AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 37 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du ikke hører noe spesielt med lyd fra etasjen over nå, så tror jeg helt ærlig at det ikke er så mye å hente. Vi har en tendens (mange her inne) til å bedrive en smule overkill når det gjelder kinoene våre. Ikke at man nødvendigvis skal slurve hvis man har muligheten til å gjøre tiltak som er godt dokumentert, men det er nok en del kvasidokumentasjon ute og går som baseres på tildels subjektive referanser (inkludert meg selv, som mener et lag gips ble bedre enn inget). Jeg kan jo ikke akkurat måle det.
    Ofte er det jo dypbass som er problemet i slike rom, og den er de fleste av oss sjanseløse mot (til og med RuneW's bunkers). Har inntrykk av at mellomtone og diskant dempes relativt greit med vanlige tiltak som isolasjon og fugemasse på de mest kritiske stedene. Jeg har to dører inn til kinoen, ogs dette er meget effektivt.
    Istedenfor å kåle med disse platene (såfremt det ikke er tydelig lyd ovenfra), ville jeg heller lagt litt ekstra isolasjon, eller rett og slett hatt et lite luftlag imellom.
    En takstmann fortalte meg en gang at folk som oftest "stuffer" for mye isolasjon oppunder taket, og dette kan ha motsatt effekt.
    Ser forøvrig ut som dette kommer til å bli en bra kino

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere metoder som benyttes, men ofte er det maaange lag med ulike materialer.

Noen eksempler:

http://www.forestia.no/dm_documents/...Gulv_VSkGh.pdf

Hvis du søker på trinnlydsplater, eller trinnlyd så finner du sikkert flere eksempler.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet litt mer met tanke på trinnlyd ovenfra, velger jeg likevel å feste opp gips mellom eksisterende bjelkelag. Det er usikkert på hvor mye det vil hjelpe, men det kan vertfall ikke skade.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ting tar tid - Ikke mye gjort den siste tiden

I dag har jeg fått kjøpt inn det jeg trenger av gips (37 plater) og isolasjon.
    Dessverre hadde forhandleren ikke mer igjen av Rockwool 50mm (Flexi A), så da ble det glava i stedet for.

Planen er å bruke 100mm rockwool + 50mm glava i taket, 100mm rocwool + 50mm glava i bærevegg og 50mm glava i de andre veggene. Forhåpentligvis blir dette greit.

Det er en stund siden, men jeg har vertfall fått kappet bort overflødig isopor etter støping og avretting, samt fuget tett.

-fuge-kortvegg-jpg

-fuge-langvegg-jpg

Stålprofilene jeg skal bruke til å forsterke stenderverket virker til å være nøyaktig og godt laget. 2"3 stendere passer perfekt!

-st-lprofiler-jpg

-st-lprofil-stender-jpg

Etter hvert har jeg fått snekret sammen begge kortveggene, som nå er komplette med stålprofiler (limt og skrudd). Nå er det bare langveggene igjen....

-kortvegg-1-jpg

-kortvegg-2-jpg

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så kommer jeg til å lime & skru opp gipsplater mellom eksisterende stenderverk. Dette er i og for seg ikke avanser på noen måte, men jeg er litt usikker på hvordan dette gjøres på best måte.
    Som bildene viser så er det hulrom i bjelkelaget, og dette skal naturligvis fylles med isoloasjon. Spørsmålet er om jeg bør tette disse hulrommene med gips etter isoleringen slik at det blir helt tett? Jeg ser i så tilfelle for meg å feste noen tynne lekter på bjelkene slik at jeg får innfesting for gipsen.
    Om det er noen poeng å gjøre dette vet jeg ikke, men jeg tenkte jeg kunne lufte tanken...

-hulrom-bjelkelag-2-jpg

I enden av rommet er jeg også usikker på hva jeg skal gjøre. Bør jeg også prøve å tette dette hulrommet? Selve isolasjonen er OK, men det blir vanskelig å få festet opp gips opp mellom disse bjelkene. Ville det være en ide å tette med gips på samme måte som det er gjort med fiberplaten (vist på bildet)?

-hulrom-bjelkelag-3-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde den samme "løsningen" som deg og valgte å tette med gips. For det første hjalp det betraktelig inn til naboen (rekkehus) og for det andre fikk jeg eleminert lyd som av uforklarlige grunner kom fra TV'en i stua over og krøp ned langs veggen, til tross for at det var isolasjon der. Ugrei jobb, men mye av den fasen du er i nå er jo ikke akkurat spennende og tar litt tid uansett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide med en liten oppdatering, selv om det ikke har skjedd så veldig mye siden sist. Det er dessverre ikke så mye tid tilgjengelig som jeg kanskje skulle ønske, men det er vel en del av det å ha familie, og derfor noe jeg bare må godta. Selvsagt er tid med vesla viktigere enn bygging av kino, selv om det klør veldig i fingrene etter å komme videre der også

Uansett så er nå gipsingen mellom eksisterende bjelkelag nå ferdig, og rommet er nå så tett som jeg klarer å få det på nåværende tidspunkt. Hvor mye det faktisk hjelper er usikkert, men noe er det nok. Jeg gjorde en før og etter måling av trinnlyd, og selv om denne testen ikke er særlig vitenskapelig utført, så gir den likevel en indikasjon på at det har skjedd noe. Jeg vil forøvrig rette en liten takk til min bror (oyvindk) som giddet å gjøre analyseringen av lydfilene.

-frekvensplott-lowrez-jpg

Den lilla kurven er før gipsingen og den grønne kurven er naturligvis da etter gipsingen. Jeg har ikke tolket disse kurvene så veldig nøye, men de viser ganske godt det jeg hører. Lyden er nok ikke så veldig mye lavere i amplitude, men lyden oppfattes som ganske dempet likevel.

Her er noen bilder som viser "gipsejobben" som er gjort.

-gips-tak-1-jpg

-gips-tak-2-jpg

-gips-tak-3-jpg

Veggene er også endelig montert sammen, shimset/klosset opp, og boltet fast. De er justert på en slik måte at jeg får plass til elektrikerrør og 32mm rør til projektoren, mellom stenderverk og mur.

-vegg-1-jpg

-vegg-2-jpg

-vegg-3-jpg

-vegg-4-jpg

Planen videre er første lag med isolasjon i taket, det vil si 100mm rockwool. Deretter settes takbjelkene på plass før jeg legger opp 50mm glava som andre lag med isolasjon. Planen etter det er å gjøre ferdig det elektriske, samt tilpasse "ventilasjonsstussene" (firkantboks medd overgang til 160mm spiro) mot murvegg og toppsvillen på den nye vegggen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg 95% ferdig med isolering av tak og vegger. Taket består nå av 100mm rockwool + 50mm glava. Alle nye innervegger er isolert med 50mm glava.
    Spørsmålet nå er om det er behov for damp/fuktsperre på vegger eller tak? Hva er vanlig praksis i dag?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette så da ut som en meget anstendig tette-jobb!

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da er jeg 95% ferdig med isolering av tak og vegger. Taket består nå av 100mm rockwool + 50mm glava. Alle nye innervegger er isolert med 50mm glava.
    Spørsmålet nå er om det er behov for damp/fuktsperre på vegger eller tak? Hva er vanlig praksis i dag?
    Damp/fuktsperre bruker du bare på yttervegger. Mot betong kun hvis veggen er helt tørr og ikke ligger under bakken.

"Ved innvendig isolering med bindingsverksvegg brukes dampsperre bare i de tilfellene der mer enn halvparten av veggen er over terrengnivå. Dampsperren kan f.eks. være 0,15 mm tykk plastfolie. I øvrige tilfeller bør det ikke brukes innvendig dampsperre fordi den hindrer uttørking av fukt i konstruksjonen. "

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle veggene mine er over bakkenivå, så det vil si at jeg "etter boken" skal benytte dampsperre. Gjelder det også selv om det er ca 40mm avstand fra murvegg til nye innervegger?

Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Damp/fuktsperre bruker du bare på yttervegger. Mot betong kun hvis veggen er helt tørr og ikke ligger under bakken.

"Ved innvendig isolering med bindingsverksvegg brukes dampsperre bare i de tilfellene der mer enn halvparten av veggen er over terrengnivå. Dampsperren kan f.eks. være 0,15 mm tykk plastfolie. I øvrige tilfeller bør det ikke brukes innvendig dampsperre fordi den hindrer uttørking av fukt i konstruksjonen. "

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette så da ut som en meget anstendig tette-jobb!

Takk for det... Det var vertfall en solid jobb å gjøre det, men det vet jo du alt om :-D Du har vel faktisk også lagt dobbbel gips?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle veggene mine er over bakkenivå, så det vil si at jeg "etter boken" skal benytte dampsperre. Gjelder det også selv om det er ca 40mm avstand fra murvegg til nye innervegger?
    Ja, ifølge boken så SKAL det være noen cm avstand mellom betong og reisverk for å hindre fukting av organisk materiale.

K

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det... Det var vertfall en solid jobb å gjøre det, men det vet jo du alt om :-D Du har vel faktisk også lagt dobbbel gips?
    Ja, det var kanskje det. Man kommer litt ut av tellinga...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Ja, ifølge boken så SKAL det være noen cm avstand mellom betong og reisverk for å hindre fukting av organisk materiale.

K
    Det vil da si at det kun er de to ytterveggene jeg skal pastlegge (mot betong)?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det på veggene du rev? Var det plast der?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hva var det på veggene du rev? Var det plast der?
    Sort papp...... (asfaltpapp?)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plastlegger aldri innervegger (normale innervegger, untatt kjølerom, bad og andre spesialrom, der en må i de fleste tilfeller bruke dampsperre).

K

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er veldig usikker på om det blir rett å bruke plast, skal du heller la være å gjøre det. Har diskutert dette tidligere med min far (som er snekker og har satt opp en god del hus), og han har sagt dette flere ganger. Og spesielt ikke mot murvegger hvis man ikke er 100% sikker på at muren er helt tørr (og over bakkenivå), som tidligere nevnt i tråden. Når du ikke bruker plast får reisverket også mulighet til å tørke godt opp.

Hvis det tidligere har vært sort asfaltpapp på veggene, har dette hatt en helt annen funksjon enn plast (vindsperre?)

Ellers må jeg også si at gipsingen mot eksisterende bjelkelag så veldig flott ut! Dette har sikkert vært mye arbeid! Også morsomt å se at det faktisk har en god dempende funksjon!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hvis du er veldig usikker på om det blir rett å bruke plast, skal du heller la være å gjøre det. Har diskutert dette tidligere med min far (som er snekker og har satt opp en god del hus), og han har sagt dette flere ganger. Og spesielt ikke mot murvegger hvis man ikke er 100% sikker på at muren er helt tørr (og over bakkenivå), som tidligere nevnt i tråden. Når du ikke bruker plast får reisverket også mulighet til å tørke godt opp.

Hvis det tidligere har vært sort asfaltpapp på veggene, har dette hatt en helt annen funksjon enn plast (vindsperre?)

Ellers må jeg også si at gipsingen mot eksisterende bjelkelag så veldig flott ut! Dette har sikkert vært mye arbeid! Også morsomt å se at det faktisk har en god dempende funksjon!
    Jeg har nå tatt en avgjørelse om å ikke benytte plast. Jeg er rimelig sikker på at murveggene er helt tørre, men man kan aldri være 100% sikker når høststormene setter inn. Uansett er det godt å ha tatt den avgjørelsen

Jobben med gipsing i taket var ganske stor, og det tok MYE mer tid enn jeg hadde tenkt. Mye av grunnen til dette var at det ikke var lik avstand mellom bjelkelaget en eneste plass :| Jeg vil anslå at det gikk en plass mellom 30 og 40 timer totalt, så jeg håper effekten er verdt det, og at det hjelper på lydisoleringen ut fra kinoerommet også.

Ellers så funderer jeg på om jeg skal investere i GG eller ikke. Jeg sliter med å finne særlig mye negativ omtale av dette produktet, men samtidig finnes det heller ikke så mye dokumentasjon som beskriver virkningen av GG. Dog, det er vel kanskje slik at man må tenke "better safe than sorry"?
    Har noen en formening om GG vil (potensielt) fungere like godt mellom gips og huntonitt som mellom to lag gips?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er GG?

Side 14 av 37 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •