AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 37 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Uansett, jeg har begynt å kikke på hvilken fugemasse jeg skal bruke, og på grunn av at Akryl ikke alltid står like godt i mot tidens tann, vil jeg nok gå for en MS polymer masse. Eksempelvis denne:

Sørbø - B.Sørbø & Sørbø Partner

50% fugebevegelse.... noen bedre?
    Kommer vel litt an på hvor du ska bruke den. Man trenger vel ikke masser med ekstrem elastisitet for f.eks. fuging mellom vegg/tak og slikt.

Etter litt vanking på studiobyggefora, ble jeg tipset om Sikacryl-S akrylbasert fugemasse (ja, det er forskjell mellom akrylbaserte fugemasser). Disse kan man få kjøpt i 600ml "pølser" (som passer inn i min luftdrevne fugepistol) realtivt billig. Jeg er (var) storforbruker av fugemasse, så for meg var dette et logisk valg.

Edit: Srilvelif

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kommer vel litt an på hvor du ska bruke den. Man trenger vel ikke masser med ekstrem elastisitet for f.eks. fuging mellom vegg/tak og slikt.

Etter litt vanking på studiobyggefora, ble jeg tipset om Sikaflex-S akrylbasert fugemasse (ja, det er forskjell mellom akrylbaserte fugemasser). Disse kan man få kjøpt i 600ml "pølser" (som passer inn i min luftdrevne fugepistol) realtivt billig. Jeg er (var) storforbruker av fugemasse, så for meg var dette et logisk valg.
    Etter det jeg har skjønt så er ikke Akryl så veldig holbar over flere år, og det hadde vært skikkelig dritt dersom det sskulle gjøre rommet mindre lydtett etter noen år. Dog, dette stemmer kanskje ikke når vi snakker om akryl av høyere kvalitet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har skjønt så er ikke Akryl så veldig holbar over flere år, og det hadde vært skikkelig dritt dersom det sskulle gjøre rommet mindre lydtett etter noen år. Dog, dette stemmer kanskje ikke når vi snakker om akryl av høyere kvalitet?
    Jeg tror, som skrevet, dette kommer an på kravene til elastisitet. Jeg fikk anbefalt Sikacryl-S (ikke Sikaflex-S, som jeg kalte det for noen poster siden (rettet nå)) fordi den, i motsetning til de billigste utgavene, behold elastisiteten lenger. Men selvsagt blir den ikke like elastisk som f.eks. silikon eller lignende.

Selv har jeg brukt følgende:

Store sprekker / høyt krav til elastisitet (ikke skal males): Silicon
    Store sprekker / høyt krav til elastisitet (skal males): Sikaflex evt Marin & Teknikk
    Små sprekker / lavt krav til elastisitet (liten bevegelse): Sikacryl-S

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror, som skrevet, dette kommer an på kravene til elastisitet. Jeg fikk anbefalt Sikacryl-S (ikke Sikaflex-S, som jeg kalte det for noen poster siden (rettet nå)) fordi den, i motsetning til de billigste utgavene, behold elastisiteten lenger. Men selvsagt blir den ikke like elastisk som f.eks. silikon eller lignende.

Selv har jeg brukt følgende:

Store sprekker / høyt krav til elastisitet (ikke skal males): Silicon
    Store sprekker / høyt krav til elastisitet (skal males): Sikaflex evt Marin & Teknikk
    Små sprekker / lavt krav til elastisitet (liten bevegelse): Sikacryl-S
    Jeg har lest litt om dette, og etter en tid så er det folk som opplever at akrylen delvis løsner fra underlaget. Jeg leste oogså om noen som opplevde at den akrylen de hadde brukt på gips, løsnet.
    Dette er sikkert bare unntakene som bekrefter regelen, men jeg føler meg likevel tryggere ved å gå for en MS polymer masse.

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Teck 7 er fantastisk og fuge store og små sprekker med.Er på tubber til fugepistoler.Kryper ikke og kan også brukes til liming og er overmalbar.Fåes i noen forskjellige farger.(klar Teck 7 blir mye brukt bla av rørleggere når noe skal være tett mot vann)Finnes en teck 7 spray som gjør at massen er lettere og jobbe med da den kan virke litt seig hvis man ikke er vant til å bruke teck 7.Lykke til!
    Mvh
    Overland

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste oogså om noen som opplevde at den akrylen de hadde brukt på gips, løsnet. Dette er sikkert bare unntakene som bekrefter regelen, men jeg føler meg likevel tryggere ved å gå for en MS polymer masse.
    Hvis de f.eks. har fuget rett på avkappet gips uten å prime gipsen, er jeg redd dette er regelen mer enn unntaket...

Det har jo med pris å gjøre også. Jeg har aldri hørt om massen du vurderte, men hvis den har en pris du er komfortabel med er det bare å kjøre på!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av overland
    Hei
    Teck 7 er fantastisk og fuge store og små sprekker med.Er på tubber til fugepistoler.Kryper ikke og kan også brukes til liming og er overmalbar.Fåes i noen forskjellige farger.(klar Teck 7 blir mye brukt bla av rørleggere når noe skal være tett mot vann)Finnes en teck 7 spray som gjør at massen er lettere og jobbe med da den kan virke litt seig hvis man ikke er vant til å bruke teck 7.Lykke til!
    Mvh
    Overland
    Jeg har brukt en del Tec 7 før, og det er et suverent produkt, men til fuging er den ikke noe morsom å holde på med (synes jeg). Med tanke på at det er en de lim i den er dden rett og slett litt vanskelig å ha med å gjøre.

Uansett så fikk jeg snakket med B.Sørbø, leverandøren av de massene jeg har sett på, og de anbefalte Akrylmassen så lenge det var lydtetting involvert. Begrunnelsen her var at den var tyngre. I tillegg var MS Polymer massen egentlig ikke så veldig overmalbar likevel

Det betyr at jeg kommer til å bruke mest Akryl, men samtidig kjøpe litt MS Polymer fugemasse også, samt noen patroner med lim.

Da blir det forhåpentligvis bra

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dårlig med oppdateringer i tråden om dagen, men jeg regner med å komme sterkere tilbake om ikke så lenge

Når det gjelder styringssystem for lys, ventilasjon og el.persienner så sliter jeg med å bli klok på de forskjellige alternativene. Jeg har fått anbefalt X-Comfort RF, og det er nok muligens dette jeg kommer til å gå for. Problemet er da styring av lyd og bilde, og jeg orker så definitivt ikke å¨ha en lass med fjernkontroller liggenede. Slik jeg ser det så kan det være et alternativ å benytte X-Comfort sammen med en Crestron Prodigy prosessor, men jeg vet ikke om det heller er en optimal løsning...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg at jeg kommer til å ende opp med 2 fjernkontroller. Det blir rett og slett for mye ball med one-to-rule-them-all-metoden. Så en Harmony-sak for AV og en X-Comfort-sak for lys/persienner/ventilasjon. Selv krokodillen tror jeg aksepterer 2 fjernkontroller på bordet.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang fugestoff.

jeg bestillte 10 patroner fra UK med fugegugge i forbindelse med en brannvegg jeg skal fuge alle åpninger på. På denne fugemassen står det og at den egner seg som fugestoff til lydvegger.

Skal bruke denne på brannveggen min og se. Fungerer denne bra så så bruker jeg den i hjemmekinoen og.

Det beste med den er jo prisen. ca 10kr tuben (310ml patroner), men frakten fra UK er jo drepen da (300kr for 10 tuber). Skal nå se hvor langt 10 tuber holder på brannveggen min. Hvis ikke så kanskje vi kan ta en fellesbestilling?

Everflex FireMate Intumescent Sealant - White - 310ml - Adhesives & Sealants, Sealants, Fire & Heat Rated er den jeg kjøpte 10 tuber av.

Med frakt så kom prisen på ca 45kr pr tube.

Et tips iallefall.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Ang fugestoff.

jeg bestillte 10 patroner fra UK med fugegugge i forbindelse med en brannvegg jeg skal fuge alle åpninger på. På denne fugemassen står det og at den egner seg som fugestoff til lydvegger.

Skal bruke denne på brannveggen min og se. Fungerer denne bra så så bruker jeg den i hjemmekinoen og.

Det beste med den er jo prisen. ca 10kr tuben (310ml patroner), men frakten fra UK er jo drepen da (300kr for 10 tuber). Skal nå se hvor langt 10 tuber holder på brannveggen min. Hvis ikke så kanskje vi kan ta en fellesbestilling?

Everflex FireMate Intumescent Sealant - White - 310ml - Adhesives & Sealants, Sealants, Fire & Heat Rated er den jeg kjøpte 10 tuber av.

Med frakt så kom prisen på ca 45kr pr tube.

Et tips iallefall.

Kjelli
    Det er sikkert en bra fugemasse (takk for tips), men jeg kjøpte "alt" hos B.Sørbø til en fin penge, så det er i orden

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg snart få handlet isolasjon og Gips. Jeg får ikke begynt med å sisolere før ut i neste uke en gang, men det er greit å ha alt materiell liggende klart

Jeg har bestemt meg for å gå for Rockwool. Glava vil komme ut på omtrent samme pris, mens Byggmax sin isolasjon (Knauf) vil bli ca 1000,- rimeligere dersom jeg velger å gå for isolasjon på rull. Jeg er usikker på om Rockwoolen er verdt 1000,- mer, men nå har jeg vertfall tatt det valget.

Når det gjelder mengden isolasjon som skal benyttes så er jeg litt usikker på følgende:

1. Er det verdt å lime gips opp i taket mellom de eksisterende takbjelkene før jeg legger isolasjon der? Det vil i så tilfelle medføre at jeg må gå for 150mm isolasjon i stedet for 170mm.

2. Hvor mye skal jeg isolere i veggene? Mot murveggene blir det kun 50mm, men det er slik det må være i dette tilfellet. Det er det samme som det var før, og rommet var aldri veldig kaldt. Det er det faktisk ikke nå heller, selv om det for øyeblikket ikke er isolert der.

De andre veggene er jeg usikker på, og den ene veggen er bygget opp av 2"2, mens den andre er bygget opp av 2"4 (bærevegg). I utgangspunktet så var tanken å isolere i eksisterende vegg, men å la det være luft i de nye veggene som kommer utenfor. Alternativet er å isolere i både de gamle og de nye veggene. Hva vil være den beste løsningen?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er det verdt å lime gips opp i taket mellom de eksisterende takbjelkene før jeg legger isolasjon der? Det vil i så tilfelle medføre at jeg må gå for 150mm isolasjon i stedet for 170mm.
    Jeg tror ikke det vil gi deg noen gevinst. Trinnlyden fra etasjen over får du aldri tatt knekken på, og jeg tviler på at du oppnår noen særlig gevinst i lyddemping andre veien heller. Om du skal gjøre det, så er jeg usikker på om jeg ville turt å bare lime. Hvis det skulle løsne, så kan du risikere at gipsen vil vibrere mot den flaten den tidligere var limt mot. Den vil jo holdes oppe av isolasjonen, men neppe med stort nok press til at den garantert ligger i ro.

2. Hvor mye skal jeg isolere i veggene? Mot murveggene blir det kun 50mm, men det er slik det må være i dette tilfellet. Det er det samme som det var før, og rommet var aldri veldig kaldt. Det er det faktisk ikke nå heller, selv om det for øyeblikket ikke er isolert der.

De andre veggene er jeg usikker på, og den ene veggen er bygget opp av 2"2, mens den andre er bygget opp av 2"4 (bærevegg). I utgangspunktet så var tanken å isolere i eksisterende vegg, men å la det være luft i de nye veggene som kommer utenfor. Alternativet er å isolere i både de gamle og de nye veggene. Hva vil være den beste løsningen?
    Jeg ville isolert i begge veggene og eventuelt latt det være en luftspalte mellom.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det med limingen er jeg litt usikker på, men jeg fikk i alle fall anbefalt å ha gips der av to grunner:

1. Veie ned gulvet over (vekt = lydisolasjon) så mye som det tåler.

2. Lage et lufttett (ikke diffusjonstett) ytterskall ved å fuge på kantene av gipsplatene.

Men om dette er "verdt" det i praksis tør jeg ikke uttale meg om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la et lag gips mellom gammelt bjelkelag, som ble skrudd med gipsskruer inn i eksisterende platelag. Så ble det fuget rundt hver plate. I min konstruksjon ble det en bedring på trinnlyden fra etasjen over. Det er likevel en god porsjon jobb med kapping og fuging, så det er en avveiing. Jeg tror RuneW var så gal at han la to lag?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg tror RuneW var så gal at han la to lag?
    Ja, og i etterpåklokskapens lys er det ikke sikkert dette var så veldig smart gjort av Rune. Tror nemlig ikke at gulvkonstruksjonen var dimensjonert for denne ekstra vekten. Ikke det at det er noen fare for at noe detter sammen, men innbiller meg at gulvet bøyer seg mer enn nødvendig (hoppetesten).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jammen meg ikke så enkelt å vite hva man skal gjøre...
    Det å feste opp gips (skrue + lime) mellom eksisterende bjelker er i og for seg ikke så vanskelig, men vil det totaltsett gi bedre lyddemping enn hva 2cm med ekstra isolasjon vil gi? Når det gjelder trinnlyd så har jeg aldri hørt at noen har gått over meg (stuen), men det er jo enkelt å teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at du kan få bedre lyddemping ved å bruke 2 lag med 7cm Rockwool/Glava (jeg synes at Glava er enklere å jobbe med, spesielt på rull) og 1-2cm luft mellom dem.
    Et lag sitter fast på gulvet over og et lag 'henger' under ved å bruke fiskesnør for eks.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jammen meg ikke så enkelt å vite hva man skal gjøre...
    Det å feste opp gips (skrue + lime) mellom eksisterende bjelker er i og for seg ikke så vanskelig, men vil det totaltsett gi bedre lyddemping enn hva 2cm med ekstra isolasjon vil gi?
    Det eneste jeg kan si med sikkerhet om dette er at 2 cm isolasjon ikke gir noen merkbar lydisolasjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg kan si med sikkerhet om dette er at 2 cm isolasjon ikke gir noen merkbar lydisolasjon.
    Da så

Det jeg savner er målinger som kan dokumentere forskjellige tiltak som kan gjøres med tanke på lyddemping. Slik det er nå så føler jeg vel at jeg famler i blinde og ikke helt vet hva som vil gi det beste resultatet, og hvilke tiltak som er bortkastet og hvilke som virkelig hjelper.

Jeg har vel kanskje tenkt å ta rådet til Jerome, og bruke både Rockwool og Glava i taket. Jeg vet ikke om det har noen effekt heller, men siden de bittelitt forskjellig densitet så kan det jo være at de er effektive over forskjellige frekvenser?

Side 13 av 37 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •