AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 37 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 737
  1. #221
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk noen spørsmål av AK og han ville jeg skulle svare her i tråden så here we go:

    Når det gjelder bøyletak og 2" eller 3" stenderverk med dobbel gips som anbefales av byggforsk så er det effektivt ved tale men kan fort gi et rom som ikke låter så bra i bassen.

    Så er det så vidt jeg har forstått viktig å konservere rommets bredde mest mulig samtidig som det er ønskelig med god demping OG god lyd inne i rommet.

    Da er det veldig viktig å ha god strukturell stivhet, ikke alt for høyt masse/stivhet-forhold og helst ikke alt for harde veggplater.

    AK har foreslått doble plater med gips + huntonit, noe jeg synes er et ganske godt forslag. Det er ikke lettest å henge ting på, ikke mest solid mot merker osv, men lydmessig veldig behagelig.

    Her er mitt forslag (som tar for seg 2 vegger + tak):

    2"*2" stendere. Disse har for lite strukturell stivhet i seg selv. De må ha støtte fra murveggen. 2" er omkring 48mm og AK har fått anbefaling om 1" avstand til muren. Bruk trykkimpregnerte trekiler og putt inn en kile for hver 30-50cm i høyden på hver eneste stender, ca 30mm ut. Jeg ville brukt CC60, men slengt inn litt ekstra her og der for å gi veggen litt varierende egenskaper. Jeg ville også laget en avgrensing rundt der in-wall høyttaleren på sideveggen skal være. Denne ville jeg kledd innvendig med fuktsperre mot muren og ut på innersiden av treramma. Denne skal senere fylles med dempemateriale som også isolerer.

    Sideveggen blir mao 30 + 48 + 12 + 12mm = 102mm (som er ganske ideelt for in-wall høyttalere).

    På motsatt vegg ville jeg fjernet syrekkene. Så ville jeg limt inn gipsplater på baksiden av den eksisterende panelen. Så ville jeg satt opp nye stendere ved siden av de eksisterende med ca 10mm klaring til gipsen og omkring 10-20mm klaring til eksisterende stendere. De vil da stikke i størrelsesorden 22mm utenfor eksisterende stendere. Disse kan festes oppe og nede med stålvinkler over til eksisterende stendere. Så må selvsagt masse isolasjon inn i veggen, også kommer gips og huntonit på 24mm.

    Gipsen mot eksisterende vegg kan kuttes litt smalere sånn at den ikke tvinger de nye stenderne 12mm lenger ut. Da behøver du ca 10mm + selve veggplatene, det blir omkring 34mm. 34mm + 102mm blir 136mm. Med 320cm fra før har du 306,4cm teoretisk bredde.

    På begge sider har du mulighet til å lage lommer som er omkring 3" dype som du kan montere akustikktiltak i som da ligger i plan med veggen.

    Taket kan du lage med for eksempel 5" bjelker. Du kutter bare ut et hakk på typ 20mm i hver ende slik at bjelkene henger omkring 20mm under eksisterende takbjelker. Men jeg ville montert bjelker på begge sider av takbjelkene slik at det går an å lage en hel del lommer på opp til 6" dybde for heftige akustkktiltak. Dette kan ha enormt å si for bassresponsen og akustikken generelt.

    Og husk å legge inn skikkelige trekkerør! Helst 40mm.

  2. #222
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    I det forrige rommet jeg bygde, som vel også var nesten rom-i-rom, benyttet jeg 048x048 med CC30. Her ble det satt opp et nytt bjelkelag som topp av hver vegg ble festet i på sideveggene. Med to lag forskjøvet gips, samt noen rettholter (048x048 er skikkelig propell-stender) ble veggene overraskende stive!

    Benyttet også lydbøyler mot det nye bjelkelaget, også her to lag forskjøvet gips med fuging mellom plateskjøter og mot vegg.
    Jeg er litt skeptisk til å benytte "propell stendere", men jeg vil likevel vurdere det.... Var du fornøyd medd den løsningen, og ville du benyttet 2*2 igjen?

    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvilke trinnlydplater har du tenkt på? Hvis du skal benytte glava trinnlyd (20mm) må du også bruke gulvspon. Trinnlyd og gulvspon bygger alene 42mm, så allerede her går du over grensen på 40mm.

    Du nevner teppeflis direkte mot betongen. Dette ser jeg for meg at vil bli veldig kaldt.. Med mindre du ta tenker varmekabler og gulvspon før dette (som jeg ser du har nevnt)?
    Jeg har vurdert å benytte Nexans Milliclick, som er kombinert trinnlydsplater med varmematter. Link: http://www.nexans.no/Norway/2007/Mil...ick_051007.pdf

  3. #223
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis det hadde stått på plassen, slik som det gjør hos deg, hadde jeg ikke vært rett for å bruke 048x048 igjen. Ikke alle er helt propell, men sjansen er jo større enn med eksempelvis 048x068. Sistnevnte er forøvrig enklere å jobbe med iom at den er stivere.

    Naxans Milliclick ser interessant ut, men vet du hvor god effekten er i forhold til et "skikkelig" trinnlydsystem? Ser helt klart fordelen med varmekabel-løsningen, og ikke minst at det kun bygger 8mm.

  4. #224
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Fikk noen spørsmål av AK og han ville jeg skulle svare her i tråden så here we go:

    Når det gjelder bøyletak og 2" eller 3" stenderverk med dobbel gips som anbefales av byggforsk så er det effektivt ved tale men kan fort gi et rom som ikke låter så bra i bassen.

    Så er det så vidt jeg har forstått viktig å konservere rommets bredde mest mulig samtidig som det er ønskelig med god demping OG god lyd inne i rommet.

    Da er det veldig viktig å ha god strukturell stivhet, ikke alt for høyt masse/stivhet-forhold og helst ikke alt for harde veggplater.

    AK har foreslått doble plater med gips + huntonit, noe jeg synes er et ganske godt forslag. Det er ikke lettest å henge ting på, ikke mest solid mot merker osv, men lydmessig veldig behagelig.

    Her er mitt forslag (som tar for seg 2 vegger + tak):

    2"*2" stendere. Disse har for lite strukturell stivhet i seg selv. De må ha støtte fra murveggen. 2" er omkring 48mm og AK har fått anbefaling om 1" avstand til muren. Bruk trykkimpregnerte trekiler og putt inn en kile for hver 30-50cm i høyden på hver eneste stender, ca 30mm ut. Jeg ville brukt CC60, men slengt inn litt ekstra her og der for å gi veggen litt varierende egenskaper. Jeg ville også laget en avgrensing rundt der in-wall høyttaleren på sideveggen skal være. Denne ville jeg kledd innvendig med fuktsperre mot muren og ut på innersiden av treramma. Denne skal senere fylles med dempemateriale som også isolerer.

    Sideveggen blir mao 30 + 48 + 12 + 12mm = 102mm (som er ganske ideelt for in-wall høyttalere).

    På motsatt vegg ville jeg fjernet syrekkene. Så ville jeg limt inn gipsplater på baksiden av den eksisterende panelen. Så ville jeg satt opp nye stendere ved siden av de eksisterende med ca 10mm klaring til gipsen og omkring 10-20mm klaring til eksisterende stendere. De vil da stikke i størrelsesorden 22mm utenfor eksisterende stendere. Disse kan festes oppe og nede med stålvinkler over til eksisterende stendere. Så må selvsagt masse isolasjon inn i veggen, også kommer gips og huntonit på 24mm.
    Hvordan ville du sa se for deg at det ble gjort med tanke på topp- og bunnsville i bæreveggen?

    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Gipsen mot eksisterende vegg kan kuttes litt smalere sånn at den ikke tvinger de nye stenderne 12mm lenger ut. Da behøver du ca 10mm + selve veggplatene, det blir omkring 34mm. 34mm + 102mm blir 136mm. Med 320cm fra før har du 306,4cm teoretisk bredde.
    Jeg klarer ikke helt å visualisere dette, har du mulighet til å forklare en tanke mer i detalj? ops:

    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    På begge sider har du mulighet til å lage lommer som er omkring 3" dype som du kan montere akustikktiltak i som da ligger i plan med veggen.

    Taket kan du lage med for eksempel 5" bjelkerdde. Du kutter bare ut et hakk på typ 20mm i hver ende slik at bjelkene henger omkring 20mm under eksisterende takbjelker. Men jeg ville montert bjelker på begge sider av takbjelkene slik at det går an å lage en hel del lommer på opp til 6" dybde for heftige akustkktiltak. Dette kan ha enormt å si for bassresponsen og akustikken generelt.
    Hva mener du med "bjelker på begge sider av takbjelkene"?

    Jeg må muligens ha ting inn med teskje, men heller ikke her er jeg sikker på hva du mener...

    Uansett, hvordan vil du rangere denne løsningen sett opp mot det å ha en ny vegg i stedet for (med det tapet av bredde det medfører)?

  5. #225
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvis det hadde stått på plassen, slik som det gjør hos deg, hadde jeg ikke vært rett for å bruke 048x048 igjen. Ikke alle er helt propell, men sjansen er jo større enn med eksempelvis 048x068. Sistnevnte er forøvrig enklere å jobbe med iom at den er stivere.
    I see.... Når det er sagt så har jeg sett at noen har benyttet 2"4 på tverre, noe som kan være et alternativ. Det er klart at man ikke får samme stivheten som ved bruk av 2"3 "rette veien", men 2"4 må da likevel bli vesentlig stivere enn 2"2 likevel?

    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Naxans Milliclick ser interessant ut, men vet du hvor god effekten er i forhold til et "skikkelig" trinnlydsystem? Ser helt klart fordelen med varmekabel-løsningen, og ikke minst at det kun bygger 8mm.
    Effekten er nok ikke like god, men jeg hadde egentlig ikke tenkt å bruke trinnlydplater i utgangspunktet, og da slår jeg to fluer i en smekk ved å benytte disse platene siden jeg likevel har vurdert varme i gulvet. Jeg mener å huske at disse demper ca 26dB.

  6. #226
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med 048x096 på tvers blir det i allefall vesentlig lettere å treffe stenderen i plateskjøtene Noe som faktisk kan bli et irritasjonsmoment om man ikka har vært veldig nøyaktig i oppmålingen. Platene vil riktignok komme i mer kontakt med stenderne, men er litt usikker på hvor farlig det vil være i praksis mtp lydoverføring i ditt tilfelle. Og, ja, all fornuft tilsier at det vil bli stivere, men husk på at platelagene du kommer til å bruke vil stive opp konstruksjonen vesentlig. Derfor ville jeg ikke ha benyttet stivhet som hovedargument for å bruke 048x096, men heller mitt første argument? Med 048x096 vil du også få mindre plasse til isolasjon i veggen.

  7. #227
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En 2" x 4" på flasken er omtrent halvparten så stiv som en 2" x 4" rett vei.

    Propelleffekten er et like stort problem på alle materialdimmensjoner. Det er kun et spørsmål om hva slags stokk materialene kommer fra og hvordan den er skåret ut. Det er to måter å unngå den på, for det første må du kjøpe skikkelige materialer. Styr unna byggmax osv. For det andre må du få opp materialene straks du får dem så du jobber med ferske materialer.

    Jeg og Liker_HiFi bygde jo scenen i Skåre-kirken. Der brukte vi mye 2x4 og 2x6. Da vi monterte scenen var materialene ok. Det ble så jul, og rett over jul var jeg tilbake for å gjøre ferdig småtteri. De materialene som lå igjen var praktisk talt ubrukelige da de var krokete og propell nesten alle sammen.

    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvordan ville du sa se for deg at det ble gjort med tanke på topp- og bunnsville i bæreveggen?
    Du kan velge om du vil feste denne ekstra veggen til topp/bunnsville. Det er lettest å feste den med kiler i topp og bunn.

    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg klarer ikke helt å visualisere dette, har du mulighet til å forklare en tanke mer i detalj? ops:
    Vel, la oss si det er 552mm mellom eksisterende stendere. Inn i dette rommet skal du altså ha en gipsplate. Den kan for eksempel være 550mm så går den lett inn. Men om du lager den 480mm i stedet og drar den over til høyre er det 72 mm mellom venstre stender og gipsen. Plasserer du den nye frikoblede stenderen i dette mellomrommet kan du trekke den nærmere den eksisterende panelen ut mot naborommet siden du slipper de ekstra 12mm som gipsen bygger.

    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hva mener du med "bjelker på begge sider av takbjelkene"?

    Jeg må muligens ha ting inn med teskje, men heller ikke her er jeg sikker på hva du mener...
    Om du kikker opp i taket sånn at du ser langs takbjelkene. Mellom to takbjelker skal det ligge en ny bjelke som ikke er i kontakt med eksisterende bjelke, og som ikke er i kontakt med gulvet i etasjen over. Se for deg at denne trekkes så nær som for eksempel 20mm fra en av de eksisterende bjelkene. På motsatt side av denne eksisterende bjelken kan du sette opp enda en bjelke 20mm fra på andre siden. Da får du for eksempel(E = eksisterende og N = ny bjelke):
    E-N---------N-E-N---------N-E-N---------N-E-N---------N-E-N---------N-E

    Det betyr at hvert "rom" er avgrenset på begge sider av en akustisk avkoblet bjelke. Her har du altså mulighet for å legge inn akustiske rom for å bryte opp tak/gulv-avstanden og plassere absorbenter og/eller diffusorer.

    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Uansett, hvordan vil du rangere denne løsningen sett opp mot det å ha en ny vegg i stedet for (med det tapet av bredde det medfører)?
    Jeg ser ikke at det skulle være noe egentlig tap å bruke en slik løsning jfr en løsning som bygger mer. Imidlertid vil lyd gjennom betongveggen kunne transporteres noe lettere med klosser som beskrevet. Imidlertid er nok det et ikke-problem på en vegg av betong. På motsatt side har du punktet der surroundhøyttaleren sitter. Men der har du rom for å sette inn et ekstra lag gips rett bak denne. Om du i tillegg monterer den med små avstandsstykker (4-5mm) mot den andre gipsplata (ingen rett bak høyttaleren) vil den praktisk talt ikke overføre noen vibrasjoner/lyd til panellaget.

    Dersom du skal oppnå et like godt resultat uten å fjerne de eksisterende syrekkene må du bruke samme dim på materialene. Du mister da teoretisk 98mm i bredden på siden med treveggen og 50mm på motsatt side. Løsningen er bedre enn en hver løsning basert på svakere veggkonstruksjon. Å kompensere for liten materialdybde med mange stendere er ingen god ide da det gir konstruksjonen høy masse og dermed gjør den mer resonant ved lave frekvenser.

  8. #228
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Med 048x096 på tvers blir det i allefall vesentlig lettere å treffe stenderen i plateskjøtene Noe som faktisk kan bli et irritasjonsmoment om man ikka har vært veldig nøyaktig i oppmålingen. Platene vil riktignok komme i mer kontakt med stenderne, men er litt usikker på hvor farlig det vil være i praksis mtp lydoverføring i ditt tilfelle. Og, ja, all fornuft tilsier at det vil bli stivere, men husk på at platelagene du kommer til å bruke vil stive opp konstruksjonen vesentlig. Derfor ville jeg ikke ha benyttet stivhet som hovedargument for å bruke 048x096, men heller mitt første argument? Med 048x096 vil du også få mindre plasse til isolasjon i veggen.
    Jeg ser poenget med at det blir større anleggsfalte for platene, og jeg vet ikke om det er negativt i forhold til overføring av energi til konstruksjonen. Husk forøvrig at alle veggene vil være isolert fra de "gamle" veggene.
    Når det gjelder stivhet så synes jeg i grunnen at det var et ganske godt argument, og jeg var innom en byggevareforetning for å teste dette. Jeg sjekket da med 2"2 og 4"2, og det var enorme forskjeller. 2"2 kunne jeg enkelt ha knukket dersom jeg ville det (5m lengde), mens 2"4 klarte jeg så og si ikke å bøye noen ting når jeg la på vekten min. For min del var denne testen ganske overbevisende, og jeg har vondt for å tro at en 2"4 (på "flatsiden") ikke er mer enn dobbelt så sterk som en 2"2.
    Argumentet med mindre isolasjon er i mine øyne et mye bedre argument, men jeg vet ikke hvor mye det betyr heller....

  9. #229
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @Snickers-is

    Takker for forklaringene

  10. #230
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder stivhet så synes jeg i grunnen at det var et ganske godt argument, og jeg var innom en byggevareforetning for å teste dette.
    Poenget var at konstruksjonen vil bli ganske stiv med 048x048 (stiv nok?) med de platelagene du planlegger, ikke at 048x096 ikke er stivere enn 048x048.

    Skal en tolke Snickers-is sine forklaringer er heller ikke en for stiv konstruksjon ønskelig grunnet ressonanser som vil oppstå langt ned i bassområdet?

  11. #231
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg leser det samme ut av det Snickers skriver, men jeg har aldri hørt at en stivere konstruksjon skal være mindre bra.... Dog, det er jo veldig mulig at det stemmer likevel da

    Når det gjelder bruk av 2"2, så tror jeg at jeg dropper det, vertfall mot murveggene, hvor jeg uansett trenger ca 100mm veggdybde på grunn av innfellingshøyttalerne jeg skal ha. Jeg tror derfor at jeg kommer til å gå for 2"3 her. På den andre veggen vurderer jeg rett og slett også 2"3, men montert på tverre. På denne veggen har jeg ingen problem med dybden i veggen siden det allerede er ca 100mm tilgjengelig i eksisterende vegg.
    Om det er "mindre lurt" å gå for 2"3 på trverre enn å kun benytte 2"2 på denne veggen vet jeg ikke, men når jeg kjente på 2"2 stenderverk var det noe skikkelige vinglegreier, og alt treverket i denne dimensjonen så simplere ut enn 2"3 og 2"4. Vindskjeve var de også....

  12. #232
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått gjort litt avretting av gulvet, det vil si korrigering av tre (3) hjørner. Jeg ser vel at hele gulvet burde vært avrettet for at dette skulle bli perfekt, men det orker jeg rett og slett ikke. Og med tanke på at det heller ikke skal være parkett på dette gulvet så er det ikke så nøye at gulvet er "perfekt".

    Overflaten på avrettingmassen virker noe myk synes jeg, men det er sikkert normalt. Vil det være smart å male hele gulvet for å "beskytte" denne overflaten? Jeg skal jo snart begynne å bygge vegger og tak, og da er det fort gjort at det kan bli en del slag mot underlaget.

    Dagens måling konkluderte med et maksavvik på ca 12mm, men med tanke på at målemetoden ikke er 100% bombesikker, så kan det godt være at avvikene er mindre. Målingene jeg gjorde før avretting tilsa jo også at maksavvik nå burde være ca 8mm. Jeg skal få oppdatert "måletegningen" min, men det får jeg ikke gjort før i morgen.

    -gulv-2-lowrez-jpg

    -gulv-4-lowrez-jpg


    Når det gjelder avrettingsmassen, så er jeg usikker på om det er nødvendig å gjøre noe med kantene mellom massen og betongen. Høyden på kanten er ca 1mm, eller i overkant av det. Jeg har lagt ved et bilde som viser hvordan den ser ut sett opp mot størrelsen på en dykkert.

    -kant-avrettingsmasse-lowrez-jpg

  13. #233
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder avrettingsmassen, så er jeg usikker på om det er nødvendig å gjøre noe med kantene mellom massen og betongen.
    Nå vet jeg ikke hva du skal ha over betongen, men i mitt (lignende) tilfelle, så fikk jeg høre at skumgummi-underlaget under laminatplatene ville lett "utligne" denne forskjellen.

  14. #234
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå vet jeg ikke hva du skal ha over betongen, men i mitt (lignende) tilfelle, så fikk jeg høre at skumgummi-underlaget under laminatplatene ville lett "utligne" denne forskjellen.
    Det høres bra ut. Da kan jeg kanskje slippe "billig" unna

  15. #235
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er de nye målene på gulvet. Som sagt så er jeg ikke 100% sikker på alle disse målingene siden jeg må rotere laser og stativ, noe som kan medføre litt avvik. Dog, det ser vertfall en del bedre ut, og jeg tror kanskje at jeg kommer til å godta dette.

    -gulv-kino-avrettet-jpg

  16. #236
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fant et utdrag fra tabellen i NS 3420-0


  17. #237
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Byggematerialer

    Da har jeg gått til innkjøpunde av byggematerialer, og etter en lang runde med sjekking av materialkvalitet og tørrhet i materialene, fallt valget på Coop OBS. De har materialer som er bra tørre, og det er mulig å plukke ut ut stenderverk som ikke er særlig vridd eller er skjevt. Byggmax var absolutt verst, og der var materialet svært vasstrukket og skjevt. Jeg var faktisk klar til å handle der (hadde med henger og alt), men jeg måtte bare kjøre ut igjen. Synd at det skal være slik.

    -byggematerialer-lowrez-jpg


    Jeg er usikker på om jeg har gjort en liten tabbe i handlingen min, men jeg er ikke 100% sikker. Veggene skal bygges opp med 2"3, hvor de på langveggene blir stående "feil vei", det vil si at de bare bygger 2" i dybden. På den måten får jeg 4cm mer bredde i rommet. For at dette skal bli bra nok med tanke på styrken i veggen så får jeg produsert profiler i 1.25mm stål som forsterker stenderne. Disse ser ut som en "u", og skrues og limes fast på sidene og på baksiden. På kortveggene hadde jeg tenkt å sette 2"3 stenderne "riktig vei", men jeg ser jo at det blir vesentlig mer kronglete med tanke på bunn- og toppsville. Jeg tror derfor at jeg monterer stenderne "feil vei" rund bout, og forsterker alle med stålprofiler. I tillegg tror jeg at jeg kommer til å bytte propell-stenderne med 2"3 som monteres på høykant. De er tross alt vesentlig stivere, selv på høykant, enn propell-stenderne. I tillegg er det mulig å finne rette 2"3, noe som egentlig ikke er tilfelle med 2"2.

  18. #238
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da har jeg gått til innkjøpunde av byggematerialer, og etter en lang runde med sjekking av materialkvalitet og tørrhet i materialene, fallt valget på Coop OBS. De har materialer som er bra tørre, og det er mulig å plukke ut ut stenderverk som ikke er særlig vridd eller er skjevt. Byggmax var absolutt verst, og der var materialet svært vasstrukket og skjevt. Jeg var faktisk klar til å handle der (hadde med henger og alt), men jeg måtte bare kjøre ut igjen. Synd at det skal være slik.
    Tydeligvis variasjoner fra by til by. Her i Sarpsborg er min erfaring at Coop Obs! er verstingen når det gjelder elendig materialkvalitet.

  19. #239
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her i Haugesund er Byggmax kurant på materialer. Når jeg handlet var de noe fuktige i den enden som lå ut, men ellers var det greit. Og handling av diverse plater er aldeles sjef. Kjører inn i hallen med bil og henger og laster opp. Når jeg kjøpte gipsplater så lastet de opp for meg med truck.

    På OBS Bygg her i byen er alt lagret inne, men selve kjøpeprosessen er mer tungvint. Må laste opp på en tralle inne, og så laste over på bil/henger ute. Mye mer løfting og flytting av alt.

    Ellers er det jo godt å se at du er kommet et steg lenger. Plutselig har du et rom der!

  20. #240
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det lureste er nok å sjekke de forskjellige leverandørene i sitt lokalområde. Mange Byggmax-utsalg er sikkert helt kurante.

    Uansett, jeg har begynt å kikke på hvilken fugemasse jeg skal bruke, og på grunn av at Akryl ikke alltid står like godt i mot tidens tann, vil jeg nok gå for en MS polymer masse. Eksempelvis denne:

    Sørbø - B.Sørbø & Sørbø Partner

    50% fugebevegelse.... noen bedre?

Side 12 av 37 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •