri hørt om konstruksjoner der lydisoleringen er annerledes den ene veien i forhold til den andre (men jeg er riktig nok ingen akustiker).

Evt problemer med mic-i-boks slik jeg ser det, måtte være evt resonanser inne i boksen. Men det får man jo i aller høyeste grad med lydkilden inne i boksen også...

Men samme kan det være - jeg kommer uansett ikke til å lage en slik boks (på en god stund), så de som evt gjør det får gjøre det de tror er det beste :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt ikke helt med på den retnings-tankegangen din. Har aldri hørt om konstruksjoner der lydisoleringen er annerledes den ene veien i forhold til den andre (men jeg er riktig nok ingen akustiker).

Evt problemer med mic-i-boks slik jeg ser det, måtte være evt resonanser inne i boksen. Men det får man jo i aller høyeste grad med lydkilden inne i boksen også...

Men samme kan det være - jeg kommer uansett ikke til å lage en slik boks (på en god stund), så de som evt gjør det får gjøre det de tror er det beste :-)
    Som jeg skrev, jeg tror ikke nødvendigvis det er noen forskjell (i demping) på retningen, men ved å ha høyttaleren på utsiden så tror jeg du får en litt annen effekt. Du skal jo da fylle det ytre rommet med lyd først, og du vil også få refleksjoner mellom utsiden av kassen og det ytre rommet. Relativt sett vil jo dette bli likt mellom kasse med/uten GG, så det er godt mulig at dette betyr ca ingenting.

Uansett metode, det hadde vært interessant med målinger. :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett metode, det hadde vært interessant med målinger. :-)
    Ja, synes at BEF har brukt veldig lang tid nå

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket smarthussystem gikk du for egentlig?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, synes at BEF har brukt veldig lang tid nå
    Skal ha det som et nyttårs forsett og gjøre en slik test i løpe av 1.kvartal.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket smarthussystem gikk du for egentlig?
    Jeg har egentlig ikke gått for noe system enda, men jeg tror jeg lander på X-Comfort, uten at det er 100% spikret enda. Decisions, decisions......

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Xcomfort kan du jo uansett senere kombinere med f.eks. Crestron da, så det er jo et greit valg på lyssiden okke som... Crestrons Prodigt-moduler er pr. dato stort sett ikke trådløse, så det er litt mye "mikk" på et eksisterende hus skulle en tro. En Crestron Prodigy-sentral kan imidlertid fint "snakke" med en Xcomfort RS232-styringsenhet såfremt den "kan" kodene. I så måte er jeg litt usikker på om du må installere denne RS232-enheten i forkant eller bare kan legge den til i etterkant, det bør du kanskje forhøre deg med elektroinstallatøren om...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Skal ha det som et nyttårs forsett og gjøre en slik test i løpe av 1.kvartal.
    Du mener vel i løpet av Januar?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har tenkt på Crestron, men så langt jeg kan se så koster modulene veldig mye. Jeg ønsker i tillegg RF, noe de per i dag ikke har. Dog, prosessoren ser fin ut, så den kan nok bli aktuell.

@Lygren
    Kjenner du til om det finne noen muligheter for Prodigy prosessoren å komunisere med Somfy RF (persiennene jeg skal bruke)?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Xcomfort kan du jo uansett senere kombinere med f.eks. Crestron da, så det er jo et greit valg på lyssiden okke som... Crestrons Prodigt-moduler er pr. dato stort sett ikke trådløse, så det er litt mye "mikk" på et eksisterende hus skulle en tro. En Crestron Prodigy-sentral kan imidlertid fint "snakke" med en Xcomfort RS232-styringsenhet såfremt den "kan" kodene. I så måte er jeg litt usikker på om du må installere denne RS232-enheten i forkant eller bare kan legge den til i etterkant, det bør du kanskje forhøre deg med elektroinstallatøren om...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært så dum å "teste" ut hvor mye lyd som blir overført fra mitt nye rom til konstruksjonen rundt. Dette ble gjort på enkleste vis, og det et godt mulig det er en dårlig måte å teste dette på. Uansett så tok jeg en hammer og dunket forsiktig i både gamle og nye takbjelker. Når jeg dunket i de gamle så ble det høye resonanser i hele huset (naturlig nok), men det ble faktisk litt lyd når jeg dunket i de nye også. Faktisk så mye at min bedre halvdel hørte det når jeg bare dunket med en finger/knoke også. Hun satt da i stuen, som ligger over kinoen.

Det er også helt tydelig at lydoverføringen gjøres via gulvet. Veggene er boltet til gulvet, som jeg, godtroende som jeg var, trodde var 100% flytende. Det er det tydeligvis ikke, noe jeg burde sett/funnet ut tidligere. Nå er det vanskelig å gjøre så mye med dette, men jeg har fortsatt mulighet til å legge noe under bunnsvillen dersom det er noe som kan isolere mellom vegger og gulv på en tilfredsstillende måte. Jeg har vel egentlig ikke tro på at det finnes noe materiale som er godt nok til dette formålet, men det kan jo være verdt å sjekke. Grunnen til at jeg tror det blir vanskelig er at hele konstruksjonen sikkert vil veie 1 tonn når vegger og tak er platet, og med så høy vekt så kan det ikke være enkelt å oppnå videre effekt...... tror jeg da.
    Det er også verdt å nevne at alle veggene er klosset opp (avretting), og jeg vil anta at vi snakker om ca 25-30 klosser totalt som da er kontaktpunktene mellom vegger og gulv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Somfy har en RS232-modul som fungerer mot Crestron, ja...

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    At en sandwich konstruksjon med en fuge imellom som som demper vibrasjoner fungerer bedre en bare to plater satt inntil hverandre er vel ganske godt dokumentert.

Det som hadde vært int. å sett nærmere på er hvor mye bedre GG er i forhold til akryl eller sillikon eller andre stoffer som koster 1/2parten av GG.

K
    Virkemåten til Greenglue er interessant. Jeg har tro på konseptet teoretisk selvom jeg er skeptisk til effektiviteten, men det er veldig vanskelig å vurdere om dette fungerer best på papiret, eller om det også er effektivt i praksis. Hvor mye virkning i forhold til pris? Det blir bare synsing fra min side, men jeg tror ikke akryl o.l har de samme egenskapene som GG.

For de som lurer; lydbølger skaper små vibrasjoner i veggplata, disse vibrasjonene forplanter seg videre og konverteres til lydbølger på andre siden av veggen. Ideen bak GG er at dette viskoelastiske materialet (hvis det er et norsk ord) absorberer en del av vibrasjonene fra den ytterste plata, og denne bevegelsesenergien (kinetisk energi) går over i varmeenergi istedet.

Når det gjelder testing så må en jo også ta i betraktning hvor mye GG en skal bruke mellom lagene. Det kan jo også hende at GG er mer effektivt på store flater enn små flater, eller at virkningsgraden kan variere fra densiteten på platene osv. Om resultatet fra en boks kan overføres til effekten i et vanlig rom lissom. Jeg vet ikke?

Side 15 av 37 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •